Ulompi pallonivel = raidetangon pää?
Valvoja: ffp jäsenet
Ulompi pallonivel = raidetangon pää?
Käytin Audia tänään (tai siis eilen, jos pilkkua viilataan) nelipyöräsuuntauksessa. Jätin auton hoidettavaksi ja palasin reilun parin tunnin päästä sitä hakemaan. Tuomio oli: "Ei me pystytty sille mitään tekemään. Paikkoja ei ole ilmeisesti koskaan aukaistu eikä auennut nytkään". Reilun tunnin oli asentaja joutunut ahertamaan tuloksetta. Asentaja kertoi, että mikäli hankit uudet ulommat pallonivelet ja jonkin säätöruuvin (?) niin homma lähtee toimimaan. Olen tässä koittanut etsiskellä tietoa ulommasta pallonivelestä niin forumeilta, Googlesta kuin Motonetin varaosat-sivuiltakin, mutta tuloksetta. Aikani etsittyäni ja pohdiskeltuani tuli mieleen mahtoiko asentaja tarkoittaa tuolla ulommalla pallonivelellä raidetangon päätä? Ja mitä osaa tarkalleen kenties tarkoitti tuolla säätöruuvilla? Miten on?
luultavasti tarkotti... Mut kumma kun ei auki oo saanu, pilleillä on ittellä ainaki kaikista lähteny... pitäs vaan osata niitä käyttää ajoissa =) en kyl tiä miks tarvis uusia, ellei sit päissä väljää oo, mut muistelisin et audis on semmonen "pultti" misä kierteet molemmissa päissä, raidetangon ja raidetangonpään välissä mistä sitä säädetään, ja on yleensä jumissa, kai se on sen vetäny pyöreeks ja sen "mutterin" siitä pultin keskeltä ja siks se pitäs uusia... kai meni selitys tarpeeks vaikeeselkosesti ? :D
Tarkoitti ulompaa raidetangon päätä. Audissa tuossa raidetangossa on ns. vanttiruuvi keskellä, mistä sitä säädetään. Se jumittuu todella hyvin ja on aika hankala saada autossa päin auki. Melkein ottaisin reidetangot irti kokonaan, eivät ole kuin kahdella pultilla ja kahdella mutterilla kiinni sisäpäistään hammastangossa. Muistaakseni sitä vanttiruuvia ei saa erikseen, vaan siinä tulee koko raidetanko. Pöydällä ne saa sitten lämmitettyä kunnolla, eiköhän ne siitä sitten aukene.
Tuossa vielä kuva
http://mikhauta.pp.fi/muut/raidetangot.jpg
Huom. Jos irroitat raidetangot sisäpäästä huomaa, että hammastangossa on myös kierteet. Eli ruuvaa mutteri 4 ekaksi irti, sitten vasta pultti 3. Lisäksi otat irti myös osassa 1 olevat mutterit.
Ps. multa löytyy sitten ok-kuntoiset raidetangot.
Tuossa vielä kuva
http://mikhauta.pp.fi/muut/raidetangot.jpg
Huom. Jos irroitat raidetangot sisäpäästä huomaa, että hammastangossa on myös kierteet. Eli ruuvaa mutteri 4 ekaksi irti, sitten vasta pultti 3. Lisäksi otat irti myös osassa 1 olevat mutterit.
Ps. multa löytyy sitten ok-kuntoiset raidetangot.
Siis sitä vanttiruuvia ei saa erikseen, mutterit yms saa erikseen. Koko raidetangon hinta per puoli on marmoritiskillä 80-90€. Hyvät saksalaiset raidetangon päät on tarvikkeena n.30 € kpl, italialaiset ovat halvempia.
Motonetistä löytyisi tällainen:
RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT AUDI 80
Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
80 9.86-- Raidetangon pää V/O/U TRW-laatua. . . . . . . . . 17-1916 16.48 ?
Vaan mahtaako olla käypänen kulkineeseeni? Hinta ei ainakaan ole paha ja taitaa tuo TRW "aikuisten oikeasti" olla suht laadukas valmistaja.
Hieman offtopicia: Mikko, sinulla tuntuu olevan suht hyvin käsitystä eri osien hinnoista. (Kenties töissä VAG-varaosamyynnissä? ;) ) Sattuisitko tietämään paljonko tuohon autooni kustantaisi 4 kpl roiskeläppiä marmoritiskillä, eli sellaiset joissa lukee valkoisella painatuksella Audin merkki?
Ylös...
Eli tuossa edellisessä replyssäni mainitsemani Motonetin TRW-raidetangon pää... Eihän moottorilla, voimansiirrolla (quattro) ym. pitäisi olla mitään merkitystä siihen millaiset ulommat raidetangon päät edessä on, kunhan vuosi-/korimalli täsmää. Eli eikö tuon ko. Motonetin osan pitäisi sopia tuohon minunkin katiskaani?
Eli tuossa edellisessä replyssäni mainitsemani Motonetin TRW-raidetangon pää... Eihän moottorilla, voimansiirrolla (quattro) ym. pitäisi olla mitään merkitystä siihen millaiset ulommat raidetangon päät edessä on, kunhan vuosi-/korimalli täsmää. Eli eikö tuon ko. Motonetin osan pitäisi sopia tuohon minunkin katiskaani?
Kyllä nuo sitten uskaltaapi ostaa, eikä tuo 33 € taloutta kaada vaikka eivät sopisikaan. Ja ilmeisesti ne pystyy tarvittaessa myös palauttamaan käyttämättöminä kuitin kera ja saa omansa takaisin. Saapahan kulmat kohdilleen eikä seuraavassa katsastuksessakaan pääse tarkastaja valittamaan ainakaan niistä =)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa