vakionopeudensäätimen rakentaminen?
Valvoja: ffp jäsenet
vakionopeudensäätimen rakentaminen?
onko kukaan koskaan rakentanut itse vakionopeudensäädintä? jos on tai tietää nettisivuja jottka asiaa käsittelee, olis mukava jakaa tietoa. olen suunnittelemassa perus mallia joka toimii vanhoillakin kaasari koneilla.
idea: perus nopeutta mittaava anturi lisätään jälkikäteen auton nopeus mittarin väliin joka välittää tietoa nopeus piirille ja servopiirille. laitteessa on kolme muisti asetusta 80, 100 ja 120 km/h asetukset jotka auton servolla ohjattu kaasari pitää yllä. ei siis sen vaikeampaa, mutta joku perusvalmis rakenne jos löytyisi, olisi helpompaa lähteä jalostamaa :-)
idea: perus nopeutta mittaava anturi lisätään jälkikäteen auton nopeus mittarin väliin joka välittää tietoa nopeus piirille ja servopiirille. laitteessa on kolme muisti asetusta 80, 100 ja 120 km/h asetukset jotka auton servolla ohjattu kaasari pitää yllä. ei siis sen vaikeampaa, mutta joku perusvalmis rakenne jos löytyisi, olisi helpompaa lähteä jalostamaa :-)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
niin kait, mutta ei oo haastetta ostaa valmiina... :-)
No siinä tapauksessa ehdotan että laitat PC:n ohjaamaan servoa, joka puolestaan kiskoo kaasuvipua. PC:lle nopeustieto USB-porttiin liitettävän GPS-lähettimen kautta. Haastetta tuokoon myös lisää se että koodaat itse softan joka nopeutta säätää. :-)
joo koodaukset täytyy tehdä joka tapauksessa, mutta ajattelin vaikkapa mikrokontrollereita joihin voisi ajaa valmiit softat ja jokaiselle oman ohjelman. sikana duunii mut vois olla aika pollee juttu jos onnistuis, vai mitä? siis softa pohja muunneltuna.
joku piiri nopeuden tarkkailuun ja 3 piiriä eri nopeuksille. servolle sitten oma piirinsä. kaikki täytyy kalibroida ja säätää ohjaamaan omaa toimintoaan. 5 kytkintä auton sisälle jarru, ja kytkin offmodelle ja kolme eri nopeuksille. servon täytyy kestää aika kovaa painetta joten mikä tahansa rc-auton servo ei kestä ( muovi rattaat).
kiitos ideoista.
joku piiri nopeuden tarkkailuun ja 3 piiriä eri nopeuksille. servolle sitten oma piirinsä. kaikki täytyy kalibroida ja säätää ohjaamaan omaa toimintoaan. 5 kytkintä auton sisälle jarru, ja kytkin offmodelle ja kolme eri nopeuksille. servon täytyy kestää aika kovaa painetta joten mikä tahansa rc-auton servo ei kestä ( muovi rattaat).
kiitos ideoista.
luulisin jotta kierrosluvun kääntäminen nopeudensäätimelle on hankalampi juttu kun laittaa autoon uusi anturi mikä mittaa nopeutta sähköisesti mittariston ja laatikon väliltä. tietenkin voisin perehtyä kierros tekniikkaan paremminkin. olen itse ajatellut vaijerin väliin tulevaa välikappaletta missä on oma pyörijä ja anturi teline. silloin mittaristo saisi samantiedon analogisesti kun taas säädin elektroonisesti.
toi gps juttu kuulostaa hieman epätarkalta, viitaten edelliseen lainaukseen, mutta muutoin tietokone ohjattu servo, ei ole ollenkaan huono idea, tosin täytyis hommata kannettava... :-)
toi gps juttu kuulostaa hieman epätarkalta, viitaten edelliseen lainaukseen, mutta muutoin tietokone ohjattu servo, ei ole ollenkaan huono idea, tosin täytyis hommata kannettava... :-)
Itsellä tuli sellainen ajatus mieleen että todella yksinkertaisen virityksen saisi niin, että kun ajetaan sopivaa tasaista nopeutta niin napista painamalla joku leuka sulkeutuu ja pitää kaasuvaijerin nykyisessä asennossaan. Sitten kun painetaan vapautusnappia, kytkintä tai jarrua niin leuka vapauttaa vaijerin. Tuon saisi toteutettua ilman älykästä elektroniikkaa pelkillä passiivikomponenteilla (tärkeimpänä kaksitilainen rele jonka saa pulssista vetämään ja vapauttamaan).
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Noissa aftermarkettivehkeissä on vissiin yleensä muutama magneetti/rautapulikka mitkä isketään vetarin laippaan/kardaaniin ja sitte on induktioraja mikä niitä haistelee.
IMO paljon luotettavampi ja fiksumpi kun vaijeriin viritettävä mekaaninen systeemi. Itellä oli diesel-rapeessa kierroslukuanturina perus induktioanturi, mikä haisteli nokan päässä olevaa 4-sakaraista trikkerilevyä. Siitä meni vissiinkin suoraan piuhat bensamallin kiekkakellolle ja toimi ok.
Yksinkertaisen virityksen kyllä saa kun vetää vaijerin jumiin tiettyyn kohtaan, mutta se ei mielestäni ole taas vaivan väärti koska on todellisessa ajotilanteessa melkolailla hyödytön. Ylämäessä vauhti hiipuu ja alamäessä kiihtyy tarpeettomasti.
Anturointimahdollisuuksia on tietysti paljon muitakin, mutta töissä on tullut todettua että paskaisessa ja muutenkin vaativassa ympäristössä vähemmän mekaanisesti liikkuvia osia -> parempi
IMO paljon luotettavampi ja fiksumpi kun vaijeriin viritettävä mekaaninen systeemi. Itellä oli diesel-rapeessa kierroslukuanturina perus induktioanturi, mikä haisteli nokan päässä olevaa 4-sakaraista trikkerilevyä. Siitä meni vissiinkin suoraan piuhat bensamallin kiekkakellolle ja toimi ok.
Yksinkertaisen virityksen kyllä saa kun vetää vaijerin jumiin tiettyyn kohtaan, mutta se ei mielestäni ole taas vaivan väärti koska on todellisessa ajotilanteessa melkolailla hyödytön. Ylämäessä vauhti hiipuu ja alamäessä kiihtyy tarpeettomasti.
Anturointimahdollisuuksia on tietysti paljon muitakin, mutta töissä on tullut todettua että paskaisessa ja muutenkin vaativassa ympäristössä vähemmän mekaanisesti liikkuvia osia -> parempi
vaijerillahan toi toimii, mutta ongelmaksi jää, niinkuin ed. kirjoittaja totesi, jää olosuhteiden vaihtelut= auto ei regoi muutoksiin mitä normaali ajossa tulee noin 50m välein.
ei ohjelmointi olevahvimpia puolia, mutta on saatavilla perus ohjaus scripetejä mitä muuntelemalla päästään haluttuun lopputulokseen.
servon ohjaus onnistuu yhdellä piirillä, mutta muut systeemit vaatii enemmän toimintaa...
ei ohjelmointi olevahvimpia puolia, mutta on saatavilla perus ohjaus scripetejä mitä muuntelemalla päästään haluttuun lopputulokseen.
servon ohjaus onnistuu yhdellä piirillä, mutta muut systeemit vaatii enemmän toimintaa...
Pikkuisen aiheen vierestä.
Golf IV -00, 1,9tdi AGR. Kuullut olen että pelkällä viiksen vaihdolla sais vakionopeussäätimen omaan kärryyn.
Onko urbaani legenda?
Entä onko vaihtotyö kovinkin mutkikas?
Topi
http://www.pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Waecon halvinta cruisea on myyty edulliseen hintaan.
Joskus olin aikeissa hankkia tuollaisen ja netistä löytyneiden ohjeiden mukaan asentaa audin orkkis cruiseviikseen, mutta projekti jäi silloin.
Joskus olin aikeissa hankkia tuollaisen ja netistä löytyneiden ohjeiden mukaan asentaa audin orkkis cruiseviikseen, mutta projekti jäi silloin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa