Kaasarista ruiskuun
Valvoja: ffp jäsenet
Kaasarista ruiskuun
Auto profiilissa mainittu. Ilmeisesti helpointa olisi hakea jostain romuttamolta ruiskuvehkeet kyseiseen koneeseen? Mitä niitä käytännössä tarvittiinkaan, imusarja, ohjausyksikkö, bensan paineen säädin, kasa antureita? Muuta, mitä? Ilmeisesti K-Jet olisi halvin/helpoin?
Vai onnistuuko tuo ollenkaan? Ei jaksaisi ruveta koko konetta vaihtamaan, ei riitä rahat siihen joten jätetään se ehdottamatta.
(Searchilla ei löytynyt mitään järkevää, joten pykäsin uuden threadin.)
Vai onnistuuko tuo ollenkaan? Ei jaksaisi ruveta koko konetta vaihtamaan, ei riitä rahat siihen joten jätetään se ehdottamatta.
(Searchilla ei löytynyt mitään järkevää, joten pykäsin uuden threadin.)
Itse tein ko.muutoksen hiljattain samanlaiseen EZ moottoriin jossa kaasari oikkuili.
Ruiskuksi tuli mono-jetronic eli yksipiste ruisku.
Vaihtoon meni seuraavat osat:
-imusarja (en ole varma mutta saattaa mennä kaasarinkin imusarja jos vaihtaa kumijalan).
-pakosarja (lambdalliseen)
-bensaputket (laitoin 18bar hydrauliikkaputkea tankilta keulille ja takas)
-imusarjan päälle tuli se "mehumaija" sekä imuputket + ilmanputsari.
-ylävesiletkusta pitää ottaa rikastimen lämpökytkin (harmaa) pois ja laittaa ruiskun lämpötila-anturi (sininen).
-Bensapumppu joka antaa vähintään 1.2bar painetta. Pumppu on sijoitettu alkuperäiselle paikalle tarvikesuodattimen kanssa. Alkuperäispumput olisi maksaneet aivan liikaa. Tuo pumppu maksoi 76euroa ja antaa n.3 bar painetta.
-Ohjausyksikkö + johtosarja moottoritilaan. Sulakerasialta ei ns. omaa johtosarjaa vaan lisäsin tarpeelliset johdot olemassa olevaan johtosarjaan.
Itselläni ei ole nostopumppua tankissa vaan tuo tarvikepumppu imee kyllä tehokkaasti bensan tankista itsekseen. Tosin tyhjällä tankilla saattaa teho loppua. Ratkaisuna on että ei aja tyhjällä tankilla :)
Ajattelin että laitan kuitenkin just-in-case tuon nostopumpun tankkiin kunnes puran seuraavan kerran kontin verhoilut pois. Siihen asti käydään ajoissa tankilla.
Muutos tuli maksaman n.200euroa. Imu+pakosarjan tiivisteet ostin uusina, samoin pumpun, suodattimen, letkut, sinisen anturin jne jne. Mehumaijan,imusarjan jne löysin käytettynä juuri tämän foorumin kautta. Ilmanputsari löytyi paikallisesta purkaamosta.
Tosin hintaan ei ole laskettu rikkinäistä ruiskunsuutinta. Uusi maksaa maltaita. Ratkaisin asian ostamalla ehjän imusarjan jossa toimiva suutin.
Tulikohan jo kaikki...
Ruiskuksi tuli mono-jetronic eli yksipiste ruisku.
Vaihtoon meni seuraavat osat:
-imusarja (en ole varma mutta saattaa mennä kaasarinkin imusarja jos vaihtaa kumijalan).
-pakosarja (lambdalliseen)
-bensaputket (laitoin 18bar hydrauliikkaputkea tankilta keulille ja takas)
-imusarjan päälle tuli se "mehumaija" sekä imuputket + ilmanputsari.
-ylävesiletkusta pitää ottaa rikastimen lämpökytkin (harmaa) pois ja laittaa ruiskun lämpötila-anturi (sininen).
-Bensapumppu joka antaa vähintään 1.2bar painetta. Pumppu on sijoitettu alkuperäiselle paikalle tarvikesuodattimen kanssa. Alkuperäispumput olisi maksaneet aivan liikaa. Tuo pumppu maksoi 76euroa ja antaa n.3 bar painetta.
-Ohjausyksikkö + johtosarja moottoritilaan. Sulakerasialta ei ns. omaa johtosarjaa vaan lisäsin tarpeelliset johdot olemassa olevaan johtosarjaan.
Itselläni ei ole nostopumppua tankissa vaan tuo tarvikepumppu imee kyllä tehokkaasti bensan tankista itsekseen. Tosin tyhjällä tankilla saattaa teho loppua. Ratkaisuna on että ei aja tyhjällä tankilla :)
Ajattelin että laitan kuitenkin just-in-case tuon nostopumpun tankkiin kunnes puran seuraavan kerran kontin verhoilut pois. Siihen asti käydään ajoissa tankilla.
Muutos tuli maksaman n.200euroa. Imu+pakosarjan tiivisteet ostin uusina, samoin pumpun, suodattimen, letkut, sinisen anturin jne jne. Mehumaijan,imusarjan jne löysin käytettynä juuri tämän foorumin kautta. Ilmanputsari löytyi paikallisesta purkaamosta.
Tosin hintaan ei ole laskettu rikkinäistä ruiskunsuutinta. Uusi maksaa maltaita. Ratkaisin asian ostamalla ehjän imusarjan jossa toimiva suutin.
Tulikohan jo kaikki...
Paljon kiitoksia NeonFry:lle tyhjentävästä postauksesta. Pitää ruveta metsästämään osia, talvella en alkaa mitään mullistavaa tekemään pakkasessa joten tähdätään siihen että kesäksi/kevääksi olisi osat valmiina asennusta varten.
Oliskohan tuosta iloa tässä projektissa? http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=496230
Oliskohan tuosta iloa tässä projektissa? http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=496230
Mitä ruiskua olet ajatellut? Jos mono-jettiä niin tuosta paketista voi hyödyntää korkeapainepumpun. Ohjausyksikkö näyttää hiukan erilaiselta kuin minulla on. Jonkin muun jetronic ruiskun vissiinkin.
Tosin paketti ei ole hinnalla pilattu vaikka kokonaisuudessaan ostaa, hyödyntää pumpun ja myy muut...
Tosin paketti ei ole hinnalla pilattu vaikka kokonaisuudessaan ostaa, hyödyntää pumpun ja myy muut...
En oikein tiedä noista ruiskuista, lähinnä nimet on tuttuja ja eilen tuli lukaistua läpi Digifantin huoltokirja. Sen takia en ole päättänyt mitään tiettyä järjestelmää. En mitään monipisteruiskua ole ajatellut mutta jos sellainen tulee vastaan sopivaan hintaan niin voisin laittaakin (enemmän viripotentiaalia kuin yksipisteruiskussa?).
Tässä vaiheessa tosiaan ainoa motivaatio on päästä kaasuttimesta eroon. Tulevaisuudessa sitten ehkä pientä virittelyä jos into ja raha riittää (MegaSquirt + turbo?).
Eli jos joku tai NeonFry voisi valottaa eri ruiskujen hyviä/huonoja puolia niin olisin taas hetken tyytyväinen. :)
Tässä vaiheessa tosiaan ainoa motivaatio on päästä kaasuttimesta eroon. Tulevaisuudessa sitten ehkä pientä virittelyä jos into ja raha riittää (MegaSquirt + turbo?).
Eli jos joku tai NeonFry voisi valottaa eri ruiskujen hyviä/huonoja puolia niin olisin taas hetken tyytyväinen. :)
Digifant onki sit täysin elektroninen ruisku et saat vähä enemmä johtoa vetää. Hall, veden lämpötila, lambda, täyskaasukytkin, CO potikka, MAP on niit antureita mitä tässä tulee mielee, sit tarvii vielä tietysti pistää kaikki bensajutut tankkia myöten uusiksi, asentaa ISV venttiili, kaasuläpänki melkeen tarviit digifant koneesta, suuttimet, paineenssäätimet jne. Tämä sillä oletuksella että Digifant tulee G60 tekniikasta. Digifantteja on tosin kai vähä kaikenlaisia.
Tietty jos jonku digifanti jaksaa pistää niin onhan siinä sitten piuhat megaa varte valmiina, vaihtaa vaan boxin. Tosin jos otat G60 koneesta Digifantin tarvitset sitten vaparikoneelle tehdyn lastun. Mutta edelleen jos laitat 4-piste ruiskun niin tarviit paikat ruiskusuuttimille. Vakiona ne on aina kannessa.
Tietty jos jonku digifanti jaksaa pistää niin onhan siinä sitten piuhat megaa varte valmiina, vaihtaa vaan boxin. Tosin jos otat G60 koneesta Digifantin tarvitset sitten vaparikoneelle tehdyn lastun. Mutta edelleen jos laitat 4-piste ruiskun niin tarviit paikat ruiskusuuttimille. Vakiona ne on aina kannessa.
Mono-jetronic hyvät/huonot puolet (omasta päästäni)
Hyvät:
+suhteellisen yksinkertainen ja toimintavarma
+ei vaadi kannen irroitusta ja muutenkin näppärä vaihdettava
+suhteellisen yleinen joten varaosia/tietämystä löytyy
+sytkäpuoleen ei tarvitse koskea koska mono-jetti ei ohjaa sytkää muuta kuin alipaine-ennakolla.
Huonot:
-Ei sovellu kovinkaan virityskäyttöön. 4-piste ruutat parempia, kuulemma
-suutin kallis uutena
Tässäpä muutamia hyviä/huonoja puolia listattuna. Jos ajattelee vaan kaasarin korvaamista ruiskulla, mono-jetti on hyvä vaihtoehto.
Digifanteista, k-jeteistä jne ei ole kokemusta joten tietävämmät osaavat niistä kertoa tarkemmin.
Hyvät:
+suhteellisen yksinkertainen ja toimintavarma
+ei vaadi kannen irroitusta ja muutenkin näppärä vaihdettava
+suhteellisen yleinen joten varaosia/tietämystä löytyy
+sytkäpuoleen ei tarvitse koskea koska mono-jetti ei ohjaa sytkää muuta kuin alipaine-ennakolla.
Huonot:
-Ei sovellu kovinkaan virityskäyttöön. 4-piste ruutat parempia, kuulemma
-suutin kallis uutena
Tässäpä muutamia hyviä/huonoja puolia listattuna. Jos ajattelee vaan kaasarin korvaamista ruiskulla, mono-jetti on hyvä vaihtoehto.
Digifanteista, k-jeteistä jne ei ole kokemusta joten tietävämmät osaavat niistä kertoa tarkemmin.
No jos sulla on kone muuten kunnossa niin eikö kannattais harkita uutta kaasaria? itelläkin tuo kone kävi vanhalla pierpurkilla siihenmalliin että teki mieli nakata koko roska kaatikselle, mutta ostin sitten ehjän kaasarin 20e ja tuntuu pelaavan pikku kikkailujen jälkeen.
Sen kyllä sanon että jos tekniikanvaihtoon rupeat niin kovin halvalla et kyllä selviä :) ..jos vertaa valmiin GTI:n ostamista.
Sen kyllä sanon että jos tekniikanvaihtoon rupeat niin kovin halvalla et kyllä selviä :) ..jos vertaa valmiin GTI:n ostamista.
Kone tuntuisi olevan ihan hyvässä kunnossa, mittari sanoo 253tkm ja kyllä sen uskoo. Kaasarissa on lähinnä paskana automaattiryyppy. Tosin eilen vähän lueskelin Sergeyn juttuja Venton ahtamisesta ja alkoi kiinnostaa Mono-jet + Eaton M45 yhdistelmä. :D En tiedä paukahtaisko niiden laittamisen jälkeen sitten kytkin tai vaihdelaatikko tai jotain muuta. :)
Herätelläämpä vanha projekti ylös. Ostin tämän foorumin kautta Monojetin suihkutusyksikön, ECU:n ja lambda-anturin. Ostoslistalla on vielä nostopumppu ja painepumppu tankkiin sekä moottorin jäähdytysveden lämpötila-anturi. Asennustouhuihin päästään varmaankin huomenna tai ensiviikon viikonloppuna.
Ajattelin tehdä kuvareportaasin tuosta touhusta niin muutkin saisi sitten katsoa kuinka se konversio oikein tehdään.
Samalla menee vaihtoon myös takavaimennin ja laturi.
Ajattelin tehdä kuvareportaasin tuosta touhusta niin muutkin saisi sitten katsoa kuinka se konversio oikein tehdään.
Samalla menee vaihtoon myös takavaimennin ja laturi.
(Jos joku ystävällinen admini voisi siirtää tämän projektiosastolle niin olisin iloinen...)
Asennustouhut jää viikonlopulta Provinssirokin takia väliin, pitää käydä sekin tapahtuma katsomassa paikan päältä kun kerran Provinssissa asutaan. ;)
Viikolla taas ei ehdi kun ei viitsi kerrostaloyksiön parkkiksella ruveta pakosarjaa porailemaan jne... Saattaisi herättää liikaa huomiota. :)
Asennustouhut jää viikonlopulta Provinssirokin takia väliin, pitää käydä sekin tapahtuma katsomassa paikan päältä kun kerran Provinssissa asutaan. ;)
Viikolla taas ei ehdi kun ei viitsi kerrostaloyksiön parkkiksella ruveta pakosarjaa porailemaan jne... Saattaisi herättää liikaa huomiota. :)
Kiltti katsastussetä runnoi jarruja oikein kunnolla ja jarruputki petti takaa, joten auto on nyt ajokiellossa ja vakuutus seisonnassa. Samalla se tykkäsi hyvin virkaintoisena pökkiä kunnon reiät muutamaan paikkaan pohjaan ja akselipalkissa on symmetriset ruostereiät, ilmeisesti tyyppivika. Kemppiliimaa päälle ja hyvä tulee.
Nyt kun tuo Provinssirock puskee päälle ja ranneke on ranteessa niin projekti lykkääntyy edelleen juhannuksen jälkeiseen viikonloppuun...
Nyt kun tuo Provinssirock puskee päälle ja ranneke on ranteessa niin projekti lykkääntyy edelleen juhannuksen jälkeiseen viikonloppuun...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa