Jakohihnan pettämisen syy?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

Jakohihnan pettämisen syy?

ViestiKirjoittaja Heksi » 18.3.2007 21:02

Heitänpä tännekin kysymyksen alla olevan jakohihnan iästä, kunnosta ja mahdollisesta hajoamissyystä.

Hihna on oletettavasti (edellisen omistajan vaihtokuitti on tallessa) rapiat yli neljä vuotta ja 70 tkm vanha. Autolla 95% varmat kilometrit yhteensä 165 tuhatta. Tammikuussa siitä lähti hampaita ja napsahti poikki. Hihna on Gatesin valmistama ja Audin orkkisvaraosa. Automaattikiristin on vaihdettiin samalla kertaa. Auton kanssa askarrelleen korjaamoni mukaan hihna on sen näköinen että sillä olisi rullattu huomattavasti enemmän. Täältä porukasta varmaan löytyy henkilöitä jotka osaa arvioida miltä tuon verran käytetyn hihnan kuuluu näyttää.

http://img.photobucket.com/albums/v513/ ... G_6651.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v513/ ... G_6652.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v513/ ... G_6654.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v513/ ... G_6656.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v513/ ... G_6658.jpg

Niin kuin kuvista huomaa, hampaita voi irroittaa sormin. Takapuolelta tekstit ovat kuluneet pois, mutta sopivassa valossa näkee vielä rinkelileimat ja numerot. Kone on Audi 80 2.0 16V -94 (ACE), käytännössä sama kuin 6A B3:ssa. Myös Passatissa ja vissiin Corradossakin on ollut tuota konetta.

Sama juttu toisaalla: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=50038

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 18.3.2007 21:26

Mites tuossa on koneelle käynyt?
Tekstithän kuluu pois selkäpuolelta jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen, mutta hampaiden ei pitäisi irtoilla kyllä noila kilometreillä.. Muuten en osaa kyllä sanoa paljonko tuolla hihnalla on ajettu, saattaa hyvinkin olla se 70tkm, jos on vikaa jossain muualla.. kiristin tms..

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 18.3.2007 22:36

Ei pitäis joo, vaihtoväli 90 tkm, saksassa 120. :)

Kiristimen pettämistä on veikkailtu, ja pitääkin yrittää jos saisi ensi viikolla jotenkin tarkistettua sen kunnon. Imuventtiilit meni vaihtoon, ja samalla tietysti kulutusosia kannesta kun kerran oli auki.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.3.2007 13:14

Minäkin väittäisin, että löysänä on hakannut.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 19.3.2007 13:41

Onko mahkuja selvittää, onko hihna _oikeasti_ vaihdettu? Vaiko vain tsekattu että kunnossa on.. ja asiakasta laskustettu vaihdosta? Joskus nimittäin tälläisestäkin kuullut. En tosin jakopään osalta, mutta monissa muissa osissa.. Asiakkaan huomatessa ettei ole osia vaihdettu, selitelty sitten unohduksen piikkiin. Ja ihan VAG merkkihuollostakin tälläistä kuullut.

Hihnassa lienee valm. ajankohta jossain? Ja ehkä kiristimessäkin?

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 19.3.2007 14:12

On kyllä käynyt mielessä että onko sitä vaihdettu, mutta tosiaan merkkiliikkeen kuitti löytyy. Tuntuisi todella härskiltä että tuollainen jätettäisiin tekemättä.

Katoin sitä hihnaa just uudelleen enkä löytänyt mitään päivämäärämerkintöihin viittaavaa. Olis kyllä hyvä olla tällaisissa kriittisissä kumiosissa kun kaikissa muovinpalasissakin on valmistuskuukausi takapuolella. Kiristin on taas ihan eri paikkakunnalla ja saattaa olla jo hävitetty. Soitin korjaamolle että ottakaa talteen jos se vielä löytyy.

Jos hajonnut kiristin tekee tuollaista jälkeä niin erittäin hyvä niin. Korjaamolla olivat vähän sitä mieltä että kiristimellä ei olisi niin merkitystä vaan hihna olisi ajettu loppuun. Mikä taas tarkoittaa että sitä ei olisi aikanaan vaihdettu... Audifoorumilla puolestaan oli puhetta hammaspyöristä jotka voi kulua siten, että ne syövät hihnan rikki. Toisaalta koneella on ajettu sen verran vähän etten oikein jaksa uskoa tuohon.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 19.3.2007 15:37

Luulisin, että löysällä on pyörinyt. Se voi saada tuollaista aikaan.

Selkäpuoli näytää varsin normaalilta. Jos kiristin on selkäpuolella se ei ole leikannut kiinni jos taas on hammaspuolella niin mahdollisesti on leikannut kiinni.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.3.2007 19:56

Missäs vehkeissä kiristin on hammaspuolella?

mv
-
Viestit: 167
Liittynyt: 25.7.2003 13:35

ViestiKirjoittaja mv » 19.3.2007 20:26

Esim volkkarin pikkulohko koneissa jossa kiristys on vesipumpulla.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 19.3.2007 21:05

jiisimula: Valotas hieman lisää, missä näin?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 20.3.2007 0:27

jiisimula: Valotas hieman lisää, missä näin?


Ei paikoista sen enempää, mutta yhden tapauksen merkkiliikkeestäkin kuullut, että asiakas merkinnyt "wanhat" osat ja kappas samat osat rempan jälkeen olleet paikoillaan. Ja laskussa ko. osien vaihto nimenomaan sovitusti ollut.

Ja onpa tuollainen jakohihnajuttukin jostain kautta korviin kuulunut, tuttu korjaaja oli aikanaan vaihtanut hihnan kertaalleen ja laitellut hihnaan merkinnän. Ja asiakas oli yhden hihnan vaihdon teettänyt muualla, ja taas 3:lla kerralla tuttu korjaaja oli hihnanvaihdon suorittanut, ja vaihtanut sen 1:llä kerralla itse vaihtamansa hihnan uuteen. Wanhoja juttuja nämäkin. Pointti siis se, että näinkin tässä on voinut käydä. Monesti se noin 90tkm ajettu hihna on varsin priimakuntoisen näköinen. Ja onhan noilla VAG koneiden hihnoilla tiettävästi yli 200tkm:kin saatettu päästellä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.3.2007 7:41

Joo, onhan noita merkkailijoita. Eräänkin tapauksen tiedän, vanhempi skeptinen äijä, joka oli merkinnyt öljynsuodattimen. Auton vienyt normaalisti huoltoon ja huollon jälkeen sitten tarkastamaan onko suodatinta vaihdettu. Ei ollut. No siitä sitten hirveä mellakka ja huuto päälle korjaamolla muiden asiakkaiden kuullen joille tietty jäi käsitys että täällä kusetetaan asiakkaita. Homma kuitenkin selvisi hallin puolella jokin hetki myöhemmin ku asiaa tutkittiin - autossa oli pelkästään vaihdettava patruuna öljynsuodattimena. Merkattu kansi oli edelleen vanha kuten olla pitikin. Mitä hommasta seurasi: Korjaamolle paskaa mainetta sekä jälleen yksi tarina liikkeelle vaihtamattomata suodattimesta, mutta tämä nykytekniikasta mitään tietämätön kääpä ei edes osannut anteeksi pyytää. Että silleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa