ABS jarrut

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ABS jarrut

ViestiKirjoittaja turtsi » 2.5.2007 21:44

Elikkä autona Golf 2 ja autossa ABS jarrut joihin ei ilmeisesti mitään vikakoodin luku mahdollisuutta, jarrut tekee seuraavaa:
Kun lähtee valo sammuu niinkuin pitääkin, mutta usein töyssyssä tai joskus ilmankin syttyy joskus jää päälle joskus sammuu, talvella jarrut toimi suunnilleen niin kuin tollasen ikäisessä yleensäkkin siis ABS jarrujen osalta, mutta joskus kun ABSit meni päälle niin valo sytty ja silloin jarrut toimi niinkuin ei ABS jarrulinen eli meni lukkoon..
Oon lukenu täältä noita juttuja ABS jarru ongelmista ja usein ehotetaan anturien puhdistamista, voiko noita antureita puhdistaa ihan käsin tai jollain paperilla vai miten ne pitäis puhistaa entä vaikuttaako jarrunesteen ja jarrupalojen kunto ABS:ään
Pitäis päättää hävittääkö auto vai ettiä vika, auto kun on muuten tosi hyvä kuntonen, mutta pitää olla tommoset perkeleet tossa.

parveke
-
Viestit: 162
Liittynyt: 29.8.2004 4:38

ViestiKirjoittaja parveke » 2.5.2007 22:21

En oo varma Golffista mukka ainakin -95 A4 audissa oli vänkärin puolen abs-anturilta tuleva johto (lokarin sisällä?) hapertunut ja teki just tota samaa... välillä toimi, välillä ei. Ei ollu mikään iso juttu korjata. Tuskin noissa vagineissa niin erilaiset systeemit on, suosittelisin korjaamista/korjauttamista.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.5.2007 22:40

lukeeko sulla otteessa että pitää olla absit? voiko kakkiksen muutoskatsastaa absittomaksi?

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 5.5.2007 16:04

Ei lue ja voi kyllä, mutta kuulemma pitäis vaihtaa kaikki mitkä liittyvät ABS jarruihin eli kaikki muut paitti ne jotka on pyörässä, jos haluaa tehdä sen laillisesti.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.5.2007 16:49

Eihän niitä sitten tarvi muutoskatsastaa pois jos niitä ei rekisterissä mainita.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.5.2007 17:03

Anturin ja abs-kehän välinen ero on liian suuri.Aiheutta juuri tuon ongelman.

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 6.5.2007 0:59

Milläköhän sitä sais pienemmäks, mä en saanu anturia irti kun yritin sitä puhdistaa vaikka se kuusiokolo lähti jolla se mun ymmärtääkseni on kiinni.
Katsastus mies sano mulle rekisteröinti katsastuksessa että pitää muutoskatsastaa, mutta oon kyl kans miettiny et helppohan toi ois poistaa kun se valo on siinä kojetaulussa kässäri valon vieressä niin vaihtaa vaan sen merkkivalon ja ottaa sulakkeen pois, saa olla aika kärppä katsastusmies jos vielä huomaa että siin on absit.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 6.5.2007 20:32

^Mitäs ote kertoo?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 6.5.2007 22:46

Se roottorikehä löysälle, sitten laitat sen kehän ja navan väliin jotain sopivia säätöpaloja. Näin saa sitä etäisyyttä pienennettyä. Se anturi ei irtoa siitä ehjänä millään.

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 7.5.2007 19:00

Kyllähän siinä otteessa luki kun otti silmän käteen ja katso, se on kumma kun joskus voi vetää vaikka minkälaiseen kuoppaan ilman mitään ja joskus taas syttyy ilman mitään järkevää syytä. Vois käydä irrottelee noita pistokkeita irti ja kattoo jos se siitä tokenis...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 8.5.2007 0:34

Kannattaa nyt ehkä ihan ensiksi mitata se anturin ja roottorin välinen rako. Yhdessä Golffissa oli samanlaista ongelmaa, ja se poistui kun sääti sitä väliä hieman. En muista paljon se oli lähtötilanteessa, mutta sain säädettyä sen 0,7mm:iin jolloin alkoi toimia moitteetta.

Ja sen roottorin saa löysättyä niin, että ensin jarrusatula pois, sitten jarrulevy pois. Sen alta paljastuu kolme ristikantaruuvia, joilla se roottori on kiinni. Sitten ne ruuvit löysälle ja laittamaan väliin jotain sopivia säätöpaloja. Veikkaan että se johtojen ja liittimien vatkaaminen on aivan turhaa...

Ja on yleensä melko tiukassa ne ruuvit, että joku iskumeisseli tjms. oikeanlaisella kärjellä on hyvä olla olemassa tuossa hommassa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

BtW - jos joku ei vielä tiedä ko.rek.otemerkintöjä

ViestiKirjoittaja Ike » 8.5.2007 23:25

NAP = nestejarrut alipainetehostimella
NAPL = nestejarrut alipainetehostimella, lukkiutumattomat

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 9.5.2007 12:56

BtW - tuossa Golffissahan ei ole alipainetehostinta, vaan ne on ylipainetehostetut.

EDIT: Ja jos auto on tuo profiilin -91, niin siinä saattaa hyvinkin olla itsediagnoosi ABS:ssa. Irroita vaihdekepin ympäriltä se muovi missä on kolikkoteline. Sieltä saattaa löytyä vikakoodien lukuun tarvittavat johdot.

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 14.5.2007 21:00

Ainakin Alppilan autohuolto jossa auto kävi näyttäytymässä joulukuussa, oli sitä mieltä että autossa ei mitään diagnostiikkaa ole vaikka ei kai se mahdotonta ole.

Mistä aineesta teit ne sovitepalat ja oliko se ero huomattava mitä se väli oli liian iso, mistäköhän löytäisi jotkut ohjearvot noille anturin ja roottorin välille voi olla kakkikseen aika vaikeata löytää.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 14.5.2007 22:12

Niitä on tehty millon mistäkin... olut tölkistä lähtien.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 15.5.2007 5:49

Otappa se muovi pois ja katso löytyykö niitä johtoja. Itse uhrasin vanhan rakotulkin säätöpaloiksi. :) Jollen täysin väärin muista, niin se väli oli aluksi jotain reilu 1,5mm, jonka sitten sain rakotulkin paloilla 0,7mm:iin. Esim. Autodata ilmoittaa oikeaksi säätöarvoksi: Ei säädettävissä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 15.5.2007 13:18

Ainakin meikäläisen lötköön Autodata ilmoittaa säätöarvon, mutta Bosch:n manuska ilmoittaa että anturi ihan kiinni hammaskehään ja sen verran irti ettei hankaa.

Ei noi järjestelmät Hirveän tarkkoja ole erojen suhteen. Ainakin meitin Lötkö ympäristössä sallitaan 25% heitot vielä.

Mulla ym. ympäristössä oli vastaavaa vikaa, viaksi paljastuo ABS ecu. Kaikki veikkaili myös anturivikaa.. Mulla ABS:t toimi ILMAN LATURIA täysin normisti, vika siis ilmeisesti ABC ohj. laitteen virtapuolla. Selvitellään jossain vaiheessa tarkemmin. Päälisinpuolin ehyelle näyttää, konkat vaihdettu eikä vaikusta.

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 18.5.2007 19:45

Kävin nyt kattomassa mitä sieltä muovin alta löytyi kun hykkyrä näin kehoitti,
sieltä löytyi kolme pistoketta ja neljälle oli paikka. Ne oli väreiltään vihreä, ruskea ja musta. Tietääkö kukaan mihin nämä liittyy ja olisko niistä apua.

Eikö kellään oo tietoo

turtsi
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.12.2006 16:40

ViestiKirjoittaja turtsi » 23.5.2007 18:43

Eli vielä kerran kysäsen et onko kellään tietoo mikä noista pistokkeista kuuluu milleekkin, eihän tällaselle autolle voi paljon muulle kuin ruiskulle voi olla diagnoosia.

Millä tän ikäsestä ne vikakoodit otetaan, onko siihen joku testeri jota ei varmaan kuin merkkihuollossa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 24.5.2007 15:14

No kyllähän tolle yksipisteräkijälle pitäisi olla oma pistokkeensa kuten ABS:lle. Omassa kärryssä jossa ei ruiskussa ole mitään itsediagnoosia, vain ABS:ssa, on juurikin nuo musta ja ruskea liitin. Ja näin voisi kuvitella, että tuo vihreä liitin on ruiskun diagnoosipistoke.

Siinä ohjeita ruiskulle:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... akoodit+g2

Kunhan saan oman Golffin käsiini, niin voin yrittää muistella miten noita ABS:n vikakoodeja lueskellaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa