Skoda Octavia -01 2.0 Lämpöongelmia???

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ässä-6
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.4.2007 0:48

Skoda Octavia -01 2.0 Lämpöongelmia???

ViestiKirjoittaja Ässä-6 » 10.6.2007 12:56

Eli tommosen auton kanssa olis ongelmia lämpöjen kanssa kun autolla ajaa niin se nostaa lämmöt mittarin mukaan ihan tappiin eli 130c´mutta kun pysäyttää auton ja antaa käydä tyhjäkäynnillä nii se tasaa lämmöt pikkuhiljaa 90c´?
Sillon kun autossa sen oman mittariin kattoen on 130 niin eikö sen pitäisi jo pikkuhiljaa keittää?
Niin tämä paska vaan käyt ihan normaalisti ilman mitään pulputuksia ja flektikin pyörii joskus sillon kun tykkää???

Onko mitään hajua???

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.6.2007 13:10

Vesipumpun siivet irti?

Ässä-6
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.4.2007 0:48

ViestiKirjoittaja Ässä-6 » 10.6.2007 13:45

No miten se tyhjäkäynnillä tasaa lämmöt???
Onko se yleinen noissa???

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 10.6.2007 15:08

Kuulostais vesipumpulta. Mottikin varmuudella sama kuin volsuissa, joten vesipumppu samaa laatua. mutta paha korjata näkemättä, joten tutkituta jossain ensiksi ennenkuin alkaa askaroimaan/teetättään jossain näiden ohjeiden perusteella.

En tiedä miksi se noin toimii, mutta oire kuulostaa tutulta ja aina vika ollut sama. Kait siipiyörä on vielä sen verran tiukasti akselilla että normi rasituksella pysyy vauhdissa mukana, mutta isommassa laukassa ei enää pysy vesipumpun akselin vauhdissa?

Ässä-6
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.4.2007 0:48

ViestiKirjoittaja Ässä-6 » 10.6.2007 19:47

Mutta eiks sen pitäs jo purskauttaa mehut pihalle tai ees pulputtaa paisarissa kun asteita on kuitenkin 130c´??
mietin vaan että ei varmaan antureissa vika voi olla ja kun flektikin pyörii millon sattuu! vättämättä flekti ei pyöri vaikka mittarissa on 130c´!

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 11.6.2007 14:52

Joo kato kun tuo vesi ei kierrä. Esim. tuon tavan yleisen vesipumppuvian takia, niin jäähdytys järjestelmässähän ei vesikierrä oikein. Eli vaikka lämpöanturin kohdalla on tuo 130 astetta. Niin muualla voikin olla "vain" 110 astetta joka ei vielä kiehu riittävänpaineen alaisena. Ja samaten tuon flektin alavesiletkun luona voi puutteellisen vesikierron takia olla jopa alle 100 astetta.

JHirvonen
-
Viestit: 66
Liittynyt: 16.10.2006 8:01

ViestiKirjoittaja JHirvonen » 12.6.2007 8:35

97,9% varmuudella vika on juuri vesipumpussa. Syy tuohon flektin pyörimättömyyteen ja muihin "kummallisuuksiin" on juuri tuo jadin kuvailema puutteellinen nesteen kierto. Pumpun ratasosa on myös melko suurella todennäköisyydellä irronnut akselista -> luistaa.

Omasta Octaviasta meni tuo vesipumppu 75tkm kohdalla. Auto alkoi motarivauhdeissa nostaa lämpöjä, mutta kun painoi kytkimen pohjaan ja antoi rullailla vapaalla / tyhjäkäynnillä alkoi lämpötila laskea heti. Syy tähän oli selvä: vesipumpun rattaasta puuttui pala ja koko ratas oli irti akselista eli pumppu pyöri "tyhjää" kovemmilla kierroksilla.

Hupsi
-
Viestit: 155
Liittynyt: 3.10.2003 14:06

ViestiKirjoittaja Hupsi » 12.6.2007 9:00

Itellä hajosi vesipumppu 78kkm kohdalla ja vastaavat oli oireet. En kylläkään montaa kertaa kokeillu nostaa läämpöjä 130 asteeseen, vaan suosiolla vaihdatin pumpun ja samalla vaihtu jakohihna ja kiristimet. Oli kuulemma siivet lähteny pumpun akselilta irti.

Ässä-6
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.4.2007 0:48

ViestiKirjoittaja Ässä-6 » 12.6.2007 14:15

pitää siis vaihtaa pumppu!!


Oikein paljon kiitoksia neuvoista ilmoitan sitten kun pumppu on vaihdettu kuinka kävi!!!

Ässä-6
-
Viestit: 9
Liittynyt: 10.4.2007 0:48

ViestiKirjoittaja Ässä-6 » 18.6.2007 20:32

No niin auto tuli pajalta ja vesipumppuhan se oli!!!
oli irronnut koko siipi akselilta pois!


Kiitoksia vielä kerran neuvoista!!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa