Hei!
Päätinpä kirjoitella tähän kun en mitään yhteneväistä lausuntoa saanut 3 huollossa (yksi niistä marmoritistki) käyneenä.
Vuosimallin 2000 Golf IV Variant 2.0 bensiinikoneella on huolen aihe. Huomasin eilen, että kone alkoi nakuttamaan yllättäen. Syyksi paljastui öljypinnan laskeminen huomattavan alas. Pikakorjauksena tähän lisäsin öljyä, nakutus poistui. Marmoritiskin mukaan öljynkulutus on normaalissa rajoissa 2 litraiselle koneelle.
Tänään huomasin auton peräpään olevan kohtuullisen musta, varmistuksen syystä antoi pieni pala rättiä pakoputken edessä. Putkesta puskee siis mustaa tököttiä joka peräpäätä rumentaa. Kun kerran minkäänlaista aikaa en 3 korjaamoon saanut, näppäränä sitten menin katsastusasemalle ohi ajaessani. Laitoin heidät tekemään vain pakokaasumittauksen josta sitten suurempi huoli syntyikin. Arvot ovat totaalisen metsässä, mutta mitään vikakoodia tai muuta ei koneesta löydy. Mittauksessa ei edes kaikkia arvoja saatu kun meni arvot yli asteikoiden.
Edit: Puskee myös mustaa savua kun antaa kenkää parkkipaikalla. Ei kuitenkaan sellaista hajua kuin öljyä polttelisi tai sen väristäkään.
Mittaustulokset:
rpm: 2725
Öljyn lämpötila: 88
%vol CO2: 7.0
%vol O2: 0.0
ppm vol HC: 615
Muista ei tuloksia saatu, eli pari jäi puuttumaan.
Kovasti koetin saada selvyyttä siihen onko katalysaattori nyt entinen vai ei. Kahdessa paikassa vika osoitettiin selkeästi katalysaattoriin ja näin lisäajosta ei enempää vahinkoa voisi autolle aiheutua. Marmoritiskillä taas oltiin toista mieltä, katalysaattori oli vaihtoehto vaan ei ehkä todennäköinen syy.
Auto käy muuten kohtuullisen tasaisesti, ehkä pientä käyntihäiriötä on mutta nekin tasoittuvat kun ajetaan hieman pidempää ajoa eikä vain pelkkää kaupunkipyöritystä. Mitkä ovat siis mielipiteet, onko parempi seisottaa tallissa vai uskaltaako moisella ajella?
Golf IV Variant 2.0 vm 2000 ongelmat (Ratkaistu)
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV Variant 2.0 vm 2000 ongelmat (Ratkaistu)
Viimeksi muokannut DyyD, 9.8.2007 11:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Itsellä tossa viime vuoden puolella oli tommonen 3bg-korin farkku Passatti 2.0 tekniikalla. Autoliikkeestä sen ostin ja muutama kuukausi oston jälkeen huomasin että öljyä menee kun bensaa. Olikohan peräti että muutaman tonnin välein sais olla lisäilemässä öljyä kun auto alkoi siitä ilmoittelemaan. Nooh, siitä sitten liikkeeseen takaisin selvittelemään asiaa. Loppujen lopuksi autolle tehtiin Forte-käsittely (käsitykseni mukaan liittyy jotenkin siihen että öljyt valutetaan pois koneesta, laitetaan sinne uudet, käytetään lämpimäks, valutetaan taas pois ja laitetaan uudet tilalle) eli siis kone "puhdistettiin" öljyllä. Öljyn syönti johtui muistaakseni siitä että männän rengas olisi juminut tai jotain sinne päin ne ainakin selittelivät. Enpä autoa montaa viikkoa sen käsittelyn jälkeen pitänyt eli en tiedä jatkuiko ongelma mutta kyllä ainakin sen muutaman viikon pelasi ilman öljyn syöntiä.
Kiitos vastauksesta. 90 tuhannen huoltoon on aika 2 viikon päästä ja sen kumppaniksi pyysin jo forte käsittelyn. Tämä pähkäily tähtää lähinnä siihen että saisi hoidettua muutkin asiat kuntoon jos vain lompakko antaa myöden.
Löytyi ainakin yksi selkeä vika. Imusarjalta lähtee pieni letku, joka menee pyöreään "kelloon" minkä kautta bensaletkutkin kulkevat. Mikä on tämä pieni pyöreä kapistus, entä miten sen letkun on tarkoitus toimia? Letku oli nimittäin poikki, nirhautunut alapuoleltaan toisen liittimen kohdilta.
Löytyi ainakin yksi selkeä vika. Imusarjalta lähtee pieni letku, joka menee pyöreään "kelloon" minkä kautta bensaletkutkin kulkevat. Mikä on tämä pieni pyöreä kapistus, entä miten sen letkun on tarkoitus toimia? Letku oli nimittäin poikki, nirhautunut alapuoleltaan toisen liittimen kohdilta.
Pari tuntia pihassa pähkänneenä löysin vihdoin vian. Ei ollut katti niinkuin moni väitti. Oli bensanpaineensäätimeltä lähtevä alipaineletku murtunut kangaspunoksen sisältä. Näin sai siis kokoajan liikaa ilmeisesti bentsiiniä. Letkun vaihdoksen jälkeen 50 kilometrin lenkki ja mittaukseen. Kaikki arvot taas kohdillaan, itseasiassa paremmat jopa kuin edellisessä katsastuksessa. Voipi olla että vikaa on ollut jo kauemminkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa