Tehokkaan auton tyhjäkäynnistä.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

Tehokkaan auton tyhjäkäynnistä.

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 25.1.2007 21:03

Kuinka korkealla tyhjäkäynti kierrokset on muilla jotka omistavat vähän tehokkaamman, ahdetun auton...

Itsellä S2 Avant, 400+ hp, ja tyhjäkäynti n. 1200 rpm. Auto on säädetty Harisella viime kesänä, missä myös Hestec on asennettu.

Eli eli, kuuluuko kierrosten olla noin korkealla vai onko syytä huoleen???

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 25.1.2007 22:20

Eihän ne kierrokset ainakaan katsastuksessa saa olla yli 1000.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 26.1.2007 7:31

Ainakin vähän vanhemmissa autoissa niin yks hailee mitä se tyhjäkäynti on kuhan menee päästöistä katsastuksessa läpi. Omankin golfin 1300 käynnillä joskus vedin läpi.

Turbopelissähän ei oikeastaan muu vaikuta tyhjäkäyntiin kuin puristukset. Eli jos sun ässä on vakio puristuksilla ja vakio nokilla niin kyllä sen pitäis alempanakin pysyä käynnissä ja päästöissä.
Puristussuhdetta kun tiputtaa(saa kyllä tiputtaa aika reippaasti) niin voi alkaa tulla tarvetta nostaa tyhjäkäyntiä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.1.2007 7:32

Ei auton tehoilla/ahtamisella pitäisi olla mitään korrelaatiota tyhjäkäyntikierrosten määrään.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.1.2007 9:15

No ei suoranaisesti tehoilla/ahtamisella ole yhteyttä tyhjäkäyntikierroksiin, mutta ratkaisut moottorissa millä tehoa on saatettu nostaa, pakottavat tyhjäkäynnin nostoon.

Jos on vakionokat, puristukset, sekä "normaalin" painoinen vauhtipyörä, niin kyllä nuo ovat vähän rajut tyhjäkäyntilukemat.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.1.2007 9:41

Kuinkas suuret suuttimet?

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 26.1.2007 14:02

Suuttimet on Bosch:n 440.

Mulla on myös vakisuuttimet tallella, mitä siittä seuraa jos vaan paiskaan ne paikalleen. Heittääkö siellä sit kaikki säädöt ihan härän persettä?

PQ
-
Viestit: 42
Liittynyt: 6.7.2004 17:21

ViestiKirjoittaja PQ » 26.1.2007 15:01

Sulla jumittaa luultavasti kaasuläppä. Koitappa kääntää sitä läppää kiinnipäin vaikka auton käydessä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.1.2007 15:08

Jos heität vakiosuuttimet paikoilleen, niin menee seokset ihan sekaisin (laihalle).

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 26.1.2007 15:53

Joo niin arvelinkin, että ei kannata mennä räpeltään mitää kun ei tiedä. Eli suuttimet kainaloon ja Karalan luo, jos haluaa gasossa säästää.

Vaan ei kyllä millään malttais =)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.1.2007 16:08

En ole Hestecin asiantuntija, mutta en ainakaan heti sanoisi että suuttimet on niin isot että tyhjäkäynnin kovuus johtuu siitä.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 26.1.2007 18:55

Ei mullakaan hestecistä ole kokemusta, mutta ei se nyt niin paska ruisku ole että ei pystyis tollasia suuttimia ohjaamaan tarpeeksi tarkasti. Toi kaasuläpän jumittaminen kannattaa katsoa.

Ehkä myös karala osais sanoa jos sille soittais ja kysyis?

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 26.1.2007 22:24

Juu, kun ajattelin vaan et onko sen ns. "pakko" olla noin korkeella. Ja ilmeisesti ei oo, täytyypäs tehdä asialle jotakin.

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 27.1.2007 10:45

Joo niin arvelinkin, että ei kannata mennä räpeltään mitää kun ei tiedä. Eli suuttimet kainaloon ja Karalan luo, jos haluaa gasossa säästää.


Eikö nyt kuitenkin kannattais mennä Hariselle säädättään toi, sais kerralla kuntoon ? Onhan Seppo kuitenkin tuon laitteen isä ;)

Suppari
-
Viestit: 22
Liittynyt: 25.7.2005 22:51

ViestiKirjoittaja Suppari » 27.1.2007 11:16

Eikö nyt kuitenkin kannattais mennä Hariselle säädättään toi, sais kerralla kuntoon ? Onhan Seppo kuitenkin tuon laitteen isä ;)

Ja jos ruiskuna olisi joku muu kuin Hestec,niin sen voisi helposti itse säätää. ;)

Nicke74
-
Viestit: 8
Liittynyt: 15.8.2006 22:20

ViestiKirjoittaja Nicke74 » 27.1.2007 11:24

Ja jos ruiskuna olisi joku muu kuin Hestec,niin sen voisi helposti itse säätää. ;)


Jep - motronic. Tuo DIY miehen / naisen itse säädettävä ruisku. Hieman realiteettia :)

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 27.1.2007 11:38

Ei se tyhjäkäynnin säätö hestecilläkään mitään ydinfysiikkaa ole, mutta jos ei ole säätöohjelmaa tai kiinnostusta niin Harinen varmasti säätää tyhjäkäynnin äkkiä kohdilleen.
Hestecillähän oli joskus hieman ongelmia tyhjäkäynnin kanssa jos käytettiin isoja suuttimia, mutta tuolla suutin koolla ei pitäisi olla vielä mitään ongelmaa.

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 27.1.2007 15:25

Kunhan tässä nyt uusi viikkoo taas pyörähtää käyntiin, niin soittelen sinne Hariselle.

Mutta kyllä uskon että karala osaa moisen homman vaikka unissaan. On kuitenkin vuosikaudet säätänyt autoja työkseen, niin kisa kun katukäyttöönkin.

"Keski-Suomen autosäätö, Mika Karala"

JH
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja JH » 29.1.2007 8:59

Eiköhän ne kummatkin saa sen säädettyä, mene sinne kumpi on lähempänä.
Ongelmia alkaa tuottaa vasta jotkut +700cc suuttimet tai no ei ongelmia, mutta vaikeammat.

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 29.1.2007 9:55

No Karalan luo on sellanen 30 km ja Harisen luo 170 km. Että jos sitä tuossa karalalla kävis.

2LOUD
-
Viestit: 56
Liittynyt: 10.1.2007 23:14

ViestiKirjoittaja 2LOUD » 6.3.2007 22:04

Tänään sitten vihdoin saatiin Audi säätöihin. Hariselle pari viikkoa sitten soittelin ja ajan varasin, kiirettä tuntuis sielläkin pilttuussa olevan!

No joka tapauksessa auto pelaa nyt kun unelma... Kannatti mennä, on ne siellä tosiaan maineensa veroisia miehiä! Palvelu pelaa, kahvia on riittävästi ja työn lopputulos on vähintäänkin loistava.

Tyhjäkäynti on nyt sallitulla tasolla, alakierroksilla rötääminen jäi täysin pois ja bensan kulutus pieneni huomattavasti. 8) Suosittelen kaikille lämmöllä, kannattaa käydä!!!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa