vakionopeuden säädin ei toimi (golf 5)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

vakionopeuden säädin ei toimi (golf 5)

ViestiKirjoittaja ABT » 1.7.2007 23:24

Eli lopetti vakionopeuden säädin toimintansa ihan yllätteän moottoritiellä.

Hidastin jarrulla, kun eteen tuli siltatyömaa. Kun pääsin ohi työmaasta aloin kiidyttämään normaalisti ja kun saavutin reilu 120km/h nopeuden kytkin vakionopeuden säätimen päälle, mutta se ei kytkeytynytkään. Tällöin huomasin, että myös koelaudan merkkivalo oli sammunut joka kertoo, että vakionopeudensäädin on ON asennossa eli sitä pystyy käyttämään.

Kun sammutin auton illalla ja käynnistin uudestaan syttyi valo taas palamaan. Tosin kun aloin ajamaan niin se sammui melkein heti. Aamulla ei enään valo syttynyt ollenkaan palamaan edes käynnistyksen yhteydessä.

Onko muilla ollut samoja ongelmia?

Missä mahtaa olla vakionopeudensäätimen sulake (ei löytynyt ohjekirjasta)

Suttu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2003 15:18

ViestiKirjoittaja Suttu » 6.5.2009 19:12

Hyväksikäytän tätä iänvanhaa kysymystä, sillä nyt olisi sama vaiva.
Kyseessä siis V-koppainen Golf, ja vakionopeudensäädin pimeni sen verran reilusti että mittaristoon ei edes syty vakkarin merkkivaloa.
Osaisiko joku ohjeistaa mistä voisi etsiä mahdollista vikaa? V-koppaisessahan vakkari taitaa olla jo sitä luokkaa että asennetaan viiksi + konffataan boksi eli ulkoisia sulakkeita tms. ei ole?

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 6.5.2009 19:20

vilkkuviiksi menee vaihtoon.vikakoodi tulee käyttökytkin e-45,epäuskottava signaali.noita on jo aika paljon tähän päivään mennessä vaihdettu.uusi viiksi pitäis kuulemma olla parempi laadultaan...

Suttu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 24.7.2003 15:18

ViestiKirjoittaja Suttu » 6.5.2009 19:23

Oolrait, kiitoksia tiedosta.

No, onhan tuolla 150 tuhatta ajettukin ja kytkintäkään ei ole turhaan edestakaisin renkattu kun aina on vakkari päällä.
Pitänee rimpautella huoltoon.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.5.2009 20:14

Mulla temppuili Touranissa samalla lailla jos joutui jarrulla tappamaan vakkarin, niin eipä enää tarttunutkaan nopeuteen. Virran sammuttaminen korjasi vian kunnes seuraavan kerran joutui jarrulla katkaisemaan cruisen. Ensin uusittiin viiksi, ei vaikutusta, sitten jarrupoljinkatkaisin ja ongelmat harventuivat ja lisäksi ajoittain vakkari ei käynnistyksen jälkeen ollutkaan aktiivisena eikä valo palanut. Ohjauspylväsohjainlaitteen vaihtaminen lopetti kaikki ongelmat, nyt 4kk menty ilman ongelmia.

Idän Jari
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.8.2008 20:26

ViestiKirjoittaja Idän Jari » 7.5.2009 13:23

Mikä siinä viiksessä hajoaa?
Ymmärtääkseni se on passiivinen laitos, eli pari painonappia ja liukukytkin?
Pettääkö siinä kytkimet? vai onko johdot poikkeamassa?
Omassani on ollut myös tuota että mittariston merkkivalo sammuu ja palautuu uudelleen käynnistyksellä, muutaman kerran huomasin sammumisen kun käytin vilkkua, joten olisiko ne johdot menossa?
Onko tuo viiksi purettavissa, vetäsis vaan uudet johdot, euro plus omatyö?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.5.2009 16:37

Syytä hajoiluun en tiedä, saa kait tuon jotenkin purettua mutta liimattu se taitaa olla. Varaosana uusi viiksi ei maksa montaa kymppiä, lisäksi tuon irroittamisen jälkeen joutuu yleensä opettamaan vag-comilla tai vastaavalla ohjauspylväsohjainlaitteelle uudet ohjearvot joten en ainakaan itse viitsisi vaivautua tekohengittämään vanhaa osaa.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 9.5.2009 16:59

uutta viikseä ei tarvitse mitenkään opettaa/sopeuttaa.on ihan plug and play homma

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 9.5.2009 21:29

Tosiaan itsellä vaihdettiin viiksi uuteen joku oikosulku kuulemma kyseessä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.5.2009 21:55

^^Kerropas tunppi miten tuo tehdään niin mun ei tartte enää töissä tehdä turhaa työtä..

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 10.5.2009 13:56

kerros mulle miten sopeutat sen viiksen,ni mun täytyy sit töissä alkaa sopeuttelemaan niitä.olen aika monta viikseä vaihtanu,joka kerta suoraan koeajolle ja toimii...en ole myöskään huoltotiedotteesta löytänyt kohtaa,jossa olisi käsketty sopeuttamaan uusi viiksi.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 10.5.2009 16:14

Ymmärrän ettei viikseä tartte sopeuttaa jos autossa on vakkari ennestään, mutta mulla hävittää aina ohjauskulma-anturin ohjearvot kun käyttää rattiakselin ohjainlaitteen löysällä että saa tuon viiksen vaihdettua. Saatko sen viiksen irti sillattis ettei tartte tuota ohjainlaitetta löystää lainkaan?

Kai me puhutaan samasta autosta, Golf5 ja vastaavat?

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 11.5.2009 17:03

itsellä kokemus octaviasta,eli samasta laitteesta.esp:n ja abs:n valo sammuu sieltä mittaristosta itsestään kun lähtee ajamaan.eli siis joutuu sen yksikön pudottamaan alas,jotta viiksi tulee pois.vikakoodeja ei siis periaatteessa tarvi tyhjentää operaation aikana,tai sen jälkeen.

lobedogg
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.9.2009 7:59

Ongelma Passat 2.8 syncro variant.

ViestiKirjoittaja lobedogg » 26.9.2009 8:02

Minulla olisi sellainen ongelma että vakionopeuden säädin alkoi pikkuhiljaa katkoa nopeutta, eli alkoi pomppia pois päältä. Nyt sitten ei lähde ollenkaan päälle.

Mitähän epäilisitte ongelmaksi?

Itsellä kävi mielessä joku anturi vika, mutta missä nämä anturit sijaitsevat?

Idän Jari
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.8.2008 20:26

ViestiKirjoittaja Idän Jari » 29.9.2009 17:59

Nyt kun tämä taas nousi pintaan, mitäs tuo vaatii jos haluaa tuon viiksen vaihtaa uuteen?
Olen yrittänyt googlata ja surffata, onko niin että pitää:
- irroittaa turvatyyny
- irroittaa ratti
- purkaa suojamuovit
- irroitaa joku kehä
- tiputtaa ohjainyksikkö?
- vaihtaa viiksi
ja sama toistepäin

Kauanko tuohon menee, mikä on vaikeusaste?
Paljonko säästin (jos mitään en rikkonut/tuhonnut).

Potilas on 2006 Golf Plus, mittariston valo syttyy ja palaa niin kauan kun en koske viikseen, joten epäilykseni on johdoissa.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 29.9.2009 19:38

suurinpiirtein noin,kuten luettelit.aikaa kuluu ekalla kerralla,kun ramppaat kokoajan hakemassa sopivaa työkalua eri paikkoihin n.puoli tuntia riippuen miten työkalut pysyy kourassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa