Corradon vaihdeloota (pakki ja 1-2vaihto jumittaa)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

Corradon vaihdeloota (pakki ja 1-2vaihto jumittaa)

ViestiKirjoittaja Kalle H » 25.4.2007 0:41

Auto: Corrado G60 -vm90
Loota:02A

Oireet:

Olen tässä ottamassa corradoa taas ajoon ja huomasin, että pakki jäi hieman jumittamaan. Eli joutui hieman ajamaan autoa edes - takas, että pakki lähti taas nätisti irti.

Tämän lisäksi 1-2 vaihtaminen tuntuu hieman kuin "keppi menisi vinoon". Eli tulee jokin kulma tms. vastaan (luultavasti se pakin lovi), kun yrittää nykästä hieman rivakammin pykälää sisään. Eihän tuo laatikko nyt enään mikään uus oo, mutta kyllä se viime kesänä paremmin pelas (joskin välillä oli tuota 1-2 ongelmaa ja pakki jumitti pari kertaa... tosin harvoin).

Ensiksi pitäisi varmaankin tarkistaa vaihteistoöljyn määrä/kunto. Onko tuo alla olevaan kuvaan merkattu pultti oikea reikä?
Kuva
Tässä vielä kuva vaihtaja systeemistä. Jotenkin tuntuu että vika voisi olla kepin alla olevissa ohjaimissa (= ei sitten hajuakaan millaisia nuo ovat)
Kuva
Kaikki neuvot ovat tervetulleita. Mitä tehdä ja kuinka edetä? Mitä kautta tuonne vaihdekepin alle pääsee käsiksi? Kiitos (ja anteeksi jos vastaus löytyy jostain suoraan, itse en sitä löytänyt)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 25.4.2007 21:15

Ehkä kannattaa samointein vaihtaa sinne lootaan uudeet öljyt. Vaihdekeppi on aika tehokkaasti koteloitu, se koko paketti lähtee alakautta pois eli pakoputki pois ja sitten sen tunnelin alkupäästä lämpösuoja irti niin siihen pitäis päästä käsiks.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 25.4.2007 21:36

Tämän lisäksi 1-2 vaihtaminen tuntuu hieman kuin "keppi menisi vinoon". Eli tulee jokin kulma tms. vastaan (luultavasti se pakin lovi), kun yrittää nykästä hieman rivakammin pykälää sisään


katoppa onko sokka tallessa kepin juuressa. Omassa pakki jumitti ja oli samat oireet. Sokka puuttui...

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 26.4.2007 0:31

Pääseekö tuon sokan tarkistamaan ihan sisäkautta? Näkyykö se mahdollisesti noissa kuvissa?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.4.2007 1:17

katoppa ny kuitenkin ensin noi vaijerit kuinka ne on kiinni siinä tornissa. mulla oli ihan samaa ongelmaa, jos säätö vitullaan, ei pykälät pelaa oikein.

2Jake
-
Viestit: 64
Liittynyt: 6.7.2006 15:47

ViestiKirjoittaja 2Jake » 26.4.2007 7:35

Pääseekö tuon sokan tarkistamaan ihan sisäkautta?



Liekö sitten sokka 12 tahi 47, kepin suoja vaan irti ja siin alla näkyy akseli jossa pitäis sokka olla

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 26.4.2007 8:25

T-Tech: missä säätäminen tehdään ja jos "säädetään tuohon suuntaan" niin miten se vaikuttaa vaihekepin liikkeisiin?
Miulla on ollut vaihdekeppivaijeri kokonaan irrallaan swapin takia ja tuntuu että vaihteet ei mene nätisti päälle varsinkaan nopeassa vaihdossa. Sokka oli irti ja tippunut kotelon pohjalle (muuten aika v**tumoinen paikka) uuden sokan saa helposti kiinni, kun taivuttaa keppiä reilusti pelkääjän puolelle..ainakin parin yrittämisen jälkeen ;)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.4.2007 12:28

Sokka 12 vaikuttaa juuri tuohon ykköseen, kakkoseen ja pakkiin. Tosiaan pussin alla se rajoittaa kepin sivuttais liikettä. Seger sokka. Foorumilta löytyy myös kuva aiheesta ku keksis vaan oikean hakusanan...

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 28.4.2007 18:43

Homma toimii! Ilmasin kytkimen tuossa noin kk sitten ja nyt tein sen uudestaan. Ylemmän ilmausruuvin kautta tuli vielä muutama kupla ilmaa. Tiukassa nuo ilmat siellä ovat, koska tuolloin, kun sitä ilmasimme niin laskimme järjestelmän läpi n 0.5l dot-4 nestettä. Tajusin ongelma olevan kytkimessä, vasta kun kokeilin vaihteita mootori sammutettuna, hyvin toimi. (tyhmänä =) )

Nyt 1-2 vaihdot voi tehdä huoletta juuri ennen rajoitinta. Pakki tosin jumittaa vielä jos sen heittää liian kovaa paikalleen, tällöin voimaa saa tosin käyttää todella reilusti (tuolloin vaihdepussin alla oleva vivusto "jää jumiin" kotelossa olevaa kannaketta vasten.) Tuo ei tosin enään haittaa, koska nyt pakkikin menee nyt todella kevyesti sisään.

Kyllä muuten tuntuu hienolta kiihdytellä, nyt kun ahtimen perässä on kiinni uusi Rs-lähtö. (Jotain paskaa se äänenvaimenninpoksii tekee sille ahdolle, nyt potku tulee hei eikä kohta). Ykkösellä lyö reilusti tyhjää vaikkein anna edes "pohjakaasua" sutiminen jatkuu myös pitkälle 2 vaihteella. Reinkaina on todella hyväkuntoiset 215/40/16 kumhon suprat.

Kiitokset kaikille auttaneille, vaikka ongelma oli tällä kertaa muualla =).

Outaspace
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2005 23:40

ViestiKirjoittaja Outaspace » 4.5.2007 23:07

Jatketaan nyt tähän samaan, kun oma ongelma sivuaa tässä käsiteltyä asiaa.
Tapahtui seuraavaa :

Tuossa yhtenä päivänä kytkinpoljin jumitti pohjaan ja jarrunesteitä hävinnyt. Tämä kaikki tapahtui tietenkin parkkipaikalla missä ei ollut mahdollisuutta tutkia sen enempiä. Sain kuitenkin jotenkin ilmattua kytkimen sen verran, että pääsin ajamaan tallille saakka. Oli kohtuu kauheaa ajaa kaupungin läpi, kun vaihteet eivät oikein menneet päälle. Ainakaan helposti ;)

Ja sitten itseasiaan. Sen enempää tutkimatta ostin uudet kytkimen työ- ja pääsylinterit. Noh, enpä saanut ilmattua uusia sylinterejä. Tarkempi tutkiskelu osoitti, että vuoto olikin pääsylinteriltä lähtevän putken nipassa. Eli nyt on uusittu letku jarruneste säiliöltä pääsylinterille, pääsylinteri, putki pääsylinteriltä letkulle sekä työsylinteri. Ainut pätkä mitä ei ole uusittu on se hydrauliikkaletku minkä päässä on putkikieppi, mutta sen ei pitäisi vuotaa koska lopuksi ilmasin paineilman kanssa eikä suhinoita kuulunut tai vuotoja ollut.

Nyt olen ilmannut kummatkin sylinterit semmoisella motonetin ilmaushärvelillä eikä ilmaa enää tullut. Mutta nyt ei mene vaihteet päälle kun kone on käynnissä.
Vauhdissa menee joten kuten, mutta paikallaan ei melkein koskaan. Olen yrittänyt säätää siirtäjän kaapeleita, tarkistanut kaikki sokat.

Eli onko nyt samalla hajonnut kytkimen se "haarukka" vai millä nimellä sitä kutsutaan ? Tai painelaakeri? Vai yksinkertaisesti vieläkin ilmaa jossain kohtaa järjestelmää ? Vai jokin muu ? Jotain nyt on kytkinpuolelta hajalla joka tapauksessa....

Toivottavasti joku jaksaa lukea läpi, vaikka tulikin paljon tekstiä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa