Rei'itetyt levyt ja palojen kuluminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Rei'itetyt levyt ja palojen kuluminen

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.5.2007 20:45

Eli pitäisi tässä vaihtaa eteen jarrulevyt ja palat tuohon Corradoon niin aloin miettimään että jos ostaisi siihen rei'itetyt ja/tai uritetut levyt. Mutta miten on, kuluttaako moiset levyt miten paljon enemmän paloja? Ja onko niillä minkälaista eroa jarrutehoon?
Onhan ne ihan kivan näköiset varmaan siellä vanteen sisällä, mutta mikä on niiden hyöty?

Cokkelin Civittäjä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 8.3.2007 18:40

ViestiKirjoittaja Cokkelin Civittäjä » 3.5.2007 20:51

Itellä oli tossa vanhassa kärryssä, eli 325 bemukassa ATE:n sellaiset ellipsiin uritetut levyt. Sai kyllä olla kokoajan pesemässä vanteita. Mielestäni syö melko paljon enemmän paloja. Tosin sateella ja oikeasti kovissa jarrutuksissa saattoi olla hieman hyötyä ABS kun kuitenkin estää sitä jarrua lukkiintumasta, niin en sitten tiedä....

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 3.5.2007 20:53

reikälevyissä palat kuluu himppu nopeemmin ja levyjen jäähdytys on hieman parempi
.

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 3.5.2007 20:58

Itsellä rei´itetyt enkä ole vielä ainakaan ihmetellyt palojen kulumista, eli ei ainakaan mahdottoman nopeasti mene.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.5.2007 22:38

En ole myöskään huomannut palojen nopeampaa kulumista. Reijittämisellä haetaan lähinnä hieman parempaa jäähdyttävyyttä, mutta enemmän kaasun paineen pääsemistä pois palan ja levyn välistä. Jälkimmäistä tapahtuu kunnon jarrutuksilla.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.5.2007 23:04

Eipä oikein nykypaloilla tota kaasuuntumista esiinny.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.5.2007 23:06

Eikö se jarrujen häipyminen juuri siitä tule?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.5.2007 0:17

Ei, vaan siitä että nesteet kuumenee liikaa, jolloin ne kiehuu ja nesteeseen tulee kuplia, jolloin poljin menee pohjaan ja jarrut ei toimi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.5.2007 0:49

Tarkoitin häipymää joka katoaa jarrujen jäähdyttyä eikä poljin mene pohjaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.5.2007 1:14

No just sama effekti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.5.2007 4:29

Mun mielestä efektikään ei ole sama koska poljintuntuma ei juuri muutu.

Jarruthan palautuu suhteellisen nopeasti jos ei neste pääse kuplimaan ja mun mielestä se taas on paljon harvinaisempaa. Varsinkin kun kattoo paljonko nykyiset tavisjarrunesteetkin ohjelman mukaan vaihdettuna kestää lämpöä.

Lisäks vielä kun ottaa huomioon sen että saa nopeasti tuottaa paljon lämpöä että lämpö ehtii siirtymään nesteeseen ja siellä saa aikaan tuo jotain 250...300 °C lämmön minkä hyvälaatuinen neste kestää. Ellei jatkuvasti jarruttele tiukasti...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 4.5.2007 8:17

juu tuskin nesteitä saat normiliikenteessä kuplimaan, jarrut ehkä... tai sitte on ajotyylissä vähän säätämistä :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.5.2007 10:31

Olen samoilla linjoilla Jormalaisen kanssa. "Tavallinen", tieliikenteeseen tarkoitettu jarrupala saattaa menettää osan tehostaan lämpötilan noustessa kun taas kisapalat alkavat toimia kunnolla vasta tietyn lämpötilan yläpuolella. Mulla ei ole hajuakaan, mistä tuo pidon häviäminen lämpötilan noustessa johtuu, mutta noin vaan joillekin paloille käy.

XUX63
-
Viestit: 24
Liittynyt: 24.3.2005 15:08

ViestiKirjoittaja XUX63 » 4.5.2007 11:22

Sitten on sellaisia semipaloja, joilla kitkaominaisuus on kylmänä kuin normipalassa mutta ei hävitä tehostaan kuumanakaan kuin muutaman prosentin. Esim Ferodon DS2500 jossa kitkakerroin 0.50 palojen kuumuudesta riippumatta. Kilpapaloissa kitkakerroin nousee sitten 0,6-0,7 tai enemmänkin.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.5.2007 11:57

Flashman kirjoitti:Ei, vaan siitä että nesteet kuumenee liikaa, jolloin ne kiehuu ja nesteeseen tulee kuplia, jolloin poljin menee pohjaan ja jarrut ei toimi.


Noin saattaa kyllä käydä (kylläkin erittäin harvinaista) mutta tuon jälkeen ei juuri sitten jarrutellakkaan, ainakaan ennen kuin jarrunesteet on vaihdettu..

Itse kokeilin joskus kuinka nopeasti jarrut saa "puutumaan", eikä tarvittu kuin neljä kertaa 100km/h --> 0km/h jarrutusta, kun sitten viidennellä kertaa jarrut oli kyllä melko olemattomat..;) mutta kun antoi jarrujen jäähtyä kunnolla palasi jarrutehokin takaisin..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 4.5.2007 13:33

Juuh, mut tästä on turha oikeestaan vängätä sen enempää, jokaisella on omat uskomukset miten asiat menee.

Mulla on yhdet puolimetallipalat syttyny tuleen ajon jälkeen ja ei, jarrut ei laahanneet. Kerran nesteet oli niin huonot, että jarrut kesti sen yhden jarrutuksen ja sen jälkeen niitä ei enää ollutkaan, kunnes jäähty, ja sittenkin oli puolitehoset.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 4.5.2007 14:09

sillon saa olla jo todella paljon vettä nesteiden joukossa... ittellä uritetut levyt edessä ja takana ja edessä greenstuffit, ei pölytä lainkaan eikä tunnu kuluvankaan, ainoo miinus että ku oikeen rauhallisesti ajelee keskustassa ni voi alkaa vinkumaan, kunnon jarrutus niin hiljenee taas...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa