Pitkittäis 1.8t jutustelua

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

Pitkittäis 1.8t jutustelua

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 28.2.2007 20:16

Tervehdys vaan kaikille!

Jonkun aikaa netissä ihmeteltyäni noita 1.8t:n hienomekaanisia toimintoja on alkanut vähän tehokärpäsen purema raavittumaan, elikkä käytössä on 150hv:n perusmopo versio moottorista ja olen kyllästynyt tuon kapistuksen surkeaan alle 3000rpm toimintaan ja pieneksi jäävään huipputehoon.

Tiedän että tässä vaiheessa monen tekisi mieli iskeä "Täällä on miljoona kappaletta noita lastutuksia käsitteleviä keskusteluja, joten käytä niitä" - tyylinen kommentti, mutta haen kuitenkin jotakin hieman teknisempää.

Kysymykset kuuluu näin:

Vakio ahdinhan on käsittääkseni Borg warnerin KKK K03-015 ja tuon ahtimen maksimituottohan alkaa olemaan siinä 200hv:n kohdilla, joten tuosta on myöskin tehty joku sport versio, missä on ilmeisesti k04:sen kompressoripuoli, niin mitenkä tuollainen versio käytännössä performoi tuota 1.8l pannua?
Paraneeko vääntö alle 3000rpm esimerkiksi, ja onko mitään tietoa millaisia teho/vääntö lukemia tuollaiselta ahtimelta voisi odottaa.
Sitten samat lukemat K04 ahtimelle.

Tarkoituksena on kuitenkin säilyttää alkuperäinen pakosarja paikallaan, vai pystyykö joku perustelemaan miksi alle 240hv:n huipputehojen pitäisi vaihtaa joku isompi ahdin kuin mahdollisesti K03 sport tai K04.
Vakiosuuttimet voin vaihtaa isompiin jos niin vaaditaan, tosin niiden pitäisi riittää tuohon vaadittuihin tehoarvoihin. Eikö?

Onko moni vaihtanut passattiin isompaa välijäähdytintä ja onko ratkaisuista mahdollista saada kuvia?

Kaikki muukin jutustelu liittyen juuri tuohon pitkittäis 1.8t koneeseen olisi ihan mukavaa luettevaa.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 1.3.2007 2:36

Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuolla K03 sportilla tarkoitat 180hp malleissa olevaa ahdinta. Siihen ei ole järkeä vaihtaa, jos nyt vanha ahdin ei ole rikki. Sen tuotto kun loppuu suunilleen samoille tehoille. Ehkä 5-10hp apua, joten ei rahan arvoista. Parhaitenhan näät kun katsot miten 150hp ja 180hp käyrät eroa lastutuksen jälkeen.

K04 vaatii eri pakosarjan, joten jos et sarjaa vaihda niin joudut senkin hautaamaan. Tai voihin sitä löytyä joltain viripajalta tms. jokin k04 ahdin missä on k03:sen laippa. Mutta jos ruuvaat irti vakio pakosarjan niin ymmärrät samantien miksi sitä ei kannata käyttä virikäytössä. On sen verran heikko esitys pakosarja-sanasta.
K04 käyriä jos haluat tutkia niin katso TT ja S3 220hp ja 225hp koneiden käyriä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 1.3.2007 10:26

Kiitoksia tiedosta, onko jollakulla tiedossa jotakin henkilöä jolla olisi mahdollisesti valmiiksi piirretty esim. Cad-kuvia noista pakosarjan laipoista, uskoisin että pystyn itse tuollaisen tekemään jos hyvät kuvat saisi.
Tai vaihtoehtoisesti onko joku tehnyt noita sarjoja valmiiksi ja haluaisi luopua sellaisesta?

Katselin noita dynokäppyröitä ja löysin tälläisen:
http://www.gaiaresearch.co.za/s3/ChipTuning/DA17.JPG

Tuosta kun katsoo niin jos oikein katson niin tuossa 2000rpm nurkilla näyttäisi olevan noin 215Nm vääntöä.
Ja tuossa 225 mallissa onkin sitten parikymmentä nyytönmetriä enemmän, muutenkin tuo dynokäyrä näyttää paljon paremmalta koska jos ajatellaan ohituskiihtyvyyttä tilanteessa jossa ajelet 2000rpm ja tästä lähdet kiihdyttämään, niin tuon käyrän mukaan teho/vääntö lähtee samantien tuosta nousemaan melko jyrkästikkin.
http://www.gaiaresearch.co.za/s3/ChipTuning/DA16.JPG

Elikkä vastaus kohtuu hyvään alavääntöön on tuo kkk:n ahdin mallia K04, mutta jos pakosarjan joutuu tekemään uusiksi, niin onko jollakulla ehdottaa jotakin toista ahdinta tuohon samaan skaalaan.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 1.3.2007 10:50

Mulla on, laita mailiosoite niin lähetän.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 1.3.2007 10:54

K04-015 sopii suoraan K03:sen tilalle. Pakosarjaa ei tarvitse vaihtaa.

http://www.ls-cartec.de/turboladerkkk.htm

K03 "sport" tunnetaan vissiin paremmin K03-028 nimellä. Minulla taisi olla vakio
AEB-koneessa K03-005 ahdin. Tuo 028 on siis ensiasennusahdin jostain -99 tai 2000
eteenpäin.

Ja K04 on kyllä kompressoripuoleltaan isompi kuin K03, vaikka olisi "sport":

https://secure.memca.com/ecodetuning/im ... ct_256.jpg

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 1.3.2007 11:21

Kiitoksia lisäinformaatiosta, tuolla saitillahan olisi tuota suoraan sopivaa KKK K04-015
ahdinta myöskin myynnissä, hintaa tosin reilu tonni+kulut.
Onko jollakulla tiedossa saako tuota kyseistä solmua jostakin päin EUROOPPAA halvemmalla.
Ebaysta varmasti saa, mutten kuitenkaan ainakaan yksityiseltä uskalla sen kautta ostaa mitään noin arvokasta.

Ja tosiaan vielä sellainen kysymys että mitenkä nuo pitkittäiskoneisten (passat, A4) eroavat noista poikittaiskoneisten (golf, A3) pakosarjoista, entäpä noi audi TT:t?


EDIT:
Löysin tuolta sivulta tälläisen kokoonpanon hintaan 1995€:

"Phase 1 KKK
230-260 PS

- Turbolader KKK K04
- Wastegate intern
- Hosenrohrflansch
- Pop Off Kolbenventil Baileys o. Forge
- Ölleitungsset
- K&N Luftfilter
- Dichtungen
- Verschraubungen
- Schellen

- Eprom 1,8T Phase 1 KKK
- Einbauanleitung

optional:
- Turbokrümmer für K04 mit vergrößerten Rohrquerschnitten und besserer Rohrführung als der Serienkrümmer
- Hosenrohr 76mm
- Einspritzdüsen 310ccm
- Edelstahl Rennkat 100 Zellen
- Edelstahlabgasanlage 63,5mm
- Ladeluftsystem klein Forge "


Itse en osaa saksaa tippaakaan, ja kuvassa ei ilmeisesti edes ole kaikki osat, niin osaako joku auttaa hieman tuon suhteen.
Pakosarja ja turbo tuossa ainakin näyttää olevan, tiivisteet, by-pass venttiili sekä konnan putsari.

Kuva

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 1.3.2007 11:34

Myös lastu tulee tuolle kokoonpanolle, sekä tuolla optional osiossa näkyy olevan 310cc suuttimet. Myös uudet öljynkiertopiuhat ahtimelle. Tiivisteet ja mutterit yms. ohjeineen näkyy olevan. Optional sisältää näköjään sitten mahdollisesti jo putkistoa yms. parempaa ahtoputkistoa etc...


Jos lontoo taittuu paremmin niin tuolla saa käännettyä kohtuullisesti.
http://babelfish.altavista.com/tr

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 1.3.2007 11:58

Tuollainenhan kuulostaa kohtuu hyvälle paketille, tosta lastusta en oikein tiedä että mahtaako saada enää suomessa ikinä leimalle vai onko sitten ihan järjellä tehty.
Kaikkein fiksuin olisi varmasti kun laittaisi turbon/kilkkeet kiinni ja tämän jälkeen kävisi säädättämässä jollakin hommansa osaavalla henkilöllä.

Mitenkä tuollaisessa käy jos pistät pelkästään turbon ja pakosarjan kiinni, tajuaako tuo moottorinohjaus tällöin että nyt on tapahtunut jotakin ja seokset eivät mene aivan vituilleen, vai onko tuossa kiinteä karttainen ohjelma vakiona, mistä tuo ei tajua joustaa yhtään?

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 1.3.2007 12:24

Suurta eroa ei liene pelkällä ahtimen vaihdolla huomaa. Eikös softa pyydä aina tiettyä ahtopainetta ja kun sen saa on tyytyväinen :) Eli tuolla se ahto tulee todennäköisesti esim. yläällä paljon pidempään kuin alkuperäisellä, mutta ei vaikuta muuten juurikaan. Suuttimien vaihto sen sijaan taitaa sotkea aika tavalla eikä ole suositeltavaa vakiosoftalla.

Jakke K
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.2.2006 14:38

ViestiKirjoittaja Jakke K » 1.3.2007 12:39

Toi kuvassa oleva setti näyttäs olevan poikitttaiskoneeseen. Turbosta ja pakosarjasta päätellen.
Eikä pakosarja(krummer) ilmeisesti kuulu siihen, vaan on ostettava vielä erikseen.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 1.3.2007 12:46

Aika hyvin uskaltavat pyytää tuollaisista palikoista.
Taitaa käydä niin että ostan pelkästään tuon ahtimen, ja jos on tarvetta niin teen sille sen pakosarjan itse.

Kuka muuten tekee suomessa noita ohjelmia erilaisille kokoonpanoille sopuhintaan?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 1.3.2007 13:17

Harinen, Karala et al. Pro-Molta voi kysellä.

Joku firma tuossa sanoi että hyllyllä olisi K04-015 ahdin. Searchia peliin. Ja ahtimen voi
vaihtaa ja vakiolastulla ajaa aika huolettomasti (en ota vastuuta tietenkään), varmista
vielä esim karalalta tai promolta että niin voi tehdä.

Ja on tosiaan suoraan bolt-on. Tarvitset tiivisteet, pakosarja-ahtimen pultit sekä mahd
pakoputken pinnapultit/mutterit. Noita kuparirenkaitakin menee jonkun verran vaihtaessa
ahdinta. Noudata periaatetta että kaikki mitä irroitetaan uusitaan.

Menee siis suoraan pakosarjaankin, ei tarvitse rakentaa uutta pakosarjaa.

Kerro enemmän lähtötilanteesta, AEB koneissa vissiin suuremmat suuttimet vakiona,
miten noi nyt meni?

Ja olethan lukenut nämä jo:

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=k04015
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=k04015
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=k04015
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=#433533

Trip
-
Viestit: 255
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Trip » 1.3.2007 17:42

KKK-k04:ään sopivan lastun saa myös MTM:ltä.
Jos tilaa uutta k04-015 ahdinta kannattaa kartoittaa myös ison veden toinen puoli

Esim Kinetic Motorsport Brittiläisessä Kolumbiassa 795 usd/pala=n.615e
Tosin päälle tulee rahti+tulli+pankin kulut rahan lähettämisestä yht. n.900e.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.3.2007 21:05

Mopoaikana tuli tilailtua erään kilpa-ajajan kautta kaikkia mopon osia suomeen, silloin ei paljoa tulliveroja maksettu kun sovittiin myyjän kanssa että pistää paketin arvoksi vaikka 49€, oikea arvo tietenkin jo kolmatta tonnia.

Jollei muisti petä täysin petä niin eikö verotus ole noissa se 22%:a ?
Tuolla rapakon takana näyttäisi olevan muutenkin aika paljon kaikkea kivaa tavaraa.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 3.3.2007 19:06

Tuo suutinkysymys sai itseni kiinnostumaan aiheesta niinkin paljon että uhrasin hieman aikaa netissä surffailuun ja löysin tälläisen sivun:
http://vwmod.com/fuel.php

ja tuon mukaanhan noissa passateissa olisi vakiona 210cc/3bar suuttimet vakiona, ainakin tuohon 99 vuoteen asti.
Sitten taas golffeissa näyttäisi olevan 317cc:tä.

Eli noi passatin vakiosuuttimet on todella alimitoitetut, jos lähdetään hakemaan turvallisesti suuttimien kannalta esim. 200hv:n tehoja. Vai olenko täysin tonttu tässäkin asiassa?

Finsquirt foorumilta katselin noita suutinjuttuja ja löysin tälläisen suutintaulukon:
http://www.finsquirt.biz/manual/4.html

Tuon mukaanhan tollaisille +200hv:n tehoille pitäisi olla noin 300-350cc suuttimet, joten mitenkä ihmeessä noi suuttimet voivat toimia esim. lastutuksen jälkeen jos ne on ton taulukon mukaan eivät riitä edes vakiotehoille? Vai onkohan tässä käynyt niin että tuohon ensin mainittuun linkkiin ei ole luottamista alkuunkaan ja tuollaisesta passatista löytyisikin pikkuveljensä tapaan 317cc suuttimet?
Jotenka, onko jollakulla faktaa tähän asiaan liittyen?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 3.3.2007 22:31

Eikös AEB:ssä ole 4bar säädin, ja isompaan mentäessä laitetaan 5bar säädin?
Tuossa nyt ainakin vaihdetaan 5bar säädin: http://b5one.com/howto/k04.html

albumi kertoo minulle boschin suuttimien vag-numeroksi 058 133 551. Google kertoo
niistä esim noin: http://saab.ath.cx/community/presho/Kal ... ridare.pdf
"241 cc/min injector at 3.3 bar" sivulta http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=170280

Ja sanotaanpa täällä, että 210cc/min @3bar on yhtä kuin 241cc/min @4bar. Eli olimme kait molemmat oikeassa
siinä että vakiona on 210cc/min @3bar suuttimia.

Ja hei, tämähän oli hyvä sivu: http://monty.syr.edu/swap/info.htm , todella paljon
tietoa 1.8T eri malleista.

http://web.archive.org/web/200605250641 ... ectors.htm
Viimeksi muokannut harald, 3.3.2007 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 3.3.2007 22:46

Hyvä hyvä, löytyyhän sitä faktaakin sitten.
Tuo pistämäsi "how to"-linkki oli aivan loistava, tuollaisia teoksia kun jaksaisi ihmiset tehdä vähän muistakin aiheista niin ei tarvitse paljoa omaa päätä vaivata kysymyksillä että "mihis tää letku menikään?".

Tosin tuollahan luki myöskin näin: "I am awaiting for a set of 310cc/hr. injectors and an adjustable fuel regulator. Once these are in and I get the GIAC reprogrammed for these injectors at 3BAR pressure 44.1 psi, I'll perform another dyno pull. Stay tuned."

Jotenka luulen että kun saan itse tuon ahtimen vaihdon käyntiin, niin pistän samaan syssyyn säädettävän bensapaineensäätimen sekä mahdollisesti jos halvalla saa jostakin niin jotkut isommat suuttimet.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 3.3.2007 23:14

Tuossa excel missä paljon suuttimia ja mistä autosta.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 4.3.2007 12:49

Elikkäs noissa passateissa on EV12 malliset suuttimet vakiona, eli tuollaiset metallisella suihkupäällä olevat ja pituudeltaan hieman erilaiset kuin nuo tavanomaiset (joiden mallia en tiedä)?

Mitenkä noihin sitten saa viriteltyä noita toisenlaisia suuttimia, kovinhan tuolla jostain spacereista puhutaan, joten saako niitä valmiina vai pitääkö teettää jossakin?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 18.3.2007 11:04

onko kellään tietoa noista suutinhommista?

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 18.3.2007 12:43


Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 18.3.2007 14:33

Selvis, eli ei ole kyseessä mitään ihmeellisempää kuin paksut prikat ja pitemmät pultit. Tuskin noista kandee 13 dollaria maksaa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 18.3.2007 15:04

Mun tee-se-itse imusarjan runko on AEB moottorista ja siihen laitoin "normaalit" Siemens Dekat. 8mm mutteri siihen suutintukin ja imusarjan väliin ja 30mm pultti, niin se on siinä.
Mä en tajua minkä takia porukka kyttäilee noita V.A.G orggissuuttimia, jotka on pieniä ja kalliita. Jos autoon tehdään jokatapauksessa softa-muutos, niin mitä merkitystä sillä on mitkä suuttimet siellä on, jos ne vaan on laadukkaat ja riittävän isot. Oli ne sit Audista, Volvosta tai tarvikehyllyltä, niin asialla ei oo merkitystä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 18.3.2007 17:17

Jeps, saman tehtävän noikin hoitavat ja pääsee vielä halvemmalla.
Rahat voi aina käyttää muuhun sitten.

h@b@/HT-Tune
-
Viestit: 190
Liittynyt: 24.7.2003 14:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja h@b@/HT-Tune » 18.3.2007 18:23

tosiaan kuten dona sanoi niin lyhemmillä suuttimilla varustettuun saa helpolla yleensä laitettua ns. longbody suuttimet eli n. 75mm pitkät.. ei muutako mittaa eron ja tekee tai etsii sopivat sovitteet bensakiskon väliin.. yleensä kaikki muukin bpaineen säädin mukaan luettuna on kiinteästi kiinni kiskossa.

penaaz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 25.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja penaaz » 18.3.2007 18:55

itselläni hyvät kokemukset orkkis suuttimista poikittaiskoneessa, audi s3 1.8t.sta (vaaleansiniset bossit). Bensanpaineena 3bar ja riittivät ~290hv asti. Kulutus oli pieni ja hyvin toimivat.

Luulis suihkutuskuviolla olevan jotain merkitystä 1.8T 20vt koneessa.

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 18.3.2007 19:18

Kyllähän ne niin väittää että liian isot suuttimet ja/tai väärä suutin kuvio tuottaa ongelmia kylmäkäynnistyksessä ja tyhjäkäynnillä 5v kannella.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 18.3.2007 20:36

Tottakai missä tahansa koneessa tulee ongelmia tyhjäkäynnin kanssa jos on liian suuret suuttimet. Varsinkin jos ovat korkeaohmiset, niin eivät kerkeä reagoimaan tarpeeksi nopeasti pienillä kierroksilla jolloin suuttimien aukioloaika on todella pieni isoilla suuttimilla. Eikö se noin mene, ainakin kun itse järkeilee?

Audi S3:ssa on vissiin vakiona ne 386cc suuttimet? Niissä on jonkun verran eroa noihin passatin 210cc/3bar versioihin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa