isompaa välijäähyy iv 1.8T golffiin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

isompaa välijäähyy iv 1.8T golffiin

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 1.8.2007 20:05

millaisia jäähyjä on porukka näperrellyt gti iv golffiin vaki puskimen alle?

itse tesmailin 300x600x80 3"röörilähdöillä ja se on kyl auttamattoman iso jos on
ilmurikennoilla varustettu auto. sporttiauto on ainoa jolla on ohutta kennoa ja päädyt saa töissä tehtyä ja hitsattua.

pistäkää kuvii kun ne on niin kivoja.

teemu

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 1.8.2007 22:53

Ei sinne vaki puskimen sisään mitään kunnolista oikeen mahdu :(
Hankit esim R32:n puskimen ja sielä on enemmän tilaa :)

Ja gallerian kautta pitäisi löytyä muutama ja projekti osiosta!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 1.8.2007 22:58

Niin ja VW Vortex sivuilta hakusanalla FMIC löytyy lisää ;)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 2.8.2007 14:57

Tosiaan toi cooleri on mitoiltaan ihan maks mitä sinne mahtuu (vakio puskurilla)

Lähinnä noissa ahtoputkissa tulee ongelma ja sen kanssa, että cooleri pitää nostaa tarpeeksi ylös, jos meinaa vakio puskuria käyttää.

Ja noi 3" ahtoputket on ehkä vähän isot (tilan kannalta). Kyllä 2" tai 2,5" riittää ihan hyvin.

Törmäyspalkkille joutuu myös lähes jokaisessa tapauksssa näyttämään enemmän tai vähemmän rälläkkää. Myös ahtoputkissa se ongelma usein tulee, eli kannattaa vetää mahdollisimman nopeasti ne putket sisälle.

Tuossa yks kertomus:
http://www.sporttiauto.com/projektit/fi_FI/golf/

Ei se aina ole helppoa (6 eri puskuria golfissa)

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 2.8.2007 16:50

Tommosen kuvatuksen löysin mikä menee vakio puskurin sisään ilman että törmäyspalkkiin kosketaan. harmi kun ei oo mittoja...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 2.8.2007 17:26

itellä on aikalailla ton kokonen, kylläkin vaan 50 paksuna enkä oo rälläköiny etupalkkia... suprasta tais olla oma väläri, noin 450x300x50 kennon koko

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 2.8.2007 18:15

Tommosen kuvatuksen löysin mikä menee vakio puskurin sisään ilman että törmäyspalkkiin kosketaan. harmi kun ei oo mittoja...


Toi forgen asennus ei ainakaan heidän omien sivujen mukaan ole mikään älyttömän isohomma. Toi kitti vaan tais maksaa jotain reippaat 1000e suomessa..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 2.8.2007 22:09

Tuon Forgen coolerin hinnalla saa jo 2kpl kunnollisia coolereita!! Joten jätä se ostamatta (On mun mielipide asiaan!)

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 2.8.2007 23:49

joop förge maksaa nettona 1.5kilo€uroa ! joten voin olla varma etten sellaista hankitte.
sporttiautolla oli ohkaista kennoa 100e pala....(valmiscooleri heillä n.500€) taidan tossa jahka meen seuraavan kerran rannikonsuuntaan ostaa palasen. ja töissä leikkaa liimaa askartele tehdä sopivan.
oliskos jollain muulla cooleri tarvetta?
ja ajattelin ns. förge mallilla jotta ei tarvi tehä säälittäviä putkia puolelta toiselle.



ps.MURRE odottelen Karalan yhteyden ottoa =) jospa pääsis säätöpenkkiin.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.8.2007 4:11

Teemu pistä vaan sinne riittävän iso =D Vai mitä ABT ;))

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 3.8.2007 8:11

olis tolla 80mm paksulla olis joutunut ihan raiskaamaan org.pinnan
ei mua kummenmin haittaa jos joutuu puskurirunkoa yms säätään. ainoo oli että
pintaan olisi joutunut sahaamaan 600x50 kokoisen aukon jotta paksukenno olisi mahtunut. toinenkin vaihtoehto olisi : heittää ilmurikenno mäkeen ja sitä en tosiaan tee! noooo kaippa se tehdään sopiva sit niin miellyttää itseä eikä loista niin saatanasti sieltä.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 3.8.2007 9:45

niin heitin ton forgen kuvan jotta näkee millanen sinne mahtuu silppomatta mitään kun sitä pyydettiin. tosiaan 1500€ coolerista on liikaa jos yhtään ite osaa mitään tehdä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.8.2007 10:57

Teemu, olikos tuo aiemmin mainitsemasi 80mm paksu kenno nyt siitä Leonin romusta??

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 3.8.2007 15:19


Lamaro
-
Viestit: 197
Liittynyt: 9.3.2006 21:31

ViestiKirjoittaja Lamaro » 3.8.2007 16:34

minkäs kokoinen toi ^^ cooleri on?


Kysyin sporttiautolta tuosta välijäähdyttäjästä ja tollasta hintaa laittelivat, tosin en tod asennuttaisi sitä siellä tuohon hintaa. Mitä porukka mieltä jos sais täydellisen sarjan 1000 euroon, kun golffissani on ilmastointi niin tulisi tuo halvempi sarja?

"Täydellinen sarja coolerilla, putkilla ja tarvittavin silikonein + klemmarein 1255e. Asennustyö n. 400e. Olemme harkinneet myös ilmastoinnilliseen malliin sopivan sarjan valmistusta 2" putkituksilla. Hinta tulisi olemaan pari sataa edullisempi."

Mistä sais mahdollisesti halvemmalla teetettyä coolerin?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.8.2007 17:03

ABT kylläh.... =P

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 3.8.2007 17:08

Sen kokoinen, että törmäyspalkin voi vetää kahteen osaan ja orkkispuskurin jättää suosiolla tallillin nurkkaan.

En nyt muista noita mittoja ulkoa. Pitää yrittää mitata, kun menen tallille.

Mutta vanha n.300*n.600*n.70 cooleri on aika hepponen tuon rinnalla. kuva: http://pb-tuning.net/cooleri/P1010352.JPG

Tuossa kuvan coolerissa juuri tuo ongelma, kun ahtoputket tulee niin paljon sivuille, että ei mahu mikään puskuri, myös orkkispuskurin alalippa ottaa kiinni, koska tuo välijäähy tulee niin alas. Orkkispuskurihan taittuu tuonne moottorin alle ja tuolla ei mahu taittumaan.

Lamaro: Itse asentamalla/tekemällä noi ahtoputket. Itse maksoin sen yli 600e ahtoputkista, mutta tuli vähän pidemmät mitä tuossa sporttiauton esimerkissä ja ovat kiilotettua alumiinia. Eli materiaaliltaan vähän parempaa kuin noi rosteriset. Jos halvimman vaihtoehdon haluat ostat jostain tuollasen kiina coolerin ja asennat sen valmiiksi ja sitten etsit sellasen pajan, joka tekee sulle uudet ahtoputket tuolle coolerille.

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 3.8.2007 21:44

MURRE : kyllä se on. se menee jo muuallepääin kaiketi. senverran omanipintaa raotin ja laitoin sen paikalleen, jotta sain soviteltua pintaa ja ei oikein hyvä ollut =(
muutenhan sen paksuinen olisi hyvä.
ps.muutin jankaan nyt parhaillaan::::::

ööh muuhun keskusteluun en ota arpaa =)
tai kuitenkin pikapikaa::::::
mutta saatanan kalliita palasia tulee teidän ahto putkista..... vielä silikoonina.... kyllähän se ilma melki yhtä liukkaana menee mustaa normaalikumiputkeekin pitkin + vaikka rst rautaa.

ja miksi jos alkaa tekemään tekee puolenvaihtoputkella HÄH? ymmärrän toki jos on joku kunnon fööni et silloin mut kai tuollaiset pienempi ahtoilmankehittimilleset menee samaan tapaan kuin se forgegin joka maksaa kultaa.

mä oon vaan se tyhmä joka ei ymmärrä mistään hipo hiposta mitään...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 3.8.2007 22:43

samaa itteki miettiny miks pitäs olla just alumiinia putket ;) itte tehny ihan raudasta, tosin muutamia silikonipätkiä käyttäny vaikka ei ihmeellisen kokonen fööni oo mutta ompahan valmiiks jos viä isompaa meinaa laittaa joskus =)

makee
-
Viestit: 81
Liittynyt: 4.2.2004 17:01

ViestiKirjoittaja makee » 4.8.2007 0:47

Punos silikoni Letku (vaikka Samco) kestää suurempia paineita pullistelematta ku kumi tötteröt ja ei perstu öljyn kanssa! Alumiini putket on köykäsempiä ku rst putket ja on lämmön johto kyvyltään eri luokkaa kun mustat tai rst pipet.

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 4.8.2007 7:56

tiedetään silikoonin ominaisuuksista yms. myös raudan ominaispainoista lämmönjohtavuudesta......


mutta kumminkin luulen ett ainakaan minun tapauksess sillä ei ole hevon humppaa ja merkitystä.

on hiukka niinku sama ku bybass.... kaikki tunkee jotain perusvalmislastua (204hpkirjekuoritehoo) sekä "köykämiinistä" bybassii luullen että tulee hepoja lisää kun vaan lukee paketissa että forge? kuitenkin asian hyvänä puolena on se että se joka suomessa aidosti ensimmäisinä tehnyt ohjelmointeja
sanoo, että ei ole mitään merkitystä vakiviri jutuissa mikä bybass on.... niinkuin tehonkanssa jos haluaa kunnon käppyrää saa 190hp.

nojoo sain tarvittavii kuvii parit ne riittäneen... teen sen förgen kopio koolerin jos teen ja samanlailla putket samaan päätyyn jotta ei tarvi tehdä niitä puolenvaihtoputkia.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 4.8.2007 12:12

itellä on samassa kyljessä kans lähdöt...ei tarvi putkia paljoo tehä

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 6.8.2007 13:10

Moni ostaa juuri sen halvimman kiinacoolerin ja ihmettelee sen jälkeen vasta, että miten tekee ahtoputket.

alumiinista koska: Voi oikeesti joutua vetämään ne ahtoputket sellasesta paikkaa, että käy kuumana niin kyllä se muutaman lisähevosen voi tuoda. Ja itse en mistään tapauksessa löysi sen näköstä putkea minnekään 2000 luvun auton konehuoneseen, mikä näyttää että ois jostain romulavalta kerätty. Myös jos vertaa vaikka rosteriahtoputkiston/alumiinisen hintaeroa niin mielestäni sen verran pieni, että miksei sitten kerralla tekis kunnolliset?

Ja muistakaan, että jos se ei kulje niin kromaa se eli kaikki varmaan tietää paljonko alumiinin saa kiiltämään.

Teemuoksanen: Ja ne ketkä sanoo, että joku kiinakama verrattanu laatuosaan on yhtä hyvää niin mitä tuossa viime viikolla juuri ihmellelin, että mikä ero on esim. hks:n coolerikitillä ja kiinacooleri kitillä s13 nissaniin. Kiinancoolerissa noi kennojen rivotukset ovat yhtäpaksut kuin hks:n coolerissa rivotusten välisaumat eli ero oikeesti on jo silmällä nähtävissä välillä.

Eikä niitä parempia bypasseja sinne lisätehon takia laiteta vaan sen, että se vakio osa on varmaan yleisin osa joka hajoaa sieltä moottorihuoneesta.

Ps: Ja turha tässä on riidellä toiset vaan haluaa maksaa siitä merkistä/laadusta. Toiset ei. Sama asia, kun toiset ostaa 100e kengät ja toiset 20e. Molemmilla varmasti pärjää!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.8.2007 16:37

Ja ne ketkä sanoo, että joku kiinakama verrattanu laatuosaan on yhtä hyvää niin

Jos satut tarkoittamaan minua, niin en puhunut Kiinan tuotteista.. :) Vaan tuolla Forgen hinnalla saa juuri 2kpl cooleita, joka sinullekkin tuli Golffiin, joka on tuossa kuvassakin linkin alla ;)

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 6.8.2007 19:08

ABT:
juu valitettavasti en tiedä missä esim.sporttiauton kenno on tehty... en ole edes nähnyt sitä! mut ehkä ylihuomenna poikkean katsomaan SORI
itseasiassa olen etiskellyt kennoa paksuuden mukaan alkuunsa... sen jälkeen laatu!
sit voi päättää mitä haluaa... toisekseen uskallan väittää et itselläni ei ole merkityst'
vaikka ajaisin vaki koolerilla=)
(ennen ajoin ihan saatanasti matkaa yli 50tkm/vuosi ja nykyisin bensalla aikas vähän)
sit toisekseen kyllä uskallan väittää et suurin osa bybass vaihdoista tulee muuten kuin rikkoutuneen tilalle..... ja toisekseen kukaan ei aja autollansa maailman loppuun...
mutta makuja monia... en minäkään laittanut diskoperunaa vaan tod pienen ahtimen... ja tehoa ei saa juuri mitään irti. (kuitenkin sutii.riittävästi)
lähinnä silikloonisia ja ns onkohan hienolta nimeltä kudosvahvisteista nitriilikumia
vertailin jota on alkuperäisenä.
sit täällä palstalla on yks joka teetti gurulla (raatikainen) coolerin eikä poistunut kuin 10hp! sama mies on muutenkin kyllä hieman huono onninen yritteliäs kaveri..
että näiiin.

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 6.8.2007 20:01

sit täällä palstalla on yks joka teetti gurulla (raatikainen) coolerin eikä poistunut kuin 10hp! sama mies on muutenkin kyllä hieman huono onninen yritteliäs kaveri..
että näiiin.


Tulikohan asennettua oikein, ettei pannu pakopuolelle :D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 6.8.2007 21:08

Tulikohan asennettua oikein, ettei pannu pakopuolelle :D


Että mä REPESIN!! :D

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 6.8.2007 21:30

en tiä vaikka olisikin pannut pakariin.... mutta kyl cooleri se siä ihan asiallisesti oli putkitettu "puhtaanilman puolelle"......
mutta kerronpahan kun putkahti mieleen kun moni laskee sen coolerin varaan tehonlisäyksen......

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 9.8.2007 14:08

Murre en tarkoittanut sua! Tuo forgehan on kokoonsa nähden kyllä "hieman" ylihintainen no merkki maksaa. Mutta tuolla forgen kitin hinnalla saa 3-4 kiinacoolerikittiä s13.

Tarkoitin vain, että esim. tällänen on kiinakaman laatu. http://repa.1g.fi/kuvat/kiinalaista90.jpg/medium

Tai sitten se unohti kytkeä ahtoputket niin ei ihmekkään, että lähti 10hv. ;)
Viimeksi muokannut ABT, 9.8.2007 14:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 9.8.2007 14:29

itellä 50mm paksu ja menee ilman palkin silpomisia paikoilleen... kenties sen takia ettii ohkasta ? vaikka omakaan ole kun 450x300 kokoa niin parempi se on ku se postimerkki siä lokasuojan sisällä =)

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 9.8.2007 14:35

Itse myös aikonaan huomasin siinä eron, kun asensin autoon rs etupuskurin jonka sivuaukko oli juuri mitotettu vakiocoolerille eli sai siitä täydellisesti ilmaa niin tuntu heti auto aavistuksen pirteemmältä.

Juuri joku 40-50mm paksu mahtuu törmäyspalkin taaksen tuonne. Ja juuri 2" ahtoputkilla tulee vaan helposti ahtoputkille enemmän hintaa kuin coolerille, jos teettää jossain, vaikka rosterista.

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 9.8.2007 17:20

moroon ei mua kiinnosta vaikka joutunee sitä palkkia loveaan ja sorvaan! joutuu sieltä ottaan pois sen konepellin lukon tuenkin =(
totellisuudessa en haluaisi niin PIMP TUNING meininkiä autooni siksi ei tuning puskinta siksi ei saatanan silvottua vakiopintaa. kuten jo aiemmin kirjoitin sovitin omaan autooni hervotonta kennoa jossa oli sika isot röörit ja putket (ollut seatissa sine mahtuu puskimen sisään) itselle tuli ongelmaksi kun olisi joutunut tekemään vaki pintaan komeet lovet ala ja ylä osan sauman kohdille.

ABT: tossa on jo v6 alaosa jossa myös on lisä reijät koolerin kohdalla.
sit toisekseen verstaalla pystyn hitsaamaan alua ja rst :tä migillä
ja työmaalla tigillä.
rst on pää artikkeli työmaalla

kysysin tossa jo greddy cooleria ja ameriikasta asti yhtä kittiä paljon tulee rahtia.
millaisiahan ne greddyt on?
Sportti autosta kennotavara loppu! onko joku nähnyt millaista laatukamaa se on?
laatuahan se huonokin laatu on =)

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 9.8.2007 17:22

niin kyllä muuten sopii 80mm paksu mutta kriittisin kohta on juurikin putkilähtöjen kohdalla-! eli siinä vakipuskimen aukon ja aukon alla sekä pinnan kiinnikkeitten kohilla.
jopa hieman veistelin pintaa..... mutta ilman ilmastointia nippa nappa sopisi kattelin

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 10.8.2007 15:09

Mahtaisko tuo auttaa, että poistaa noi sivuaukot? Olen ainakin nähnyt golfeja joissa vakiopuskuri, mutta noi aukkojen ritilät/muovit poistettu niin on sitten cooleri saanut viilempää ilmaa/ahtoputket mahtuneet.

greddyn coolerit varmasti asiallisia, mutta niissäkin maksaa tuo merkki ja varmasti aika suolasen hintasia.

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 10.8.2007 15:22

GREDDY:n paketti sumees 1200e paikat... lähtö...


omassani ei olisi edes ritilöiden poistaminen riittänyt sillä olisi tarvinnut tulla vielä alemmas lisää tilaa.... lähinnä putkille ja kennon reunamille.
joo ameriikassa näyttää olevan JOPA 399$ kittiä johon rahtia arvion 100-150e +TULLI
(90$ oli rahti down pipelle joita tuollakin on alkaen 130$/ 3")
siinäkin amerikan kitissä on läpivirtaava kenno ja kooleriltä ahtimelle putki menee vaihteiston yli. sekin järkevämpi kuin auton alla ns.puolenvaihtoputki koolerilta vasemmasta päädystä orginaliin oikeaan reunaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa