Lastujen erot

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

Lastujen erot

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 7.3.2007 22:27

Mietin tässä nyt ihan ruudulle mitä olen lastuista ymmärtänyt. Saa mielellään korjata väärinkäsityksiäni niin ei sitten itsellenikään tule vahinkoja asian kanssa.

Kaikilla on oma mielipiteensä mikä lastu on paras jne. Upsolute kuulemma huonoin ja Revo tms. paras koska senhän näkee jo hinnasta. Itse olen ymmärtänyt että eri firmat tekevät lastut samalla tavalla. Pistetään auto penkkiin, seosmittari kiinni, nostetaan vähän ahtoja ja säädetään seos optimaaliseksi eri kierrosalueilla ja eri kaasun asennoilla. Nyt on softa valmis kyseiselle automallille? (näin niin kuin lyhyenä versiona) Tätä softaa sitten levitellään tuhannen euron hintaan palikalla, joka maksaa euron. Nyt olen ymmärtänyt homman väärin tai sitten katteet ovat todella huimat.

Eli kysymys kuuluu, miksi toisen firman lastut sitten olisivat parempia kuin toisen?

Luulisi että Karala tai joku vastaava tekee parhaat lastut (eikä esim. Revo) koska firma tekee jokaisen auton yksilönä ja tällöin seokset ovat optimaaliset kyseiselle yksilölle. Nyt jos tällaiseen autoon menee vaihtamaan viriputkistoa, vapaavirtaussuodatinta tms. lastu pitäisi ohjelmoida uudelleen, koska seokset menevät perseelleen. Samaten jos laittaa vakiolastuun tarkoitetun lastun kiinni autoon jota on muuten viritelty, ei saada kaikkia tehoja irti virityksistä (vertaa BSR :n eri stageja keskenään, noissa on ilmeisesti eri softat eri stageille kun on putkea yms. vaihdettu).

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 8.3.2007 12:41

A. ohjelman tekeminen ei ole läheskään noin yksinkertaista

B. ohjelmissa on satoja juttuja jotka eri säätäjät tekevät eri tavalla, toiset ei välttämättä koske joihinkin ollenkaan

C. käyttäjä hyötyy parannetusta hengityksestä (esim pakoputkisto) vaikka ohjelma olisi vakiolle tarkoitettu. Säätäjän jättämistä asetuksista riippuu miten paljon hyötyä saadaan. Joissain ohjelmissa voidaan säätää tiettyjä asetuksia ilman ohjelman vaihtoa.


nyt varmaankin seuraa jad:n hehkutusta..

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 8.3.2007 13:09

Juu, en väittänytkään että se noin yksinkertaista olisi mutta periaate on se, että tehdään yksi softa yhdelle koneelle ja tämän jälkeen myydään sitä halvassa palikassa. Tietysti mitä enemmän sitä testataan ja muokataan kohti keskiarvoa useissa yksilöissä, sitä parempi kompromissi saadaan aikaan useita yksilöitä ajatellen. Tästä tulee varmasti lisäkustannuksia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.3.2007 13:22

Lisäksi Custom softa saattaa olla se huonoiten toimiva, normaalistihan jos halutaan se järkevään hintaan, ajetaan pääsääntöisesti vain suurten tehojen asetukset kuntoon. Sitten riippuu ihan että mikä peruskartta on säätäjällä olemassa kyseiseen kokoonpanoon mitä muokataan, että kuinka hyvin auto käyttäytyy normaaliajotilanteissa. En sano mitään huonoa/hyvää kenenkään customlastuista, koska ei ole henkilökohtaista kokemusta.

Nykyiset moottorit ovat niin tarkoilla toleransseilla rakennettu, etten keksi mitään parempaa yksilöllisellä softalla jos sitä verrataan johonkin kunnolla tehtyyn "yleismalliseen".

jaarli81
-
Viestit: 125
Liittynyt: 12.7.2006 21:22

ViestiKirjoittaja jaarli81 » 8.3.2007 20:09

Jos katsoo pelkkää lopputulosta eli itse mikropiiriä ja ohjelmaa niin eihän se toki kallis ole. Noissa kalliimmissa on luultavasti takana jokunen miestyötunti suunnittelua, testausta yms. En mainosta enkä ole merkin edustaja, mutta esim. BSR-lastut eivät ole malli/merkki-kohtaisia, vaan ECU-kohtaisia ja esim. A4 -99 ECU:n tyyppinumero saattaa vaihdella montakin kertaa saman vuoden aikana. Tällaiset ohjelmat ovat aika hyvin autoon räätälöityjä, mutta eivät toki vastaa penkissä säädettyä custom-softaa esim. Karala.

Toinen asia on nuo tehot/väännöt ja millä ne saadaan aikaan. Voihan sitä ostaa sen vastuksen ECU:a huijaamaan jos haluaa halvat tehot tai nostaa ahtopaineita. Jos lastuvalmistajat haluavat mahdollisimman isot voitot ja helposti, niin onnistuuhan se, mutta luotettavuus ja mainehan siinä kärsii jos autoista alkaa järjestään hajoamaan turboa, konetta yms. Ehkä nuo valmistajat miettivät kuitenkin mainetta aika pitkälti lastuja tehdessä ellei halua kääriä nopeita voittoja!;D

Mitä enemmän testivaiheessa ohjelmaa on säädetty ja räplätty eri karttoja ja muuttujia, niin sitä paremminhan se toimii normikäytössä ja tuohon panostaminenhan maksaa. Bisnes on bisnestä ja onhan firman kuin firman pakko saada vuodessa voitto plussan puolelle!;D

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.3.2007 11:32

Ja toki siis kun tehdään autokohtaisia softia. Ja se ei toimikkaan joka ajo tilanteessa. Siitä reklamoidaan ohjelman tekijää, ja ohjelman tekijä tarkistaa ja säätää ohjelman kohdalleen. Tämähän ei siis onnistu yhtälailla "valmis" softilla.
Ja jos ohjelman "säädöt" ovat kohdallaan, niin osaava lastuttaja auttaa diagnoosin tekemisessä. Saattaa autossa olla jotain vikaakin, joka ilmenee vasta ohjelmoinni jälkeen. Usein hieman viallinen MAF riittää arvoiltaan vakiomoottorille, mutta virtausten lisääntyessä ei toimikkaan kunnolla.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 9.3.2007 11:51

Kertokaas vielä että meneekö se niin että mitä enemmän tehoja luvataan, sitä enemmän ahtopainetta nostetaan jos pelkästään softalla viritetään eikä vaihdeta sisuskaluja?

Ainakaan moottoripyöräpuolella, jos seokset säädetään optimaalisiksi, sieltä koneesta tulee juuri sen verran ulos kuin sillä yksilöllä on mahdollista. Jos haluaa lisää tehoa, sitten vaihdetaan osia.

Ai niin, unohdin sytytysennakot yms.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 9.3.2007 13:09

Ei välttämättä. Luvatut tehot vaihtelee eri merkkien välillä, vaikka ahtopaine olisikin samoissa lukemissa. Erot johtuvat erilaisista mittauksista, kuun vetovoimasta, sytytysennakon optimoinnista muunmuassa. Ilmoitettuihin teholukemiin ei kannata sokeasti luottaa, todelisuus voi olla aivan toinen.

Pääpiirteittäin mitä enemmän tehoa halutaan, sitä enemmän ahtopainetta on nostettava.

Jadin höpinöistä saa hieman väärän käsityksen.
Jos todellakin on niin, että ohjelmassa olevan ongelman takia auto ei toimi toivotulla tavalla (erittäin harvinaista edustamassani yrityksessä), pyritään asia korjaamaan ilman muuta. Vastaavia valitustapauksia tulee sillon tällöin, mutta useimmiten vika on muualla. Ohjelmaa kuitenkin korjataan mikäli vika siinä on.

Olen ajellut autoilla, joiden häiriöt ovat korjaantuneet ohjelman vaihdolla. En paljasta minkä firmojen ohjelmista on kyse, kaikkia en edes tiedä.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 9.3.2007 13:26

^^ Ja tietenkään ahtoja nostaessa ei unohdeta syötön lisäystä... kun ei sillä ilmalla mitään tee jos ei kakkua anneta ohessa lisää :)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.3.2007 19:47

Jadin höpinöistä saa hieman väärän käsityksen.
Jos todellakin on niin, että ohjelmassa olevan ongelman takia auto ei toimi toivotulla tavalla (erittäin harvinaista edustamassani yrityksessä), pyritään asia korjaamaan ilman muuta. Vastaavia valitustapauksia tulee sillon tällöin, mutta useimmiten vika on muualla. Ohjelmaa kuitenkin korjataan mikäli vika siinä on.


Anteeksi yleistin:
Muutamalle asiakkaalle on tullut vaihdettua "valmis" ohjelma, kun ei olla saatu tosiaan jossain autossa kaikkia puutteita pois.
Ja tuo on kyllä totta että useimmiten vika on jossain muualla kuin ohjelmassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa