Golf III -96 1,8 vesipumpun vaihto vinkkejä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Hebster52
-
Viestit: 250
Liittynyt: 29.1.2004 11:36
Viesti:

Golf III -96 1,8 vesipumpun vaihto vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Hebster52 » 19.4.2007 14:39

Vinkkejä vesipumpun vaihtoon vai kannattaako viedä korjaamolle? Pelkään vain että tulee niin kalliiksi että ei ole siihen tässä vaiheessa varaa...
Pitäis samalla vaihtaa jakohihnakin... En ole vesipumppuja ennen vaihtanu joten kaikki tieto on hyväksi. Pitääkö lämmityskennoa ilmata jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen? Saab 90:ssä ainakin oli ilmausventtiili lämmityslaitteessakin.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 19.4.2007 15:49

ei siinä muuta kun vanha pois ja uus tilalle, ei mitään ihmeellistä... kyllä se ilmaa itte ittensä, muistelisin että se on ihan vähä jakohihnan takana, mutta voi olla että ilman irrottamistakin saa pois, ei ihan tarkkaa muistikuvaa...

Hebster52
-
Viestit: 250
Liittynyt: 29.1.2004 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hebster52 » 19.4.2007 20:28

Ok. No pitääpä tutkia. Olis syytä vaihtaa ennen Bugruniin menoa... Jakohihnakin pitää vaihtaa (mittarissa 250.000km) joten sekään ei haittaa mikäli joutuu irroittamaan..

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 20.4.2007 8:43

Saa irti ilman jakohihnan irroittamista.

1. irroita miinuskaapeli akusta
2. tyhjennä jäähdytysneste
3. Irroita laturi
4. Irroita ohjaustehostimen pumppu
5. Irroita vesipumpun hihnapyörä
6. Irroita laturin kannake lohkosta
7. Irroita vesiletku ja vesipumppu termostaattikoteloineen
8. Irroita vesipumppu termostaattikotelosta

Noin opastaa Alfamer/Haynes-autokäsikirja.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 20.4.2007 14:29

Ei siinä mitään kummempaa ole. Tehostajan pumppua ei tarvi irroittaa, riittää kun sen pönkkää yläasentoon, jolloin ei tarvi päästellä öljyjä pihalle.

Takasinlaitossa sen tiivisteen kanssa on hieman kikkailua, mutta onnistuu viimeistään sadannella yrittämällä.

Niin joo, kun otat pumpun kannen pois niin silmille tulee nestettä, että tämä varoituksen sanasena.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 31.8.2014 15:59

Jatketaampa tähän aiheeseen liittyen niin ei tarvitse uutta tehdä..

Eli tähän 1.8 moottoriin on motonetissä tarjolla vesipumppu 19,90€, vesipumppu "HD" 35,90€, vesipumppu "täydellinen taustakoteloinnilla" 39,90€ sekä valeon vesipumppu "täydellinen taustakoteloinnilla" 49,90€
Mikä näistä pitäisi ostaa kun pitää kovaa ääntä, luultavasti laakeri?
Riittääkö pelkkä vesipumppu 19.90€?

Tässä aiheessa jii_bee:llä sopivasti ohjeetkin valmiiks. :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.8.2014 16:17

Vaihda koteloineen päivineen. Vesipumpun pultit on todennäköisesti totaalisen jumissa tai menee poikki.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 1.9.2014 17:09

Selvä homma ja hommasin koko paketin, luultavasti helpompi vaihtaakkin kuin pelkkä "kansi"? :)

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 2.9.2014 17:26

Nyt kävi niin et vesipumppu levis eli pyörä heiluu ja hihna irtos sekä nesteitä roiskahti pumpulta hieman, ennekuin kerkes lähteä remontti paikalle vaihtamaan 100km päähän.
Luultavasti pumpun laakeri meni palasiks?
Onnistuuko vaihto parkkipaikalla ettei tarviis lähteä hinaamaan sellaista matkaa, eli millaisia työkaluja tarvii? Ei kummonen valikoima pakista tällä hetkellä löydy mut mm hylsyt löytyy 7-14mm, ehkä jonkinkokoista kuusiokolomavainta. Tosin astiaa ei ole nesteille.
paska tuuri kävi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.9.2014 17:28

Jos vastaava viritelmä ku kakkiksessa niin hylsyillä menee jo pitkälle.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 2.9.2014 17:31

Nopea vastaus :) miten pyörä kiinni pumpussa? Entä termostaatti systeemi? Normi pulteilla?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 2.9.2014 17:34

Pyörä on kuusiokolopulteilla. Kuusiokoloavain sarja ja hylsysarja. Sillä pääsee jo pitkääle. Ohjaustehotistin pois tieltä, sit pääseekin purkamaan pumpun yms. Alhaaltapäin pääse helpoiten käsiksi.

||Nixu||
-
Viestit: 226
Liittynyt: 11.2.2009 20:52

ViestiKirjoittaja ||Nixu|| » 2.9.2014 19:41

Onko ne 4 isoa pulttia 19 vai 21mm kantaisia, millä koko pumppu koteloineen on kiinni koneessa?
Ei tarviis kun ne irroittaa sekä letkut. Pyörää yritin paikallaan irroittaa mut pultit tiukassa.
Jos se laakeri on menny palasiks niin eihän ne oo jäähdytys järjestelmään päässy että joutuis huuhtelemaan?

Edit. Joo 19mm se oli. Puolisen tuntia meni kun auto kasassa. :) Vedet näköään ollu vain sisässä kun niin ruosteisen väristä ja ruostetta letkuissa. ihmekkös pumppu menny rikki.

Millaisia termostaatteja noissa on? Unohdin katsoa oisko ollu asteet termostaatissa, nostaa lämmöt yli puolenvälin muttei 110 asti, ja nosti jo auton hommatessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa