Passat 1.8T kiihtyvyys (mitattu)
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.8T kiihtyvyys (mitattu)
Moi. Sain kaverilta GTECH SS mittarin lainaan. Ja pakkohan se oli perjantai iltana käydä testaamassa miten se vanha lousku pappamallin passatti kiihtyy.
Testit tehtiin kuivalla asfaltilla, lämpö n +21 (liian lämmin turbolle) ja 18” vanteilla (verottanee hiukan kiihtyvyyttä) , bensana 95€ ja V-Power 99 sekoitusta eli n.98E oktaanista.
Eka lähtö meni aivan pepulleen kun auto jäi suunnilleen paikoilleen, kierrokset tapissa ja hirveä käry levisi konehuoneesta….lienee kytkimestä?
KYSYMYS 1:En tiedä mitä tapahtui (osaatteko kertoa?)
Mutta pelästyin kovin että paikat leviää ja siksi olinkin varmaan sitten tulevissa lähdöissä liian varovainen, kun pelkäsin auton hajoavan moiseen revittelyyn…
Otin 5 lähtöä ja kyllä se on vaikea kiihdyttää paikoiltaan, ei uskalla /osaa lähteä rivakasti ja sutimisen kanssa oli ongelmia, vaikka vain yhdessä lähdössä oli ESP pois päältä.
Paras aika oli 7.47 s 0-100km/h.
Ilman espiä tehty lähtö oli 7.89 s.
Ykkösellä kierrätin 5738 rpm ja kakkosella 6786 rpm!!!. Ongelma oli, että jouduin vaihtamaan 3-vaihteelle, kun 2. vaihde ei ihan riittänyt 100km/h asti.
Kiihtyvyys oli kakkosella 0-95km/h 6.8 s.
Se on mielestäni ihan hyvä aika, sillä jos kakkonen olisi riittänyt 100km/h asti olisi aika 0-100km/h olut varmaan luokkaa 7s.
KYSYMYS2:Aika hurjalta tuntuu noi kakkosvaihteen kierrokset ennen 3 vaihtoa, en tiedä paljonko tuo passatti saisi kiertää?
Ja selvästi vaihdoin ykköseltä kakkoselle liian aikaisin, kun katsoo kierroskäppyröitä.
Jos olisin uskaltanut / osannut tehdä kunnon lähtöjä, luulen että olisin voinut päästä tuonne 7.2 s aikoihin. Selvästi tuli nyt vaihtokohdissa ahtopaineen laskua joka tuntui heti vedossa……ja valitettavasti sutimista tapahtui sekä ykkösellä ja kakkosella vaikka esp oli päällä. Eilen pelästyin kaupungilla kun alkoi sutimaan kolmosvaihteella kun oli hiukan kosteutta tien pinnassa……tuntuu, että vääntöä on melkein jo tarpeeksi (enemmän kuin luvatut? +300Nm)
KYSYMYS3:
Mutta mitä olette kokonaisuutena mieltä tuloksista? Pitäisikö lähdöt tehdä ESPin kanssa vai ilman?
Itse olen aivan tyytyväinen tuloksiin. Auto on kuitenkin ”lähes” vakio ja renkaat on noin isot (245-40-18), eli olen kokonaisuutena suorituskykyyn tyytyväinen. Selvästi tuntuu kiihtyvyys rivakammalta 16" talvivanteilla.
KYSYMYS4: Olisi kiva teitää minkälaisia tuloksia /kokemuksia muilla on vastaavalla koneella (1.8T) olevien Volkkareiden/ Audien kiihtyvyyksistä/ suorituskyvyistä.
Auto on siis Passat 3bg 1.8Tsedan ja manuaalilootalla.
Kiihdytyksistä ja käppyröistä löytyy myös kuvia ja videopätkiä, mutta ne on kuvattu Nokian kännykällä, enkä taida osata niitä tänne nettiin laittaa...
Testit tehtiin kuivalla asfaltilla, lämpö n +21 (liian lämmin turbolle) ja 18” vanteilla (verottanee hiukan kiihtyvyyttä) , bensana 95€ ja V-Power 99 sekoitusta eli n.98E oktaanista.
Eka lähtö meni aivan pepulleen kun auto jäi suunnilleen paikoilleen, kierrokset tapissa ja hirveä käry levisi konehuoneesta….lienee kytkimestä?
KYSYMYS 1:En tiedä mitä tapahtui (osaatteko kertoa?)
Mutta pelästyin kovin että paikat leviää ja siksi olinkin varmaan sitten tulevissa lähdöissä liian varovainen, kun pelkäsin auton hajoavan moiseen revittelyyn…
Otin 5 lähtöä ja kyllä se on vaikea kiihdyttää paikoiltaan, ei uskalla /osaa lähteä rivakasti ja sutimisen kanssa oli ongelmia, vaikka vain yhdessä lähdössä oli ESP pois päältä.
Paras aika oli 7.47 s 0-100km/h.
Ilman espiä tehty lähtö oli 7.89 s.
Ykkösellä kierrätin 5738 rpm ja kakkosella 6786 rpm!!!. Ongelma oli, että jouduin vaihtamaan 3-vaihteelle, kun 2. vaihde ei ihan riittänyt 100km/h asti.
Kiihtyvyys oli kakkosella 0-95km/h 6.8 s.
Se on mielestäni ihan hyvä aika, sillä jos kakkonen olisi riittänyt 100km/h asti olisi aika 0-100km/h olut varmaan luokkaa 7s.
KYSYMYS2:Aika hurjalta tuntuu noi kakkosvaihteen kierrokset ennen 3 vaihtoa, en tiedä paljonko tuo passatti saisi kiertää?
Ja selvästi vaihdoin ykköseltä kakkoselle liian aikaisin, kun katsoo kierroskäppyröitä.
Jos olisin uskaltanut / osannut tehdä kunnon lähtöjä, luulen että olisin voinut päästä tuonne 7.2 s aikoihin. Selvästi tuli nyt vaihtokohdissa ahtopaineen laskua joka tuntui heti vedossa……ja valitettavasti sutimista tapahtui sekä ykkösellä ja kakkosella vaikka esp oli päällä. Eilen pelästyin kaupungilla kun alkoi sutimaan kolmosvaihteella kun oli hiukan kosteutta tien pinnassa……tuntuu, että vääntöä on melkein jo tarpeeksi (enemmän kuin luvatut? +300Nm)
KYSYMYS3:
Mutta mitä olette kokonaisuutena mieltä tuloksista? Pitäisikö lähdöt tehdä ESPin kanssa vai ilman?
Itse olen aivan tyytyväinen tuloksiin. Auto on kuitenkin ”lähes” vakio ja renkaat on noin isot (245-40-18), eli olen kokonaisuutena suorituskykyyn tyytyväinen. Selvästi tuntuu kiihtyvyys rivakammalta 16" talvivanteilla.
KYSYMYS4: Olisi kiva teitää minkälaisia tuloksia /kokemuksia muilla on vastaavalla koneella (1.8T) olevien Volkkareiden/ Audien kiihtyvyyksistä/ suorituskyvyistä.
Auto on siis Passat 3bg 1.8Tsedan ja manuaalilootalla.
Kiihdytyksistä ja käppyröistä löytyy myös kuvia ja videopätkiä, mutta ne on kuvattu Nokian kännykällä, enkä taida osata niitä tänne nettiin laittaa...
Viimeksi muokannut laaksot1, 28.8.2007 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuosta ei nyt oikeen selvinnyt mitä moottorille oli tehty, paitsi et vääntöä on 270Nm eli 60Nm enemmän kuin vakiossa.
Omassa pitäis olla 187hv/290Nm ja noilla lukemilla MTM lupaa 8,3s 0-100km/h joten sanoisin et tuon perusteella joko MTM lupailee mitä sattuu tai GTECH SS mittailee mitä sattuu.
Itse uskon tuon MTM:n lukeman pitävän hyvinkin paikkaansa jos alla olisi vakio rengastus, noilla nyt alla olevilla 225/40x18 tuskin ihan tuohon päästä.
Omassa pitäis olla 187hv/290Nm ja noilla lukemilla MTM lupaa 8,3s 0-100km/h joten sanoisin et tuon perusteella joko MTM lupailee mitä sattuu tai GTECH SS mittailee mitä sattuu.
Itse uskon tuon MTM:n lukeman pitävän hyvinkin paikkaansa jos alla olisi vakio rengastus, noilla nyt alla olevilla 225/40x18 tuskin ihan tuohon päästä.
Mittarista
MOi. Itselläni ei ole valitettavasti tieteellistä näyttöä tuon GTEC SS- mittarin luotettavuudesta tai epäluotettavuudesta. Jos jollakin on, olisi kiva kuulla.
Kaveri, kuka mittarin omistaa harrastaa ja rakentelee tehokkaita V8-jenkkiautoja. Hän on useamman niiden suoritusarvoja (kuten 0-100km/h ja varttimaili) mittaillut ko. mittarilla ja samat mittaukset on sitten tehty ihan radalla ja virallisilla mittareilla. Erot on olleet minimaalisia eri mittaustapojen välillä. Siksi itse pidän ko. mittaria vähintään melko luotettavana tai luotettavana. No ainakin siihen uskon, että oma Pasuunani kiihtyy paremmin kuin tehdas ilmoittaa.
Nyt täytyy varmaan käydä auto penkittämässä, että saa tietää todelliset teholukemat ja asentaa myös ahtopainemittari. Tuonhan pitäisi nyt ahtaa "vain" 1.0-1.2 bar, mutta jotenkin tuo takapuolituntuma on että vois ahtaa jopa 1.5bar luokkaa ja se taitaa olla jo liikaa tuolle vakiokytkimelle(kuten tuli todettua :-( ), muista moottorin komponenteista puhumattkaan???
Kaveri, kuka mittarin omistaa harrastaa ja rakentelee tehokkaita V8-jenkkiautoja. Hän on useamman niiden suoritusarvoja (kuten 0-100km/h ja varttimaili) mittaillut ko. mittarilla ja samat mittaukset on sitten tehty ihan radalla ja virallisilla mittareilla. Erot on olleet minimaalisia eri mittaustapojen välillä. Siksi itse pidän ko. mittaria vähintään melko luotettavana tai luotettavana. No ainakin siihen uskon, että oma Pasuunani kiihtyy paremmin kuin tehdas ilmoittaa.
Nyt täytyy varmaan käydä auto penkittämässä, että saa tietää todelliset teholukemat ja asentaa myös ahtopainemittari. Tuonhan pitäisi nyt ahtaa "vain" 1.0-1.2 bar, mutta jotenkin tuo takapuolituntuma on että vois ahtaa jopa 1.5bar luokkaa ja se taitaa olla jo liikaa tuolle vakiokytkimelle(kuten tuli todettua :-( ), muista moottorin komponenteista puhumattkaan???
Varttimailia mitattaessa kys mittari on suht luotettava. Parhaaseen tarkkuuteen pääsisi jos yksittäisen mittarin pääsisi kalibroimaan virallisempaa mittauskalustoa vasten. Vertailin ite tuota aikoinaan, posti ehkä vielä tallella.
Noissa g-techeissä lienee kaikissa yks pikku ihmeellisyys. Kun se mittaa esim. kiihtyvyyttä 0-100kmh, niin se antaa ajaksi 0.5s liian pienen ajan koska aloittaa mittauksen vasta 0.5s kiihdytyksen aloituksen jälkeen. Tämä oli muistaakseni perusteltu varttimailin lähdöllä ja sillä miten kennot reagoi kun auto on jo liikkeellä. Oli miten oli, niin tarkkuus tuntuis olevan paremmin kohdallaan kun lisää tulokseen tuon puoli sekuntia. Näin tulokset vastaa esim Tempesin lukemia suht hyvin. Tuon puolen sekunnin viiveen voi todeta kun ottaa sen graafisen näkymän ja kattoo mistä se mittaus lähtee käyntiin.
Noissa g-techeissä lienee kaikissa yks pikku ihmeellisyys. Kun se mittaa esim. kiihtyvyyttä 0-100kmh, niin se antaa ajaksi 0.5s liian pienen ajan koska aloittaa mittauksen vasta 0.5s kiihdytyksen aloituksen jälkeen. Tämä oli muistaakseni perusteltu varttimailin lähdöllä ja sillä miten kennot reagoi kun auto on jo liikkeellä. Oli miten oli, niin tarkkuus tuntuis olevan paremmin kohdallaan kun lisää tulokseen tuon puoli sekuntia. Näin tulokset vastaa esim Tempesin lukemia suht hyvin. Tuon puolen sekunnin viiveen voi todeta kun ottaa sen graafisen näkymän ja kattoo mistä se mittaus lähtee käyntiin.
Mittarista ja ahdoista
MOi taas. Mikäs ohjelma sulla Vesku on Passatissa? Eikös tuo 1.6bar kuullosta jo aika paljolta? Paljonko on tehoa mitattu? MItes paikkojen kesto? Pelkään nimittäin omankin Paskattini ahtavan jopa tuota luokkaa, ja se ei teidä hyvää kestävyyden suhteen...Pakko kai laitta se ahtopainemittari.
Olenko Vesku oikeassa, että tehtaankin mukaan FarkkuPassatit kiihtyisi hiukan hitaammin kuin sedanit?
Milelenkiintoista tietoa annoit JMP! ONko sinulla noista tekemistäsi testeistä jotain tietoa/näyttöä tai tuloksia jossakin. Olisi mielenkiintoista tutkia niitä. Tuosta 0.5 s viiveestä tuon GTECHin suhteen en ole aiemmin kuullutkaan. Pitänee katsoa niitä graafisia käyriä vielä tarkemmin. Jos se pitää paikkaansa, oman Passatini todellinen kiihtyvyys olisi sitten luokkaa 7.5-7.9s 0-100km/h, eli se olisikin laiska paska :-(
Mikäs mittari tämä Tempes oikein on? Miten se eroaa esim. tuosta GTECHistä, eli pelaako se aivan eri tekniikalla? Ja mites tuon kiihtyvyyden voi mitata tuon VAG-COMin avulla, kun joku siitä kertoi. Itselläni ei valitettavasti ole mitään esim. OPD-porttiin liitettäviä mittareita tai ohjelmia. Kaikki ohjelmisto yms. päivitykset olen teettänyt ammattilaisilla.
Keskustelu jatkukoon. Kiitos kommenteista tähän asti :-)
Olenko Vesku oikeassa, että tehtaankin mukaan FarkkuPassatit kiihtyisi hiukan hitaammin kuin sedanit?
Milelenkiintoista tietoa annoit JMP! ONko sinulla noista tekemistäsi testeistä jotain tietoa/näyttöä tai tuloksia jossakin. Olisi mielenkiintoista tutkia niitä. Tuosta 0.5 s viiveestä tuon GTECHin suhteen en ole aiemmin kuullutkaan. Pitänee katsoa niitä graafisia käyriä vielä tarkemmin. Jos se pitää paikkaansa, oman Passatini todellinen kiihtyvyys olisi sitten luokkaa 7.5-7.9s 0-100km/h, eli se olisikin laiska paska :-(
Mikäs mittari tämä Tempes oikein on? Miten se eroaa esim. tuosta GTECHistä, eli pelaako se aivan eri tekniikalla? Ja mites tuon kiihtyvyyden voi mitata tuon VAG-COMin avulla, kun joku siitä kertoi. Itselläni ei valitettavasti ole mitään esim. OPD-porttiin liitettäviä mittareita tai ohjelmia. Kaikki ohjelmisto yms. päivitykset olen teettänyt ammattilaisilla.
Keskustelu jatkukoon. Kiitos kommenteista tähän asti :-)
Tuolla ylempänä jo kirjoitinkin että MTM ja 187hv/290Nm jota ei olla penkitetty eli MTM:n lupauksien mukaiset nuo tiedot ainoastaan.
Korkeat ne ahdot on mutta kaikki kuitenkin pelittää hyvin ja kestävyyden kanssa ei ongelmia ainakaan vielä ole ollut.
Farkku on inan hitaampi kuin sedan mut ero taitaa olla jotain 0,1-0,2s luokkaa.
Korkeat ne ahdot on mutta kaikki kuitenkin pelittää hyvin ja kestävyyden kanssa ei ongelmia ainakaan vielä ole ollut.
Farkku on inan hitaampi kuin sedan mut ero taitaa olla jotain 0,1-0,2s luokkaa.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Itsellä menee Golffi ihan basic virityksellä (eli Karalan lastu) vanhimman G-Techin mukaan 6,73sek 0-60mph. Kaksi ihmistä oli autossa kun testattiin. Golffissa on tavallinen KKK03 ahdin.
Niin ja turha muuten jossitella sen kakkosen riittävyyden kanssa. Jos se riittäisi sataseen niin todennäköisesti se olisi sitten sen verran pidempi että siitä kärsisi vastaavasti myös kiihtyvyys.
Niin ja turha muuten jossitella sen kakkosen riittävyyden kanssa. Jos se riittäisi sataseen niin todennäköisesti se olisi sitten sen verran pidempi että siitä kärsisi vastaavasti myös kiihtyvyys.
Aloin tarkistelemaan tuota 0.5s hommaa minkä mainitsin. Taisin nyt vähä muistaa väärin, elikkä kiihtyvyys mittaus pitäisi periaatteessa olla ihan ok. Ja tuo n 0.5s on suunnilleen se aika mikä menee 12" ajamiseen staging alueella kun vartille lähdetään kiihdyttämään. Ainakin tuossa SS-versiossa on tuo oletuksena. Sen näkee siitä RPM displaystä jossa myös kuljettu matka. Speed graphissa sitä ei tietenkään ollut. Sorry.
Tästäkin huolimatta, mitä olen vertaillut G-techin tuloksia GPS pohjaiseen Tempesiin niin ero 0-100 kiihdytyksissä tuntuu olevan suunnilleen 0.5s G-techin ollessa optimistinen.
Tänne laitoin tietoa tuosta G-tech testailusta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=58523
Tempes on tämä:
http://www.tempes.com/
EDIT: niin ja vag-commilla kiihtyvyyden mittaus onnistuu ihan vaan loggaamalla nopeutta aikaa vasten.
Tästäkin huolimatta, mitä olen vertaillut G-techin tuloksia GPS pohjaiseen Tempesiin niin ero 0-100 kiihdytyksissä tuntuu olevan suunnilleen 0.5s G-techin ollessa optimistinen.
Tänne laitoin tietoa tuosta G-tech testailusta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=58523
Tempes on tämä:
http://www.tempes.com/
EDIT: niin ja vag-commilla kiihtyvyyden mittaus onnistuu ihan vaan loggaamalla nopeutta aikaa vasten.
Taas mittailemaan
Nyt on taas Pasuunan aika. Ostin 2002 Mallin USAsta muuttoautona tuodun 1.8T Passatin jossa vakiona ilmoitetaan 170hv/230Nm. No siitä mitattiin vakiona dynossa (Motest) 189hv ja 252Nm, ihan hyvin minusta. NYt se on optimoitu, joten taas päästään ensi kesänä testaamaan Gtechilla noita kiihtyvyyslukemia.......
Tuntuu se nollasta sataan kiihdyttely olevan kovinkin tärkeää joillekin... :O
Jeps... 80->120-välin kiihtyvyys on ainakin itselle ennemmin merkitsevä, mieluummin menee reippaasti ohi jos joskus harvoin ohittaa tarvii. Mutta onhan se niin hienoa jos oma lastuviritteinen menee 0-100km/h vaikka pari sadasosaa nopeammin kuin naapurin vastaava.
No, mutta mä olenkin perusjunttiperheenisä, joka ei ymmärrä noista kiihtyvyyshienouksista mitään. Ajelenkin tällä hetkellä vanhalla Peugeotilla enkä Passatilla... ;)
Järkeä vai ei?
Niinpä niin, eihän siinä todellakaan ole mitään järkeä, noissa 0-100kmh kiihdyttelyissä. Se on täysin totta. Se on vain auton kiusaamista ja rahan haaskausta, kun kumit sulaa.''
MUTTA eihän auton lastuttamisessakaan tai muutoin virittämisessä ole mitään järkeä. Eikä yleensä tehokkaan auton ostamisessa. Suomen teillä ja liikenteessä pärjää ihan hyvin perus 100hv vehkeillä. Näin se on!
MUTTA silti jostakin syystä itselläkin on menossa jo nejäs bensaTURBOauto......ja sekin jo päivitettynä versiona, vaikka moni vois kysyä, että miksi se vakio 189hv ei riittänyt?
Ja vaikka lähestyn jo keski-ikää, eli se nuoruuden amismeininki pitäisi olla jo takanapäin, niin silti jollain sairaalla poikamaisella tavalla se auton teho ja suorituskyky kiehtoo edelleen.
Siksi ihan omasta mielenkiinnosta ja vertailun vuoksi aion ensi kesänä myös mitata GTechillä nykyisen Pasuunan kiihtyvyyslukemia. Ihan vain itseni vuoksi ja vertaillakaseni esim. entiseen Upsolute Passatiini ja muihin vastaaviin Volkkareihin ja muihin merkkeihin. Ei siinä ole mitään järkeä, mutta hauskaa se on. Ja olen kyllä nyt tyytyväinen, että en ostanut sitä 110hv Modeota, joka oli toinen vaihtoehto perhevankkuriksi.
Ja oikeasti olisi kyllä kivaa ja hienoa päästä joskus radalla oikeisiin olosuhteisiin luotettavasti ja turvallisesti testaamaan omaa autoa, mutta se ei ole ihan helppoa monilapsisille perheenisälle, jonka rouva ei hyväksy minkäänlaista autoon panostamista.
MUTTA eihän auton lastuttamisessakaan tai muutoin virittämisessä ole mitään järkeä. Eikä yleensä tehokkaan auton ostamisessa. Suomen teillä ja liikenteessä pärjää ihan hyvin perus 100hv vehkeillä. Näin se on!
MUTTA silti jostakin syystä itselläkin on menossa jo nejäs bensaTURBOauto......ja sekin jo päivitettynä versiona, vaikka moni vois kysyä, että miksi se vakio 189hv ei riittänyt?
Ja vaikka lähestyn jo keski-ikää, eli se nuoruuden amismeininki pitäisi olla jo takanapäin, niin silti jollain sairaalla poikamaisella tavalla se auton teho ja suorituskyky kiehtoo edelleen.
Siksi ihan omasta mielenkiinnosta ja vertailun vuoksi aion ensi kesänä myös mitata GTechillä nykyisen Pasuunan kiihtyvyyslukemia. Ihan vain itseni vuoksi ja vertaillakaseni esim. entiseen Upsolute Passatiini ja muihin vastaaviin Volkkareihin ja muihin merkkeihin. Ei siinä ole mitään järkeä, mutta hauskaa se on. Ja olen kyllä nyt tyytyväinen, että en ostanut sitä 110hv Modeota, joka oli toinen vaihtoehto perhevankkuriksi.
Ja oikeasti olisi kyllä kivaa ja hienoa päästä joskus radalla oikeisiin olosuhteisiin luotettavasti ja turvallisesti testaamaan omaa autoa, mutta se ei ole ihan helppoa monilapsisille perheenisälle, jonka rouva ei hyväksy minkäänlaista autoon panostamista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa