VW Bora TDi, Jäähdytinnesteet katoaa ja palaa takaisin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-kivi-
-
Viestit: 8
Liittynyt: 12.7.2006 12:48

VW Bora TDi, Jäähdytinnesteet katoaa ja palaa takaisin

ViestiKirjoittaja -kivi- » 26.3.2007 9:22

Parisen viikkoa on Bora tehnyt tuollaista kiusaa. Varoitusvalo vilkuttaa punaista, eli jäähdytinnesteen vähenemistä. Ajan auton parkkiin ja paisuntasäiliössä nesteen pinta on laskenut alle minimirajan.
Moottorin jäähdyttyä esim. seuraavana päivänä, kun lisäilen nestettä säiliöön ja avatessani korkkia, paine purkautuu säiliöstä ja nestepinta nousee takaisin normaaliin. onkos tämä ihan normaalia vai?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 26.3.2007 11:14

Jos jäähdytinnesteen pinta nousee monta senttiä kun aukaiset korkin niin pahasti vaikuttaa vuotavalta kannentiivisteeltä.

DeeplyDisturbed
-
Viestit: 30
Liittynyt: 24.5.2006 21:25

ViestiKirjoittaja DeeplyDisturbed » 26.3.2007 12:17

-93 2.0i DOHC Sierran entisenä omistajana nuo oli sen "ominaisuuksia". Kannentiiviste ainakin siinä kuulemma aiheutti tuon nesteen seilaamisen..

-kivi-
-
Viestit: 8
Liittynyt: 12.7.2006 12:48

ViestiKirjoittaja -kivi- » 26.3.2007 15:48

Mitenkäs tuo menee niinkuin tieteellisesti?
Painetta kertyy järjestelmään, mutta minne se neste vähenee, ja mistä se tulee takaisin?
Kuinkas tuon kannentiivisteen vuotamisen vois tarkistaa?

-kivi-
-
Viestit: 8
Liittynyt: 12.7.2006 12:48

ViestiKirjoittaja -kivi- » 26.3.2007 17:17

Koneen ollessa kylmänä tyhjäkäytettäessä ei paisarissa näy mitään suurempaa pulputusta. Jos oikein kurkki reiän kautta siihen pieneen systeemiin paisarin sisällä, siellä oli jotain pientä. Kaasuttaminen ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Kertooko tämä jotain? Myöskään öljyn seassa ei näkyny mitään vaaleata.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 26.3.2007 17:20

Vaikuttaa aika vahvasti kannentiiviste vialta.

Uskoisin että nesteen pinnan vaihtelu johtuu siitä, että kun palokaasut pääsevät jäähdytysjärjestelmään, ne painestetussa järjestelmässä vievät vähemmän tilaa. Kun avaat korkin, niin paine purkautuu, kaasut laajenevat ja nesteen pinta nousee.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 26.3.2007 17:31

Onko Borassa webasto tai vastaava?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 26.3.2007 18:31

-kivi-: noin ne kansiongelmat minullakin alkoi, seuraavaksi alkaa nesteet katoamaan paisarin ylivuotoputkesta ja sitten menee nesteet sekaisin.

Minun auton tarinan jatkon kerron loppuviikosta kunhan tulee pajalta kun ei ihan menny kaikki niinkuin piti ;)

-kivi-
-
Viestit: 8
Liittynyt: 12.7.2006 12:48

ViestiKirjoittaja -kivi- » 26.3.2007 18:54

No voihan perc.
Ei kai siinä auta muuta kuin mennä katselemaan vaihtoautovalikoimaa.
Paljonkohan tuon korjaaminen tulee about maksamaan? Oletetaan nyt kuitenkin ettei kantta tarvitse lähteä suoristamaan. 700-800€?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 26.3.2007 19:21

No riippu et missä tehään,

hfss
-
Viestit: 32
Liittynyt: 7.9.2006 22:02

ViestiKirjoittaja hfss » 13.7.2007 8:50

Miten sulla on käynyt tän kanssa -kivi-? Kiinnostaa, koska sattumalta itellä -00 mallinen bora tekee samantyylistä, tosin ei pinnankorkeuden varotin oo huudellu.

Tässä keväällä jäähdytysnesteet oli ihan asianmukaisella tasolla huollon jälkeen. Joku viikkon tämän jälkeen huomasin, että nesteenpinta oli laskenut liki minimiin. No ei mitään lisätään vähän nestettä, mutta korkin avatessani paine purkautui ja nesteen pinta nousi melkein maksimiin. HUOM! tämä kaikki siis koneen ollessa KYLMÄ. Tätä olen nyt muutaman kerran kokeillut, ja joka kerta sama juttu.

Merkkihuollossa asiasta kysäisin, ja heidän mukaan normaalia paineistetussa järjestelmässä. Merkkihuoltoon en älyttömiä luottas.. Onko sellainen paine oikeasti normaalia, että esim letkut laajenee, jolloin pinta paisunta säiliössä laskee, ja paineen kadotessa kaikki taas palautuu? Toisaalta eikös juuri tuo ole paisarin idea, mutta itse olen aina kuvitellut sen olevan sitä varten kun neste koneen lämmentessä laajenee?

Onko jollakulla tästä ihan oikeeta faktaa? Pitäskö huolestua, nyt vai vasta sitten kun pinnankorkeus varotin huutelee?

edit. Ja autohan on siis 210tkm ajettu -00 PD kiisseli Bora (kannentiivisteestäänkin..) kuuluisalla AJM koneella.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 13.7.2007 13:01

Tarkkaile tilannetta: Tuo minimistä maksimiin on siinä rajoilla pitäisikö huolestua tilanteesta mutta jos ei lorise lämppärin kennossa ja paisarin ylivuotoputkesta ei tule nestettä pihalle niin kattele.

Jos alkaa olla isompaa vaihtelua + em. oireita niin tiivisteremppa on odottamassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa