Audi 80 - Miksi painetta venttiilikopassa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

Audi 80 - Miksi painetta venttiilikopassa?

ViestiKirjoittaja tuner1 » 2.2.2007 16:06

Mikähän mahtaa olla vikana kun audi ei oikein jaksa lähteä liikkeelle pienillä kierroksilla? Myöskin tyhjäkäynti "huojuu" aluksi ja sitten kun käynti tasaantuu niin kierroksia on liikaa, eli noin 1100.

Auto on vm.1991 ja moottori ABK.

Auto toimi normaalisti ennen venttiilinvarrenkumien vaihtamista.
Viimeksi muokannut tuner1, 4.2.2007 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 2.2.2007 16:55

Jouku letku jäänyt irti, imuvuotoa
Nokan ajoitus pielessä.
Sytkän ajoitus pielessä.

Noista lähtisin liikkelle, jos kerran rempan jälkeen ilmeni.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 2.2.2007 21:03

Jako on kohdallaan, ainakin toivottavasti:) ja sytytykseen en koskenut.
Pitää niitä imuvuotoja alkaa tutkia.
Auto kuitenkin vetää kunnolla isommilla kierroksilla mutta alhaalla ei juuri yhtään.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 4.2.2007 1:12

Jos oireet ilmenivät venttiilivarren kumien vaihdon jälkeen, niin on hyvin todennäköistä että asioilla on jokin yhteys. Tuo homma kun ei vaadi kovin paljon muuta purkamista, kuin jakohihnan ja nokka-akselin irroituksen, niin sieltä kannattaa vikaa lähteä hakemaan.

Jos et ole itse remppaa tehnyt niin ei kannata pitää itsestäänselvänä että jako on kohdallaan. Järkyttävän paljon on ollut tapauksia jossa korjaamo ei ole osannut tulkita näiden koneiden ajoitusmerkkejä, ja ovat pistäneet pykälällä pieleen. Sytkän ajoitus muuttuu luonnollisesti myös jos apuakselin ajoitus on pistetty väärin, vaikka jakajaan ei olisikaan koskettu.

On kyllä hyvin epätodennäköistä että nuo aiheuttaisivat tyhjäkäynnin huojumista, mutta jos et itse remppaa tehnyt, niin tarkista ihmeessä, ei ole kovin suuri vaiva. Muuten tuo alakierrosten tehottomuus viittaisi siihen että nokan ajoitus on pykälän myöhäisellä.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 4.2.2007 1:28

Sytkä myöhällä oli itellä samaisen rempan jälkeen noin 20ast. Merkit kuitenkin oli kohillaan, aika mysteeri, mutta jakajasta kääntelin merkit päin peetä, silloin ajoituslamppu tykkäsi ja veto palasi. -92 vento 1.8 abs tämä oli.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 4.2.2007 21:15

Eli nyt kun aloin asiaa tutkia niin huomasin että venttiilikopaan tulee painetta. Ja auto lähes sammuu kun avaa öljykorkin. Miksi näin? Johtuuko siitä että joku ohjurin kumi on irti?

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 4.2.2007 22:32

ainakin jossain kone tyypeissä tuo on aivan normaalia että kone sammuu kun korkin ottaa pois.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 5.2.2007 11:37

Ei kai siellä kuitenkaan painetta pitäisi olla? Mistä se paine johtuu? Voiko johtua siitä että moottori on harva?

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 5.2.2007 12:38

Kyllä siellä painetta pitää olla. Jos ei olisi niin huonosti kävisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2007 13:16

Minkä takia painetta siellä pitää olla?

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 5.2.2007 15:38

No eikös tuo ole osa öljynkiertojärjestelmää ja näin ollen paineen alainen?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.2.2007 15:44

Ainakin 5-syl audissa oli vielä paineentarkkailu niin et jos avaa vaikkapa öljykorkin auton ollessa käynnissä niin kone sammuu heti.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 5.2.2007 16:36

Sytkä myöhällä oli itellä samaisen rempan jälkeen noin 20ast. Merkit kuitenkin oli kohillaan, aika mysteeri, mutta jakajasta kääntelin merkit päin peetä, silloin ajoituslamppu tykkäsi ja veto palasi. -92 vento 1.8 abs tämä oli.


Itellä ABS moottorin 93 ventossa täsmälleen sama juttu... prikulleen.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.2.2007 17:04

Nyt en kyllä itsekään ymmärrä, miksi kampikammiossa/venttiilikoneiston puolella pitäisi olla painetta....

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 5.2.2007 18:58

No siis kun öljyä kiertää lohkon ja kannen kanavissa paineistettuna. Ja kun sinne venttiilikoneistoon sitä öljyä myös pääsee niin voisi olettaa että sinnekkin jonkinlainen paine kehkeytyy. Olenko jäljillä? Käsittääkseni tuolla voitelujärjestelmässä kuitenkin ylipaine vallitsee. Eli jos siellä ei painetta olisi voisi kuvitella että jotain hämminkiä systemmissä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.2.2007 19:26

Ja kun sinne venttiilikoneistoon sitä öljyä myös pääsee niin voisi olettaa että sinnekkin jonkinlainen paine kehkeytyy.
Miksi? Öljyä menee sama määrä ylös ja alas, miten ilma siihen liittyy. Lisäksi venakopasta ilmanputsariin on suora yhteys huohotinputken kautta, tämänkin pitäisi teoriassa estää paine-erojen syntymistä.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 5.2.2007 19:31

Öljy kyllä kulkee kanavissa paineistettuna, mutta kyllä siellä kannessa sen verran avarat öljyn paluureiät on ettei sinne venttiilikoppaan painetta pitäisi tuosta johtuen kertyä. Moottorissa osa palamiskaasuista pääsee aina männänrenkaiden ohi kampikammioon, ja käsittääkseni juuri öljyn paluukanavien kautta sama paine vaikuttaa venttiilikopan sisällä. Jos kovasti korkista puhaltaa, niin puristupaineiden mittaus kannattaisi ehkä tehdä. Kannattaa myös tarkastaa ettei huohotinletku ole tukossa.

Sammuminen öljynkorkin avatessa johtuu siitä että huohotinletkun kautta kone pääsee imemään ilmaa joka ei kulje ilmamäärämittarin kautta. Polttoaine ruiskutetaan mitatun ilmamäärän mukaan. Eli menee laihalle ja sammuu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2007 19:35

Ilmaa menee imutahdissa männänrenkaiden ohi niin paljon että kone sammuu? Nyt en usko ennen kun saan toisenkin mielipiteen... :)

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 5.2.2007 19:42

ööö. EI. Taisin ilmaista itseni epäselvästi. Kampikammiosta menee huohotinletku imusarjaan ilmamäärämittarin jälkeen. Kun öljykorkki avataan syntyy suora yhteys ulkoilmasta imusarjaan. Eli toisinsanoen hyvin suuri imuvuoto. Moottori pääsee tätä kautta imemään mittaamatonta ilmaa, jos ei vieläkään auennut joutuu varmaan piirtämään kuvan :)

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 5.2.2007 19:45

Laita varalta... ei sitä ikinä tiedä, ja onpahan sekin sitten varmistettu ;)

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 5.2.2007 19:52

En nyt kyllä millään jaksaisi :) Jokainen voi kokeilla samaa ilmiötä poraamalla imusarjaan parin sentin reiän, voi olla aika heikkoa käynti.

Kaasarikoneessa öljykorkin irroittaminen ei vaikuta koska huohotinletku on yleensä vedetty ilmanputsarikoteloon ennen kaasaria (jonka voi tässä tapauksessa ajatella ilmamäärämittariksi). Uudemmissa ruiskuissa tyhjäkäyntiseosta ei uskoakseni säädellä pelkän ilmamassamittarin signaalin perusteella, joten näissä ilmiötä ei myöskään tapahdu.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 5.2.2007 20:16

Jotenkin minulla on semmoinen käsitys että ainakin näissä k-jetti vehkeissä on tuo öljykorkki saman tyyppinen kuin paisuntasäiliön korkki. Eli pitää paineen oikeana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa