Golf mk2 vetonivelen korjaus.
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mk2 vetonivelen korjaus.
1.3 Kakkiksestani rusahti eilen vasen ulompi vetonivel ja mietin nyt miten iso homma sen vaihto on. Kannattaisiko samalla tehä/vaihtaa jotain muuta? Nivel hajosi, kun ajoin matalalta kanttarilta alas pois huoltoaseman pihasta.
Joutuuko työtä varten purkamaan pyöräntuennan kokonaan vai meneekö ilman tukivarsien ja iskareiden irrottamista? Entä aurauskulmat, menee varmaankin uusiksi? Tarviiko jotain spesiaal työkaluja, kattava hylsysatsi ja muut yleiset työkalut löytyy kyllä.
Kiitos jo etukäteen neuvoista.
E: ja käytin kyllä hakua, mutta en sillä tarkkaa tietoa löytäny.
Joutuuko työtä varten purkamaan pyöräntuennan kokonaan vai meneekö ilman tukivarsien ja iskareiden irrottamista? Entä aurauskulmat, menee varmaankin uusiksi? Tarviiko jotain spesiaal työkaluja, kattava hylsysatsi ja muut yleiset työkalut löytyy kyllä.
Kiitos jo etukäteen neuvoista.
E: ja käytin kyllä hakua, mutta en sillä tarkkaa tietoa löytäny.
alatukivarresta pari tai kolme muttería irti,vetonivelen mutteri irti ja raidetangon pää, eikös se sitten ala jo irrota. kulmat ei todennäköisesti muutu, kun et koske iskarissa olevaan camber -säätöön/ irroita iskaria siitä. murroksessa todennäköisesti ? joku sokka systeemi jota vaikea löytää rasvan seasta..
Tarkoitatko alapallonivelen pultteja? Noiden reiät ovat soikeita, joten mahdollisuus pyöränkulmien muuttumiseen on olemassa. Toinen vaihtoehto olisi irrottaa pallonivel olkakappaleesta (kartio), hieman työläämpi vaihtoehto muttei sotke kulmia.alatukivarresta pari tai kolme muttería irti,
Edit: Momenttiavain olisi hyvä olla vetarin pään mutterin kiristykseen, momentti muistaakseni 280Nm eli aikas tiukka. Mutteri uusitaan aina avattaessa.
Edit2: Sen kartion kanssa saattaa joutua tappelemaan, kaksi ISOa ruuvaria on avuksi. Toisella levittää olkakappaleessa olevaa kartion ulkokehää ja toisella kampeaa palloniveltä irti kartiosta. Huolellinen ruosteiden putsaus helpottaa hommaa. Mikään ulosvetäjä ei ihan helpolla sinne väliin sovi :(
Viimeksi muokannut SS, 7.11.2006 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MK2 Golffista en tiedä mutta '92:sta pasaatista lähti hyvinkin helposti.
Auto ylös, pyörä pois, iskarin alapäästä 2 pulttia irti -> koko paketti pääsee elämään, jarrusatula irti (ja vaikka iskaritolppaan roikkumaan nippareilla) parilla pultilla, napamutteri auki. Sen jälkeen vain paketti oikeaan kulmaan, pari napakkaa iskua vetarin päähän että lumpsahtaa pois navasta jonka jälkeen kumivasaralla napautus niveleen ja se suorastaan tippuu pois paikaltaan.
Tietty vetarin suojakumi pitää puukottaa pois yhdessä vaiheessa mutta kuitenkin.
Auto ylös, pyörä pois, iskarin alapäästä 2 pulttia irti -> koko paketti pääsee elämään, jarrusatula irti (ja vaikka iskaritolppaan roikkumaan nippareilla) parilla pultilla, napamutteri auki. Sen jälkeen vain paketti oikeaan kulmaan, pari napakkaa iskua vetarin päähän että lumpsahtaa pois navasta jonka jälkeen kumivasaralla napautus niveleen ja se suorastaan tippuu pois paikaltaan.
Tietty vetarin suojakumi pitää puukottaa pois yhdessä vaiheessa mutta kuitenkin.
Jep, samalla tavalla irrotin omasta Jetastani, sen tekniiikka tuskin paljon golffista poikkeaa?
Eli iskari vaan alapäästä irti niin koko pyörännapa pääsee kippaan sen verta, että vetarin saa rykästyä irti. Nivel lähtee vetarista irti helposti ku repii kumin pois tieltä ja lyö sitä niveltä ulospäin (juu juu, kyl se sisempi sen kestää.)
Eli iskari vaan alapäästä irti niin koko pyörännapa pääsee kippaan sen verta, että vetarin saa rykästyä irti. Nivel lähtee vetarista irti helposti ku repii kumin pois tieltä ja lyö sitä niveltä ulospäin (juu juu, kyl se sisempi sen kestää.)
nähdäkseni suurin ongelma tuossa on miten saada vetonivelen mutteri aukeamaan. Sen jos saat auki niin silloin ollaan jo voiton puolella.Pikkusenkin vanhempi mutteri niin tarvitset hyvän hylsyn ja vähintään 2m pitkän jatkovarren siihen jotta aukeaa. Ja jatkovartta ei luonnollisesti kannata laittaa siihen räikän perään..
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Menee se kun antaa sille lekaa...toki ne rihlat kannattaa putsata ja öljytä hyvin. Katsot kanssa että se sokka pääsee joustamaan siinä, ja sitten VOIMAA.
...ja puhutaan siis semmoisesta isomassaisesta lekasta, jolla saa hyvin pussattua sitä. Sitä en tiedä millä ammatti- ja tehtaanmiehet sen laittaa paikalleen.
Ai niin, jos sulla on se vetoakseli kädessä niin laitat ulomman vetonivelen siihen huulille ja tipautat betonilattiaa vasten nivel edellä, pitäisi hupsahtaa paikalleen.
...ja puhutaan siis semmoisesta isomassaisesta lekasta, jolla saa hyvin pussattua sitä. Sitä en tiedä millä ammatti- ja tehtaanmiehet sen laittaa paikalleen.
Ai niin, jos sulla on se vetoakseli kädessä niin laitat ulomman vetonivelen siihen huulille ja tipautat betonilattiaa vasten nivel edellä, pitäisi hupsahtaa paikalleen.
Mutta miksei tuo muka kestäisi avata pulttipyssyllä. Se mutterihan on ihan normaali, paitsi hieman yleensä hieman litistetty.
Niin, en tiedä mutta näin minulle väitettiin. Pulttimyllyllä aukasin luonnollisesti kuitenkin.
Noi mutterithan on 'kertakäyttökamaa' periaatteessa kun on lukollisia. Mutta uuden vetarin mukanahan moinen tulee kuitenkin. <-- ihan sama millä aukaisee kun vaihtoon menee kuitenkin.
Joo huomasin. Ja homma meni tosiaan niin, että iso mutteri auki, iskarin alapää irti, vanha nivel ulos laakerista, pieni kopautus vasaral ja vanha oli kokonaan irti, uudet hilut paikalleen, enkä edes unohtanut sitä sokkajousta ja sitten uusi nivel päälle, kumivasaran kopautus taas ja se oli paikallaan. Aikaa meni sellaset 45min. Tein työn Tukholmassa OKQ8 TI-hallissa.
Eli ostin siis GTI:n
Eli ostin siis GTI:n
Nostanpa oman topikkini, kun asiaan tuli lisättävää.
Kannattaa tarkastaa molemmat vetonivelet jos toinen on jo lauennu, kuukausi sitten pamahti toiselta puoleltakin nivel. Aattelin aluksi, että kämmin jotain ensikertalaisena ensimmäisen nivelen vaihdossa, mutta näin ei ollut. Nivelet helppo vaihtaa molemmille puolille samalla, kun on työkalut ja muut valmiina käsillä. Hintakaan ei tarvikeliikkeessä päätä huimannu.
Milläs ootte laittanu kiinni noi suojakumit kiinni niin että pysyy, kun tarvikeosien messissä tuli tosi heppoiset "metallinauha" klemmarit, joiden toimintaperiaatetta en tainnu edes ymmärtää (sain ne jotenkin pysymään kiinni).
Oisko semmoset ruuvattavat putkiklemmarit ok, ne on ainakin tukevia?
Ei noita niveliä niin kivaa oo vaihella, että sitä jaksais kokoajan tehä irronneitten suojakortsujen takia.
Kannattaa tarkastaa molemmat vetonivelet jos toinen on jo lauennu, kuukausi sitten pamahti toiselta puoleltakin nivel. Aattelin aluksi, että kämmin jotain ensikertalaisena ensimmäisen nivelen vaihdossa, mutta näin ei ollut. Nivelet helppo vaihtaa molemmille puolille samalla, kun on työkalut ja muut valmiina käsillä. Hintakaan ei tarvikeliikkeessä päätä huimannu.
Milläs ootte laittanu kiinni noi suojakumit kiinni niin että pysyy, kun tarvikeosien messissä tuli tosi heppoiset "metallinauha" klemmarit, joiden toimintaperiaatetta en tainnu edes ymmärtää (sain ne jotenkin pysymään kiinni).
Oisko semmoset ruuvattavat putkiklemmarit ok, ne on ainakin tukevia?
Ei noita niveliä niin kivaa oo vaihella, että sitä jaksais kokoajan tehä irronneitten suojakortsujen takia.
Juu, itsekin kiroilin toissapäivänä niitä laadukkaita siteitä jotka tuli Motonetin nivelen mukana. Ei niitä kyllä kireälle saa mitenkään, eikä ainakaan pysymään paikoillaan. Itse ostin veneosastolta ruostumattomat letkukiristimet joilla pistin suojakumin molemmista päistään kiinni.
Ainoa vaan, että naputus ei kaikonnut minnekään ulomman nivelen vaihdolla.
Eikö se sisempi nivel lähde vetolaipasta irti ihan vaan avaamalla ne XZN-pultit vai pitääkö varmuuden vuoksi ottaa taas iskarin alapää auki että saa paketin hiukan elämään? Ei jaksaisi ruveta enää tuota napamutteria vääntelemään (vaikka helpoin osa koko operaatiota olikin).
Miten niillä mitään saa säädettyä kun olkakappale tulee suoraan kiinni iskariin niillä kahdella pultilla, eikä niissä rei'issä ole mitään säätövaraa?
Ainoa vaan, että naputus ei kaikonnut minnekään ulomman nivelen vaihdolla.
Eikö se sisempi nivel lähde vetolaipasta irti ihan vaan avaamalla ne XZN-pultit vai pitääkö varmuuden vuoksi ottaa taas iskarin alapää auki että saa paketin hiukan elämään? Ei jaksaisi ruveta enää tuota napamutteria vääntelemään (vaikka helpoin osa koko operaatiota olikin).
Camberia saa vissiin säädettyä sieltä iskarin alapäästä, missä on ne kaksi pulttia...?
Miten niillä mitään saa säädettyä kun olkakappale tulee suoraan kiinni iskariin niillä kahdella pultilla, eikä niissä rei'issä ole mitään säätövaraa?
juu biltsusta hain ruuvilla kiristyvät klemmarit, vielä pitäis soveltaa paikalleen, toivottavasti vaan oikeen kokoset kun en mitannu, vaan ostin mutulla...
Sisemmistä nivelistä ei oo tietoa, mutta epäilen ettei mahdu vaihtaan irrottamatta napamutteria tai koko napaa, ulommat saa just ja just vaihdettua, kun irrottaa napamutterin ja iskarin alapultit.
Sisemmistä nivelistä ei oo tietoa, mutta epäilen ettei mahdu vaihtaan irrottamatta napamutteria tai koko napaa, ulommat saa just ja just vaihdettua, kun irrottaa napamutterin ja iskarin alapultit.
Vanhaa ketjua käyttäen...
Mullakin olisi todennäköisesti jonkinlainen vetonivelremppa edessä: Golffista nimittäin oli kuulunut jo vähän aikaa aikamoista ääntä vetopuolelta (ja pompotusta) ja nyt kesken matkan kolahti kunnolla. Veto ei välity kummallekkaan pyörälle, vaihteet menevät silmään kyllä hyvin mutta kytkimen nosto ei vaikuta mitenkään, tuotti ainoastaan hiukan rohinaa. Eli renkaat liikkuvat muuten, mutta vetoa ei ole renkaille asti.
Onko muuta vaihtoehtoa, kuin että molemmat sisemmät vetonivelet ovat menneet rikki?
Mullakin olisi todennäköisesti jonkinlainen vetonivelremppa edessä: Golffista nimittäin oli kuulunut jo vähän aikaa aikamoista ääntä vetopuolelta (ja pompotusta) ja nyt kesken matkan kolahti kunnolla. Veto ei välity kummallekkaan pyörälle, vaihteet menevät silmään kyllä hyvin mutta kytkimen nosto ei vaikuta mitenkään, tuotti ainoastaan hiukan rohinaa. Eli renkaat liikkuvat muuten, mutta vetoa ei ole renkaille asti.
Onko muuta vaihtoehtoa, kuin että molemmat sisemmät vetonivelet ovat menneet rikki?
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa