T4 Syncro ---> etuvetoiseksi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

T4 Syncro ---> etuvetoiseksi

ViestiKirjoittaja stefa » 22.5.2007 22:13

Tämähän pitäisi onnistua T4 pakussa pelkät vetokepit irrottamalla? Entä katsastus etuvetoiseksi, ei kenties pitäisi olla ongelma?

Nelivedon haluan heivata, koska sille ei ole mitään käyttöä (varsinkaan 2.4 imudieselissä).

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

ViestiKirjoittaja stefa » 23.5.2007 12:02

Eikö kukaan ole tehnyt kyseistä hommaa, kun vastauksia ei heru?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.5.2007 13:50

Vastaan nyt kuitenkin, vaikka en olekaan hommaa tehnyt. Kun vertaa vajaavetoista ja syncroa, mielestäni syncro on paljon vakaampi ajaa kuin etuveto. Käsittääkseni se johtuu siitä, että vaikka normaalisti vetoa ei pitävälle pyörälle siirrykään, akselien välillä on aina nopeusero, jota neliveto tasaa siirtämällä voimaa vetäville pyörille.
Nelivedon ruoriin siirtyessa tunne on kuin vetäisi perävaunua, joka "tasaa" vetoauton nykimistä.

Syncro taitaa painaa jotain 100 kg enemmän kuin vajaaveto, joten painonsäästöä vetarien irrotus ei paljoa tuo. Eipä se nelivedon hyöty taida moottorityypistä olla kiinni.

Jos olen oikein käsittänyt, kun vetarit takaa irrottaa, visko luulee takapyörillä olevan luistoa ja jakaa voimaa suhteessa 50/50. Kardaani pitäisi irrottaa myös. Vetotavan muutos vaatii tosiaan muutoskatsastuksen.

stefa
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.7.2003 13:37

ViestiKirjoittaja stefa » 23.5.2007 16:32

Kysyin muutosta katsastuskonttorilta, muutoskatsastus ei tuota heidän puolesta ongelmia. Konttorin kaveri opasti vaan varmistamaan vetotavan muuttamisen vaikutuksen verotukseen. Akelta varmistettu että muutos ei vaikuta varsinaiseen ajoneuvoveroon koska auto on uudempi kuin 1989. -89 verotuksessa oli muutoksia nelivedon/kaksivedon suhteen.

Lukkari puhuu asiaa ajo-ominaisuuksista, mutta silti näen nelivedossa enemmän miinuksia kuin plussaa meikäläisen käytössä.

Vetokepeillä meinasin juurikin kardaania ja takavetareita. ,,,asioiden kirjoittaminen oikeilla sanoilla on niin vaikeaa :)



Edelleen kiinnostaa onko muutoksessa mitään ongelmia esim. vaihteiston suhteen??

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 23.5.2007 18:20

Anteeksi että puhun paskaa, mutta harkitsisin vielä kahdesti jos ei nelivetojärjestelmässä ole jotain vikaa.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.5.2007 18:27

kommentti myös, et jättäisin väliin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.5.2007 18:38

Tuolla yksi toteutus sisarmerkkiin.
Muutaman vuoden quattrolla ajaneena tuo visko on pienessä pyörityksessä hyvin huomaamaton eikä esim. puske pysäköitäessä, kuten torsenilla varustettu Audi. Vieläkään en jaksa olla hämmästelemättä teenelosen kokoisekseen pientä kääntöympyrää.

Olisi mielenkiintoista toteuttaa tuollainen konversio ja verrata, onko vaikutusta kulutukseen, melutasoon ja ajo-ominaisuuksiin.

Jos autolla vedetään vaunua, perävaunupainot ovat sitten etuvetoisella oleellisesti pienemmät.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 24.5.2007 19:24

Joskus ajellu kans tommosella 2.4 imudiesel syncrolla ja tiedän että se on ihan vitun laiska, että ymmärrän kyllä jos kiihtyvyyttä hakee lisää jne. Tosin sitten toisaalta olen taas etuveto pakulla jäänyt joitain kertoja mäen juurelle, ei ole tilaa kiihdyttää vauhtia jne, se vaan ei nouse sieltä, siinä vaiheessa tulee nelivetoa ikävä. Että talvella neliveto on eriveto, vaikka tehoa siinä pakussa on 75hp. Itse laittaisin vielä etuvetoisen askin sinne, eikös noissa ole eroja?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa