vakionopeudensäätimen rakentaminen?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

vakionopeudensäätimen rakentaminen?

ViestiKirjoittaja tepi3 » 11.8.2007 20:35

onko kukaan koskaan rakentanut itse vakionopeudensäädintä? jos on tai tietää nettisivuja jottka asiaa käsittelee, olis mukava jakaa tietoa. olen suunnittelemassa perus mallia joka toimii vanhoillakin kaasari koneilla.

idea: perus nopeutta mittaava anturi lisätään jälkikäteen auton nopeus mittarin väliin joka välittää tietoa nopeus piirille ja servopiirille. laitteessa on kolme muisti asetusta 80, 100 ja 120 km/h asetukset jotka auton servolla ohjattu kaasari pitää yllä. ei siis sen vaikeampaa, mutta joku perusvalmis rakenne jos löytyisi, olisi helpompaa lähteä jalostamaa :-)

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.8.2007 23:00

eikös ne vanhan mallin vehkeet just tollain pelaa ? valeon vaijerivetoset

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 11.8.2007 23:21

niin kait, mutta ei oo haastetta ostaa valmiina... :-)

tunnen hieman elektroniikkaa ja velipoika on alan insinööri, mutta kaivattais hieman lisää viitteitä.

valmiina kyllä sais mutta tuntuu liian helpolta.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 12.8.2007 0:27

Olisko tämmönen mitään: Kierroslukutieto purkkiin sisään, purkista pwm-ohjaus magneettiventtiilille, joka päästää-ei päästä alipainetta alipainekellolle, joka kiskoo kaasuvipua.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 12.8.2007 9:22

hyvä idea. laitetaan mietinälle. olen kyllä miettinyt enemmän noita edellämainittuja. tosin toi sun malli kuulostais yksinkertaisemmalle... vois toimiakkin.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 12.8.2007 14:29

niin kait, mutta ei oo haastetta ostaa valmiina... :-)


No siinä tapauksessa ehdotan että laitat PC:n ohjaamaan servoa, joka puolestaan kiskoo kaasuvipua. PC:lle nopeustieto USB-porttiin liitettävän GPS-lähettimen kautta. Haastetta tuokoon myös lisää se että koodaat itse softan joka nopeutta säätää. :-)

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 12.8.2007 15:27

joo koodaukset täytyy tehdä joka tapauksessa, mutta ajattelin vaikkapa mikrokontrollereita joihin voisi ajaa valmiit softat ja jokaiselle oman ohjelman. sikana duunii mut vois olla aika pollee juttu jos onnistuis, vai mitä? siis softa pohja muunneltuna.

joku piiri nopeuden tarkkailuun ja 3 piiriä eri nopeuksille. servolle sitten oma piirinsä. kaikki täytyy kalibroida ja säätää ohjaamaan omaa toimintoaan. 5 kytkintä auton sisälle jarru, ja kytkin offmodelle ja kolme eri nopeuksille. servon täytyy kestää aika kovaa painetta joten mikä tahansa rc-auton servo ei kestä ( muovi rattaat).

kiitos ideoista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.8.2007 17:25

PC:lle nopeustieto USB-porttiin liitettävän GPS-lähettimen kautta.
GPS:n nopeustieto ei oikein kelpaa säätimen tekemiseksi. Ennemmin kannattaa ottaa auton elektroniikalta tuo nopeustieto. Tai kierroslukutieto, jos nopeustietoa ei ole helposti saatavilla.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 12.8.2007 20:40

luulisin jotta kierrosluvun kääntäminen nopeudensäätimelle on hankalampi juttu kun laittaa autoon uusi anturi mikä mittaa nopeutta sähköisesti mittariston ja laatikon väliltä. tietenkin voisin perehtyä kierros tekniikkaan paremminkin. olen itse ajatellut vaijerin väliin tulevaa välikappaletta missä on oma pyörijä ja anturi teline. silloin mittaristo saisi samantiedon analogisesti kun taas säädin elektroonisesti.

toi gps juttu kuulostaa hieman epätarkalta, viitaten edelliseen lainaukseen, mutta muutoin tietokone ohjattu servo, ei ole ollenkaan huono idea, tosin täytyis hommata kannettava... :-)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.8.2007 20:58

Kontrolleri on paljon näppärämpi, joku Atmelin kikkula maksaa muutaman euron. Jos vaan C:llä koodaaminen sujuu.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 12.8.2007 21:18

Itsellä tuli sellainen ajatus mieleen että todella yksinkertaisen virityksen saisi niin, että kun ajetaan sopivaa tasaista nopeutta niin napista painamalla joku leuka sulkeutuu ja pitää kaasuvaijerin nykyisessä asennossaan. Sitten kun painetaan vapautusnappia, kytkintä tai jarrua niin leuka vapauttaa vaijerin. Tuon saisi toteutettua ilman älykästä elektroniikkaa pelkillä passiivikomponenteilla (tärkeimpänä kaksitilainen rele jonka saa pulssista vetämään ja vapauttamaan).

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 13.8.2007 0:39

Noissa aftermarkettivehkeissä on vissiin yleensä muutama magneetti/rautapulikka mitkä isketään vetarin laippaan/kardaaniin ja sitte on induktioraja mikä niitä haistelee.
IMO paljon luotettavampi ja fiksumpi kun vaijeriin viritettävä mekaaninen systeemi. Itellä oli diesel-rapeessa kierroslukuanturina perus induktioanturi, mikä haisteli nokan päässä olevaa 4-sakaraista trikkerilevyä. Siitä meni vissiinkin suoraan piuhat bensamallin kiekkakellolle ja toimi ok.

Yksinkertaisen virityksen kyllä saa kun vetää vaijerin jumiin tiettyyn kohtaan, mutta se ei mielestäni ole taas vaivan väärti koska on todellisessa ajotilanteessa melkolailla hyödytön. Ylämäessä vauhti hiipuu ja alamäessä kiihtyy tarpeettomasti.

Anturointimahdollisuuksia on tietysti paljon muitakin, mutta töissä on tullut todettua että paskaisessa ja muutenkin vaativassa ympäristössä vähemmän mekaanisesti liikkuvia osia -> parempi

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 13.8.2007 18:47

vaijerillahan toi toimii, mutta ongelmaksi jää, niinkuin ed. kirjoittaja totesi, jää olosuhteiden vaihtelut= auto ei regoi muutoksiin mitä normaali ajossa tulee noin 50m välein.

ei ohjelmointi olevahvimpia puolia, mutta on saatavilla perus ohjaus scripetejä mitä muuntelemalla päästään haluttuun lopputulokseen.
servon ohjaus onnistuu yhdellä piirillä, mutta muut systeemit vaatii enemmän toimintaa...

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 13.8.2007 18:51

jep, täytyy lähteä elektroniikka kauppaan shoppaileen. aloittelen servon ohjauksesta. ne555 piirillä, jos siitä jotain nyt sitten sais irti.

kerron miten projekti etenee.

topi69
-
Viestit: 64
Liittynyt: 7.1.2007 0:29

ViestiKirjoittaja topi69 » 22.8.2007 22:55

Pikkuisen aiheen vierestä.
Golf IV -00, 1,9tdi AGR. Kuullut olen että pelkällä viiksen vaihdolla sais vakionopeussäätimen omaan kärryyn.
Onko urbaani legenda?
Entä onko vaihtotyö kovinkin mutkikas?

Topi

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.8.2007 23:03

ei oo legendaa, vaihtotyön pitäisi jokaiselta hieman tekniikkaan perehtyneeltä onnistua. vaatii vag-com:n jotta saa toimintaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 23.8.2007 9:22

Pikkuisen aiheen vierestä.
Golf IV -00, 1,9tdi AGR. Kuullut olen että pelkällä viiksen vaihdolla sais vakionopeussäätimen omaan kärryyn.
Onko urbaani legenda?
Entä onko vaihtotyö kovinkin mutkikas?

Topi

http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 3.1.2009 21:21

Pannaan asialle piste...

netissä oli jälki asennettava Cruise alta 200€ joten ei tolla hinnalla jaksa päätänsä ruveta raapimaan...

Juu, että näin

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.1.2009 1:22

Hyvä että tuli rojekti päätökseen vain puolitoista vuotta aloittamisen jälkeen. :D

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 6.1.2009 2:06

kröhöm....
asiahan ei ole loppuun käsitelty ennenkuin täällä on linkki nettikauppaan, josta kaikki onnelliset lukijat voivat tilata cruisensa alle 200€ hintaan. [siis niihinkin mihin pelkän viiksen vaihto ei auta].

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 6.1.2009 13:38

Jep, eihän ne Golffin kuskitkaan mitään nopeimpia ole... ;)

Jep, IKE, Niinhän tuo näyttää olevan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.1.2009 14:26

Waecon halvinta cruisea on myyty edulliseen hintaan.
Joskus olin aikeissa hankkia tuollaisen ja netistä löytyneiden ohjeiden mukaan asentaa audin orkkis cruiseviikseen, mutta projekti jäi silloin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 7.1.2009 15:37

Hyvin varteenotettava vaihtoehto ja e-bayn hintakaan ei hirvitä. Vastaavaa pikkuprojeektia suunnitellut tuohon III koppaiseen alkuperäisellä viiksellä, tallipaikan puuttuessa tässä taidetaan taas odotella kesää...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa