Vento pyöränlaakeri

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

Vento pyöränlaakeri

ViestiKirjoittaja ventotd » 9.5.2007 20:54

Pitemmän aikaa on jyrissyt eikä saanu selvää mistä ääni tulee. No nostin auton ilmaan ja toinen taka pyörä oli aika jäykkä pyörittää ja oli vähän väljää niin vaihdoin laakerin. Kävin ajamassa ja sama ääni kuului vieläkin ja kuulostaa myös edestä tulevan. Muutaman kilometrin jälkeen alkoi kolina takaa ja kun katsoin niin se vaihdettu laakeri on palasina. Mikä siinä voi mennä pieleen? Taidan luovuuttaa ja viedä korjaamolle.. Vai mitä kannattaa tehdä?

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 9.5.2007 20:57

Kuinkas tiukkaan laitoit sen laakerin?

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

ViestiKirjoittaja ventotd » 9.5.2007 21:08

Laakerit hylsyn avustuksella varovasti pohjaan ja se napa muuteri ensin sen verran tiukkaan että rumpu ei pyöri ja sit löysäsin sen verran että alus levy liikkui vähän. Oisko se lukitsin pitäny jotenkin puristaa vai vaan laittaa muuterin päälle? Vanha ei ollu puristettu.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 9.5.2007 21:21

Ei sitä levyä tarvi puristaa mitenkään. Tuleehan siitä hammastetusta reunasta sokka läpi?
Itse vedän mutterin sormilla niin tiukkaan kuin jaksaa, yleensä ollut suht sopivalla kireydellä.

Ehkä sitä mutteria ei kannata edes käyttää ihan, niin tiukassa välillä, ettei mee se laakeri hajalleen jo siinä.
Tietty voihan sulla olla se napatappi kiero tai muuten kärsinyt, jos syö laakereita.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.5.2007 22:43

Mulla kävi niin, että rumpua vaihdettaessa se laakerin tukirengas otti kiinni rumpuun. Selvä koneistusvirhe italiaanorummussa. Olisikohan tässä käynyt jotain vastaavaa laakerin suhteen...

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

ViestiKirjoittaja ventotd » 12.5.2007 20:04

Käytin laakerin vaihdettavana ja tutkivat samalla muut ja kaikki pitäs olla ok. Muuta ääntä vielä pitää.. Ei kuitenkaan niin kovaa kun ennen. Vähän kun huonoilla renkailla ajas mutta kun renkaat on aika uudet nokian i3set.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 12.5.2007 20:37

Kiristäppä etu pyrän laakeri niin tiukalle kuin ikinä jaksat

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

ViestiKirjoittaja ventotd » 12.5.2007 21:17

Eli pyörän napa muuteri? Kirja sanoo sille 265nm. Eiköhän mee laakeri paskaks jos vetää liian tiukalle?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.5.2007 23:07

^ Haynes sanoo 230Nm, tuo on jo sellainen lukema johon ei normaaliräikällä ilman voimankäyttöä pääse. Käytännössä siis uskaltaa huoletta vääntää niin tiukalle kuin normaalilla avaimella käsin vääntämällä menee.

Edit2: Metrisellä momenttiavaimellakin saa jo vääntää ihan kunnolla. Laakeri ei hajoa, ennemmin mutterista menee kierteet.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 13.5.2007 1:14

Sen verran kiristää, että auton kulma nousee maasta niin on hyvä :D

ventotd
-
Viestit: 23
Liittynyt: 13.10.2005 19:29

ViestiKirjoittaja ventotd » 18.5.2007 19:07

kiristetty.. eipä auttanu. Vasemmalle kääntäessä kuuluu kovemmin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.5.2007 19:51

Kuulostaa etupään laakerilta, nosta kulma ilmaan ja kokeile tuntuuko kummallakaan puolella väljyyttä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa