Sakkaa Blow Offilla.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Sakkaa Blow Offilla.
Eli ostin ja asensin autooni mäntämallisen säädettävän blow off venttiilin, mutta vaikka kuinka säätää, niin sakkaa pienillä paineilla. Eli -0,5-0,2barin välillä kun kaasuläpän sulkee ei dumppi suhahda, mutta kovemmilla paineilla päästää paineet pihalle. Auto on lastutettu ja kutiteltu, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa venttiilin toimintaan. Isommilla paineilla toimii normaalisti. Käsityksen mukaan vaikka sakkaakin enimmäkseen vain alipaineen puolella, eikä korkeammilla paineilla, kaikki sakkaus on turbolle hallaa.
Siispä onko vika venttiilissä, autossa vai miehessä?
Ja uteliaille, auto on Audi a3 1.8t AGU.
Siispä onko vika venttiilissä, autossa vai miehessä?
Ja uteliaille, auto on Audi a3 1.8t AGU.
Dumppihan pitäisi säätää siten että tyhjäkäynnilla pysyy juuri ja juuri kiinni. Mutta noin kun itse säädin, niin pikkasen alkuun meinasi sakkailla...toisinaan vieläkin matalilta paineilta...mutta iän myötä ilmeisesti dumppi vetristyy sen verran että alkaa pelaamaan jouhevammin...eli jos noin olet säätänyt, niin pikkasen sakkailee, niin voi olla vain sitä että on uutuuden jäykkä...pikkusakkaus ei turboa tapa. Seuraile myös sitten pidemmällä juoksulla dumpin säätöjä...meinaan että mulla ilmeisesti alkoi sitten myöhemmin vedossa dumppi aukeilemaan (teoriassa ei pitäisi?!?), veto kuitenkin aaltoili ja ahdot heitteli 0.2bar...kun sittemmin (1.5v asennuksesta) kirrasin dumppia, niin vetokin tasaantui.
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 7.8.2003 19:09
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Arvasin että tämä menee tähän keskusteluun. Tiedän kyllä ettei tehtaalla tähän värkkiin ole tarkoitettu kyseistä käikälettä, mutta kun se ei ole autosta eikä siitä kiinni
mitä ovat tehtaalla suunnitelleet jos blow off ei toimi. Joten älkää turhaan jeesustelko siitä asiasta enempää, koska sitä en kysynyt/pyytänyt.
mitä ovat tehtaalla suunnitelleet jos blow off ei toimi. Joten älkää turhaan jeesustelko siitä asiasta enempää, koska sitä en kysynyt/pyytänyt.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 7.8.2003 19:09
No OK. Eli ei muuta kuin tosiaan säätään sitä löysemmälle ( jos voi säätää), sinulla taitaa olla kartiosuodin kiinni, meinaan sen kautta kuulluu kaikki äänet häiritsevän paljon isompana !!
Ja autollas on kyl turbon puolesta ajettu aika kiitettävästi jos yli 300tkm mittarissa ja viri viriäkin löytyy, ja ilman puhaltimen huoltoo ;)
Ja autollas on kyl turbon puolesta ajettu aika kiitettävästi jos yli 300tkm mittarissa ja viri viriäkin löytyy, ja ilman puhaltimen huoltoo ;)
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
kuten -_Joke_- mainitsi että hänellä on kans 1.8t dumppi joka toimii niin miks ei muka toimis sit toisessa autossa jossa on sama tekniikka?? ihme homaa... ja olen itsekkin nähnyt sen toimivan että ne jotka selittää ettei voi toimia niin pitäkööt edes hyvänsään aikana sen turpansa kiinni. pakko oli avautua...
ps. v*tuttaa noi ku jos kysytään jotain niin ei siihen asiaan saa mitään vastausta mut sit aletaan kyseleen onko järkeä? ei voi ymmärtää
ja GirlGolfer mitä muutakaan ne tehtaalla ymmärtää??? siis auto rakennetaan tehtaalla normaalikäyttöön ei näyttelyyn ja muuhun fiilistelyyn. vai olenko ymmärtäny asiaa oikein? ja se on kaunista kuunnella ku se dumppi suhahtaa ;)
ps. v*tuttaa noi ku jos kysytään jotain niin ei siihen asiaan saa mitään vastausta mut sit aletaan kyseleen onko järkeä? ei voi ymmärtää
ja GirlGolfer mitä muutakaan ne tehtaalla ymmärtää??? siis auto rakennetaan tehtaalla normaalikäyttöön ei näyttelyyn ja muuhun fiilistelyyn. vai olenko ymmärtäny asiaa oikein? ja se on kaunista kuunnella ku se dumppi suhahtaa ;)
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Ei tässä jumalauta mitään ääniä haeta vaan sitä, että kaikki mahdollinen paine mikä hidastaa turboa saataisiin pihalle. Satuin löytämään kätköstä blow offin ja pakkohan sen on toimia autossa kun autossa, oli siinä alunperin mikä systeemi tahansa. Voin vaikka heitellä korvatulppia ohiajettaessa ikkunasta jos se nyt jota kuta haittaa jos auto mikä on tippunut hihnalta by pass keuhkoissaan nyt hiukan pihahtelee.
Ei tässä jumalauta mitään ääniä haeta vaan sitä, että kaikki mahdollinen paine mikä hidastaa turboa saataisiin pihalle.
Jos tämä on perimmäisenä syynä niin miksei antaa olla sitä bypassia siellä millä se ainakin toimii?
Edit: Alla oleva juttu alkoi kiinnostaa myös itseä. Ei ole tullut aikaisemmin mietittyäkään. =D
Viimeksi muokannut Sebastian, 30.8.2007 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikäli käytössä on bypass ja esim. 1barin ahtopaineilla kaasuläppä laitetaan kiinni, niin jääkös se jo mitattu ilmamäärä odottelemaan milloinka kaasuläppä taas mahdollisesti aukeaa? Eli kiertää bypassin ja ahtimen imupuolen kautta "ikuista" lenkkiä, eikä ilmanputsarin kautta purkaudu mitään ulos? Sitten taas kun kaasuläppä avautuu, niin aikaisemmin mitattu ilmamäärä ja saavutettu ahtopaine jatkaa matkaansa sylinteriin?
EDIT: Ajateltu toista, kirjoitettu toista.
EDIT: Ajateltu toista, kirjoitettu toista.
Viimeksi muokannut jabajee, 1.9.2007 3:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokainen 1.8T koneen omistava voi tehdä ihan ilmaiseksi kokeen kuinka blow-off eli ulospuhaltava venttiili toimii autossaan.
Tavallisesta vakioventtiilistä saa helposti dumpin, eli blow-off venttiilin kun ottaa sen ilmansuodattimen ja turbon välisen pään irti, tulpaa imuletkuun menevän reiän ja antaa venttiilin puhaltaa iloisesti ulos.
Ei maksa mitään, ehdottomasti kannattaa kokeilla. Auto ei toimi juuri mitenkään mutta äänimaailma on mahtava.
Tavallisesta vakioventtiilistä saa helposti dumpin, eli blow-off venttiilin kun ottaa sen ilmansuodattimen ja turbon välisen pään irti, tulpaa imuletkuun menevän reiän ja antaa venttiilin puhaltaa iloisesti ulos.
Ei maksa mitään, ehdottomasti kannattaa kokeilla. Auto ei toimi juuri mitenkään mutta äänimaailma on mahtava.
pässi ja dumppi
Juuri näin, ahtimen imupuolella on jatkuvasti alipaine suhteessa ulkoilmanpaineeseen. Siksi ilma virtaa aina ahtimeen päin sen imupuolella. Periaatteessa by-pass:n kautta kautta purkautuva ilma on ylipaineista verrattuna ulkoilmanpaineeseen, joten se voisi mennä hyvin ilmanputsillekkin päin. Mutta johtuen ahtimen "imemisestä" se ei mene putsarille, eikä massamittarille.Eli kiertää bypassin ja ahtimen imupuolen kautta "ikuista" lenkkiä, eikä ilmanputsarin kautta purkaudu mitään ulos?
Olisi hyvä jos divert valvea puhuteltaisiin aina sen toimintatavan mukaan, eli by-pass: jos päästää ilman takaisin ahtimin imupuolelle. Ja dumb-, blow off valve jos ilma menee ulos järjestelmästä.
Itse tiedän kun yhen 1.8t:n golfin mihin tuttu oli asennuttanut königillä lastu+putken+dumpin+vaparin.
Dumppi oli asennettu vanhan bypass:n tilalle ja tukittu juuri tuo ylimääräinen reikä. Äänet olivan kyllä ihan makeat, mutta n.viikko niin alko ongelmat eli auto alko nykyiä/rötämään eli kävi ihan selvästi liian rikkaalla. No auto meni uudestaan königille, jossa dumppia vähän säädeltiin niin taas toimi pari päivää ja sitten alko menemään kunnolla kiihdyttäessä vikatilaan ja rötäs edelleen.
Tuloksena auto käynyt liian rikkaalla, ja oli tuhonnut katin. No autoon vaihdettii uus katti ja edelleen ei tullut toimimaan ikinä. Tämän jälkeen vanha bypass tilalle ja auto toimis taas hyvin.
Päivittäinhän noita 1.8 20vt vehkeitä näkee jotka suhahtavat/sakkaavat lähes tyhjäkäynnillä, koska niissä on dumppi.
Kyllähän tuollasen turbovehkeen saa kikattamaan oikein kunnolla, ilman dumppiakin eli, kun vaan vaihtaa tarpeeksi ison ahtimen niin kyllä se kikattaa, kun paine menee edestakaisin ahtimen ja kaasuläpän väliä, vaikka autossa olisi vakio bypass kiinni.
Suosittelen lämpimästi menemään kysymään dumpin asennuksesta pro-mo nimiseen firmaan varsinkin, jos kyseessä 1.8 20vt
Dumppi oli asennettu vanhan bypass:n tilalle ja tukittu juuri tuo ylimääräinen reikä. Äänet olivan kyllä ihan makeat, mutta n.viikko niin alko ongelmat eli auto alko nykyiä/rötämään eli kävi ihan selvästi liian rikkaalla. No auto meni uudestaan königille, jossa dumppia vähän säädeltiin niin taas toimi pari päivää ja sitten alko menemään kunnolla kiihdyttäessä vikatilaan ja rötäs edelleen.
Tuloksena auto käynyt liian rikkaalla, ja oli tuhonnut katin. No autoon vaihdettii uus katti ja edelleen ei tullut toimimaan ikinä. Tämän jälkeen vanha bypass tilalle ja auto toimis taas hyvin.
Päivittäinhän noita 1.8 20vt vehkeitä näkee jotka suhahtavat/sakkaavat lähes tyhjäkäynnillä, koska niissä on dumppi.
Kyllähän tuollasen turbovehkeen saa kikattamaan oikein kunnolla, ilman dumppiakin eli, kun vaan vaihtaa tarpeeksi ison ahtimen niin kyllä se kikattaa, kun paine menee edestakaisin ahtimen ja kaasuläpän väliä, vaikka autossa olisi vakio bypass kiinni.
Suosittelen lämpimästi menemään kysymään dumpin asennuksesta pro-mo nimiseen firmaan varsinkin, jos kyseessä 1.8 20vt
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
mikä ihme siinä on että ei voida tajuta tuota että jos joku laittaa että toimii hänellä niin minkä hiivatin takia siitä pitää vielä alkaa tinkaamaan että ei voi toimia huonostikkaan?
henkilö ei enään itse jaksa väitellä asiasta koska on huomannu että aina on joku "viisaampi" joka ei pysty tunnustamaan että voisi olla väärässä...
onkohan siinä nyt ollu 2 vuotta dumppi ja toiminu.. juurikin 1.8t audi a4 b5 mallissa. kerran sammunu ja seki omasta virheestä. eikä ole tullu vikalistoja moottorista...
henkilö ei enään itse jaksa väitellä asiasta koska on huomannu että aina on joku "viisaampi" joka ei pysty tunnustamaan että voisi olla väärässä...
onkohan siinä nyt ollu 2 vuotta dumppi ja toiminu.. juurikin 1.8t audi a4 b5 mallissa. kerran sammunu ja seki omasta virheestä. eikä ole tullu vikalistoja moottorista...
Quote:
Eli kiertää bypassin ja ahtimen imupuolen kautta "ikuista" lenkkiä, eikä ilmanputsarin kautta purkaudu mitään ulos?
Juuri näin, ahtimen imupuolella on jatkuvasti alipaine suhteessa ulkoilmanpaineeseen. Siksi ilma virtaa aina ahtimeen päin sen imupuolella. Periaatteessa by-pass:n kautta kautta purkautuva ilma on ylipaineista verrattuna ulkoilmanpaineeseen, joten se voisi mennä hyvin ilmanputsillekkin päin. Mutta johtuen ahtimen "imemisestä" se ei mene putsarille, eikä massamittarille.
Voidaanko tästä päätellä, että ikiliikkuja on keksitty? Ja keksitty on myös avonainen järjestelmä, jossa kuitenkin vallitsee ylipaine?
mikä ihme siinä on että ei voida tajuta tuota että jos joku laittaa että toimii hänellä niin minkä hiivatin takia siitä pitää vielä alkaa tinkaamaan että ei voi toimia huonostikkaan?
henkilö ei enään itse jaksa väitellä asiasta koska on huomannu että aina on joku "viisaampi" joka ei pysty tunnustamaan että voisi olla väärässä...
Tätä samaa ihmettelen myös.
On kuin sohaisisi muurahaispesää, kun joku ottaa dumpit tai blow-offit puheenaiheeksi VAG-foorumilla. "Ihan paskoja ja turhia. Ei toimi ykskasiteessä, joten ei toimi missään muussakaan."
Outoa että ne aika monissa muun merkkisissä toimii :)
-
- -
- Viestit: 92
- Liittynyt: 15.12.2006 19:15
Niin kuin itsekin olen sanonut, että lähes päivittäin tulee autoja vastaan, joissa tuo dumppi on ja kyllä varmasti jollain toimi, kun taas toisilla ei vähän sellanen juttu, että joka toisessa ei tule ongelmia ja joka toisessa tulee jossain vaiheessa.
Riippuu miten asentaa, onko autoa laitettu mitenkään, mikä dumppi, mikä moottorikoodi ym...
Itse osti taas auton jossa tuo 100% toimii.
Noi, että vakio turno herää paremmin dumpilla ym... On ihan henkimaailman juttuja. Miksei sitten ralliautoissa ole dumppia, jos niistä varsinaista hyötyä olisi?[/quote]
Riippuu miten asentaa, onko autoa laitettu mitenkään, mikä dumppi, mikä moottorikoodi ym...
Itse osti taas auton jossa tuo 100% toimii.
Noi, että vakio turno herää paremmin dumpilla ym... On ihan henkimaailman juttuja. Miksei sitten ralliautoissa ole dumppia, jos niistä varsinaista hyötyä olisi?[/quote]
eikös ralliautoissa ole rakennettu erillä lailla toimimaan tuo turbon pyöritys vaihdetta vaihtaessa? näin olen siis kuulut eli pistetään turbolle bensaa pyörimään ja se sytytetään aina ku vaihdetta vaihdetaan ja kun bensa palaa/räjähtää niin se auttaa sitten turboa pyörimään.. näin muistaakseni meni.. ja tämän kertoi ihminen joka rakentaa ralliautoja...
Tuolla paukusta juttua http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
Hyvin toi turbo seatti toimii tolla Apexin suotimella ja By-passilla. Huokaa tarpeeks ellei jopa liikaa. Eikä se vaikuta viiveeseen. Mäntämällinen pässi on autossa nyt.
Ei oo lastutettu. Turha sitä on taistella mikä toimii ja mikä ei. Jokainen laittaa autoon sen mitä tahtoo. 1.8T ei vaan oo tehty dumpille. Voi toimia ja ehkä ei toimi.
Asiasta voidaan taistella vaikka maailman tappiin asti. :)
Tekniikkaa ei vaan ole suunniteltu dumpille. Voi toimia sillä tai sitten ei. piste.:)
Ei oo lastutettu. Turha sitä on taistella mikä toimii ja mikä ei. Jokainen laittaa autoon sen mitä tahtoo. 1.8T ei vaan oo tehty dumpille. Voi toimia ja ehkä ei toimi.
Asiasta voidaan taistella vaikka maailman tappiin asti. :)
Tekniikkaa ei vaan ole suunniteltu dumpille. Voi toimia sillä tai sitten ei. piste.:)
Tänään hetken matkaa tuli perässä jokin fäästnfjyyrios nissani jossa dumppi vihelsi sen verran miehekkäästi että se kuului normaalin turvavälinkin yli. Okei.. varmasti hienoa hetken mutta ainakin mulla menis kaks tuntia ennen kun käämi kyrvähtäis. Kuuluuko sen suhahdella joka kerta kun höllää kaasua perusajolla? Lievästi sanoen raivostuttavaa kaupungissa madella ja kuunnella suhahtelua.
Donitsi noi nissanithan sakkaa lähes tyhjäkäynnillä pelkällä vaparilla (näin ainakin omani ja kaverien) Ja ääni on reilusti kovempi kuin vag:n 1.8t forgen bypassilla ja samalla vaparilla.
Tää dumppi on aina tappelun aiheinen asia, jotkut on sitä mieltä, että se ei sinne kuulu ja toiset ovat valmiit riskeeraamaan äänen takia.
Lainatakseni yhen asentaja sanoja "Onko pääasia varma/toimiva auto vai ne pihinät"
Tää dumppi on aina tappelun aiheinen asia, jotkut on sitä mieltä, että se ei sinne kuulu ja toiset ovat valmiit riskeeraamaan äänen takia.
Lainatakseni yhen asentaja sanoja "Onko pääasia varma/toimiva auto vai ne pihinät"
Ei nyt ole tarkoitus heittää vettä kiukaalle...sanonpahan vain että omakohtaisella 2 vuoden kokemuksella ei dumpista ole ollut suoranaista haittaa tai ongelmaa, joskaan ei nyt konkreettista hyötyäkään. Sen sijaan hyvin on toiminut, ei ole sammuillut, ei ole mennyt kattia, päästötesteistäkin menee läpi, pahemmin ei vielä suhahtelukaan ole alkanut ärsyttää....ainoastaan kirrata piti pikkaisen kun ilmeisesti jousi oli vetristynyt.
Mitä ääniin tulee, niin pohiseehän se bypassikin vaparin kanssa, eli se äänimaailma on mielestäni huono argumentti dumppia vastaan.
Mutta sen sijaan totta on, että seoksethan siinä menee hetkeksi sekaisin kun kaasua löysää, rikkaalla siis käy hetken...mutta kyllähän se vissiin auto käy muutenkin vähän rikkaan puolella kun vedättää...ainakaan laihalla käyminen ei hyvää tee ;)
En ole yltiöpäinen dumppien puolestapuhuja...jokainen laittakoon mitä haluaa, kunhan tietää mitä on tekemässä...kaikissa tapauksissa kun se dumpin kanssa eläminen ei ole "ongelmatonta" kuten itselläni on sattunut olemaan. Auton toiminnan dumpillahan voi testata, kun tulppaa bypassin paluuletkun ja antaa sen suhautella ilmaan.
Joku joskus kirjoitti tällä foorumilla että onhan dumpista se hyöty bypassiin verrattuna, että jo kertaalleen turbolla lämmitettyä ilmaa ei kierrätetä takaisin...tosiasiassa sekin dumpin hyöty jää mitättömäksi näillä viritysasteilla ja auton käyttötarkoituksilla.
Mielestäni on turhaa itse kenenkään vetää palkoa nenään ja aloittaa hirveä huuto jos joku nyt haluaa dumpin itselleen laittaa, asia on puitu tällä ja niin monella muullakin foorumilla jo niin monta kertaa ja perusfaktat ovat selvillä ja kirjoitettu, jos niitä vain viitsii etsiä.
Mitä ääniin tulee, niin pohiseehän se bypassikin vaparin kanssa, eli se äänimaailma on mielestäni huono argumentti dumppia vastaan.
Mutta sen sijaan totta on, että seoksethan siinä menee hetkeksi sekaisin kun kaasua löysää, rikkaalla siis käy hetken...mutta kyllähän se vissiin auto käy muutenkin vähän rikkaan puolella kun vedättää...ainakaan laihalla käyminen ei hyvää tee ;)
En ole yltiöpäinen dumppien puolestapuhuja...jokainen laittakoon mitä haluaa, kunhan tietää mitä on tekemässä...kaikissa tapauksissa kun se dumpin kanssa eläminen ei ole "ongelmatonta" kuten itselläni on sattunut olemaan. Auton toiminnan dumpillahan voi testata, kun tulppaa bypassin paluuletkun ja antaa sen suhautella ilmaan.
Joku joskus kirjoitti tällä foorumilla että onhan dumpista se hyöty bypassiin verrattuna, että jo kertaalleen turbolla lämmitettyä ilmaa ei kierrätetä takaisin...tosiasiassa sekin dumpin hyöty jää mitättömäksi näillä viritysasteilla ja auton käyttötarkoituksilla.
Mielestäni on turhaa itse kenenkään vetää palkoa nenään ja aloittaa hirveä huuto jos joku nyt haluaa dumpin itselleen laittaa, asia on puitu tällä ja niin monella muullakin foorumilla jo niin monta kertaa ja perusfaktat ovat selvillä ja kirjoitettu, jos niitä vain viitsii etsiä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa