Golf IV GTI (ARZ) letkulämmittimen asennus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

Golf IV GTI (ARZ) letkulämmittimen asennus

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 19.1.2007 21:02

Kyselin tuohon saksantuontiautoon moottorilämmittimen asennusta ja halvin tarjous oli 90€ + osat päälle. Varasin ajan parin viikon päähän ja kävin tänään hakemassa osat. Lukaisin asennusohjeen huvikseni läpi ja oli pakko mennä katsomaan konepellin alle että onko homma niin vaikea. No eihän se siltä vaikuta, yksi letku irti öljynlauhduttimesta, letkulämmitin siihen kiinni ja toinen letku pakkauksesta letkulämmittimen ja öljynlauhduttimen väliin. Olen aika varma että tässä pääsee hyvälle tuntipalkalle kun vain jaksaa konepellin avata eli tänä iltana valmistelen osat kuntoon ja huomenna kokeillaan asennusta. Voin tänne sitten raportoida kuinka vaikea tuo homma loppujen lopuksi oli.

Yksi kysymys askarruttaa tällä hetkellä. Kuinka paljon öljynlauhduttimesta tulee jäähdytysnestettä ulos kun otan letkun siitä irti? Täytyy ilmeisesti jotenkin se tukkia. Ehkä tuolla ylimääräisellä letkulla joka oli Defan paketissa mukana.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 20.1.2007 0:32

No oli vähän tylsää niin kävin ruuvaamassa sen jo kiinni. Ottaen huomioon että vaikein autolle tekemäni homma tähän mennessä on jarrupalojen vaihto, tämä kävi suhteellisen helposti. Puskuriin täytyy vielä tehdä 24,5mm reikä sille Defan plugille. Pääasia että lämppäri on nyt kiinni kun talvi on lopultakin tulossa. Toiminnan testaan huomenaamulla.

Eli homma kävi suurin piirtein asennusohjeiden neljännen kohdan mukaan.

-Aluksi porasin kiinnikkeeseen 8,5mm reiän ja sen jälkeen sahasin rautasahalla kiinnikkeestä palan pois. Sitten letkun molemmista päistä sentti pois. Kiinnitin letkun lämmittimeen kiinni mutta en laittanut klemmaria vielä paikoilleen. Laitoin myös kiinnikkeen löyhästi paikoilleen.

-Sitten konepellin alle. Aluksi asennusohjeen mukaisesti katkaisin putkien välissä olevan liitoksen. Sen jälkeen katsoin lämmittimessä kiinni olevan letkun kulman oikein lauhduttimen liittimeen nähden ja laitoin klemmarin kiinni. Sitten katsoin lämmittimen oikean asennon ja ruuvasin kiinnikkeen siihen kunnolla kiinni. Sen jälkeen lämmitin kiinnikkeellä löyhästi vaihdelaatikon kylkeen.

-Tämän jälkeen vaikein osio eli klemmarin löysääminen öljynlauhduttimesta sekä letkun irroitus. Siirtoleukapihdit olisi ehkä paras työkalu klemmareiden kanssa leikkiessä. Nuo ovat ihan v***n jäykkiä eikä niitä meinannut saada meikäläisen liian pienillä pihdeillä millään liikkeelle. Tämän lisäksi letku oli öljynlauhduttimessa kiinni niin tiukasti, ettei meinannut lähteä irti millään. Sitten kun väänsi joka suuntaan vuorotellen niin se pikkuhiljaa siitä lähti irti.

-Kun letkun irrottaa öljynlauhduttimesta, sieltä alkaa pulputtaa vettä ulos. Ratkaisin tämän siten että laitoin paketissa ylimääräisenä tulleen letkun kaksinkerroin nippusiteellä ja sen lämmittimen vapaaseen reikään kiinni. Irrotin putken öljynlauhduttimesta ja tukin reiän sormella. Sitten otin aiemmin lämmittimeen kiinni laittamani putken ja laitoin sen öljynlauhduttimen reikään ja työnsin kiinni ja klemmari perään.

-Tässä vaiheessa kannattaa laittaa lämmitin kunnolla kiinni ja tarkastaa että lämmittimen ja öljynlauhduttimen välisessä letkussa ei ole liian jyrkkiä mutkia ja että se on asennusohjeen mukaisessa asennossa.

-Nyt sitten mitataan öljynlauhduttimesta irroitettu letku sen pituiseksi, että letku kulkee kokoa ajan ylöspäin lämmittimeltä lähtiessä. Sitten vain puukolla poikki sopivasta kohtaa ja nopeasti vaihdetaan lämmittimessä kiinni oleva putkenpätkä (joka tukkii vuodon) pois ja tämä letku tilalle. Klemmari kiinni ja homma on sähköjohtoa vaille valmis.

Kävin ajamassa testiajot ja lämmöt pysyivät normaaleissa. Kaippa tuo systeemi osaa ilmata itse itsensä kun letkut vain ovat oikeassa asennossa ettei sinne jää ilmakuplia.

Toivottavasti tästä on jollekin apua niin ei tarvitse viedä autoa huoltoon asennutettavaksi. Ainakin minulle jäi tästä parempi tuntipalkka kuin oikeasta duunista :)

Teksti voi olla hieman sekavaa kun alkaa vähän väsyttää mutta voin selventää kohtia jos jäi jotain epäselväksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Topsuu ja 15 vierailijaa