Vanhan Audin tekniikan kestävyys

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

Vanhan Audin tekniikan kestävyys

ViestiKirjoittaja ExPReS » 11.11.2006 16:06

Eli kartoitan tässä seuraavaan projektiin sopivaa autoa.

Audilla näyttää olevan noita neliveto autoja 80-luvulta, joissa löytyy yli 2L koneita.
Ainakin ruotissa on pari "aika" nopeaa 80-luvun Audia nelivedolla.
Siksi noin vanhoja jotta ei tarvitse vähänpäästöisyydellä kikkailla.

Miten noiden mallien voimansiirto ja moottori kestävät piristämistä?

Eli joutuuko koko tekniikan uusimaan, vai voiko vakio-osista edes käyttää jotain?

Tavoitteena olisi tuollainen 1000kg/+500hp neliveto.

Jos jollakin oikeasti tietoa niin tänne, epäilijöiden ei tarvitse tähän topicciin vastata.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 11.11.2006 16:54

Mutuilua ja arvailua


Lähtökohta 20v vitosturbo 3B/ABY/AAN/ADU

- Kiertokanget uusiksi
- Kunnon pakosarja + ahdin tehotavoitteen mukaan
- Suuttimet
- Kantta voi vähän hiplata
- Kytkin + vauhtipyörä
- Motronic:in sorkkimista taikka jälkiasennus ruisku/sytkä
- Välijäähdytin ja pakoputki

Tälle tulee luultavasti 500hv+

Katos vaikka tuonne

http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=1872

Tohon 1000 kg painoon voi olla hiukan tekemistä 5 cyl turbokoneen ja nelikon kanssa

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.11.2006 17:02

Kyllä tosiaan tuo 1000kg:n tavoittaminen kysyy rankkaa kevennystä. Kopaksi vanha 80:nen quattro, ja tekniikaksi sitten juuri tuo Esan ehdottama 2.2 20vt, taikka 2.7bt. Luonnollisesti vitoskone huomattavasti helpompi projekti.

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 11.11.2006 18:31

Miten tuo neliveto kestää tehoja/vääntöjä? Kuitenkin sutiminen aika paljon miedompaa kuin pelkässä etu- ja takavedossa.

Kiitoksia tuosta linkistä, ehdin sitä jo hiukkasen tuossa lukaista.

Jotenkin sain sellaisen käsityksen että jälkiasennus moottorinohjaus kaikista helpoin.

Kevennyksestä sen verran että kaikki "ylimääräinen" tarkoitus poistaa. Kuitenkin jossain järjen rajoissa. Ulkokuori tarkoitus pitää sleeper henkisenä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.11.2006 18:34

Voimansiirto kyllä kestää paljon, varsinkin 6lovinen. Ykkösellä joutuu vähän rajoittamaan lähtötehoja kovalla pidolla, mutta muuten sitten ilmeisesti aika tarkkaan kestää sen mitä vaan kone tuottaa. Audifinnsin puolella tosiaan paljon tietoa tekniikoista.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 11.11.2006 18:46

Kyllähän tota painoa saa tuosta 1250 kg:sta (a80/a90 q:n paino) pois, tarvii vaan paksua lompakkoa kun alkaa hiilarista tekeen pelliosia. Kun tehtaaltakin noi on sen verran spartalaisia, että ei ylimääräistä ole edes sisäpuolella. Ja sitten toi tekniikanvaihto 20VT tekniikkaan taas tuo muutaman kilon lisää, mutta ei merkittävästi.

edit: Ja tuon ikäpolven audissa peltien vaihto ei ole mikään älytön idea, sillä kyseiset mallit ovat enemmän tai vähemmän maatuneita kaikki. Eli tykkäävät ruostua hanakasti.

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 11.11.2006 21:05

Jos tuollaiseen 80-luvun autoon vaihtaa tekniikkaa niin onko väliä millä koneella alunperin ollut? Eli miten menee teho ja paino säädökset kun vaihtaa tuota 2.2L pataa paikalleen?

Sinäänsä tuo peltiosien vaihto kuituisiin ei tuota ongelmia, sen verran tullut lasikuidulla leikittyä...

Kansi noissa näyttää virtaavan aika iloisesti jo vakiona, miten on nokkien kanssa?

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 11.11.2006 22:40

Helepompaa se on aina jos on verrokkina se tehokkain, eli tehtaalta 2.2 vapari, toinen mikä tuossa orkinaali 5cyl korissa on moottorin kannakkeet, eli ei tarvi niitä alata nikkaroimaan paikalle. Ja kattastus noissa menee että otetaan alle 165 hevosen penkkipaperit ja mennään leimaamaan. Ja jos aihiona on ollut vaikka 1.8 4cyl niin joutuu sitten maahantuojalta hommaamaan kaikenmailman papereita että mistä selviää ton 2.2:n eroavaisuudet ja pitääpi totistella että ny sun 1.8 vastaa tota tehokkaampaa.

Turbokoneisiin ovat käyttäneet virinokkina 7A koneen nokkia (2.3 20 valve vapari)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 12.11.2006 13:03

No miksei siihen voi laittaa esim. 20vT tai turbottaa vanha KR/PL konetta esim? Vai onko semmone vääryyttä audissa?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 12.11.2006 13:32

No miksei siihen voi laittaa esim. 20vT tai turbottaa vanha KR/PL konetta esim? Vai onko semmone vääryyttä audissa?


No tollasta 20VT sehän on ollu koko ajan laittamassa, ja tulee varmaan vähän helpommalla voimaa tosta vitos turbosta, no ei siitäkään nyt itsestään niitä synny

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 12.11.2006 13:48

Mä lähtisin tekee leikkikalua esim. -89 coupe quattrosta ja 4 pyttysellä 20v koneella.

Siitä saa sen 400+ hv myös ja ei olisi ihan niin etupainoinen.

Noi on vaan kaikki vähäpäästöisiä.

Kaaret sisään ja kaikki ylimääräinen pois, syyläri konttiin kuten myös kaikki mitä vaan saa niin painonjakautuma olis parempi.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 12.11.2006 15:20

Miten tuo neliveto kestää tehoja/vääntöjä?


http://www.audiworld.com/news/06/audi-9 ... tent.shtml

Kai se "vähän" kestää, vaikka ei ihan samaa ikäluokkaa.

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 12.11.2006 17:20

Kiitoksia vastauksista

Täytyy vielä kartoittaa muita seuraavan projektin aihioehdokkaita.

Mutta tuo Audi 80 + 2.2L turbotekniikka ei kuulosta ollenkaan hullumalta.

Ja tuo yli 500hp on sen takia tavoitteena koska eihän seuraava projekti saa olla edellistä tehottomampi...

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 12.11.2006 17:42

Jos joudut tyytymään aihiossa 4cyl kanta-autoon, niin paskempi idea ei olisi sovittaa noita tuoreempia 2,7 biturbo tekniikoita. Kun joutuu kuiteskin sen kannakoidin yms tekeen :)

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 12.11.2006 21:47

Missä vaiheessa tuo 2.7L biturbon virittäminen alkaa maksamaan?

Eli lähinnä missä vaiheessa joutuu avaaman konetta ja vaihtamaan rajumpaa palikkaa sisälle.

Tuossa 2.7L varmaan turha haaveilla yhdestä isosta ahtimesta? Vai miten tuo tuplaturbo systeemi on noissa hoidettu?

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 13.11.2006 9:32

jossain hitusen yli 300 hevosen paikkeilla, aletaan vaihtaan palikkaa. Mitä olen oikein käsittäny. Ja tuplaturbot on tuossa hoidettu niin että molemmilla pakosarjoilla omat turbot, kun veekone on. Sisuskalujen kestosta ei harmainta käsitystäkään, mutta jos 500 yritetään, niin pistäisin kyllä ne uusiksi. Rs4:n turboilla päästään lähelle tota 500 hevosta, mutta laittaisin jotkut halvemmat.

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 13.11.2006 19:18

Meneekö quattron laatikko suoraan tuohon 2.7L kiinni? Entäs 2.2L?

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 14.11.2006 21:10

Siis tuo 80 quattron laatikko...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 14.11.2006 21:20

vastaus kysymykseen saattaa löytyä tämmösestä mielenkiintoisesta projektista http://public.fotki.com/tupihepi/80tq20v/
Ja tekstiä http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=9281
(alussa vajaavetosesta 90:stä juttua mutta tokalla sivulla aihio ja päämäärät vähä muuttuu....)

ExPReS
-
Viestit: 45
Liittynyt: 23.7.2003 15:55

ViestiKirjoittaja ExPReS » 28.4.2007 8:14

Nyt lähdetään hakemaan 90 quattroa pohjaksi. S4 tekniikka varattuna jo, katsotaan mitä tulee :D

Ei tuollaisesta ainakaan kehtaa miedompaa tehdä kuin edellinen sx(433hp) :P
Kuitenkin yksi sylinteri ja iskua 2dl enemmän...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa