Golf IV 1,6 - Long-Life vai ei?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV 1,6 - Long-Life vai ei?
Siis onko Golf IV 1,6litrainen (AUS 77kW 16v) moottori virallisesti LL-huoltovälinen vai ei? Auton huolto-opas on sitä mieltä, että on, mutta erinäisistä lähteistä olen saanut myös vastakkaista tietoa.
Searchi ei tuottanut tulosta, ei myöskään VAGipedia..
Searchi ei tuottanut tulosta, ei myöskään VAGipedia..
Tehtaan ajatus huoltovälistä ja todellisuus on ihan kaksi eri asiaa. Pitäisi mennä kuten Rolle viestitti mutta variaatioita löytyy molempiin suuntiin; 15 tkm/vuosi huoltovälin auto jossa käytetty LL öljyjä, toisinpäin sekä niitä jotka välttämättä haluavat teetättää sen huollon 15 tkm kohdalla vaikka ei tarvetta olisi. Onpa vielä niitäkin joissa on jostain syystä väärä huoltoväli koodaus, eli auto ilmoittelee ekasta huollosta 15 tkm kohdalla vaikka huoltokirjassa on QG1 merkintä ja on uudesta autosta kyse (esmes 5 golffi).
No eihän se, että tuo QG1 merkintä löytyy, vielä tarkoita sitä, että auton mittaristo (jos ei ole kyseessä uusi auto) on ohjelmoitu pitkälle huoltovälille. Jos huoltovälin nollaa esim suoraan mittariston nappuloista, tai jotenkin muuten väärin, koodaus muuttuu kiinteälle 15 tkm välille.
Tai sitten on näitä esson baarin asukkeja, joiden mielestä öljyt vaihdettiin 60 luvulla 5 tuhannen kilometrin välein, ja niin tehdään nytkiin. Nämä pyytävät muuttamaan tätä huoltovälikoodausta, joten tuolloinhan mittaristo pyytää huoltoa juuri silloin kun se on ohjelmoitu pyyntöjä tekemään.
Tai sitten on näitä esson baarin asukkeja, joiden mielestä öljyt vaihdettiin 60 luvulla 5 tuhannen kilometrin välein, ja niin tehdään nytkiin. Nämä pyytävät muuttamaan tätä huoltovälikoodausta, joten tuolloinhan mittaristo pyytää huoltoa juuri silloin kun se on ohjelmoitu pyyntöjä tekemään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Saako tuota huoltoväliä muuten pienennettyä vai onko se seuraavan huollon kohta mikä ajotietokoneeseen laitetaan?
Eli jos joku spede haluaa välttämättä vaihtaa kympin välein rasvat jollain jobbarilla joka ei omista matkapuhelinta tehokkaampaa tietokonetta ja joka nollaa huoltoilmoituksen nappuloista, niin meneekö aina seuraavaan huoltoon 15 tkm?
Tämä kysymys niinku VAG:n autoista yleensä eikä aiheen aloittajan autosta...
Eli jos joku spede haluaa välttämättä vaihtaa kympin välein rasvat jollain jobbarilla joka ei omista matkapuhelinta tehokkaampaa tietokonetta ja joka nollaa huoltoilmoituksen nappuloista, niin meneekö aina seuraavaan huoltoon 15 tkm?
Tämä kysymys niinku VAG:n autoista yleensä eikä aiheen aloittajan autosta...
Oli kyse tästä paskanjauhamisesta mitä itekkin olen aikanaan saanut vastaukseksi merkkihuolloista kysyttäessä LL huoltovälin toiminnasta. Monen monta kertaa olen kuullut tästä ihmeellisesttä ja fiksusta LL anturista joka analysoi öljyn eri ominaisuuksia ja siten laskee optimaalista öljynvaihto väliä. Todellisuudessa LL huoltoväli vain sekoittaa autojen huollot ja huoltokirjan merkinnät korjaamon ahneuden mukaan vedätettävän asiakkaan kohdalla, sekalaisten koodausten, huoltojen ja mieltymysten muodossa. Oltaisiin pysytty perinteisessä 15 tkm /vuosi (kuten Toyota) kaaviossa jolloin huoltoväli oli selkeä, tai nostettu sitten kilpailullisista syistä huoltoväli siihen 30 tkm/2 vuotta jolloin huollot olisivat menneet "pieni/iso/pieni/iso/pieni" sekä kahden vuoden välein vuosihuolto mikäli ajomäärä on niin alhainen ettei km-pohjaista määräaikaishuoltoa kannata tehdä. Näinhän se kuiten on aina ollut että mitä MB ja BMW edellä, sitä VAG perässä. Tutkikaapa vain mersujen ja bimmereiden huolto-ohjelmia, ne ne vasta perseestä onkin. Nyt uusissa Vaginoissa on Jaksohuoltokaavio huoltokirjassa, joka on vielä askel enemmän MB ja BMW suuntaan.
No tämä öljyn lämpötila on yksi suure jota huoltovälin laskennassa käytetään, joten ei siinä väärässä ole oltu. Mun mielestä mukautuva huoltoväli ei voi enää yksinkertaisempi olla. Huoltoon mennään aina kun mittari niin näyttää ja sillä selvä.
Lisätöitä tehdään sitten kilometrien edellyttämällä tavalla.
Lisätöitä tehdään sitten kilometrien edellyttämällä tavalla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tehdäänkö osa huolloista kilometrien mukaan tasavälein ja öljyhuolto mukautuvin välein?
Jos, niin tuo ei kyllä äkkiseltään kuulosta yksinkertaiselta.
Toisaalta jos ennen on öljyt vaihdettu 15 tkm välein ja muita huoltoja kilometrien mukaan ja nykyään muuten sama mutta öljynvaihtoväliä pidennetään niin eihän se pahalta kuulosta...
Vai meneekö se ollenkaan noin? :)
Jos, niin tuo ei kyllä äkkiseltään kuulosta yksinkertaiselta.
Toisaalta jos ennen on öljyt vaihdettu 15 tkm välein ja muita huoltoja kilometrien mukaan ja nykyään muuten sama mutta öljynvaihtoväliä pidennetään niin eihän se pahalta kuulosta...
Vai meneekö se ollenkaan noin? :)
^Eka vastaus ja ensimmäinen epätietoinen :-) Kaikki muut tehdään huoltoväli-ilmaisimen ja ennustettavien kilometrien mukaan (esim auto toisessa huollossa 43 tkm kohdalla, 60 lisätyöt olisi seuraavassa huollossa ajankohtaisemmat - paitsi jos rekisteriröinnistä/viime 60 tkm lisätöistä on kulunut 4 vuotta jolloin ne pitäisi tehdä ajan mukaan joka on määräävämpi.) Käytäntö yleisesti onneksi kuiten on että lisätyöt kilsojen mukaan kummasa huollossa ne ovat lähempänä. Jakohihna kilsojen tai ajan mukaan (esim 4v/90 tkm).
Rolle: Noinhan sen pitäisi mennä, eli kun tuikku syttyy kojelautaan, niin auto huoltoon. Helppoa kuin heinänteko - teoriassa. Homma kuiten kaatuu asiakkaan omiin arveluihin, koodauksiin yms mistä olen jo yllä kirjoitellut. Näiden jälkeen onkin sitten huoltokaavio jatkoa ajatellen sekoitettu.
Kyllä siinä on menty metsään ja syvälle mikäli moottoriöljyn lämpötila-anturista on tehty korjaamon toimesta LL-huollon anturi joka tutkii öljyn voitelevuutta yms läpä läpä ominaisuuksia. Pelkkää myyntipuhetta jolla pyritään saamaan epätietoinen asiakas hämmentyneeksi ja homma näyttämään teknisemmältä kuin onkaan = saadaan asiakas sidottua merkkihuollon piiriin pitemmäksi aikaa. Tämä viimeinen olisikin mielenkiintoinen sarka tutkittavaksi. Miksi japanilaismerkeillä on keskimäärin reilusti vanhempaa autokantaa määräaikaihuolloissa, kuin esim saksalaismerkeillä. Luulisi tilanteen olevan toisinpäin, koska sakut mielletään teknisemmiksi ja näin varmaan osittain onkin, mutta silti se esim. vm -95 1,6 corolla määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä ei ole vielä harvinaisuus.
Ohessa pari huoltokaaviota ensin Toyota Avensis II bensa moottorinen, sekä toinen ääripää MB C 203 Assyst huoltojärjestelmällä. Näistä jokainen voi päätellä kumpi on helpompi ymmärtää ja kummassa voi mennä homma mönkään niin asiakkaan kuin huollonkin toimesta. Kerrottakoon vielä lisätietona että marsuissa ja bimmereissä pitäisi autosta tai avaimesta lukea huoltokoodi, eli se josta auto ilmoittaa. Tätä ennen ei asiakas voi tietää mikä sitä kulkinetta tällä kertaa vaivaa. pitääkö tehdä pikkuhuolto jarrunesteen kera, vai iso huolto jakoketjun kera - näin siis kärjistettynä. Onneksi vw:llä ei ole vielä ihan näin, mutta tulevaisuudestahan ei tiedä.
Toyota
MB sivu 1, MB sivu 2, MB sivu 3, MB sivu 4, MB sivu 5
Mutta aiheeseen: Saiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä vastauksen kysymykseen OT:n joukosta? :D
Rolle: Noinhan sen pitäisi mennä, eli kun tuikku syttyy kojelautaan, niin auto huoltoon. Helppoa kuin heinänteko - teoriassa. Homma kuiten kaatuu asiakkaan omiin arveluihin, koodauksiin yms mistä olen jo yllä kirjoitellut. Näiden jälkeen onkin sitten huoltokaavio jatkoa ajatellen sekoitettu.
Kyllä siinä on menty metsään ja syvälle mikäli moottoriöljyn lämpötila-anturista on tehty korjaamon toimesta LL-huollon anturi joka tutkii öljyn voitelevuutta yms läpä läpä ominaisuuksia. Pelkkää myyntipuhetta jolla pyritään saamaan epätietoinen asiakas hämmentyneeksi ja homma näyttämään teknisemmältä kuin onkaan = saadaan asiakas sidottua merkkihuollon piiriin pitemmäksi aikaa. Tämä viimeinen olisikin mielenkiintoinen sarka tutkittavaksi. Miksi japanilaismerkeillä on keskimäärin reilusti vanhempaa autokantaa määräaikaihuolloissa, kuin esim saksalaismerkeillä. Luulisi tilanteen olevan toisinpäin, koska sakut mielletään teknisemmiksi ja näin varmaan osittain onkin, mutta silti se esim. vm -95 1,6 corolla määräaikaishuollossa merkkiliikkeessä ei ole vielä harvinaisuus.
Ohessa pari huoltokaaviota ensin Toyota Avensis II bensa moottorinen, sekä toinen ääripää MB C 203 Assyst huoltojärjestelmällä. Näistä jokainen voi päätellä kumpi on helpompi ymmärtää ja kummassa voi mennä homma mönkään niin asiakkaan kuin huollonkin toimesta. Kerrottakoon vielä lisätietona että marsuissa ja bimmereissä pitäisi autosta tai avaimesta lukea huoltokoodi, eli se josta auto ilmoittaa. Tätä ennen ei asiakas voi tietää mikä sitä kulkinetta tällä kertaa vaivaa. pitääkö tehdä pikkuhuolto jarrunesteen kera, vai iso huolto jakoketjun kera - näin siis kärjistettynä. Onneksi vw:llä ei ole vielä ihan näin, mutta tulevaisuudestahan ei tiedä.
Toyota
MB sivu 1, MB sivu 2, MB sivu 3, MB sivu 4, MB sivu 5
Mutta aiheeseen: Saiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä vastauksen kysymykseen OT:n joukosta? :D
Saiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä vastauksen kysymykseen OT:n joukosta? :D
Kyllä sai :D
Auto on virallisesti LL (ts. mukautuvalla huoltovälinäytöllä varustettu). Minun puolesta voitte jatkaa OT:kia jos siltä tuntuu.
Ko. autoon on tehty 3-4 ensimmäistä öljynvaihtoa n. 30tkm välein, jonka jälkeen jostain syystä on alettu ainakin öljyjä vaihtamaan 15tkm välein, ja ilmeisesti kuitattu huoltoväli-ilmaisin auton mittaristosta, joten huoltovälinäyttö on nyt ohjelmoitu viiteentoistatuhanteen kilometriin. Kuten toisaalla vastasin, auton oma ohjekirja ei edes tunne tätä 77kW-moottorityyppiä..
Nuo mukautuvat huoltovälit, ilmaisimet ym on aivan rektaalista.
Esim. 5-sarjan bemari, soitat huoltoon että valo sytty, mitä maksaa?
Noo, sellaasta 100-1000€ noin, riippuu mitä tuumaa jarrupala-anturit tahi raitisilmasuodattimen anturi, entä öljyanturit jne..
Taas kun volvo tuuttaa huoltoa 60tkm kohdalla, niin ulkomuistista voi luetella mitä menee, kuin kauan ja hinnat.
Esim. 5-sarjan bemari, soitat huoltoon että valo sytty, mitä maksaa?
Noo, sellaasta 100-1000€ noin, riippuu mitä tuumaa jarrupala-anturit tahi raitisilmasuodattimen anturi, entä öljyanturit jne..
Taas kun volvo tuuttaa huoltoa 60tkm kohdalla, niin ulkomuistista voi luetella mitä menee, kuin kauan ja hinnat.
Emmä tiä "Pasaatti" mikä niin koville ottaa, jos "asiakas" haluaa koodailla ja näppäillä oman autonsa kanssa niin siitä vaan, ei siinä pitäis näppäilijän tai sen kummemmin huoltovälien sekoittua. Jos ei kiinnosta/kannata ajella pitkällä huoltovälillä, niin sopeuttaa sen sitten siihen perinteiseen 1v/15 tkm. Paljon ajaville tuo parjattu LL-huoltoväli kuitenkin sopii tosi mainiosti ja kilometrien mukaan tulevat lisätyöt (60 tkm välein) osuu joka toiseen huoltoon. Simple as that.
LL-tunnistin "haistelee" lyhyesti sanottuna auton käyttöastetta, jos ajat vähän ja senkin vähän 10 km pyrähdyksiä, huoltovälinäyttö pyytää huoltoa nopeammin. Jos taas painat pitkää päivää pikiteitä, niin luultavammin huoltoväli kasvaa sinne maks. 30 tkm.
Taitaa olla MB:ssä ja Bemareissa muutama huoltokohdekkin enemmän kuin Toitsussa.
LL-tunnistin "haistelee" lyhyesti sanottuna auton käyttöastetta, jos ajat vähän ja senkin vähän 10 km pyrähdyksiä, huoltovälinäyttö pyytää huoltoa nopeammin. Jos taas painat pitkää päivää pikiteitä, niin luultavammin huoltoväli kasvaa sinne maks. 30 tkm.
Taitaa olla MB:ssä ja Bemareissa muutama huoltokohdekkin enemmän kuin Toitsussa.
Viimeksi muokannut Mizka, 4.4.2007 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lainataanpas topicia, kun itsekin olen pikkaisen hukassa määräaikaishuoltojen kanssa (ensimmäistä kertaa alla sen verran uusi auto, että mh-huolloissa on järkeä ;).
Kikotin on siis Golf Variant 1.6 -05 (moottorikoodi BCB). Longlife huoltoa mainostetaan huoltokirjassa ja tuo QG1 merkintä löytyy. Käsittääkseni auton pitäisi siis itse viisastella milloin se huoltoa haluaa.
30tkm huolto tehty edellisen omistajan toimesta lokakuussa 2006. Nyt neljän tonnin päästä alkaisi kilometrimäärältä lähestyä 60tkm huolto. Vielä ei auto itse ole siihen reagoinut muistuttelemalla.
Longlife huoltovälin järkevyydestä ei juuri muuta olekaan kuin ristiriitaista tietoa, mutta omallakin järjellä ajatellen kovasti harkitsisin huoltovälin muuttamista 15tkm väleille - Normaalikäytössä kun autolla sahataan vain lyhyitä matkoja kerrallaan kaupunkiajoa. Saa tähänkin antaa mielipiteitä?
Suunnittelin vieväni auton viimeistään 60tkm mittarissa huoltoon, sanoi sitten "joustava huoltovälinäyttö" mitä hyvänsä (siis vaikka olisi sanomatta). Motiivina olisi samalla vaihdattaa laatikkoöljyt Mobil VS200:iin, kun 1-2 vaihteet ovat kankeahkoja.
Täytyykö huoltoliikkeen olla nimenomaan "valtuutettu merkkihuolto", vai voiko määräaikaishuollon suorittaa ihan esim perus AD-huollossa? Ja jos näin tekee, onnistuuko heiltä huoltovälin lyhentämisen vaatimat muutokset autolle (täytyykö koodailla jotain)? Vai vienkö suosiolla ryssittäväksi VAG-liikkeelle...?
Kikotin on siis Golf Variant 1.6 -05 (moottorikoodi BCB). Longlife huoltoa mainostetaan huoltokirjassa ja tuo QG1 merkintä löytyy. Käsittääkseni auton pitäisi siis itse viisastella milloin se huoltoa haluaa.
30tkm huolto tehty edellisen omistajan toimesta lokakuussa 2006. Nyt neljän tonnin päästä alkaisi kilometrimäärältä lähestyä 60tkm huolto. Vielä ei auto itse ole siihen reagoinut muistuttelemalla.
Longlife huoltovälin järkevyydestä ei juuri muuta olekaan kuin ristiriitaista tietoa, mutta omallakin järjellä ajatellen kovasti harkitsisin huoltovälin muuttamista 15tkm väleille - Normaalikäytössä kun autolla sahataan vain lyhyitä matkoja kerrallaan kaupunkiajoa. Saa tähänkin antaa mielipiteitä?
Suunnittelin vieväni auton viimeistään 60tkm mittarissa huoltoon, sanoi sitten "joustava huoltovälinäyttö" mitä hyvänsä (siis vaikka olisi sanomatta). Motiivina olisi samalla vaihdattaa laatikkoöljyt Mobil VS200:iin, kun 1-2 vaihteet ovat kankeahkoja.
Täytyykö huoltoliikkeen olla nimenomaan "valtuutettu merkkihuolto", vai voiko määräaikaishuollon suorittaa ihan esim perus AD-huollossa? Ja jos näin tekee, onnistuuko heiltä huoltovälin lyhentämisen vaatimat muutokset autolle (täytyykö koodailla jotain)? Vai vienkö suosiolla ryssittäväksi VAG-liikkeelle...?
Ainiin, lisäys edelliseen.
Autoliikkeen jäljiltä oli Golffin ajotietokone saksankielinen. Hetken tätä kummastelin, kunnes viisaammat kertoivat että autoliike on mahdollisesti napannut autosta akunkengät irti riittävän pitkäksi aikaa, jolloin ajotietokone resetoituu asetuksistaan ja on defaulttina saksaksi.
Jotain vilkunkia mahdollisesti tuossa, jolla kadotetaan vikakoodeja muistista tjsp? En tiedä, mutta jos jotain tuollaista on tapahtunut, onko se voinut sekoittaa myös "longlife anturin" toiminnan? Eli turvallista varmasti on auto huollattaa eniveis 60tkm mittarissa...
Autoliikkeen jäljiltä oli Golffin ajotietokone saksankielinen. Hetken tätä kummastelin, kunnes viisaammat kertoivat että autoliike on mahdollisesti napannut autosta akunkengät irti riittävän pitkäksi aikaa, jolloin ajotietokone resetoituu asetuksistaan ja on defaulttina saksaksi.
Jotain vilkunkia mahdollisesti tuossa, jolla kadotetaan vikakoodeja muistista tjsp? En tiedä, mutta jos jotain tuollaista on tapahtunut, onko se voinut sekoittaa myös "longlife anturin" toiminnan? Eli turvallista varmasti on auto huollattaa eniveis 60tkm mittarissa...
Mulla lykkäs entisessä kulkineessa poikkeuksetta noin 3000 km ennen määräaikaa/LL-huoltoa tuon ilmoituksen. Odota tuhat km ja olet ehkä viisaampi. Ei vara venettä kaada: jos tuntuu siltä että 60tkm kohdalla huolto on ajankohtainen niin senkun viet pajalle. Kielenkääntö kuin huoltovälin lyhentäminen onnistuu vag-comillakin.
Täältä yks esson paarin asukki kyselee, että jos ll-öljy merkkiliikkeessä maksaa 86 euroa/vaihto ja luokituksen mukainen ei-ll-öljy 40,88 euroa/vaihto, niin pääseekö ll-ohjelmalla yli 30 000 km:n vaihtoväleihin?
Vastaavasti jos ajaa 15 000 km vuodessa niin huoltovälin pitäisi olla yli kaksi vuotta. Onko todellakin näin?
Tokihan tuosta huoltoon viemisestä sun muusta merkkiliikkeen kanssa taistelusta koituu aikalailla vaivaa.
Vastaavasti jos ajaa 15 000 km vuodessa niin huoltovälin pitäisi olla yli kaksi vuotta. Onko todellakin näin?
Tokihan tuosta huoltoon viemisestä sun muusta merkkiliikkeen kanssa taistelusta koituu aikalailla vaivaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa