Kytkinvaijeri katkesi
Valvoja: ffp jäsenet
Kytkinvaijeri katkesi
Nyt alkaa yhdelle miehelle sattumaan yhden kuukauden sisällä jo liikaa, mutta ei voi mitään. :D
Eli eilen kotimatkalla golffista katkesi sitten kytkinvaijeri. Noo, kotia päästiin helposti, ei siinä mitään.
Kytkinvaijeri nyt tietysti menee vaihtoon mutta mitähän muuta tuolta vaijerin päästä on tippunut? Jotain kilinää ja kolinaaa kuului kun vaijeri katkesi, ja jonkinlainen vastakappale tuonne kuuluu. En ole vielä löytänyt räjäytyskuvaa josta selviäisi mitä kaikkea tuonne kuuluu. Vaihteistona 020 ja kytkinvaijeri on sitä itsestäänsäätyvää sorttia.
Eli eilen kotimatkalla golffista katkesi sitten kytkinvaijeri. Noo, kotia päästiin helposti, ei siinä mitään.
Kytkinvaijeri nyt tietysti menee vaihtoon mutta mitähän muuta tuolta vaijerin päästä on tippunut? Jotain kilinää ja kolinaaa kuului kun vaijeri katkesi, ja jonkinlainen vastakappale tuonne kuuluu. En ole vielä löytänyt räjäytyskuvaa josta selviäisi mitä kaikkea tuonne kuuluu. Vaihteistona 020 ja kytkinvaijeri on sitä itsestäänsäätyvää sorttia.
Samoin kävi mulle, sinne kuuluu sellainen kumityyny ja sokkaviritys. Kannattaa hakea se nippu merkkiliikkeen tiskiltä, ei maksa maltaita (olisiko ollut noin 10e). Sieltä saa paketin, jossa tulevat kaikki osat mukana. Myöskin automaattisäätöinen vaijeri oli merkkiliikkeessä samoissa hinnoissa kuin Motonetissa (~30e).
Edit: Aikaa episodista jo pari vuotta, mutta eipä kai nuo hinnat merkittävästi ole muuttuneet. Itse hain ensin Motonetista vaijerin ja sitten ajelin Laakkoselle hakemaan ne muut hilut. Kyllä kannatti...
Niihin alapään hiluihin kuuluu vain kumityyny, metallilevy tyynyn alle ja sokka alimmaksi. Vaijeri siis kulkee noiden osien läpi.
Edit: Aikaa episodista jo pari vuotta, mutta eipä kai nuo hinnat merkittävästi ole muuttuneet. Itse hain ensin Motonetista vaijerin ja sitten ajelin Laakkoselle hakemaan ne muut hilut. Kyllä kannatti...
Niihin alapään hiluihin kuuluu vain kumityyny, metallilevy tyynyn alle ja sokka alimmaksi. Vaijeri siis kulkee noiden osien läpi.
^Kiitos tarjouksesta mutta tuli jo ostettua kamat. Marmoritiskiltä ei löytynyt vaijeria mutta varaosaliikkeissä tarjonta oli vähän turhankin runsasta. Varmaan kolmea erilaista vaijeria suositeltiin tuohonkin malliin. Pienen kiroilun avulla tuo nyt kuitenkin meni paikoilleen ja kytkin toimii normaalisti niin sehän riittää.
Heh, onhan pakko laittaa oma kokemus, kun kyselin ko. osaa (joka on siis kuluosa ja merkkiliikkeenkin hakujen mukaan Etka:n kataloogissa Golf 2/Jetta 2/Scirocco 2 perusvaijeri), niin sitä ei saa suomesta! Ei ole koko maassa, ja pitäisi ruotsista tilata. Kappas kun samaa vaijeria on sitten mm. Motonetissä joka pisteessa suoraan ja parhaimmillaan varastosaldo 5. Sitten samaan hengenvetoon se hinta, 49€, ja Motoneti myy 9€ alle.
Kyllä ihmetyttää merkkiliikkeisen varastot ja hinnoittelu, kivaa omistaa G2 josta menee kytkinvaijeri poikki ja yrität sitä VW:llä korjauttaa, niin auto on monta päivää odottamassa kytkinvaijeria.
Meni SS:n hintakin aika metsään.
Niin ja siis kyse oli vielä siitä manuaalisäätöisestä vaijerista.
Kyllä ihmetyttää merkkiliikkeisen varastot ja hinnoittelu, kivaa omistaa G2 josta menee kytkinvaijeri poikki ja yrität sitä VW:llä korjauttaa, niin auto on monta päivää odottamassa kytkinvaijeria.
Meni SS:n hintakin aika metsään.
Niin ja siis kyse oli vielä siitä manuaalisäätöisestä vaijerista.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Heh, onhan pakko laittaa oma kokemus, kun kyselin ko. osaa (joka on siis kuluosa ja merkkiliikkeenkin hakujen mukaan Etka:n kataloogissa Golf 2/Jetta 2/Scirocco 2 perusvaijeri), niin sitä ei saa suomesta! Ei ole koko maassa, ja pitäisi ruotsista tilata. Kappas kun samaa vaijeria on sitten mm. Motonetissä joka pisteessa suoraan ja parhaimmillaan varastosaldo 5. Sitten samaan hengenvetoon se hinta, 49€, ja Motoneti myy 9€ alle.
Ööt, metsään mennään ainakin 1.8 8v ruiskukoneellisten kakkos-Roccojen kanssa tuolla Motonetin manuaalisäätöisellä "yleisvaijerilla". Se on nimittäin liian lyhyt, jolloin reitityksen joutuu tekemään päin p*rsettä, joka taas saa aikaan sen että vaijeri hankaa itsensä puhki alta aikayksikön jarrutehostimeen ja kytkin on jäykkä kuin fan. Ainakin -92 GTII Roccoon käypäinen vaijeri alkaa varaosatunnuksella 531... eli vain Sciroccoihin tarkoitettu.
Kyllä, tarvitsee tilata Saksasta mutta ainakin itselleni osa tuli n. kolmessa päivässä ja on ainoa sopiva vaihtoehto omaan kikottimeen. 49 eurolla ostaa tosin viisi Motonetin vaijeria mutta itse en ainakaan jaksa olla vaihtamassa vaijeria 6 kk välein uuteen.
6kk välein? Jos kyseessä on sama vaijeri niin mitä se ostopaikka vaikuttaa?
Itse itseäni lainatakseni.
Motonetin manuaalisäätöisellä "yleisvaijerilla". Se on nimittäin liian lyhyt, jolloin reitityksen joutuu tekemään päin p*rsettä, joka taas saa aikaan sen että vaijeri hankaa itsensä puhki alta aikayksikön jarrutehostimeen ja kytkin on jäykkä kuin fan.
Eli ei ole sama vaijeri. Empiiristen tutkimusten mukaan 6 kk on tuollaisen Motonetin "katso vaijeri Golfin mukaan" -vaijerin elinikä. Ongelma piilee siinä, että 1.8 8v Sciroccossa on K-Jetin imuputki putsarilta kaasuläpälle (plus bensalinjat määräjakajalta) kuskin puolella, jotka pitää kiertää yläkautta juohevan reitin löytämiseksi tuliseinästä laatikkoon-> tarvitaan pitempi vaijeri.
Golffissa kuskinpuolella ei ole mitään "ylimääräisiä" laitteita tai letkuja/putkia, jolloin vaijeri on lyhyempi. Kun tällaisen Golffin vaijerin yrittää reitittää siten, että sen pituus riittää Sciroccossa laatikon vipuun, niin vaijeri nojaa ensin jarrutehostimeen ja sen jälkeen ilmanputsariin muodostaen hyvän Zorron merkin kanittaen ja hangaten vaijerin risaiseksi.
Olen maininnut Motonetille asiasta, mutta eipä ole näyttänyt mitään tapahtuneen varaosaluettelolle. Jännää sinänsä on, että kaikkien muiden varaosaputkien luettelot jättävät suosiolla tunnistamatta varaosavaijerin 1.8 8v K-Jet Sciroccoon.
Sellainen seikka tuli mieleen, että eikö tuossa uudemmassa ole isompi tehostaja, eli se oliko 10" ja tässä vanhassa se 8-9". En osaa silmämääräisesti sanoa, mutta näin voisi olla. Se voisi selittää tuon mutkan, koska omani menee melkein suoraan, no tekee se sellaisen S:n mutta ei vedä kurtulle. Aika nafti oli.
Käykös se automaattisäätöinen vaijeri vm.-86 TD:n 5-loviseen lootaan? kun moponetti sanoo että se käy -89->.
Ja onko tuosta käytännön hyötyä yleensäkään kun hintaa vertaa tavalliseen:
II Diesel/TD 9.86--8.89. . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-1254 7.40 ?
II Diesel/TD 9.89--1991 (automaattisäätö). . . . . . . . . 24-1287 43.50 ?
Ja onko tuosta käytännön hyötyä yleensäkään kun hintaa vertaa tavalliseen:
II Diesel/TD 9.86--8.89. . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-1254 7.40 ?
II Diesel/TD 9.89--1991 (automaattisäätö). . . . . . . . . 24-1287 43.50 ?
Väittäisin, että käy. Automaattisäätöinen vaijerihan on muuten normaali, mutta siellä konehuoneen puolella vaijerissa on muutaman sentin paksu säätömötikkä. Ilmeisesti 89 vaijeri on vain vaihtunut automaattisäätöiseen.
Ei kai siitä muuta iloa ole kuin se, ettei tarvitse vaijeria säädellä ja siksi myös asennus hieman nopeampi. Senkun heittää vaijerin paikoilleen ja menoksi, aina on säätö kohdallaan. Niin kauan kunnes se säätömötikkä hajoaa... Tosin ei ainakaan mulla ole tuon kanssa mitään ongelmia ollut, todella huoleton yhtä katkeamista lukuunottamatta.
Ei kai siitä muuta iloa ole kuin se, ettei tarvitse vaijeria säädellä ja siksi myös asennus hieman nopeampi. Senkun heittää vaijerin paikoilleen ja menoksi, aina on säätö kohdallaan. Niin kauan kunnes se säätömötikkä hajoaa... Tosin ei ainakaan mulla ole tuon kanssa mitään ongelmia ollut, todella huoleton yhtä katkeamista lukuunottamatta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa