Kaksi yötä netissä surffattuani ja pimeässä otsalampun valossa konehuonetta tutkittuani olen valmis kääntymään forumin velhojen puoleen.
Passatissa APU kone + Königin lastu. Paineletkut olivat halki ainakin imusarjalta N249:lle ja N249:ltä eteenpäin. Ennen letkujen vaihtoa turbo ahtoi, mutta meni reippaassa kiihdytyksessä limp modeen varmaankin liikaa ahtamisen seurauksena. Letkujen vaihdon jälkeen oireet ovat forumilta kovin tutut, ahtopaineet nousevat max 0,4 bariin ja auto siis tehoton. VAG-COM antaa kaksi vikakoodia:
16496 Intake Air Temperature (IAT) Sensor 1 Circuit (G42): Low Input
17695 - Boost Pressure Control Valve (N249): Open Circuit
16496 oli helppo. PTC-vastus on ilmeisesti tullut tiensä päähän, resistanssi ääretön. Tampereen Laakkosella varaosien toimitusaika 2 työpäivää, joten uusi anturi on paikalla vasta viikonlopun jälkeen. Uskoisin kuitenkin tuon koodin poistuvan uudella anturilla, puhdistus ei auttanut. Onko kellään tietoa, mihin hintaan G42:n saa marmoritiskiltä?
17695 onkin mystisempi. Koodi väittää, että piiri on avoin. Venttiilin navoilta mitattuna venttiilin resistanssi on mitä pitääkin, noin 28,5 ohmia. Sähköä antamalla N249:n saa naksumaan, joten itse venttiili lienee ehjä. Aikani englanninkielisiä forumeita selattuani tulin siihen tulokseen, että ohitan vielä koko N249:n, mutta ensin pitäisi saada sen sähköpuoli pelittämään. :) Liittimen ollessa irti, navoilta mitaten jännite on vain 4,73V ja sopivan tehovastuksen liittimeen kytkemällä saa saman vikakoodin kuin liittimen ollessa kiinni venttiilissä. Mistähän tuota vikaa alkaisi jäljittämään? Mikä voi aiheuttaa sen, että kuso ei kulje liittimelle asti? Onko kellään kokemusta vastaavasta? Kuinkas tämä nyt korjataan?
Lisäksi, voisiko joku APU koneen omaava tarkistaa G42 ja N249 liitinten värit? Mulla tällä hetkellä G42:ssa ruskea liitin ja N249:ssä musta liitin. Yksi epäilykseni on, että liittimet ovat vaihtuneet letkujen vaihdon yhteydessä. Tosin, liitinten vaihtamisella ei ollut vaikutusta vikakoodeihin, joten tämä voi olla vähän kaukaa haettua.
Näiden koodien poistumisen jälkeen olen henkisesti valmistautunut vielä MAFfin ja ehkä myös N75:n vaihtoon, mutta poistetaan nyt ensin vikakoodit. :) Siis, kaikki kommentit, vinkit ja neuvot ongelmani ratkaisemiseksi ovat enemmän kuin tervetulleita.
Nyt kun olis pitoja, ei ole tehoja, prkl!
N249 ja G42 vikakoodit, neuvoa vailla
Valvoja: ffp jäsenet
Täytyy sanoa että hieman veti hämmästyksestä mykäksi, ei sillä että tähän mitään oikeaa tietoa osaisin antaa tai neuvoa, mutta ottakaapa kaikki arvoisat foorumin käyttäjät mallia asiallisesta kirjoituksesta, jossa vika on kuvattu hyvin, tehtyjä toimenpiteitä on spekuloitu ja mikä ihaninta rakasta äidinkieltämme
(kuten myös foorumiamme) on kunnioitettu hemmetin hyvällä kielellisellä rakenteella ja sujuvalla kerronnalla. Hienoa :)
(kuten myös foorumiamme) on kunnioitettu hemmetin hyvällä kielellisellä rakenteella ja sujuvalla kerronnalla. Hienoa :)
N249:n johdosta mitattaessa et pysty päättelemään mitään, koska toinen johdin on virransyöttö ja toinen menee ohjainlaitteeseen.
Pinni 1 (vihr/kelta) on virransyöttö sulakkeelta 234, joka on pa-pumpun releen takana, eli venttiilille tulee virta vain pumpun käydessä.
Pinni 2 (ruskea/musta) on naru jota ohjainlaite maadoittelee silloin kun haluaa, eli käytännössä pwm-signaali.
Käytännössä tuollainen vika tarkoittaa johdinkatkosta, yleisimmin heti liittimen takana.
Vag-com jos kerran on käytössä, niin voit testata N249 ulostuloa (ja monta muutakin asiaa) suorittamalla komponettitestin (03- Output test), samalla mittaat yleismittarilla venttiilin johtimien väliltä jännitettä. Ohjainlaite klaksuttelee venttiiliä noin sekunnin jaksoissa ON-OFF, eli pitäisi tulla noin 0,5Hz:n 12Vpp kanttiaaltoa. Huomaa, että komponenttitesti päättyy itsekseen hetken kuluttua.
Jos ko. viat ovat ilmestyneet välittömästi letkujen korjaamisen jälkeen, kiinnittäisin huomiota silloin koskettuihin asioihin.
Pinni 1 (vihr/kelta) on virransyöttö sulakkeelta 234, joka on pa-pumpun releen takana, eli venttiilille tulee virta vain pumpun käydessä.
Pinni 2 (ruskea/musta) on naru jota ohjainlaite maadoittelee silloin kun haluaa, eli käytännössä pwm-signaali.
Käytännössä tuollainen vika tarkoittaa johdinkatkosta, yleisimmin heti liittimen takana.
Vag-com jos kerran on käytössä, niin voit testata N249 ulostuloa (ja monta muutakin asiaa) suorittamalla komponettitestin (03- Output test), samalla mittaat yleismittarilla venttiilin johtimien väliltä jännitettä. Ohjainlaite klaksuttelee venttiiliä noin sekunnin jaksoissa ON-OFF, eli pitäisi tulla noin 0,5Hz:n 12Vpp kanttiaaltoa. Huomaa, että komponenttitesti päättyy itsekseen hetken kuluttua.
Jos ko. viat ovat ilmestyneet välittömästi letkujen korjaamisen jälkeen, kiinnittäisin huomiota silloin koskettuihin asioihin.
Päivitys tilanteeseen
Kiitoksia justus ylisanoistasi. :) Kiitos myös Terolle äärimmäisen osuvista neuvoista.
Paineletkut vaihdettiin korjaamolla, jossa oltiin ilmeisesti enemmän innokkaita kuin älykkäitä tai huolellisia. Paineletkujen vaihdon yhteydessä oli irrotettu sekä N249 että G42 liittimet - ja laitettu ne takaisin väärille paikoille. Tämän paljasti viimeistään Teron tieto johtojen väreistä. N249:n johdot ovat vihreä/kelta ja ruskea/musta, G42:n johdot puolestaan musta ja musta/punainen.
N249 magneettiventtiilinä vaatii jonkin verran virtaa, G42 puolestaan on PTC-vastus eli se ei ota virtaa vaan sen yli mitataan jännitehäviötä. Liitinten ristiinkytkeminen aiheutti G42:n tuhon. Kun ohjainlaite maadoitti N249 liittimen pinni 2:n, liian suuri virta G42:n vastuksen yli tuhosi sen. G42:n liitin N249:ssä puolestaan näki liian pienen resistanssin (28,5 ohmia) ja siksi vikakoodi 17695. Liitinten vaihdon jälkeen on jäljellä enää G42:n vikakoodi ja sen saanen pois huomenna uudella G42:lla.
Tarinan opetus: Jos tahdot jotain tehtävän hyvin, tee se itse. :) Huomenna pitää soittaa liittimet sössineelle korjaamolle, saavat kustantaa mulle G42:n hinnan, koska se rikkoutui ilmiselvästi heidän huolimattomuuden takia. Mielenkiinnolla odotan, korjaantuuko tehottomuus G42:n vaihdolla.
Paineletkut vaihdettiin korjaamolla, jossa oltiin ilmeisesti enemmän innokkaita kuin älykkäitä tai huolellisia. Paineletkujen vaihdon yhteydessä oli irrotettu sekä N249 että G42 liittimet - ja laitettu ne takaisin väärille paikoille. Tämän paljasti viimeistään Teron tieto johtojen väreistä. N249:n johdot ovat vihreä/kelta ja ruskea/musta, G42:n johdot puolestaan musta ja musta/punainen.
N249 magneettiventtiilinä vaatii jonkin verran virtaa, G42 puolestaan on PTC-vastus eli se ei ota virtaa vaan sen yli mitataan jännitehäviötä. Liitinten ristiinkytkeminen aiheutti G42:n tuhon. Kun ohjainlaite maadoitti N249 liittimen pinni 2:n, liian suuri virta G42:n vastuksen yli tuhosi sen. G42:n liitin N249:ssä puolestaan näki liian pienen resistanssin (28,5 ohmia) ja siksi vikakoodi 17695. Liitinten vaihdon jälkeen on jäljellä enää G42:n vikakoodi ja sen saanen pois huomenna uudella G42:lla.
Tarinan opetus: Jos tahdot jotain tehtävän hyvin, tee se itse. :) Huomenna pitää soittaa liittimet sössineelle korjaamolle, saavat kustantaa mulle G42:n hinnan, koska se rikkoutui ilmiselvästi heidän huolimattomuuden takia. Mielenkiinnolla odotan, korjaantuuko tehottomuus G42:n vaihdolla.
Ongelma ratkesi, onko N249 ohittajia?
Ongelma korjaantui uudella imuilman lämpötila-anturilla eli G42:lla. Kiitos vielä Terolle mysteerin ratkaisemiseen johtaneista tiedoista! MAF lienee ehjä kuten muutkin osat. Itse asiassa tehoja tuntuu olevan nyt enemmän kuin ikinä, mutta se on varmaan vain kuskin tottumattomuutta. :)
Alkuperäisessä postauksessani uhkasin ohittaa N249:n. Onko täällä kellään kokemusta siitä? Jenkkipojat kehuvat, että auto käyttäytyy tasaisemmin N249 ohitettuna, liekö siinä perää?
Alkuperäisessä postauksessani uhkasin ohittaa N249:n. Onko täällä kellään kokemusta siitä? Jenkkipojat kehuvat, että auto käyttäytyy tasaisemmin N249 ohitettuna, liekö siinä perää?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa