Esp jumittaa liikkeelle lähdössä, kun alla irtosoraa tai jäätä. Veto loppuu tyystin. Onkohan kyseessä vika vai ominaisuus. Lähtö onnistuu kun ottaa rauhallisemman lähdön uudestaan eli laittaa vaihteen uudestaan silmään.
Autona Renault Megane vm-05, koneena 1.6 16 V.
Olisiko kenelläkään tietoa, tai vastaavia kokemuksia.
Esp:n toiminta.
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllä se järjestelmä toimii juuri niinkuin pitääkin, joskaan se tuskin on ajovakaudenhallintajärjestelmä vaan traction controlli.
Pyörintänopeusero vetävän ja rullaavan akselin välillä kasvaa raja-arvon yli kun liikkeellelähdössä vetävän akselin luisto-prosentti kasvaa tarpeeksi. Sutimisenestojärjestelmä (olkoon siitä käytetty kirjainyhdistelmä mikä on) tulkitsee etupyörien sutivan ja alkaa jarruttaa niitä ja/tai vähentää moottorin tuottamaa momenttia.
Pyörintänopeusero vetävän ja rullaavan akselin välillä kasvaa raja-arvon yli kun liikkeellelähdössä vetävän akselin luisto-prosentti kasvaa tarpeeksi. Sutimisenestojärjestelmä (olkoon siitä käytetty kirjainyhdistelmä mikä on) tulkitsee etupyörien sutivan ja alkaa jarruttaa niitä ja/tai vähentää moottorin tuottamaa momenttia.
Riippuu paljolti elektroniikan valmistajasta sekä autotehtaan haluista miten se luistonesto tai espi toimii. Samaten että miten vanhasta tekniikasta on kyse. Muistaakseni viime vuoden TM:n talvitestissä oli ihan kivasti asiaa tuosta miten eri merkeillä nuo toimivat. Joissakin autoissa se siis voi vetästä tehot kokonaan pois jos sutimista esiintyy ja toisissa antaa sutia pitkäänkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa