mielenkiinnosta vaparisuodatimeen, kannattaako?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TuhnuD
-
Viestit: 44
Liittynyt: 6.1.2007 14:36

mielenkiinnosta vaparisuodatimeen, kannattaako?

ViestiKirjoittaja TuhnuD » 29.3.2007 13:24

Aikani useita keskusteluita täältä lukeneenani en oikein saa varmaa kuvaa siitä et kannattaa tuollaiseen 1.8T koneeseen rueta vaparia laittamaan, kyseessä on auto johon on laitettu jo lastu+catback, uusi by-pass on tulossa.
Yritin etsiä vastausta täältä, mutta ei oikein saanu selkeää kuvaa siitä että kannattaako moinen, pelkät äänet ei ole minulle osto peruste.
Aikaisemmin kyselin täällä noista simotan CAI paketeista, mutta sellaista en taida rueta laittamaan, mielessä kävi et jos olis laittanu samcon intakeletkun ja sit jonku kuivan kartiosuodattimen.
Jos jollakin olis omakohtaista kokemusta niin olis mukava kuulla kommenttia.

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 29.3.2007 13:29

Itse ainakin tyydyin paneelisuodattimeen. Ei ole ainakaan ongelmia ollut eikä nyt kyllä voi juuri muutoksistakaan kehua.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 29.3.2007 14:38

Karalan Mika Turbotecillä kehu että orkkis panelisuodatin ei ainakaan vielä 300 hevosen tehoilla menoja jarruta. Itse olen tyytynyt ihan marmoritiskin suodattimiin.

audituning
-
Viestit: 140
Liittynyt: 19.9.2006 17:18

ViestiKirjoittaja audituning » 29.3.2007 21:33

itellä a4 1.8t sä tuli äänet ainaki kovat tolla kn 57i filtterillä.Haittapuolia ei vielä ole tullut esille, mutta kannattaa jonkinlainen lämmönsuojapelti hommata, nyt näin lämpimilllä ilmoilla huomasin että aika lämmintä ilmaa se imee koneen sisälle ei paljoa se orkkis lämmönsuojapelti siinä auta.

TuhnuD
-
Viestit: 44
Liittynyt: 6.1.2007 14:36

ViestiKirjoittaja TuhnuD » 29.3.2007 23:25

joo taidan itsekkin pysyä tuossa vakiofiltterissä, huvittaa vaan kun katselee esim. simotan sivuja niin oikein Golfille oma mallisarja erinlaisia ratkaisuja vaparin suhteen, sillä vaan tuli mieleen et kai niistä on oltava jotain hyötyä kun on noin paljon vaivaa nähty :) mut hyöty saattaa tulla sitten kun tosiaan mennään 300:n paremmalle puolelle tehoissa. Lähinna tuo samcon intakeletku saattas olla hyödyllinen

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 29.3.2007 23:27

Taitaa suurin hyöty olla kauppiaille noista suodatinkiteistä ;)

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 30.3.2007 9:47

No ei siitä kyllä mitään persdynossa tunnu. Itellä oli 1.8T 3B passatissa BSR:n optiflow systeemi jossa oli lämpöpelti ja öljyttävä kartio. Kartioita sai olla pesemässä ja öljyämässä tuon tuosta kun tuli suomessa käytyä useammin niin tuli kilometrejäkin. Äänet oli makeat alkuun mutta nopeesti niihin tottuu (edit: turhaantuu)

Nyt on TT:ssä ihan vaki filsu ja seki ketale päästää noita wuuuushhh ääniä imussa ja sen jälkeen kikakikakika kuuluu turbosta joka on ehkä mukavampi kuulla. vapaata kartiofilsua en varmaan tuohon tule heti vaihtamaan.

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 30.3.2007 17:13

Aletaan nyt sitten vänkäämään...:)

Aattelin tuossa viimekesänä palata pitkän "kartiofilsuretken" jälkeen paperisuodattimeen+vakio suodatin boxiin.

Mutta ei siitä tullu vakiofilsulla mitään ku kone alkoi puutua +4000rpm.
Joten apexin paperikartio takas ja taas alkoi laulaa iloisesti.

Auto siis passat 1.8t +k04 ym.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 4.5.2007 22:00

No vängätään sitten =)

Paljonko tuo pasaatti puskee dynossa?

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 6.5.2007 12:40

Kokeilin itse IV GTI:ssä vakiota, paneelia ja kartiota lämmönsuojapellillä. Kun vaihdoin ensin vakion tilalle Greenin paneelin niin tuntui että ykkösellä kiihdyttäessä alkoi pito irtoamaan yläkierroksilla. Eli olis jotain huötyä ollut, mutta sitten laitoin kartion niin ei enää mennytkään taas niin hyvin. Esim. varttimaili ajat tippu sen jälkeen hiukan. Mutta en kyllä penkittänyt autoa että onhan mahdollista et vaan tuntu erot pään sisällä... =D

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 6.5.2007 16:43

Esim. kartiofilsua asennettaessa ei aina kannata ihan sokeasti luottaa penkkipapereihin, koska kyse on juurikin siitä miten konehuoneessa pyörteilevä ilma menee moottorille, ja penkissä harvoin saa aikaiseksi riittävää ilmanvirtausta että kartio välttämättä pääsisi oikeuksiinsa. Toisekseen ei se pelkkä kartiosuodatin autuaaksi tee, jotain väliä silläkin on miten ja minne se sinne konehuoneeseen asennetaan.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 6.5.2007 16:49

Penkissä testattu ensin vaparilla ja sitten apex:n kartiolla testattiin 2:ssa eri leonissa 110tdi ja 150tdi. Toisessa eroa vaparin hyväksi 1hv toisessa orkkiksen hyväksi 1hv.

Eli ei tullu tuota luvattua 5hv lisää. (yllätys) Eli nää on näitä henkimaailman juttuja eli vähän kylmempi ilma ulkona niin tuntuu, että lähtee paremmin.

Ainut ero muuten noissa tehoissa huomasin, kun laitoin tuning puskimen golfiin ja sen sivuaukko johti juuri ilmaa välijäähylle niin silloin huomasin, että mielestäni kulki aavistuksen paremmin???

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 6.5.2007 17:00

Jos miettisitte niitä suodattimia ihan moottorinpuhtaanapidon kannalta ensimmäisenä. Yleensä tuommoisen "viri"suodattimen kanssa tulee parempi puhdistuskyky ja ehkä hieman lisää tehoa verrokkina vakioon.

Itse hommaan suodattimen sen moottorinpuhtaana pitämisen kannalta ja samalla katson paljonko se jaksaa lävitseen virrata ilmaa, ettei siitä jää kuristamaan. Nyt on greenin öljyttävä malli joka virtaa jonnekin 270hv mutta en pidä siitä ollenkaan, muoto on outo ja öljyäminen kyrsii. Tilalle vaihtuu ilmeisemmin Pro-mo:lta AEM Dryflow 5" joka on kuiva suodatin ja erittäin tehokas suodattamaan paskat pienintäkin pölyä myöten
Voitti testinkin suurimpien ja suosituimpien viri-suodattimien valmistajien kesken.

Pimppi faktoria ei sillä saa kun on väriltään harmaan ja aika perusnäköinen :)

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 6.5.2007 21:50

Jos miettisitte niitä suodattimia ihan moottorinpuhtaanapidon kannalta ensimmäisenä. Yleensä tuommoisen "viri"suodattimen kanssa tulee parempi puhdistuskyky ja ehkä hieman lisää tehoa verrokkina vakioon.


Minä kun olen ymmärtänyt, että useissa "viri"suodattimissa tuo parempi virtauskyky verottaa nimenomaan puhdistuskykyä. Voin kyllä olla väärässäkin.
Kuitenkin jos muihin virityksiin kuuluu vain esim. lastu tai putki niin itse en lähtisi kartiotöttöröä lisätehon toivossa asentelemaan. Suhinoita ja pöhinöitä sillä kyllä voi saada jos niitä tärkeänä pitää.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 6.5.2007 22:05

Minä kun olen ymmärtänyt, että useissa "viri"suodattimissa tuo parempi virtauskyky verottaa nimenomaan puhdistuskykyä. Voin kyllä olla väärässäkin.

Osittain olet väärässä. Riippuu merkistä.
Katsellut noita testejä niin laatumerkeillä on paljon parempi suodatuskyky kuin normaalisuodattimella.
Korkea hinta muodostuukin niissä käytetyistä materiaaleista pääasiallisesti. Miksi sitten ei autotehtaat käytä samaa materiaalia? Hinta ja varaosamyynnin vähenemisen takia. Osa "viri"suodattimista kun on moninkertaisesti pitempi ikäisempiä kuin normaalisuodatin, näin ollen menetettäisiin rahaa taas.

Ei ole järkeä tehdä autoa joka ei hajoa koskaan tai ei mene varaosia ;)

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 7.5.2007 18:24

Juurikin näin, mikäs sen mukavampaa kuin myydä huonoja orkkisuodattimia merkkiliikkeessä kovalla ylihinnalla. Varaosakauppa on hyvä tulonlähde.

Yleisestihän noissa öljyttävissä on ideana juurikin se öljy joka sitoo epäpuhtauksia itseensä, sen takia en oikein luottaisi noihin kuiviin vapaavirtausmalleihin. Eipä tosin ole niistäkään parempaa tietoa.

AL1-G
-
Viestit: 7
Liittynyt: 10.5.2007 14:26

ViestiKirjoittaja AL1-G » 10.5.2007 14:45

Itsekin pysyisin vakiopömpelissä ja siihen tarvittaessa jokin paremmin virtaava suodatinelementti. Herkästi tollanen "vapaavirtausfilsu" vaan heikentää suodatustehoa ja nostaa imuilman lämpötilaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 10.5.2007 14:55

Ei kyllä se on suunniteltu juuri päinvastaiseen toimintaan kuin Ali-g sanoi.
Merkkejä on tietysti monia ja eurolla saa euron osia. Halpisvehkeet voivat sitten tosiaan olla huonommat kuin originelli.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 10.5.2007 15:18

Itsellä oli tuolloin dynomittauksen aikana apex:n aito kartiosuodatin ja sillä tosiaan ei mitään hyötyä ollut. Vaikka onhan toikin voittanut jotain testejä.

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 10.5.2007 16:31

No jaa.. 1.8tee miehet älkää vaivautuko filttereitänne lisätehon toivossa vaihtamaan (äänet kyllä hetkeksi "paranee"), kun näky tossa mun ässässäkin sama suodatinpussi olevan kun kaikissa muissakin vag:n purkeissa, eikä siinäkään puhtaana juuri ahistele vaikka kiuvasta on hieman kutiteltu

uiop
-
Viestit: 409
Liittynyt: 27.3.2006 14:49

ViestiKirjoittaja uiop » 11.5.2007 8:54

Imuilmaäänet jos halajaa masinaansa niin tuosta vaan modaileen :)
http://www.wak-tt.com/mods/ramair/cheapinduction.htm

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.5.2007 14:25

En tiedä miten ykskasitee ympäristössä. Mutta ainakin tossa vanhanliiton 20vt viitosessa se suodatin kotelo ahdistanee ekana.

Itsellä toki tommonen vapaavirtaus-paneli filsa, (joskus ostin kokeeksi, en ainakaan hyötyjä ole huomannyt). Ja joskus tuli "avarrettua" tuota orkkis suodatinkoteloa jonkin verran (=porakoneella reikiä paljon) ja ehkä aavistuksen paremmin kulkee ylärekisterissä. Jokatapauksessa kokeilla kannattaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa