Koneen rakennus (16v pl)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

Koneen rakennus (16v pl)

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 31.7.2007 20:57

Kaksi vuotta sitten alkanut projekti jatkuu taas, kansi on tullut koneistamolta ja nyt se pitäisi laittaa takaisin paikalleen. Koneistamolla putsattiin kanavat ja tasotettiin pinnat, hiottiin venttiileitä ja uusittiin ilmeisesti jotain holkkeja.

Laitoin nokat korjausoppaan mukaisesti kiinni. Nyt kuitenkin nokat eivät pyöri kevyesti käsillä pyörittäen. Kokeilin laittaa nokat kiinni ilman nostajia, jolloin ne pyörivät käsivoimin.

Muistaakseni kone vaati voimia(räikkää) pyörittää kampiakselilta purkausvaiheessa, mutta en ole enää varma....

Onko nyt siis syytä epäillä, että jotain on asennettu väärin? (Venttiilit jumissa tms.?) Vai uskallanko laittaa palikat kasaan? Vinkkejä ja ohjeita otetaan mielellään vastaan. :)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 31.7.2007 21:07

Nokan/nokkien pitää pyöriä herkästi käsivoimin ilman venttiileitä. Kun venttiilit ja muutkin romut on kiinni niin ei se ihan herkästi käsin kuulukaan pyöriä, koska jouset vastustaa pyörimistä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.7.2007 21:55

Onhan ne nokat siitä samasta kannesta peräisin? Jostain muistan lukeneeni että nokat on jotenkin "istutettu" tiettyyn kanteen ja sen takia ne ei ehkä pyöri herkästi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 31.7.2007 21:59

Useammin on kylläkin niin käynyt että on sekoitettu nokkapukit keskenään ja ei sen takia pyöri. En kylläkään tiedä voiko 16v:ssä sekoittaa niitä kekenään.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 31.7.2007 22:22

Voi sekottaa.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 31.7.2007 22:38

Nokkapukit on 100% oikeilla paikoillaan ja oikein päin ja kiinnitetty 15 nm...huomenna kasaan koko paketin uudestaan kokoon ja kokeilen pyöritellä uudestaan.

Huomasin, että noista uusista nostajista yksi jumittaa silleen, että kun painaa sieltä alta niin se "nappi/tappi/mikälie" ei painu pohjaan. Voisiko tossa olla jumituksen syy? Toisaalta kokeilin niitä vanhoja nostajia, jotka on seisonut kyllä 2 vuotta tallissa, että nekään ei liiku...Eli pitäskö siinä nostajassa liikkua jotain vai ei?

Ei vissiin pitäis jättää näitä projekteja seisomaan niin osais ehkä kasatakkin.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 31.7.2007 23:42

Nostajat ei saisi joustaa oikeastaan yhtään

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 1.8.2007 15:14

Irroitin ja kiinnitin nokat taas uudestaan ja jäykältä tuntuu vieläkin osittaan. Kun nokka-akseli painaa painaa venttiiliä alaspäin niin tuntuu jäykältä, ja kun venttiili on painunut pohjaan pyörähtää se herkästi taas eteenpäin.

Luulen, että tämä on siis normaalia, koska mitään rahinoita tai ylimääräisiä ääniä ei kuulut...se on vain tasaisen jäykkä kun venttiilit painuvat alaspäin ja löystyy taas kun jousen painetta ei enää ole.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 1.8.2007 16:29

No jos se pyöris tyhjää vaan nii varmaan sillo sulla ois aika löysät venttiilin jouset. Ne antaa vastusta siinä. Mutta jos on eri jäykkyyksine välillä nii sitte vois olla huolestunut. Uititko nostajia öljyssä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.8.2007 15:02

Luulen, että tämä on siis normaalia, koska mitään rahinoita tai ylimääräisiä ääniä ei kuulut...se on vain tasaisen jäykkä kun venttiilit painuvat alaspäin ja löystyy taas kun jousen painetta ei enää ole.

Kyllä tuo kuulostaa siltä, että kaikki on niinkuin pitääkin. Nokan päästä pyöritettäessä välillä laittaa vastaan ja välillä pyörähtää itsestään.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 21.8.2007 15:12

Tietääkö joku mikä alla olevan kuvan anturi on ja minne se kuuluu? Harmaa muistikuva on, että se kuuluisi jonnekkin venttiilikopan seuduille. http://users.kymp.net/cable796/anturi%20003.jpg

Kuvassa oleva teippi on sähköjohdon merkki, jäi sitten se anturin paikka merkkaamatta :)

Niin ja se konehan oli vuoden -88 gti 16v (pl).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.8.2007 15:14

Ihme lipare siinä... Muuten näyttää samalta kun KR-koneessa sylinterinkannen päässä olevat veden anturit...

Näkyykös osanumeroa niin siitä tietäis jotain?

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 21.8.2007 15:22

PostPosted: 21.8.2007 15:14 Post subject:
Ihme lipare siinä... Muuten näyttää samalta kun KR-koneessa sylinterinkannen päässä olevat veden anturit...

Näkyykös osanumeroa niin siitä tietäis jotain?


Öhh, anturin kyljessä numerosarja: 191919521D

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 21.8.2007 16:10


Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 21.8.2007 16:35

Eli nyt tiedetään mikä anturi on kyseessä, eli Fan Ambient Temperature Switch, eli tuulettimen lämpötila-anturi. Paikka on vielä epäselvä. Tuon http://users.kymp.net/cable796/piece2.jpg kuvan mukaan paikka olisi ilmeisesti pakosarjasta nousen metalliputken päässä.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 21.12.2007 20:38

Eihän se nyt siinä voi olla, eikä volkkarin tiskilläkään osanneet auttaa. Näyttivät jotain kuvaa, mutta ei ollut edes GTI:n kone. "tuolla jossain se on"

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 21.12.2007 20:47

Varaosanumeron perusteella perhealbumi kertoo että "Thermal switch for models with towing facility for models with radiator fan run-on"

Eli lämpökytkin/anturin malleille joissa on vetokoukku?

Asennuspaikasta ei tietoa.
Viimeksi muokannut Mikhauta, 22.12.2007 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2007 14:07

Jos kyseessä on jäähdytyspuhaltimen jälkikäyntitoiminto niin mun korjausmanuaali opastaa tutkimaan asiaa rintapellin suunnalta.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 22.12.2007 17:08

Venttiikikopan ruuvin alla oon nähny jossain koneessa.

Golf16v88
-
Viestit: 48
Liittynyt: 28.9.2003 14:44

ViestiKirjoittaja Golf16v88 » 22.12.2007 19:05

H. Jormalainen Posted: 22.12.2007 15:07 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Jos kyseessä on jäähdytyspuhaltimen jälkikäyntitoiminto niin mun korjausmanuaali opastaa tutkimaan asiaa rintapellin suunnalta.


Hmm...minkäslainen korjausmanuaali? Tuossa minun Alfemerissä ei ole antureista tai niiden paikasta oikeastaan mitään. Kannattaskohan hommata se Bentleyn, onko paljonkin kattavampi?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2007 19:24

Bentleyn kuutisen senttiä paksu Golf 2 -raamattu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa