Tuttavan Audi antaa vikakoodia liian laihasta seoksesta. Tarkasti se meni jotenkin näin:
"Oxygen sensor mixture too lean".
Vag-comilla katselin autoa tyhjäkäynnillä niin ogygen senseorin pitäiso olla -10%-+10% ja se oli 18-23%.
Lambdan actual ja spec olivat molemmat ~1. ja vastasivat likipitäen toisiaan.
Auto on siis Audi A4 1.8t
Onko oxygen-sensor sama kuin lambda? mutta miksi vag-com näyttää lambdaksi kuitenkin oikeita arvoja, mutta oxygen-sensor arvot ovat päin pyllyä?
Kiitokset vastauksista.
Mikä vika? oxygen sensor,mixture too lean
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Oxygen sensor on happitunnistin ja lambda on ilman suhde polttoaineen määrään polttoprosessissa. Ihanteellisessa polttoprosessissa lambda on yksi.
Lambda-anturi on se kikkula pakosarjan liepeillä joka haistelee lambdaa.
Lambda-anturi on se kikkula pakosarjan liepeillä joka haistelee lambdaa.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 16.2.2004 7:00
Oiskos tästä mihinkään ?
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html
Group 032:sta voisi selvitä, josko riivaajana olisi ahtovuoto tai MAF-anturi....
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/fuel-trim.html
Group 032:sta voisi selvitä, josko riivaajana olisi ahtovuoto tai MAF-anturi....
Oxygen sensor, happianturi, on siis sama asia kuin lambda. Mixture too lean tarkoittaa että seos on liian laiha. Tarkista pakosarja ettei ilmaa pääse vuotamaan pakosarjaan ennen lambda-anturia. Jos ilmaa ei vuoda niin polttoaineen suuttimissa voisi olla tukos? Jos suuttimen tuotto ei ole se mitä oletetaan niin polttoainetta ei pääse tarpeeksi järjestelmään ja seos on liian laiha.
Noista lambda-arvoista (+-1.00) ei nää yhtikäs mitään.
Jos lambdasäädön korjausta katsoit kentästä 033 ja se oli tuon noin 20%, niin tod näk ilmamassamittari on sökö. Itseasiassa niin sökö, että pitäisi nykiä aika vietävästi ajossa, korjaus tällöin tapittaa 25% (maksimi).
Toki myös ilmavuoto voi olla syynä. Painetesti auttaisi tähän.
Päästömittaus ei auta mitään, arvot ovat kunnossa koska lambdasäätö riittää korjaamaan tilanteen.
Jos lambdasäädön korjausta katsoit kentästä 033 ja se oli tuon noin 20%, niin tod näk ilmamassamittari on sökö. Itseasiassa niin sökö, että pitäisi nykiä aika vietävästi ajossa, korjaus tällöin tapittaa 25% (maksimi).
Toki myös ilmavuoto voi olla syynä. Painetesti auttaisi tähän.
Päästömittaus ei auta mitään, arvot ovat kunnossa koska lambdasäätö riittää korjaamaan tilanteen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa