Lämpöisenä tyhjäkäynti tahmeaa, mikä mättää?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Repale
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.5.2007 13:47

Lämpöisenä tyhjäkäynti tahmeaa, mikä mättää?

ViestiKirjoittaja Repale » 4.5.2007 13:53

Golf III 1.4 vm. -92. Kylmänä tyhjäkäyntii OK, mutta lämpösellä koneella käy tahmeasti ja vaeltaa. Vaihdettu tulpat, tulppajohdot, virranjakajan kansi + pyörijä. Koneen lämpöanturi ehjä. Jarrutehostimelta lähtevä letku ehjä. Ruiskun tiivari ehjä.

Mistähän lähtisin jatkamaan vaivan paikallistamista?

Repale

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 4.5.2007 15:03

Joutokäyntiin liittyvä säätöjärjestelmä: mahdollinen joutokäyntisäädin ja lämpötila-anturit. Turha tähän on sotkea Italian ihmeitä, mutta ainakin niissä olen nähnyt sellaisen säätimen, joka säätää kaasuläpän ohi tulevaa lisäilmaa eri antureiden mukaan ja jos tuo tappisäädin on karstainen tai muuten kulunut, niin oireet ovat juurikin tuollaiset. Kaippa VW:ssä on jokin vastaava järjestelmä korvattuna Boschin tekeleellä.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.5.2007 17:42

Itellä kans samaa vikaa, välillä väristää niin paljon että vaihdekeppi heiluu.. Tyhjäkäynnin säädin on ehjä, eikä anna vikoja.. Koitin manuaalisesti säätää tyhjäkäyntiä (siitä ruuvista mikä rajoittaa kaasuläpän takaisinpäin liikettä, mutta eipä ollut vaikutusta.. Lämpötila-anturi on uusittu, ei auttanut..
Olen alkanut pitää sitä jo ominaisuutena, kun näitä tuntuu olevan joka 1.4:ssa mikä vastaan tulee..:)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.5.2007 19:23

Tekiskö viallinen happitunnistin tuollaista...

Onko päästömittauksessa käyty ja jos niin onko päästöt edes oikealla tontilla?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 5.5.2007 13:40

Mulla oli päästöt niin unelma mallilla katsastuksessa ~3kk sitten, että vika ei ole kyllä sillä puolella.. Ainakaan minulla..

Repale
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.5.2007 13:47

ViestiKirjoittaja Repale » 6.5.2007 10:48

Kulkine on tällä hetkellä pajalla odottamassa syyn löytymistä tuohon tyhjäkäyntivaivaan. Pakoputken pää näyttää aika mustalta. Pakokaasuarvoista en osaa sanoa muuta kuin vuoden vaihteessa kelvannut katsarille. Ajaessa ei ole mitään vaivoja. Sinänsä tyhjäkäynnin tahmeus ei mua itteeni haittaa, mutta lähinnä huolestuttaa kuinka rasittaa konetta...

Repale
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.5.2007 13:47

ViestiKirjoittaja Repale » 8.5.2007 12:37

Vaikutta siltä, että saattais syynä olla tyhjäkäyntimoottori, muistaiskos kukaan ulkoa sen tyyppi- tms. tunnistenumeroa? Jos vaikka hajottamolta löytäis sopivan... Uutena kait aika arvokas : (

Kyseessä siis Golf III 1.4, -92 1-pisteruisku

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.5.2007 13:14

Mustaa tulee jos käy rikkaalla. Ei luulis tyhjäkäyntisäätimen aiheuttavan semmoista...

Repale
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.5.2007 13:47

ViestiKirjoittaja Repale » 8.5.2007 13:29

Pajalta sanoivat, että tyhjäkäyntiä asetettaessa n. 1000 rpm ei pysy siinä, vaan alkaa heittelemään. Tyhjäkäyntisäädinkö (-säädinmoottori) vois olla syynä vai mikä sen hässäkän nimi nyt virallisesti onkaan?

Soittelin paikalliseen VW-huoltoon, siellä pohtivat, että syynä voi olla kaasuläppäsäädin 249 e ja/tai kääsuläppäyksikkö 634e... Moottorin tyyppi on ABD.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.5.2007 13:53

Ajattelin lähinnä että tyhjäkäynnin epävakaus voi olla seuraus eikä syy. Etenkin jos se lämpötilan mukaan oireilee.

djcarrot
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.12.2006 17:01

ViestiKirjoittaja djcarrot » 10.5.2007 14:25

Minullakaan tyhjäkäynti ei mitään kovin tasaista ole. Tuntuu, että kierrokset vaeltelee jonkun verran, kylmänä varsinkin. Vaikea sanoa paljonko kierrokset heittelee, kun ei kiekkamittaria ole. Välillä taas tuntuu, että käy ihan nätisti.

Tuntuu, että käy rikkaalla joutokäynnillä. Välillä jopa sammuu. Vai olisiko sytkäpuolen vikaa? Pakoputkestakin kun kuuntelee, niin paukkaa välillä vähän. Viime kesänä HC-arvot tyhjäkäynnillä oli päin P:tä katsastuksessa, mutta pääsi sitten katsastuksesta läpi, kun kävin huoltamolla hakemassa paperin (kone kuumaksi ja sitten mitattiin päästöt). Muut arvot tyhjäkäynnillä ok, kierroksilla kaikki arvot ok. Kulutus oli viimeksi 7,4 litraa/100km, josta 2/3 osaa maantieajoa. Vähän ehkä kovahko, vai miten on muilla ollut kulutukset?

Imuvuotoja olen koittanut etsiä, vaan eipä ole mitään ihmeellistä löytänyt. Tulpat, tulpanjohdot, pyörijä, virranjakajankansi, lämpöanturi ja termostaatti ok. Sytkäkin pitäisi olla kohdillaan.

Oisko mitään ideoita? Kone siis 1.4 ABD vm. -93, ajettu 235tkm.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2007 14:37

Semmonen "ässä hinasta" tuli mieleen että onkos ikinä laitettu polttoaineen jäänestoa?

Emolla oli viimeisiä kakkoskorisia ykspisteruiskuja johon ei tietenkään koskaan laitettu jäänestoa kun ei muistettu. Hinattiin aikanaan huoltoon ja sanoivat kaapineensa (talvella) loskaa ruiskutuspaineensäätimestä.

Tuo auto kans toimi lämpimänä ihan ok.

djcarrot
-
Viestit: 16
Liittynyt: 2.12.2006 17:01

ViestiKirjoittaja djcarrot » 10.5.2007 14:40

Itte oon masinolia laittanut joskus talvella tankkiin. Vaan kun tekkee kesälläkin samallalailla tuota..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2007 14:44

Mahtaako auttaa niin paljon jos pakkasella laittaa jäänestoa jos vesi onkin jo jäätynyt pisaroiksi...

Ite luirauttelen plussakeleillä jäänestoa ennen kun pakastaa...

Repale
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.5.2007 13:47

ViestiKirjoittaja Repale » 11.5.2007 22:00

Vaihdettiin se kaasuläpän (tyhjäkäyntisäädin) säädin. Romikselta 40 e ja 3 kk takuu. VW-liikkeessa uusi n. 240 e. Ja oli jakohihna ½-pykälää fiduralla. Nyt käy tasasemmin. Täytyy vielä ajaa pitempi lenkki ja kuulostella.

Taisi olla tuo jakohihna syynä vaivaan... Tai sitten jokin muu.

repa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.8.2006 19:20

ViestiKirjoittaja repa » 12.5.2007 13:29

Ihan vaan mielenkiinnosta: miten jakohihna voi olla puoli pykälää pielessä - vissiin tarkotit yhden hampaan verran??? :)

Repale
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.5.2007 13:47

ViestiKirjoittaja Repale » 12.5.2007 21:19

; ^)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa