ke-jetronicin pari onkelmaa.. Sekä starttiongelma..
Valvoja: ffp jäsenet
ke-jetronicin pari onkelmaa.. Sekä starttiongelma..
Elikkäs, minulla on tuommonen 16 venttiilinen gti- koneella oleva Golf (vm -89) jossa on ke-jetronic ruisku, autohan on siis se 95 kw tehoinen. Mutta, koneeseen on vissiin laitettu Oettingerin viritysnokat ja jotkin isommat suuttimet. Peltisarjakin ja putkisto on nakattu sijoilleen.
Ja ensimmäiseen ongelmaan, kaupungissa ajaessa näin lämpimämmillä keleillä alkaa kone jostain syystä vain mennä tukkosemmaksi ja tukkosemmaksi kun ajelee rauhallisesti. Tämä tarkoittaa sitä että seisoo esim. liikennevaloissa jonkin aikaa ja painaa kaasua, kone ikään kuin röpöttää ja ottaa huonohkosti kierroksia. Mutta kun kone pääsee kiertämään kunnolla niin röpötys häviää hetkeksi mutta palaa kohta taas. Johtuneeko tämä siitä että boksi luulee että kiinni on normaalit suuttimet ja syöttää normaalin verran polttoainetta, mutta suuttimet antaakin enemmän? Mitä tähän voisi olla apuna? Talvella onkelma ei esiintynyt näin selvästi.
Ja toinen vika: välillä tyhjäkäynti aaltoilee jotain 600-1500 rpm:n väliä, voisiko tämä johtua kanssa noista nokista? Nimittäin välillä tätä ei taas esiinny ollenkaan. Ilkeä kun välillä meinaa sammua ja öljyn paineen merkkivalo vilkahtaa paristi. Tätä se on tehnyt koko sen ajan kuin ollut mulla, tosin nyt vähän väheni kun virran jakajan stefa vaihettiin ja tulpan johot laitettiin kunnolla kiinni, ovat ne hot fire- johot isoilla reijillä, virran jakajassa pienet piikit. Pysyivät vain kumien varassa..
Kolmas ongelma: Mistäs kyseisessä ruiskussa säädetään joutokäynti? Tahtoo olla siinä ja siinä että pyöriikö vaiko ei hyvin.
Neljäs onkelma: polttoaineen kulutus on aika isohko, kaupungissa 10-12 litraa, parhaimmillaan meni (100km matka-ajua ja kaupungissa 60km) polttoainetta reilu puol tankkia eli keskikulutus reilu 16 litraa.. Mutta oli pieni kosketushäiriö yhdessä sinne ilmaboksin päälle tulevassa johdossa niin kulutus tippui jonkin verran. Nykyään se on matka-ajussa sitä 8,0-9,0 litraa sataselle ajotietokoneen mukaan. Kaupungissa siis tuon 10-12 litraa ilmeisesti sen ajotietokoneen mukaan. Vuotoja ei missään pitäisi olla. Johtuneeko tämäkin juuri siitä että on laitettu isommat suuttimet ja virinokat?
Viides onkelma: Mikähän mahtais olla vikana kun kylmänä starttaa hyvin mutta sitten kun autolla on ajellu jonkin aikaa ja kone on lämmin. Sammutan auton ja hetken päästä starttaan niin starttaa silleen että ehkä pyörähtää pari kierrosta ja sitte pysähtyy. Tuntuu että startti hyytyy, uudelleen starttaa niin just ja just jaksaa pyöräyttää koneen käyntiin. Mutta kun on parkissa jonkun aikaa ja enimmät lämmöt haihtuu niin ei mitään ongelmia käyntiin lähdössä, joutuu vaan kihnuttamaan vähän pitempään kuin kylmänä.
Edit: kyselisin vielä että paljonkohan maksanee lastut kyseiseen peliin?
Edit2: yks ongelma vielä lisätty
Kiitos jo etukäteen vastanneille, kysyn neuvoa viisaimmilta kun ei oma äly tähän vielä riitä vaikka tuleva asentaja olenkin.. :D Alkaa vähä opiskelijalle olla kallis auto ajettavaks tuolla kulutuksella.
Ja ensimmäiseen ongelmaan, kaupungissa ajaessa näin lämpimämmillä keleillä alkaa kone jostain syystä vain mennä tukkosemmaksi ja tukkosemmaksi kun ajelee rauhallisesti. Tämä tarkoittaa sitä että seisoo esim. liikennevaloissa jonkin aikaa ja painaa kaasua, kone ikään kuin röpöttää ja ottaa huonohkosti kierroksia. Mutta kun kone pääsee kiertämään kunnolla niin röpötys häviää hetkeksi mutta palaa kohta taas. Johtuneeko tämä siitä että boksi luulee että kiinni on normaalit suuttimet ja syöttää normaalin verran polttoainetta, mutta suuttimet antaakin enemmän? Mitä tähän voisi olla apuna? Talvella onkelma ei esiintynyt näin selvästi.
Ja toinen vika: välillä tyhjäkäynti aaltoilee jotain 600-1500 rpm:n väliä, voisiko tämä johtua kanssa noista nokista? Nimittäin välillä tätä ei taas esiinny ollenkaan. Ilkeä kun välillä meinaa sammua ja öljyn paineen merkkivalo vilkahtaa paristi. Tätä se on tehnyt koko sen ajan kuin ollut mulla, tosin nyt vähän väheni kun virran jakajan stefa vaihettiin ja tulpan johot laitettiin kunnolla kiinni, ovat ne hot fire- johot isoilla reijillä, virran jakajassa pienet piikit. Pysyivät vain kumien varassa..
Kolmas ongelma: Mistäs kyseisessä ruiskussa säädetään joutokäynti? Tahtoo olla siinä ja siinä että pyöriikö vaiko ei hyvin.
Neljäs onkelma: polttoaineen kulutus on aika isohko, kaupungissa 10-12 litraa, parhaimmillaan meni (100km matka-ajua ja kaupungissa 60km) polttoainetta reilu puol tankkia eli keskikulutus reilu 16 litraa.. Mutta oli pieni kosketushäiriö yhdessä sinne ilmaboksin päälle tulevassa johdossa niin kulutus tippui jonkin verran. Nykyään se on matka-ajussa sitä 8,0-9,0 litraa sataselle ajotietokoneen mukaan. Kaupungissa siis tuon 10-12 litraa ilmeisesti sen ajotietokoneen mukaan. Vuotoja ei missään pitäisi olla. Johtuneeko tämäkin juuri siitä että on laitettu isommat suuttimet ja virinokat?
Viides onkelma: Mikähän mahtais olla vikana kun kylmänä starttaa hyvin mutta sitten kun autolla on ajellu jonkin aikaa ja kone on lämmin. Sammutan auton ja hetken päästä starttaan niin starttaa silleen että ehkä pyörähtää pari kierrosta ja sitte pysähtyy. Tuntuu että startti hyytyy, uudelleen starttaa niin just ja just jaksaa pyöräyttää koneen käyntiin. Mutta kun on parkissa jonkun aikaa ja enimmät lämmöt haihtuu niin ei mitään ongelmia käyntiin lähdössä, joutuu vaan kihnuttamaan vähän pitempään kuin kylmänä.
Edit: kyselisin vielä että paljonkohan maksanee lastut kyseiseen peliin?
Edit2: yks ongelma vielä lisätty
Kiitos jo etukäteen vastanneille, kysyn neuvoa viisaimmilta kun ei oma äly tähän vielä riitä vaikka tuleva asentaja olenkin.. :D Alkaa vähä opiskelijalle olla kallis auto ajettavaks tuolla kulutuksella.
Viimeksi muokannut Arto S, 29.4.2007 22:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kuulostaa vähän oudolta että joku olisi vaihtanut KE-jettiin isommat suuttimet. Ihan mutu tuntumalta epäilisin että ei sen jälkeen toimisi missään tilanteessa kunnolla. Ne suuttimet kun ovat ihan mekaaniset paineesta aukeavat, ei se boksi niitä suoraan ohjaa. Koko ruisku kun on kuitenkin pääpiirteiltään mekaaninen, vaikka siinä sähköistäkin ohjausta on mukana.
EDIT: Eipä saa lastuja ja vielä vähemmän ohjelmointeja, suosittelen perehtymään hieman enemmän tuon KE-jetin sielunelämään, niin ymmärrät miksi.
EDIT: Eipä saa lastuja ja vielä vähemmän ohjelmointeja, suosittelen perehtymään hieman enemmän tuon KE-jetin sielunelämään, niin ymmärrät miksi.
No aijjaa, niin vaan edellinen omistaja väitti että isommat suuttimet on vaihettu, vai sanoikohan hän että virityssuuttimet :D Yli vuos sitten ostettu että ei voi muistaa. Mutta kuitenki mistähä moinen röpöttely sitten johtunee oikein? :/
Edittiä tähänkin: tässä jos mietiskelen kanssa niin mitenkäs siihe lastua laitetaan jos mekaanisesti pelannee koko peli lähestulkoon :D Tyhmä minä.
Edittiä tähänkin: tässä jos mietiskelen kanssa niin mitenkäs siihe lastua laitetaan jos mekaanisesti pelannee koko peli lähestulkoon :D Tyhmä minä.
Osaisko tuosta joku kertoa lisää?
Google osaa
esim. tässä http://rb-k.bosch.de/resources/literatu ... /u213e.pdf
Ei pitäisi röpötellä ja herätä viiveellä jos vaan lambda toimii (eikä vuoda ilmaa) ja seokset on kohdillaan, ei enää oikein muista mitä omaan on tullut tehtyä missäkin vaiheessa ja miksi, mutta määränjakajan o-renkaatkin kannattaa ehkä vaihtaa, itsellä toinen niistä oli joskus kovettunut tms. kun oli poikki?!, jossain vaiheessa tuli pa-pumppu ja nostopumppukin vaihdettua :) , taisi erityisesti olla käyntihäröinen vajaalla tankilla. Oma on kyllä enemmän kuin nirso starttaamaan jos akku ei ole täynnä, talvella toimi kunnon pakkasella melkein paremmin kuin parissa asteessa, akkuja on mennyt vuosien varrella useampi vaihtoon, tai toiseen kiesiin kiertoon, joissa pelanneet veilä vuosia. :) Kulutus on matka-ajossa parhaana päivänä ollut karvan alle 6L n.85km/h keskinopeudella (askina lyhyt 5), ajotietokoneenhan saa valehtelemaan kovin säästötyylisellä ajotavalla ihan mitä vaan, mutta tuo siis ihan taskulaskimella ja tripistä katsoen, vuotuinen keskikulutus jossain +-10 hujakoilla, melkein kesät talvet, talvella yli kesällä hieman alle. Suhteellisella seka-ajolla talvella tankillisella 550km alkaa olla ihan tapissa, kesällä paremminkin 650km... tankkiin on pahimpana päivänä mennyt 57-58L ja kun tankki on kuivimmillaan huutaa pa-pumppukin jo ihan selvästi, melkein kurlaa kun nostaa paineet-ja on joskus välillekkin jääty, vaikka ei kannata: läpivirtaava pumppu ja polttoaine voitelee sitä :)
Juu, kiitos. Täytynee joku päivä mittailla sen lambdan arvot kunhan joutaa. Eilen vaan sitten huomasin että lämpömittari ei sano enää yhtään mitään, menin räpeltämään konehuoneessa olevaa veden lämpötila-anturin johtoa ja kas kummaa, auto rupeaa pätkimään ja röpöttämään kun vähän koskin. Voisko tästä sitten johtua tuo röpöttely kaupungissa? :O
E. Auto kyllä muuten pelas hyvin..
E. Auto kyllä muuten pelas hyvin..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa