Golf GTI -88 kieltäytyy käynnistymästä
Valvoja: ffp jäsenet
Golf GTI -88 kieltäytyy käynnistymästä
Vanha kakkoskoppainen GTI hyytyi kuukausi sitten pihalle suoraan ajosta. Polttoainepumput eivät saa virtaa eikä kipinää näy. Digifantti on vaihdettu jopa kahdesti, mutta ei apua. Auto pyörittää starttia kuin pieni eläin, päävirtarele kytkee sähköt, mutta esimerkiksi viitossulakkeelle, polttoainepumppu, ei tule virtaa. Olen mittailut taulun releitä ja ne näyttäisivät kaikki toimivan. Kaikki sulakkeet on mitattu ja silmämääräisesti vähänkään epäilyttävän näköiset on vaihdettu.
Kysymys kuuluukin, onko tämänikäisessä autossa mitään ajonestolaitetta joka olisi voinut mennä päälle? 'Autossa on yhdestä avaimesta toimiva keskuslukitus, mutta ei kauko-ohjausta. Ylimääräisiä johdotuksia ei kojelaudan alla näy, sillä nyt samalla vaihdetaan lämmityslaitteen kennoa. Sulakerasia/reletaulu näyttää siistiltä eikä tupakoimattoman nenään haise mitenkään palaneelta. Autoon on lisätty toinen maajohdotus vielä varmuuden vuoksi. Sensoreiden liittimet on tarkastettu eikä hapettumia näy kuten ei muissakaan liittimissä. Polttoainepumpun saa päälle, kun virroittaa sen ohi taulun. Sytytyspuolakin näyttää olevan kunnossa, mutta ei saa ohjauspulssia. Jos jollakulla on vinkkejä, mistä vikaa voisi vielä etsiä, niin vihjeistä ollaan kiitollisia.
Kysymys kuuluukin, onko tämänikäisessä autossa mitään ajonestolaitetta joka olisi voinut mennä päälle? 'Autossa on yhdestä avaimesta toimiva keskuslukitus, mutta ei kauko-ohjausta. Ylimääräisiä johdotuksia ei kojelaudan alla näy, sillä nyt samalla vaihdetaan lämmityslaitteen kennoa. Sulakerasia/reletaulu näyttää siistiltä eikä tupakoimattoman nenään haise mitenkään palaneelta. Autoon on lisätty toinen maajohdotus vielä varmuuden vuoksi. Sensoreiden liittimet on tarkastettu eikä hapettumia näy kuten ei muissakaan liittimissä. Polttoainepumpun saa päälle, kun virroittaa sen ohi taulun. Sytytyspuolakin näyttää olevan kunnossa, mutta ei saa ohjauspulssia. Jos jollakulla on vinkkejä, mistä vikaa voisi vielä etsiä, niin vihjeistä ollaan kiitollisia.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
vai tämmöstä täällä..mielenkiintosta.olen aivan varma että yhden yhtä anturia ei tarvitse vaihtaa. Kaverin audi 90 nimittäin teki aivan saman tempun.kokeilivat bensapumpulle suoraan akulta sähköä,pumppu pyöri.mutta ei vaan startannu.vaihtoivat puolan,ei startannu.tutkivat maadotukset,ei startannu.soittivat mulle ja kertoivat mitä oli tapahtunu,sanoin että oottakee hetki ja nappasin mukaani ykköskopan virtalukon pohjan(orkkiksen:) ja hyvin toimi.Yllätyin itsekkin siitä että vika ilmeni yhtäkkiä,kun itsellä pohja vittuili niin se vittuili viikon ennen kuin lahosi.
mutta vaihda se 10 euron pohja ensiks ennen kun vaihdat niitä useiden kymppien antureita:) tulee parempi mielikin:D
mutta vaihda se 10 euron pohja ensiks ennen kun vaihdat niitä useiden kymppien antureita:) tulee parempi mielikin:D
Toivorikkaana pistettiin uusi virtalukon pohja paikoilleen, avain reikäänsä ja virrat päälle. Ei surahtanut polttoainepumppu, ei. Startti kyllä pyörii kuten ennenkin, vilkkaasti ja terveen oloisesti. Tulpat eivät kipinöi, joten nyt on virranjakaja irti ja ihmetellään mites tämä hall-anturi irroitetaan, tai paremminkin puretaan koko hässäkkä jotta päästään itse anturiin käsiksi. Voiko kyseistä anturia mitata millään tavalla esimerkiksi vastuspuolelta?
Juolahti tuossa mieleen, että mikä reletaulun releistä sitten on tämä kyseinen polttoainepumpun rele, mistään kirjasta en ole tietoa löytänyt. Kun sen paikallistaisi, niin sitäpä voisi sitten tuolta puolalta vaikka virroittaa ihan erikseen.
Mutta, kuten rivien välistä voi lukea, kummastuksen sormi on taas hämmästyksen suussa. :-((
Juolahti tuossa mieleen, että mikä reletaulun releistä sitten on tämä kyseinen polttoainepumpun rele, mistään kirjasta en ole tietoa löytänyt. Kun sen paikallistaisi, niin sitäpä voisi sitten tuolta puolalta vaikka virroittaa ihan erikseen.
Mutta, kuten rivien välistä voi lukea, kummastuksen sormi on taas hämmästyksen suussa. :-((
Näin tuumaa Haynesin huoltokirja. Rele numero kaksi.
http://mikko.prokaryonnetworks.com/picdump/golf/ffp/g2_releet.png
Huoltokirjaa lukemalla selvisi seuraavaa; polttoainepumpun pitäisi pyöriä jokatapauksessa kun avainta käännetään käynnistysasentoon. Tämän jälkeen ilmamäärämittarin levyssä oleva kytkin sammuttaa pa-pumpun jos moottori ei enää käy.
http://mikko.prokaryonnetworks.com/picdump/golf/ffp/g2_releet.png
Huoltokirjaa lukemalla selvisi seuraavaa; polttoainepumpun pitäisi pyöriä jokatapauksessa kun avainta käännetään käynnistysasentoon. Tämän jälkeen ilmamäärämittarin levyssä oleva kytkin sammuttaa pa-pumpun jos moottori ei enää käy.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se nyt on aika turhaa sitä bensapumpun relettä tutkia, koska ei se sytytykseen vaikuta. Kun virrat kytketään päälle, niin bensapumppujen pitäisi pyöriä noin 1 sekunnin ajan. Tekeekö näin? Kun startataan niin moottorin ECU saa hall-anturilta tiedon, että moottori pyörii ja käynnistää pumput, avaa suuttimet ja antaa kipinää. Kun kerran se ECUkin on vaihdettu pariinkin kertaan, niin kyllä veikkaisin sitä hall-anturia, eli menisin VW-varaosatiskille ja ostaisin uuden virranjakajan. Siis mikäli pumput pyörii sen 1 sekunnin ajan, kun laittaa virrat päälle. Ei nyt niin kallis ollut ja kun vielä ottaa huomioon miten hankala se vanha jakaja on purkaa. Jos jostain lähistöltä löytyisi joku Digifantti motillisen auton omaava henkilö, niin voisi vaikka kokeilla varmasti toimivalla jakajalla, jos ei suinpäin uskalla uutta ostaa.
Se takapenkin alla oleva painepumppu on kuunneltu korva kiinni suodattimessa ja se ei reagoi virta-avaimen kääntöön. Sitten kun sen virroittaa niinsanotusti ohi eli tuo jatkuvan virran sulakkeelle, se surahtaa sen sekunnin parin verran ja nostaa paineet. Polttoainepumpun sulakkeelle, viitossulakkeelle ei tule sähköä virta päällä eikä sähkö edes ns. välähdä sulakkeella kun virrat kytketään.
Siitä virranjakajan purkamisesta olen aivan samaa mieltä, näyttää olevan niinsanotusti mission impossible. Roottorin vapauttavaa sokkaa ei ainakaan meikäläisen silmin löydy "kupin" pinnasta eli lienee se liimalla koottu malli.
Mittaamme sen kakkosreleen ja koetamme, saammeko minkäänlaista pulssia hall-anturilta.
Siitä virranjakajan purkamisesta olen aivan samaa mieltä, näyttää olevan niinsanotusti mission impossible. Roottorin vapauttavaa sokkaa ei ainakaan meikäläisen silmin löydy "kupin" pinnasta eli lienee se liimalla koottu malli.
Mittaamme sen kakkosreleen ja koetamme, saammeko minkäänlaista pulssia hall-anturilta.
Eiköhän tuo Digifantti GTi ole kuitenkin 8-venttiilinen? 16v:tä ei ainakaan kakkoskoristen vallan aikaan ole tehty muilla kuin K- ja KE-jeteillä..
Hall-anturit löytyy jokaisesta ja ovat vaihdettavissa ilman koko virranjakajan vaihtoa. Tosin 8v:n jakajaa en ole koskaan purkanut, mutta 16v:n stefan vaihtoa varten niin ihan ruuveilla se anturi oli siinä kiinni.
Hall-anturit löytyy jokaisesta ja ovat vaihdettavissa ilman koko virranjakajan vaihtoa. Tosin 8v:n jakajaa en ole koskaan purkanut, mutta 16v:n stefan vaihtoa varten niin ihan ruuveilla se anturi oli siinä kiinni.
Digifantti kakkosen minä siitä irroitin ja kaksi samalla varaosanumerolla olevaa olen siihen hommannut tilalle, tosin toisen loppukirjaimet olivat BB:n sijasta CE joka on nyt paikallaan. Yritin kysellä paikalliselta Volkkarimyyjältä, Laakkonen, miten kirjaimet suhtautuvat mallikelpoisuuteen, mutta heiltä loppui tieto.
Digifantin numero on 037 906 022BB ja kyseinen toosa on kirjoituskonetehtaana paremmin tunnetun Triumph-Adlerin valmistetta eli TAN. Avasin laitteen ja kolmen, luultavasti päätekiven, liitokset ovat käyneet lämpiminä, sillä pintalakka on vaihtanut väriään ruskeaan suuntaan piirilevyllä. Myös muutamien mikropiirien nastat ovat kärsineet samanoloisesta lämpiämisestä värimuutoksen perusteella.
Auto itsessään on roudattu tänne Saksasta ja kyseisen maan rekisteriote ilmoittaa sen 107-hevosvoimaiseksi. Siitä päätellen konetyyppi voisi olla jotain PF tai vastaavaa ja näin ollen kahdeksanventtiilinen. Itse jossain välissä epäilin sen olevan pelkkä 1,8 GT ja GTi-merkit ovat vain ns. pintatuninkia.
Toki asia selviää venakoppa avaamalla, mutta kahdeksanventtiilisenä minä sitä pidän. Olen kyllä tiiraillut ihan valon kanssa koneen kylkeä, mutta tyyppikirjaimet eivät vain antaudu meikäläisen silmille.
Moottorin perustyyppi on vanha Auto-Unionin 827, jos oikein ymmärrän ja historiasta muistan, eli ei läpihengittävää kantta ja virranjakaja ottaa voimansa öljypumpun apuakselilta ja sojottaa ihan samalla paikalla kuin 1,6-litraisessakin.
Reletaulusta sen verran, että kasirele, eli X-relief toimii, mutta kakkosrele, polttoaine ei naksahda. Rele itsessään toimii 12-voltilla ja vastusmittarilla mitaten eikä liittimissä näy hapettumia.
Digifantin numero on 037 906 022BB ja kyseinen toosa on kirjoituskonetehtaana paremmin tunnetun Triumph-Adlerin valmistetta eli TAN. Avasin laitteen ja kolmen, luultavasti päätekiven, liitokset ovat käyneet lämpiminä, sillä pintalakka on vaihtanut väriään ruskeaan suuntaan piirilevyllä. Myös muutamien mikropiirien nastat ovat kärsineet samanoloisesta lämpiämisestä värimuutoksen perusteella.
Auto itsessään on roudattu tänne Saksasta ja kyseisen maan rekisteriote ilmoittaa sen 107-hevosvoimaiseksi. Siitä päätellen konetyyppi voisi olla jotain PF tai vastaavaa ja näin ollen kahdeksanventtiilinen. Itse jossain välissä epäilin sen olevan pelkkä 1,8 GT ja GTi-merkit ovat vain ns. pintatuninkia.
Toki asia selviää venakoppa avaamalla, mutta kahdeksanventtiilisenä minä sitä pidän. Olen kyllä tiiraillut ihan valon kanssa koneen kylkeä, mutta tyyppikirjaimet eivät vain antaudu meikäläisen silmille.
Moottorin perustyyppi on vanha Auto-Unionin 827, jos oikein ymmärrän ja historiasta muistan, eli ei läpihengittävää kantta ja virranjakaja ottaa voimansa öljypumpun apuakselilta ja sojottaa ihan samalla paikalla kuin 1,6-litraisessakin.
Reletaulusta sen verran, että kasirele, eli X-relief toimii, mutta kakkosrele, polttoaine ei naksahda. Rele itsessään toimii 12-voltilla ja vastusmittarilla mitaten eikä liittimissä näy hapettumia.
Korjasin maadoituksen ennen boxien vaihtoa. Otin auki kaikki liitokset, hioin messingit ja vastikeraudat puhtaalle pinnalle ja sen jälkeen lisäsin vielä neljän neliön johdot siihen rinnalle ja vedin ylimääräisen vedon vielä itse boxin runkoon joka kytkentäkaavion mukaan on samalla tasolla kuin auton maa (nolla). Releet olen tarkastanut kytkemällä 12 voltin ohjausvirran ja mittamaalla kytkinkärkien välisen vastuksen. Tosin tässä mittauksessa ei ole virtakuormaa, joten todellisessa tilanteessa rele saattaakin olla täydellinen eriste???
Tässä golfurakassa pidettiin tarkoituksella pari viikkoa taukoa, sillä hihat alkoi palaa. Juhannusaattoa oli hyvä viettää autotallissa, sillä muutama lisävalaisin teki rassaupaikasta suorastaan ylellisen.
Autossa on nyt uusi sytytyskivi, siis se, joka sijoittuu digifantin kuoren päälle sinne kuskin eteen etukaukaloon. Hall-anturia ei ole purettu ulos virranjakajasta, sillä roottori ei taida irrota rikkomatta ja uusi virranjakaja maksaa kolmisensataa merkkiliikkeessä. Eikä anturin pulssia ole mitattu, sillä olen puuhastellut auton kanssa pääasiassa yksin.
Tosin jakaja kävi irti autosta, ja syttykohta meni tietysti sekaisin. Nyt on tehty perusasetus siten, että hihnapyörän merkillä roottori osoittaa virranjakakan merkkiä kohden johon näyttää myös sattuvan ykköspytyn puristustahdin ykk. Vauhtipyörän merkeistä en saanut selvää, mutta sinne, nähtävästi stroboa varten maalattu merkki, osuu kohdalleen näiden kahden muun kanssa. Eli, perussäädön pitäisi olla kohdallaan ja loppu tehdään strobolla, jos kone vain joskus suostuu käymään.
Juhannusaaton tutkimusta jatkettiin sulake/reletaulun tietämissä ja kumma kyllä, polttoainepumppujen rele saa niin ohjausvirran kuin päävirrankin aivan kuten pitää. Päävirta on jatkuva, ohjausvirta tottelee virta-avainta. Kun päävirran kytkee hyppylangalla alkavat pumput parkua ihan urakalla. Autoa ei tuolloin yritetty startata, sillä kaveria ei ollut paikalla tutkimaan tulppien kipinöintiä.
Rele paikallaan pumput eivät reagoi, mutta rele toimii kuormaakin vastaan penkissä. 50 watin halogeeni syttyy epäröimättä ja sammuu myös.
Se mikä reletaulusta ko releen kohdalta puuttui oli maataso. Releen ohjausvirta ei siis maadoitu. Kysymys kuuluukin, kumpaako tässä releessä ohjataan, tulevaa virtaa vai maadoitusta? Jos tulevaa virtaa, niin vika on maassa, jos taas maatasoa, niin silloin vika voi olla taas missä tahansa.
Reletaulun takana olevassa johtohässäkässä ei näy irtonaisia liittimiä tai katkenneita johtoja, varsinkaan ruskeita. Myös reletauluun tulevat liittimet on käyty läpi ja havaittu hapettumattomiksi sekä vielä spreijattu kontaktiaineella varmuuden vuoksi.
Jos vika piileekin tässä reletaulun pohjassa, niin onko kellään kokemuksia tuon monikerroksisen kakun purkamisesta vai pitääkö vain lähteä katselemaan suhtkoht samanlaisesta autosta vaihto-osaa. Vai tuonko vain maatason releen ohjauksen miinukseen langanpätkällä?
Autossa on nyt uusi sytytyskivi, siis se, joka sijoittuu digifantin kuoren päälle sinne kuskin eteen etukaukaloon. Hall-anturia ei ole purettu ulos virranjakajasta, sillä roottori ei taida irrota rikkomatta ja uusi virranjakaja maksaa kolmisensataa merkkiliikkeessä. Eikä anturin pulssia ole mitattu, sillä olen puuhastellut auton kanssa pääasiassa yksin.
Tosin jakaja kävi irti autosta, ja syttykohta meni tietysti sekaisin. Nyt on tehty perusasetus siten, että hihnapyörän merkillä roottori osoittaa virranjakakan merkkiä kohden johon näyttää myös sattuvan ykköspytyn puristustahdin ykk. Vauhtipyörän merkeistä en saanut selvää, mutta sinne, nähtävästi stroboa varten maalattu merkki, osuu kohdalleen näiden kahden muun kanssa. Eli, perussäädön pitäisi olla kohdallaan ja loppu tehdään strobolla, jos kone vain joskus suostuu käymään.
Juhannusaaton tutkimusta jatkettiin sulake/reletaulun tietämissä ja kumma kyllä, polttoainepumppujen rele saa niin ohjausvirran kuin päävirrankin aivan kuten pitää. Päävirta on jatkuva, ohjausvirta tottelee virta-avainta. Kun päävirran kytkee hyppylangalla alkavat pumput parkua ihan urakalla. Autoa ei tuolloin yritetty startata, sillä kaveria ei ollut paikalla tutkimaan tulppien kipinöintiä.
Rele paikallaan pumput eivät reagoi, mutta rele toimii kuormaakin vastaan penkissä. 50 watin halogeeni syttyy epäröimättä ja sammuu myös.
Se mikä reletaulusta ko releen kohdalta puuttui oli maataso. Releen ohjausvirta ei siis maadoitu. Kysymys kuuluukin, kumpaako tässä releessä ohjataan, tulevaa virtaa vai maadoitusta? Jos tulevaa virtaa, niin vika on maassa, jos taas maatasoa, niin silloin vika voi olla taas missä tahansa.
Reletaulun takana olevassa johtohässäkässä ei näy irtonaisia liittimiä tai katkenneita johtoja, varsinkaan ruskeita. Myös reletauluun tulevat liittimet on käyty läpi ja havaittu hapettumattomiksi sekä vielä spreijattu kontaktiaineella varmuuden vuoksi.
Jos vika piileekin tässä reletaulun pohjassa, niin onko kellään kokemuksia tuon monikerroksisen kakun purkamisesta vai pitääkö vain lähteä katselemaan suhtkoht samanlaisesta autosta vaihto-osaa. Vai tuonko vain maatason releen ohjauksen miinukseen langanpätkällä?
Autossa alunperin sammumishetkellä kiinni olleen ruiskuboxin, digifant II, lisäksi paikoillaan on käynyt kaksi muuta käytettyä boxia. Ainakin myyjien mukaan ne on purettu ns. käyntikuntoisista autoista. Neljäs on odottamassa, mutta en ole uskaltanut pistää sitä vielä paikoilleen. Eli boxeissa löytyy.
Se mitä näitä FFP:n topicceja olen lukenut, olen jäänyt siihen käsitykseen, että ruiskuboxi todellakin ohjaa pumppureleen maadoitusta ainakin kolmoskoppaisten puolella. Voisiko joku vahvistaa tai kumota luuloni, siis sellainen jolla on asiasta varmaa tietoa.
Se mitä näitä FFP:n topicceja olen lukenut, olen jäänyt siihen käsitykseen, että ruiskuboxi todellakin ohjaa pumppureleen maadoitusta ainakin kolmoskoppaisten puolella. Voisiko joku vahvistaa tai kumota luuloni, siis sellainen jolla on asiasta varmaa tietoa.
Pistetään piste tälle hommalle
Nyt golf pyörii, käy ja kukkuu. Vika löytyi tai käytännössä vikaa ei ollutkaan. Syynä oli vain liian paksu lompakko (ei rahasta vaan kuiteista) Golfin korjaamiseen tarvittiin insinööriapua ja äärimmäistä järjestelmällisyyttä ja ehkä uuttakin näkemystä ongelmakenttään.
Autoa korjannut ystäväni havaitsi, että digiboxin nastalle 14 ei tule 12 volttia kuten pitäisi. Sitten seuraamaan kyseistä johtoa, minne se menee. Samasta johdosta oli otettu haara ulos ja viety kuljettajan oven ns. romukoteloon. Kotelossa oli pienen pieni vipukytkin joka maadoitti kyseisen johdon. Vipu ylös, auto ei toimi, vipu alas, kaikki pelaa. Vipu oli kääntynyt yläasentoon, kun viimeisen kerran olin nostanut lompakon pois ovitaskusta.
Kyseessä oli jonkun entisen omistajan rakentama immobilisaattori josta ei perimätietoa herunut sitten seuraaville omistajille. Onneksi autoa ei ennätetty purkaa tätä enempää, vaan vauriot rajoittuivat lähinnä sytytyksen uudelleensäätöön. Samalla tuli asennettua uusi jakohihna kiristäjineen sekä lämmityslaitteen kenno ja muuta huolto-osaa. Kiitän kaikkia tähän topicciin osallistuineita vilpittömästä auttamisen halusta. Palataan palstalle kun seuraava "vika" yllättää.
Autoa korjannut ystäväni havaitsi, että digiboxin nastalle 14 ei tule 12 volttia kuten pitäisi. Sitten seuraamaan kyseistä johtoa, minne se menee. Samasta johdosta oli otettu haara ulos ja viety kuljettajan oven ns. romukoteloon. Kotelossa oli pienen pieni vipukytkin joka maadoitti kyseisen johdon. Vipu ylös, auto ei toimi, vipu alas, kaikki pelaa. Vipu oli kääntynyt yläasentoon, kun viimeisen kerran olin nostanut lompakon pois ovitaskusta.
Kyseessä oli jonkun entisen omistajan rakentama immobilisaattori josta ei perimätietoa herunut sitten seuraaville omistajille. Onneksi autoa ei ennätetty purkaa tätä enempää, vaan vauriot rajoittuivat lähinnä sytytyksen uudelleensäätöön. Samalla tuli asennettua uusi jakohihna kiristäjineen sekä lämmityslaitteen kenno ja muuta huolto-osaa. Kiitän kaikkia tähän topicciin osallistuineita vilpittömästä auttamisen halusta. Palataan palstalle kun seuraava "vika" yllättää.
ärsyttää nää edellisten omistajien tekemät viritykset..
mulla oli kylmän imuilman tuloletkua "supistettu" ilmastointiteipillä...
ja läppäsysteemi mikä ohjaa moottorille tulevaa kylmää/lämmintä ilmaa on purettu lähestulkoon kokonaan pois, minkälainen se alunperin on ollut? PB siis moottori ja digifant II ruisku.
Ei ihme että auto ei kesäkuumalla käy kunnolla kun ei saa kylmää ilmaa riittävästi?
mulla oli kylmän imuilman tuloletkua "supistettu" ilmastointiteipillä...
ja läppäsysteemi mikä ohjaa moottorille tulevaa kylmää/lämmintä ilmaa on purettu lähestulkoon kokonaan pois, minkälainen se alunperin on ollut? PB siis moottori ja digifant II ruisku.
Ei ihme että auto ei kesäkuumalla käy kunnolla kun ei saa kylmää ilmaa riittävästi?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa