1Z vai AAZ JX:n tilalle?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

metsberg
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.5.2004 17:19

1Z vai AAZ JX:n tilalle?

ViestiKirjoittaja metsberg » 27.2.2007 18:36

Kumpi otsikon moottoreista transporteria liikuttamaan?
Molemmat sopinevat "suoraan"?

1Z lienee tarvitsevan jonkun verran sähkötöitä, mutta paljonko?
Tehoeroakin on, mutta virityspotentiaalia lienee molemmissa?
Tosin takamoottori transun konehuone on jokseenkin lämmin - tuleeko
virittämisestä vain lisää lämpöongelmia?

Millä ko auton konetta saisi viilennettyä?
Coolerin lisäksi - siis....

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 27.2.2007 18:51

AAZ:ssa ei tarvi juuri mitään sähkötöitä, 1Z:ssa on sitten ajonestoa yms. joten joudut varmaankin ottamaan myös mittariston luovuttaja-autosta. AAZ:ssa on varmaankin enemmän viripotentiaalia mutta vakiona 1Z on tehokkaampi/väännökkäämpi ja lastuttamalla saa helposti sen 110hv/250Nm (tjsp).

Edit: en ole varma tuosta ajonestosta jos luovuttaja-auto on 90-luvun alkupuolelta.

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

ViestiKirjoittaja porkkis » 27.2.2007 20:16

Valitsisin itse AAZin ihan vaan helppouden takia.

Siirrä akku etupenkin alle ja pane akun paikalle puhallin. Sieltähän se pilarista imee viileää ilmaa konehuoneeseen.

metsberg
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.5.2004 17:19

ViestiKirjoittaja metsberg » 27.2.2007 21:32

Konehuoneesta lötyy jo puhallin - tosin on vastakkaisella puolella kun akku.
Liekkö sitten alkuperäinen? Auton edellinen omistaja ollut puolustusvoimat - niin
ja kyseessä on siin 16" syncro.

Millainen hita-arvio AAZ ja 1Z koneista?
Kumpi noista on "yleisempi" - eli kumpia löytyy helpommin/huokeammin?

Voiko kukaan varmistaa tuota 1Z:n ajonestoa - ei kyllä huvittaisi alkaa ihan
kaikkea vaihtamaan...

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 28.2.2007 10:29

Omaa kokemusta koneenvaihdosta ei ole, mutta 1Z (mieluummin AHU) menee kyllä helposti kun vaihtaa tai modifioi ruiskutuspumpusta mekaanisen. AHU-konehan on lievästi jatkojalostettu 1Z. Mielestäni virityspotentiaalia tuossa suoraruiskussa 1Z/AHU on huomattavasti enemmin kuin esikammioisessa AAZ:ssa. Oletetaan, että pelkkää lastutusta ei lasketa viritykseksi.

Haaveissa on kyllä itsellänikin vanha kunnon syncro-tölkki woima-dieselillä :)

metsberg
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.5.2004 17:19

ViestiKirjoittaja metsberg » 28.2.2007 12:13

Millainen modifikaatio tarvitaan 1Z:n pumpun mekanoimiseksi?
Pitääkö koko pumppu vaihtaa?

Jykä
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.4.2006 20:10

ViestiKirjoittaja Jykä » 28.2.2007 16:30

Kyllä 1Z:ssa on ajonesto, ainakin minun pasuunastani -96 sellainen löytyy.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 28.2.2007 19:19

Ajonestot tulleet joskus 94-96 -tienoilla..

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 28.2.2007 19:49

ajonestot '96->

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 28.2.2007 20:31

Ja 1Z:n kanssa ei tartte tuota kuningaspulttia jännätä.. Sekä saa coolerin pistää kun se on 1Z:n kanssa vakiona..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.2.2007 20:45

Tosin eipä taida tuommoisessa vanhemmassa transporterissa olla niin väliksi jos sinne coolerin heittää, koska kampe tuskin on vähäpäästöiseksi merkitty jolloin teholappu riittää muutoskatsastukseen.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 28.2.2007 20:46

Ei sitä kuningaspulttia tarvi jännätä, jos se on vaihdettu hihnan vaihdon yhteydessä. Vaikka se on useasta AAZ koneesta mennytkin, niin suurimmassa osassa uskoaksen juurikin sen takia, että on laitettu vanha pultti hihnan vaihdon yhteydessä. Tuon coolerin saa pistää tuohon AAZaankin, koska ymmärtääkseni auto johon motti on tulossa on sen verran iäkäs (koska puhutaan takamoottoritransusta), ettei tarvitse miettiä kalliita päästötestejä ja coolerin saa laittaa laillisesti paikoilleen kunhan tehot ei kasva liikaa. Tietysti penkkitulos pitää olla.

Edit. ja kilpijoki olikin nopeampi.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 1.3.2007 18:08

Tuosta pumpun mekanisoinnista mainitsin juuri siksi, ettei silloin tarvitse mistään ajonestoista välittää. Pumppu toimii vaijerilla niinkuin AAZ:ssa. Silloin tietysti olisi kannattavampaa vaihtaa tuo AHU ja siitä tuoreempia suoraruiskuja: AFN, AGR, ALH jne.

metsberg
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.5.2004 17:19

ViestiKirjoittaja metsberg » 7.3.2007 19:25

Tuota, millaine operaatio on kyseessä?
Ja miten tuota pumppua sähköllä ylipäätään ohjataan?

Selviääkö omalla pumpulla, vai pitääkö vaihtaa?

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 8.3.2007 12:32

Kun vilkaset TDI:n pellin alle, niin huomaat ettei pumpulle mene kuin sähköjohdot polttoaineletkujen lisäksi. ECU siis ohjaa pumppua mm. kaasupolkimen asentotunnistimen mukaan.

Alkuperäisen pumpun voinee modifioida. Löytyisikö Hämeen Dieselistä tai TdiFriikiltä apuja?

metsberg
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.5.2004 17:19

ViestiKirjoittaja metsberg » 8.3.2007 15:09

Onko tietoa mikä pumppu noissa on?
Ajattelin josko jostain löytyisi räjäytykuvia tai edes osaisi etsiä oikeilla hakusanoilla...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa