Saako vetotapaa muuttaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Saako vetotapaa muuttaa?
Eli saanko tehdä esim. etuvetoisesta autosta nelivedon, jos autoa on tehty nelivetona/ jos autoa EI ole tehty nelivetona? Mitä vaaditaan?
Muistelisin jonkun kirjoitelleen (tällä foorumilla) muuttaneensa calibran nelivedoksi ihan vain muutoskatsastuksella..
Puhutaanko laissa jossain kohtaa vetotavasta vai vaan noista akselistoista?
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin: ...
Puhutaanko laissa jossain kohtaa vetotavasta vai vaan noista akselistoista?
11 §
Akseliston muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin: ...
Hetkinen, AKE:n sivuja kahlattuani en olekaan enää aivan varma
Tosin maahantuoja/valmistaja määrittelee kuuluuko nelikot samaan mallisarjaan ja ainakin 35i passatista oli selkeä kanta. Eli ei ole samaa mallisarjaa.
Eli riittääkö "samamallisarjaisuus?"Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.
Tosin maahantuoja/valmistaja määrittelee kuuluuko nelikot samaan mallisarjaan ja ainakin 35i passatista oli selkeä kanta. Eli ei ole samaa mallisarjaa.
Olen kysynyt AKElta jokunen aika sitten, ehkä noin vuosi, etuveto-A4 (1.8T -96) muutoksesta nelivedoksi. Sieltä vastattiin silloin, että saa tehdä jos ei ala kyhäilemaään mitään omia osia vaan tekee samoista osista kuin vastaava neliveto-A4. Ei ollut mitään puhetta mallisarjoista, mutta mainitsin (ja varmaankin tiesivätkin) A4 1.8T quattrot. En sitten tiedä mikä on tilanne tänä päivänä...
Tollanen osui silmään katsastajat.com sivulta:
Lähettänyt Joni 31.08.2005 00:40
Saako Etuvetoautosta tehdä nelivetoisen käyttämällä saman automerkin osia? Laittaisin Opel Astra GSI:hin Vectran nelivetotekniikan (vaihdelaatikko, kardaani ja taka-akselisto). Taka-akselille joutuisi hitsaamaan kiinnikkeitä. Jarrut ovat kyllä riittävät! Astroja ei ole valmistettu nelivetoisena.
Vastaus:
- Muutos on luvanvarainen eli ensin on haettava lupa AKE:sta ja vasta sitten nähdään saako ja millä ehdoilla ko. muutoksen tehdä.
babar, niin kun Astraa ei ole nelikkona tehty (tietääkseni). Mutta tosiaan jos on samaa mallisarjaa niin sittenhän saa ko. muutoksen tehdä, eli calibra 2fw -> 4wd jne. Tuo AKE:n ja valmistajan mallisarjan erottelu on ihan välillä ihan eri planeetalta mutta maahantuoja (tai oikeammin tehdas/valmistaja sen määrää) loppupeleissä on se ketä on uskominen (esimerkkinä ainainen BMW M-sarjalaisten erottelu ns. kansanmalleista, tästä on monesti taisteltu ja tullaan taistelemaan ;) ).
Poikkeuslupa AKE:lta maksaa. Lisäksi luvan saanti edellyttää hyviä perusteluja. Esimerkiksi VR6:n asentamista kakkos-Golfiin on aika vaikea järkevästi perustella (siis AKE:le), joten eipä niihinkään ole lupia taidettu myöntää. Kuvittelisin, että tuo vetotavan muuttaminen vaatii myös aika hyvät perustelut.
Jos Syncro ja tavallinen G2 ovat samaa mallisarjaa, niin poikkeuslupaa ei tarvita. Rahaa säästyy ja ei tartte laatia lupa-anomuksia. Mun mielestä sillä siis on oleellisesti väliä.
Jos Syncro ja tavallinen G2 ovat samaa mallisarjaa, niin poikkeuslupaa ei tarvita. Rahaa säästyy ja ei tartte laatia lupa-anomuksia. Mun mielestä sillä siis on oleellisesti väliä.
Poikkeuslupa AKE:lta maksaa. Lisäksi luvan saanti edellyttää hyviä perusteluja. Esimerkiksi VR6:n asentamista kakkos-Golfiin on aika vaikea järkevästi perustella (siis AKE:le), joten eipä niihinkään ole lupia taidettu myöntää. Kuvittelisin, että tuo vetotavan muuttaminen vaatii myös aika hyvät perustelut.
Itse taas uskon, ettei kukaan ole edes ikinä tosissaan yrittänyt kunnon hakemuksella esim. tuota VR6-mk2 -hommaa. Kaikki kun aikansa foorumeilla hokee, että "ei sitä lupaa kuitenkaan saa", niin siitähän tulee totuus ja fakta... :)
Voi hyvinkin pitää paikkansa, ettei kukaan ole hakenut VR6+mk2 lupaa. Se oli vain esimerkki. Silti poikkeusluvan saanti moottorin vaihtoon ainakin pari vuotta sitten edellytti parempia perusteluja kuin "asuntovaunun vetäminen" tms. BTDT. Tietääkseni linja ei tästä ole löystynyt, vai onko ? Näin ollen olettaisin tuon vetotavan muuttamisenkin vaativan edes jonkinmoisia perusteita.
Kyllä tarvii perustella syy muutokselle, ja harrastus hauskuuden vuoksi ei ole syy. Muutama vuosi sitten ainakin viimeisten hyväksyttyjen hakemusten jälkeen saimme tietoa että turha enää hakea lupaa että laittaa esim V8:n Miniin (yksi on Suomessa, mutta siihenkin on ilmoitettu että ihan turha laittaa lupahakemuksia sisään). Vastaava on tehty laillisesti pikkuiseen Austiniin, ainoa mikä rajoitettiin oli että moottorin piti olla vakio 3.5litranen Roveri mitä on myös "paljon" käytetty Amazoneissa.
Entisaikaan yleensä perusteltiin Ahtamis/Moottorin vaihtotarve että liikenneturvallisuus paranee koska autossa on ohitustilanteessa enemmän voimaa, taikka sitten että pystyy vetämään paremmin asuntovaunua.
Entisaikaan yleensä perusteltiin Ahtamis/Moottorin vaihtotarve että liikenneturvallisuus paranee koska autossa on ohitustilanteessa enemmän voimaa, taikka sitten että pystyy vetämään paremmin asuntovaunua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa