Lastutus/Ohjelmointi <-> merkkihuolto-> ongelmia???
Valvoja: ffp jäsenet
Lastutus/Ohjelmointi <-> merkkihuolto-> ongelmia???
Moi. Minulle tule eilen kotiin tuo Volkkarin asiakaslehti ja siinähän oli kirjoitus noista lastutuksista/moottrin ohjainyksikön ohjelmoinnista. Yllätys, ullätys, viesti oli hyvin kriittinen ja ja suhtautuminen negatiivista noihin ohjelmamuutoksiin. Silti ainakin Audiin ja Skodaan tiedän jo uutena merkkiliikeessä tarjotun ohjelmointia, mikähän siitä merkkiliikkeessä tekee sen paremman ja luotettavamman...
Muutama asia siinä jäi minua jutussa vaivaamaan. Ottakaapa asiaan kantaa, keillä on siitä tietoa/kokemusta.
1. Jutussa sanottiin, että kun on ostamassa käytettyä autoa, merkkiliikkessä voi käydä tarkistuttamassa, onko ko. auton moottorinohjemointiin koskettu ts. onko sitä viritetty/lastutettu. Kuitenkin lastuttajat/viritäjät väittävät, ettei kysein toiminpide näy mitenkään merkkiliikkeen huollon tai katsastajan testerissä. Kumpi on oikeassa???
2. Jutussa mainittiin, että huollossa voi tulla viritetyssä autossa ongelmia, eli ohjainyksikkö jopa hajota, ja takuu ei sitä tietenkään korvaa. Ja että aina pitäisi autoa huoltoon viedessä mainita, että ko. auto on lastutettu/ohjemoitu, jotta tietyiltä ongelmiltä voitaisiin välttyä. Onko tsätä kokemuksia? Oletteko kertoneet lastutettua autoa huoltaessanne asiasta?
Hiukan kyllä aloin miettimään, että tuleeko tuosta lastutuksesta ongelmia, kun noin sillä pelottelivat, mutta kai minä kuitenkin kesällä uskallan tuota 1.8T Passatia hiukan piristää.....
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.... :-)
Muutama asia siinä jäi minua jutussa vaivaamaan. Ottakaapa asiaan kantaa, keillä on siitä tietoa/kokemusta.
1. Jutussa sanottiin, että kun on ostamassa käytettyä autoa, merkkiliikkessä voi käydä tarkistuttamassa, onko ko. auton moottorinohjemointiin koskettu ts. onko sitä viritetty/lastutettu. Kuitenkin lastuttajat/viritäjät väittävät, ettei kysein toiminpide näy mitenkään merkkiliikkeen huollon tai katsastajan testerissä. Kumpi on oikeassa???
2. Jutussa mainittiin, että huollossa voi tulla viritetyssä autossa ongelmia, eli ohjainyksikkö jopa hajota, ja takuu ei sitä tietenkään korvaa. Ja että aina pitäisi autoa huoltoon viedessä mainita, että ko. auto on lastutettu/ohjemoitu, jotta tietyiltä ongelmiltä voitaisiin välttyä. Onko tsätä kokemuksia? Oletteko kertoneet lastutettua autoa huoltaessanne asiasta?
Hiukan kyllä aloin miettimään, että tuleeko tuosta lastutuksesta ongelmia, kun noin sillä pelottelivat, mutta kai minä kuitenkin kesällä uskallan tuota 1.8T Passatia hiukan piristää.....
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.... :-)
Laatusofta ei näy testerillä. Huonolaatuinen softa taas voi genereoida vikakoodeja, joista voi _arvata_, että kyseessä on viritetty auto.
Jos testerillä lukee pelkästään "normaali" diagnostiikkaa, ei laatuohjelma näy muualta kuin ahtopainepyynnöistä koeajolenkillä.
Jos silloinkin ohjelma on kytketty pois päältä, ja "vakio"-ohjelmassa ahtopainepyyntö pysyy vakiotasolla, ei softaa näe silloinkaan.
Binääritasolla viriohjelma on tietenkin erilainen kuin vakio. Riippumatta siitä, että onko kyseessä APR/Revo versio vakiosoftasta tai ns. tavallisesta virisoftasta. Tällöin, jos merkkihuollossa tiedetään, millainen tarkistussumma tulee, kun hexat laskee yhteen, voi vakio-ohjelman ja autossa olevan ohjelman eroja verrata. Kuitenkaan checksum-ero ei kerro, mitä ohjelmalle on tehty, ainoastaan sen, että joissakin muistiosoitteissa oleva data poikkeaa alkuperäisestä.
Moinen vertailu on yhden auton kohdalla ehkä toteutettavissa, mutta koska esim 1.8T ohjainlaitteita on yli 300 erilaista, ja niihin kaikkiin 1-3 eri ohjainlaiteversiota, voi isossa mittakaavassa olla vaikeaa. Jokaisella softaversiollahan on tietenkin eri tarkistussumma. Uusimmissa ohjainlaitteissa sitäpaitsi tarkistussumma muuttuu, koska ohjelman sisältö muuttuu joka startilla (ajonesto).
Merkkihuolloilla ei _tasan_varmasti_ ole työkaluja eikä resursseja alkaa tutkimaan ohjelmia edes tuolla tarkistussummatasolla. Puhumattakaan siitä, että tutkittaisiin ohjelmointityökaluilla, mitä muutoksia ohjelmaan on mihinkin muistiosoitteisiin tehty.
Tuolla ohjainlaitteen hajoamisella lienee tarkoitettu loppujen lopuksi varsin yleistä tarkistussummavirheongelmaa. Jos ohjainlaitteen vikadiagnostiikkaan ilmestyy tarkistussummavirhe, ei vika poistu kuin lastufirman putsaustyökaluilla tai vaihtamalla ohjainlaite.
Tarkistussummavirhehän sytyttää vikavalon, mutta ei vaikuta yleensä auton muuhun käytökseen mitenkään.
Noita tarkistussummavirheitä on nähty ainakin APR, MTM, ABT, Upsolute - lastutetuissa ohjainlaitteissa. Meillä on työkalut korjata APR:n ohjelman aiheuttama vika. Korjaus kestää puolisen tuntia, eikä maksa asiakkaalle mitään.
Olen itse korjannut kaksi ohjainlaitetta, joihin tuo maaginen koodi on pompsahtanut. Esiintymistodennäköisyys APR:n tapauksessa on siis paljon alle 1%.
En tiedä, onko muilla lastupajoilla korjaustyökaluja tuohon checksum-virheeseen, kuin meillä ja Karalalla. Karala pystyy korjaamaan kaiketi kaikkien lastumerkkien tekemät checksum virheet. Meillä taas onnistuu vain APR-peräisen vian korjaus.
Merkkihuolto ei haluakaan mahtaa tuolle tarkistussummavialle mitään. Myyvät vain uuden ohjainlaitteen.
Toivottavasti tästä oli apua.
Jos testerillä lukee pelkästään "normaali" diagnostiikkaa, ei laatuohjelma näy muualta kuin ahtopainepyynnöistä koeajolenkillä.
Jos silloinkin ohjelma on kytketty pois päältä, ja "vakio"-ohjelmassa ahtopainepyyntö pysyy vakiotasolla, ei softaa näe silloinkaan.
Binääritasolla viriohjelma on tietenkin erilainen kuin vakio. Riippumatta siitä, että onko kyseessä APR/Revo versio vakiosoftasta tai ns. tavallisesta virisoftasta. Tällöin, jos merkkihuollossa tiedetään, millainen tarkistussumma tulee, kun hexat laskee yhteen, voi vakio-ohjelman ja autossa olevan ohjelman eroja verrata. Kuitenkaan checksum-ero ei kerro, mitä ohjelmalle on tehty, ainoastaan sen, että joissakin muistiosoitteissa oleva data poikkeaa alkuperäisestä.
Moinen vertailu on yhden auton kohdalla ehkä toteutettavissa, mutta koska esim 1.8T ohjainlaitteita on yli 300 erilaista, ja niihin kaikkiin 1-3 eri ohjainlaiteversiota, voi isossa mittakaavassa olla vaikeaa. Jokaisella softaversiollahan on tietenkin eri tarkistussumma. Uusimmissa ohjainlaitteissa sitäpaitsi tarkistussumma muuttuu, koska ohjelman sisältö muuttuu joka startilla (ajonesto).
Merkkihuolloilla ei _tasan_varmasti_ ole työkaluja eikä resursseja alkaa tutkimaan ohjelmia edes tuolla tarkistussummatasolla. Puhumattakaan siitä, että tutkittaisiin ohjelmointityökaluilla, mitä muutoksia ohjelmaan on mihinkin muistiosoitteisiin tehty.
Tuolla ohjainlaitteen hajoamisella lienee tarkoitettu loppujen lopuksi varsin yleistä tarkistussummavirheongelmaa. Jos ohjainlaitteen vikadiagnostiikkaan ilmestyy tarkistussummavirhe, ei vika poistu kuin lastufirman putsaustyökaluilla tai vaihtamalla ohjainlaite.
Tarkistussummavirhehän sytyttää vikavalon, mutta ei vaikuta yleensä auton muuhun käytökseen mitenkään.
Noita tarkistussummavirheitä on nähty ainakin APR, MTM, ABT, Upsolute - lastutetuissa ohjainlaitteissa. Meillä on työkalut korjata APR:n ohjelman aiheuttama vika. Korjaus kestää puolisen tuntia, eikä maksa asiakkaalle mitään.
Olen itse korjannut kaksi ohjainlaitetta, joihin tuo maaginen koodi on pompsahtanut. Esiintymistodennäköisyys APR:n tapauksessa on siis paljon alle 1%.
En tiedä, onko muilla lastupajoilla korjaustyökaluja tuohon checksum-virheeseen, kuin meillä ja Karalalla. Karala pystyy korjaamaan kaiketi kaikkien lastumerkkien tekemät checksum virheet. Meillä taas onnistuu vain APR-peräisen vian korjaus.
Merkkihuolto ei haluakaan mahtaa tuolle tarkistussummavialle mitään. Myyvät vain uuden ohjainlaitteen.
Toivottavasti tästä oli apua.
No saahan sen tarkistussumman korjaustyökalun ainakin täältä, jos lastupaja on 'kädetön' asian suhteen.
http://www.ecufix.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=180
http://www.ecufix.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=180
MTM:ltä löytyy omiin ohjelmiinsa cheksum-korjaus.
Kokeilin tuota ecufixiä joskus yhteen vialliseen softaan ja se ainakin väitti kaiken olevan kunnossa.
Voisiko joku informoida, mitä tapahtuu eri pajojen softille, mikäli vag-huollossa yritetään tehdä ohjemistopäivitys viritysohjelman päälle?
Koskee lähinnä vain EDC16 (2.0, 2.5 ja 3.0TDI mm.) ja MED9 (TFSI) ohjainlaitteita.
Kokeilin tuota ecufixiä joskus yhteen vialliseen softaan ja se ainakin väitti kaiken olevan kunnossa.
Voisiko joku informoida, mitä tapahtuu eri pajojen softille, mikäli vag-huollossa yritetään tehdä ohjemistopäivitys viritysohjelman päälle?
Koskee lähinnä vain EDC16 (2.0, 2.5 ja 3.0TDI mm.) ja MED9 (TFSI) ohjainlaitteita.
heh, lueskelin tuolta APR Finlandin sivuilta ja tämä kohta aiheutti repeämisen:
Kokeile softaa periaatteessa ilmaiseksi, vain 50€
Koesoftan asennuksesta veloitamme 25 eur, jonka hyvitämme ostotilanteessa. Näin softan kokeileminen on asiakkaalle loppujen lopuksi ilmaista.
...
Mikäli tarvetta ilmennee, voidaan tehtaan alkuperäinen vakio-ohjelma asentaa takaisin ecuun. Toimitus tapahtuu aivan vastaavalla tavalla kuin viritysohjelman asennus. Tästä veloitamme 25 eur.
Kokeile softaa periaatteessa ilmaiseksi, vain 50€
Niin, siis kyllähän JOKAISELLA verstaalla korjataan ohjelman tarkitussumma AINA muokkauksen yhteydessä. Tarkistussumma on yksinkertainen asia. Eri puolelta ecun softaa on otettu "kohtia"/"arvoja" joista muodostetaan tietyllä algoritmillä tarkistussumma.
Mitä jos tarkitussummaa ei korjattaisi? Auto todennäköisesti lähtee käyntiin, moottorin häiriövalo palaa. Joissakin malleissa ajo loppuu muutaman käynnistyskerran jälkeen kokonaan.
Ainakin Karalalla on lähes kaikkiin Bosch, ym ecuihin tarkitussumman täsmäys mahdollisuus. Toinen verstas jolla todennäköisesti löytyy, on Motorbit.
Mitä jos tarkitussummaa ei korjattaisi? Auto todennäköisesti lähtee käyntiin, moottorin häiriövalo palaa. Joissakin malleissa ajo loppuu muutaman käynnistyskerran jälkeen kokonaan.
Ainakin Karalalla on lähes kaikkiin Bosch, ym ecuihin tarkitussumman täsmäys mahdollisuus. Toinen verstas jolla todennäköisesti löytyy, on Motorbit.
Kiitos vastauksista ja Dump Valve katsastuksessa?
Niin , juuri tuon lehden artikkeli minut laittoikin tämän keskustelu aloittamaan. Kiitos tähänastisista asiantuntevista ja perusteellisista vastauksistanne.
Vielä jäi se epäselväksi, että oletteko kertoneet lastutuksesta merkkihuoltoon autoa viedessänne ja onko siitä tullut kenellekkään siellä ongelmia tai kysymyksiä???
Ja onko myös niin että tuon By-passin uskaltaa vaihtaa esim. Forgeen (ei näy , eikä kuulu), mutta varsinaista Dump-Valvea ei kannata asentaa (mikä sen hyöty sitten olisikaan , äänet!), sillä siitä tulee katsastuksessa ongelmia, onko tämä tieto oikea?
Vielä jäi se epäselväksi, että oletteko kertoneet lastutuksesta merkkihuoltoon autoa viedessänne ja onko siitä tullut kenellekkään siellä ongelmia tai kysymyksiä???
Ja onko myös niin että tuon By-passin uskaltaa vaihtaa esim. Forgeen (ei näy , eikä kuulu), mutta varsinaista Dump-Valvea ei kannata asentaa (mikä sen hyöty sitten olisikaan , äänet!), sillä siitä tulee katsastuksessa ongelmia, onko tämä tieto oikea?
Pääsääntöisesti onneksi vw ja audi huolloissa on ollut jopa "ilo" (asentajan näkökulmasta) käydä koeajamassa hieman pirteämpää peliä. Maahantuojien kannattaisi itse asiassa ottaa "epävirallisesti" joustava linja lastutuksiin.
Tarpeeksi kun rupeavat poliisin tavoin kyttäämään, vahtimaan ja kuluttajaa rankaisemaan. Alkaa se jossain vaiheessa uusien autojen myynnissäkin näkymään.
Vaikka kaikki autot (laatu ohjelmilla) lastutettaisiin heti uutena, se lisäisi takuun aikana vikoja jopa hämmästyttävän vähän lisää.
Hyvä viriohjelma sitäpaitsi voi (ja joskus onkin) alkuperäistä ohjelmaa siinä määrin parempi, että koneen kokonais elinikä jopa kasvaa.
Tarpeeksi kun rupeavat poliisin tavoin kyttäämään, vahtimaan ja kuluttajaa rankaisemaan. Alkaa se jossain vaiheessa uusien autojen myynnissäkin näkymään.
Vaikka kaikki autot (laatu ohjelmilla) lastutettaisiin heti uutena, se lisäisi takuun aikana vikoja jopa hämmästyttävän vähän lisää.
Hyvä viriohjelma sitäpaitsi voi (ja joskus onkin) alkuperäistä ohjelmaa siinä määrin parempi, että koneen kokonais elinikä jopa kasvaa.
jos ihan oikein olen ymmärtänyt niin Audeja (a4 b5) on saanut jo uutena lastutettuna/viritettynä(ABT/MTM?)? ja kun tälläisen joku kroisos on aikanaan tilannut tänne pohjolaan niin onko ne olleet ihan normalissa merkkihuollon piirissä huoltojen/takuiden suhteen vai onko joku toinen osapuoli kantanut sen vastuun(esim. juuri ABT/MTM)?
Ajattelin myös tuon 1.8T:n lastuttaa, mutta mieten on noiden ahtoputkien kanssa? Esim. Karalan softahan nostaa ahtopaineita lähemmäksi baaria, kun vakiona noin 0,6. Autolla on ajettu noin 130tkm, eikä mitään ahtoputkia ole koskaan vaihdettu, tosin eivät ne huonolta näytäkkään. Forge on laitettu alkuperäisen tilalle.
Ja ilmeisesti lastutetulla autolla tulee ajaa 98 oktaanisella?
Ja ilmeisesti lastutetulla autolla tulee ajaa 98 oktaanisella?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa