Rei'itetyt levyt ja palojen kuluminen
Valvoja: ffp jäsenet
Rei'itetyt levyt ja palojen kuluminen
Eli pitäisi tässä vaihtaa eteen jarrulevyt ja palat tuohon Corradoon niin aloin miettimään että jos ostaisi siihen rei'itetyt ja/tai uritetut levyt. Mutta miten on, kuluttaako moiset levyt miten paljon enemmän paloja? Ja onko niillä minkälaista eroa jarrutehoon?
Onhan ne ihan kivan näköiset varmaan siellä vanteen sisällä, mutta mikä on niiden hyöty?
Onhan ne ihan kivan näköiset varmaan siellä vanteen sisällä, mutta mikä on niiden hyöty?
-
- -
Itellä oli tossa vanhassa kärryssä, eli 325 bemukassa ATE:n sellaiset ellipsiin uritetut levyt. Sai kyllä olla kokoajan pesemässä vanteita. Mielestäni syö melko paljon enemmän paloja. Tosin sateella ja oikeasti kovissa jarrutuksissa saattoi olla hieman hyötyä ABS kun kuitenkin estää sitä jarrua lukkiintumasta, niin en sitten tiedä....
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Mun mielestä efektikään ei ole sama koska poljintuntuma ei juuri muutu.
Jarruthan palautuu suhteellisen nopeasti jos ei neste pääse kuplimaan ja mun mielestä se taas on paljon harvinaisempaa. Varsinkin kun kattoo paljonko nykyiset tavisjarrunesteetkin ohjelman mukaan vaihdettuna kestää lämpöä.
Lisäks vielä kun ottaa huomioon sen että saa nopeasti tuottaa paljon lämpöä että lämpö ehtii siirtymään nesteeseen ja siellä saa aikaan tuo jotain 250...300 °C lämmön minkä hyvälaatuinen neste kestää. Ellei jatkuvasti jarruttele tiukasti...
Jarruthan palautuu suhteellisen nopeasti jos ei neste pääse kuplimaan ja mun mielestä se taas on paljon harvinaisempaa. Varsinkin kun kattoo paljonko nykyiset tavisjarrunesteetkin ohjelman mukaan vaihdettuna kestää lämpöä.
Lisäks vielä kun ottaa huomioon sen että saa nopeasti tuottaa paljon lämpöä että lämpö ehtii siirtymään nesteeseen ja siellä saa aikaan tuo jotain 250...300 °C lämmön minkä hyvälaatuinen neste kestää. Ellei jatkuvasti jarruttele tiukasti...
Olen samoilla linjoilla Jormalaisen kanssa. "Tavallinen", tieliikenteeseen tarkoitettu jarrupala saattaa menettää osan tehostaan lämpötilan noustessa kun taas kisapalat alkavat toimia kunnolla vasta tietyn lämpötilan yläpuolella. Mulla ei ole hajuakaan, mistä tuo pidon häviäminen lämpötilan noustessa johtuu, mutta noin vaan joillekin paloille käy.
Flashman kirjoitti:Ei, vaan siitä että nesteet kuumenee liikaa, jolloin ne kiehuu ja nesteeseen tulee kuplia, jolloin poljin menee pohjaan ja jarrut ei toimi.
Noin saattaa kyllä käydä (kylläkin erittäin harvinaista) mutta tuon jälkeen ei juuri sitten jarrutellakkaan, ainakaan ennen kuin jarrunesteet on vaihdettu..
Itse kokeilin joskus kuinka nopeasti jarrut saa "puutumaan", eikä tarvittu kuin neljä kertaa 100km/h --> 0km/h jarrutusta, kun sitten viidennellä kertaa jarrut oli kyllä melko olemattomat..;) mutta kun antoi jarrujen jäähtyä kunnolla palasi jarrutehokin takaisin..
Juuh, mut tästä on turha oikeestaan vängätä sen enempää, jokaisella on omat uskomukset miten asiat menee.
Mulla on yhdet puolimetallipalat syttyny tuleen ajon jälkeen ja ei, jarrut ei laahanneet. Kerran nesteet oli niin huonot, että jarrut kesti sen yhden jarrutuksen ja sen jälkeen niitä ei enää ollutkaan, kunnes jäähty, ja sittenkin oli puolitehoset.
Mulla on yhdet puolimetallipalat syttyny tuleen ajon jälkeen ja ei, jarrut ei laahanneet. Kerran nesteet oli niin huonot, että jarrut kesti sen yhden jarrutuksen ja sen jälkeen niitä ei enää ollutkaan, kunnes jäähty, ja sittenkin oli puolitehoset.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”