Laatikot ei kestä...(jo neljäs menossa)!?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Laatikot ei kestä...(jo neljäs menossa)!?

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.7.2007 0:10

Mikäs voi olla vikana kun G2 16V Gti:n vaihdelaatikot ei kestä...?Jo neljäs vaihdelaatikko menossa, noin vuoden (n.15 000km) on kestänyt jokainen...on kokeiltu erilaisia lootia TD:n lootasta alkuperäseen 2Y lootaan...laatikot on menny yleensä kertalaakista, ääntänyt vähän aikaa ja sitten sylkeny öljyt pihalle, jonka jälkeen pykälät ei mene enään päälle...en ole sen kummemmin alkanut tutkimaan, että mitä niistä on mennyt rikki, mutta yhtä yritin purkaa ja laatikon lohkot eivät edes suostunut irtoamaan toisistaan kuin noin 2cm verran ja kourallinen hampaitahan sieltä tipahteli ulos...Moottoriltaan auto on kohtuu vakio (153hv penkitetty), mutta lisää on toki tulossa kunhan kone on kasassa:)....

Olen tuossa aprikoinut, että voiko auton madalluksella olla merkitystä asiaan(autoa madallettu n. 40mm)...kun vetareiden vaihdelaatikon ja renkaan pään välinen kulmahan sillon laskee, jolloin vetarit voisivat tavallaan pakottaa (painaa) koko ajan vaihdelaatikon päähän...Toisin sanoen vetarit olisivat tällöin puristuksessa vaihdelaatikon ja pyörän navan välissä koko ajan...?Tähän olen miettinyt ratkaisuksi vetareiden lyhentämistä (n.1cm)...

Olen lukenut myös jostakin topicin, jossa kerrottiin, että juuri tässä Gti:n laatikossa olisi sellainen suunitteluvirhe, että öljymäärän täyttö/tarkistusroppu olisi liian alhaalla, eli jos öljymäärän täyttää sen mukaan, niin sitä on laatikossa liian vähän...?

Sain juuri käsiini vähän ajetun 2Y laatikon, eikä nuo tunnu olevan kovin halpaa tavaraa, joten en mielelläni hajoittaisi enään tuota, vaan vika täytyisi saada selville...Ja kun moottorikin on vielä tuhannen atomeina, niin vikaa voisi mahdollisesti tarkastella sen päästä jos jotain ehdotuksia löytyy...?Kaikki ehdotukset/veikkaukset/arvaukset tämän onkelman tiimoilta ovat tervetulleita...

Vinki
-
Viestit: 270
Liittynyt: 4.11.2004 19:46

ViestiKirjoittaja Vinki » 6.7.2007 2:35

en ole kyllä moista kuullut että vaihdelaatikot madalluksen takia hajois. itsellä on ainakin 70mm tiputettu keulaa, eikä ole pian kolmen vuoden aikana yksikään vaihdelaatikko antautunu. (kaikki muu kylläkin :D ) laske loodasta vanhat öljyt pois, ja pistä uudet öljyt sisään valmistajan ohjeiden mukaan niin on ihme jos ei kestä. Onhan kytkin täysin kunnossa?

d0gi
-
Viestit: 117
Liittynyt: 3.11.2006 21:47

ViestiKirjoittaja d0gi » 6.7.2007 2:56

On ollu noissa laatikoissa just tota mainitsemaasi juttua että jos täyttää täyttöpropun pintaan, ei vitosen rattaat pysy kunnolla öljyssä. Mites sun ajotapas, voiko siitä hakea syytä? Yleinen ongelma kai on että ajetaan liian isolla vaihteella, jolloin rattaat ei öljyynny tarpeeks ja alkaa kulua. Varsinkin alle 70-80km/h nopeuksia pitäis välttää 5. vaihteella vaikka auto hienosti niin kulkisikin ja bensaa "säästyis".

Toi vetarien painaminen askia päin varmaan näkyis jonkin sortin kulumana vetareissa ittessäänkin..? Tosin voihan se niin olla, kun eikös tolla -70mm madalluksella mene vetarit sitten jo toiseen suuntaan vinoon? :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.7.2007 3:01

eikös tolla -70mm madalluksella mene vetarit sitten jo toiseen suuntaan vinoon?


Olen tuossa aprikoinut, että voiko auton madalluksella olla merkitystä asiaan(autoa madallettu n. 40mm)


Ja opetellaanko lukemaan..? ;D

Sori, oli pakko :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2007 11:19

Olen lukenut myös jostakin topicin, jossa kerrottiin, että juuri tässä Gti:n laatikossa olisi sellainen suunitteluvirhe, että öljymäärän täyttö/tarkistusroppu olisi liian alhaalla, eli jos öljymäärän täyttää sen mukaan, niin sitä on laatikossa liian vähän...?
Kaikissa olikohan se 87- vai 89? vuosimallia vanhemmissa täyttöproppu on 0,5l liian alhaalla ja loppu täytetään nopeusmittarin vaijerin reiästä. 2l on oikea öljymäärä riippumatta siitä, mistä sen öljyn laatikkoon laittaa.

Tosiaan 1,5l öljymäärällä vitosvaihde jää kuivaksi ja taatusti hajoaa. Lisäksi vetarien tiivisteet kannattaa uusia ennen laatikon paikalleen asennusta, sieltä tuppaa yleensä öljyt tulemaan pihalle. Eikä ole pahitteeksi muidenkaan tiivisteiden vaihto.

Nämä eivät koske pelkästään GTI:n laatikkoa, vaan kaikkia 020-tyyppisiä laatikoita.

Edit: Lisäksi tasauspyörästön niitit saattavat pettää tehokkaampien koneiden jatkona. Niittien tilalle saa pulttisarjaa. Kyllä sen loodan aueta pitäisi vaikka rattaita rikki olisi. Sopivalla ulosvetäjällä vaan koppa laakereineen pois pääakselin ympäriltä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.7.2007 14:45

Jos käytettyjä laatikoita oot ostanut nii eihän se uutta vastaa ja hajoaahan nekin jossain vaiheessa :)

Vetonivelissä on pitkittäistä liikevaraa alasjouston takia.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 6.7.2007 16:54

kannattaa kunnostaa semmonen rikki menny laatikko....mul ainakin kesti....

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 6.7.2007 18:07

Lainaan topickia... :D Anteeks.. Mutta ku mulla on -89 gti kakkis. Vaihettii tossa öljyt siihe lootaa ja sinne meni vaan sen tarkistusropun reunaan asti elikkä 1,7litraa.. Pitäskö lisätä vai? :D

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 6.7.2007 18:12

eikös se tossa vähän ylempänä jo lue?

Kaikissa olikohan se 87- vai 89? vuosimallia vanhemmissa täyttöproppu on 0,5l liian alhaalla ja loppu täytetään nopeusmittarin vaijerin reiästä. 2l on oikea öljymäärä riippumatta siitä, mistä sen öljyn laatikkoon laittaa.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 6.7.2007 18:21

Mutta katsoppas se oli -87 taaksepäin.. :D että kahen vaiheella?

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 6.7.2007 18:31

Mulla on -91 1.8i Golf ja ei todellakaan menny sitä kahta litraa kun korjausoppaassa luki! Loput kaadoin nopeusmittarinreiästä...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.7.2007 18:53

Mutta katsoppas se oli -87 taaksepäin.. :D että kahen vaiheella?

Siis se reikä on väärässä paikassa joissain vuosissa.. Täyttömäärä on sama vuosista riippumatta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.7.2007 19:18

[url]Mulla on -91 1.8i Golf ja ei todellakaan menny sitä kahta litraa kun korjausoppaassa luki![/url]Ja laatikko oli alkuperäinen?

Tarkka määrä on 1,9l virallisen tiedon mukaan, mutta 2l on yleinen ohje korjausoppaissa. Tosin vaihdossahan sinne varmaan jää hieman tavaraa sisäänkin.

Edit: Litra ainakin on kokemusten perusteella liian vähän ;)

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 6.7.2007 19:32

Joo laatikko on alkuperäinen, sinne saattaa kyllä jäädä vanhoja oljyjä vaihdossa -> ei mene ihan sitä kahta litraa, mut nopeusmittarin reiästä saa kaadettua jos ei sit kallista autoa sillee et saa sen kaks litraa menemään siit täyttöreiästä...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 6.7.2007 23:53

Ajotyylihän voi olla yksi tekijä noiden laatikoiden kestävyydessä:)...En tosin ole itse vielä päässyt ajamaan kyseistä autoa metriäkään koska ostin sen laatikkovikaisena...Edellinen omistaja antoi ison läjän kytkinlevyjä ja paineasetelmia mukaan ja nyt kun purin tuon koneen, niin kohtuu uusi ja kunnossa oleva (silmämääräisesti) asetelma näytti olevan paikallaan...

Lisäksi tasauspyörästön niitit saattavat pettää tehokkaampien koneiden jatkona. Niittien tilalle saa pulttisarjaa. Kyllä sen loodan aueta pitäisi vaikka rattaita rikki olisi. Sopivalla ulosvetäjällä vaan koppa laakereineen pois pääakselin ympäriltä.


En ole aikaisemmin liiemmin perehtynyt vaihdelaatikkojen sielunelämään, muun tekniikan kylläkin, mutta missä nuo niitit tarkalleen ottaen tasauspyörästössä sijaitsee..?

Jos käytettyjä laatikoita oot ostanut nii eihän se uutta vastaa ja hajoaahan nekin jossain vaiheessa :)


Mutta eihän se enään voi olla tuurista kiinni, että kolme laatikkoa peräkkäin, melkein vuoden välein!?

kannattaa kunnostaa semmonen rikki menny laatikko....mul ainakin kesti....


Olen miettinyt myös nuiden rikkinäisten laatikoiden kunnostusta, mutta eikös hilut niihin maksa mansikoita!?Esimerkiksi jos joudut jotain hammasrattaita ja laakereita uusimaan...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.7.2007 10:19

Anteeksi nyt vaan epäilyni, mutta itsekin tiedän tapauksia jotka kyllä saavat laatikon kuin laatikon rikki, kun vaihto tapahtuu jumalattomalla repimisellä. Kerta-kaksi pokimista vuoteen ja eivät opi vaihtamaan askin mukaisessa ajassa. Ja noissa vehkeissä on ollut Toyota ja Ford askeja, joskus jopa oli ihan vakio koneella. 020 laatikot kun eivät ehkä ole kaikista kestävimpiä, mutta kyllä ne jotensakin normaalia käyttöä kestää.

Kannattaisiko seuraavaksi laittaa 02A (G60) loota ja patentoida ne vaihejerihilut sinne?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.7.2007 11:48

Oma veikkaus on kanssa kepin heiluttajan toiminnasta johtuva rikkoontuminen.
Jos jokainen laatikko on ollut ehjä ja tarpeeksi öljyä sisällä niin ei niitä kovin helpolla noilla tehoilla rikki saa.
Oma kaasujalka on melko raskas ja kyllä se vaihto melko nopeaa käy..
silti ehjänä parin vuoden jälkeen ja noin 20-30tkm

edit. Eikös volkkarit ole melko nirsoja öljystä, että mitä sinne laitetaan.
Ainakin 2E Vento rupes vastaavalla mutta kuitenkin väärällä öljyllä pistämään muutaman tuhennen kilsan jälkeen tasauspyörästöä lukkoon
(vasta oireili.. ei lukkoon asti).
Onneksi vika tajuttiin ajoissa eikä rikki asti mennyt ja öljyn vaihdolla selvittiin.
Tietenkin se on nyt "aikapommina" koska ei avattu ja katsottu menikö mitään.

edit2. Monia tonneja on jo sen jälkeen tullut mittariin ja uudella omistajallakin toimii hyvin..
taidettiin keretä ajoissa vaihtaa öljyt.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2007 12:48

edit. Eikös volkkarit ole melko nirsoja öljystä, että mitä sinne laitetaan.
Juuh, Mobil VS200 tai vastaava synteettinen litku.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 7.7.2007 16:33

Onko muuten laatikossa vikaa vai liikaa tehoa ku 90hv Golf jättää kaks mustaa viivaa asfalttiin kovaa lähettäessä? Ku eiks tasauspyörästön pitäis sudittaa vaan toista rengasta?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2007 17:06

Jos pitoa on molemmilla puolilla yhtä paljon, niin totta kai molemmat puolet sutivat. Yleensä asvaltilla käy juurikin noin. Sitten kun toinen puoli on esimerkiksi suojatiemaalauksen päällä, tilanne on toinen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.7.2007 19:27

^^Kyllähän sitä 1.6 dieselilläkin on piirretty kahta viivaa asfalttiin :)

E: ei tuossa niin hyvät jarrut silloin ollu ku piti kokeilla
E2: eikä ne viivat kyllä pitkiä ollu :D
Viimeksi muokannut Jak3, 7.7.2007 19:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 7.7.2007 19:35

^Lukkojarrutuksessa :D

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 7.7.2007 20:11

Eli siis noissa 020-laatikoissa iso lautaspyörä on tehtaalla niitattu tasauspyörästöön kiinni. Ylettömästi repimällä niitit alkavat pikkuhiljaa löystyä ja lopulta joku niistä katkeaa. Tuo katkennut niitti puskee laatikon kuoresta pihalle ja öljyt lentää mäkeen. Tuo niittihomma korjataan siis asentamalla sellainen pulttisarja niittien tilalle. Tuota sarjaa saa siis ihan volkkariliikkeistä.

Harmi vaan kun yleensä nuo muuten helposti korjattavat laatikot on ajettu ilman öljyä pilalle.

Ja jos haluaa vikaa laatikoiden hajoamiseen, kannattaa melkein katsoa peiliin. Melkein väittäisin, että noissa kaikista on kytkinkaavelin puolella kuoressa reikä...

Pete``
-
Viestit: 157
Liittynyt: 6.3.2006 21:10

ViestiKirjoittaja Pete`` » 10.7.2007 15:18

Itsellä golfista on nyt keväällä 2 kertaa pettäny nuo niitit. Ja edellisesta rempasta meni vain 3000 km. Laatikkoa säästellen ajelin enkä revitelly, mutta silti ei kestäny. Luultavimmin uudessa tasauspyöärästössä oli ne niitit jo valmiiksi melkein poikki niin siksi eivät kestäneet. Seuraava laatikko kasataan tosiaankin tuollaisilla teräspulteilla korjatulla versiolla. Kun laatikko hajosi niin vaihteet ei lyöny jumiin kaikki toimi kyllä. Kannattaa kuitenkin purkaa se laatikko ja katsoa mitä se on syöny niin saa vähän tietoa asiasta. Näköjään nuo niitit on aika helppoja pettämään :D

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 10.7.2007 15:24

Tuo niitti ongelmakin on kiva, kun edes 2000 luvulla sitä ei ole korjattu vaikka tiedetään että ne petää. Muutenkin vag lootat on aika moista sekundaa lukuun ottamatta paria yksittäistä sarjaa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.7.2007 17:26

Puhutko Jonde tästä 02A sarjasta? Itselläni jotkut Redlinen öljyt ja hyvin tuntui syncrot ainakin niillä pelaavan. Joskus ostin kakkikseen jotain peräöljyy lootaan niin vaihdekeppi muuttu todella raskaaksi.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 11.7.2007 17:44

Mä vaihdoin laatikkoon Motul Gear 300 (sae 75W90) 100% synteettiset.
Hyvin on toiminu rankemmassaki kepin veivaamisessa.
Kunhan antaa hieman öljyn kiertää ennen kuin runtua antaa.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.7.2007 17:45

Mulla on kokemuksia 084, 085, 020, 02K ja 02R lootista, joista ei turhaan sanota että on olemassa vain tehdas uusia ja rikkinäisiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa