termostaateista
Valvoja: ffp jäsenet
termostaateista
kertoilkaahan kokemuksia termareista alkup. vs. tarvike.laitoin omaan vr6:seen viime lopputalvesta alkuperäisen termarin ja nyt se on jo sökö.tarviaa ajella ainakin 15km kunnes lämmöt normaalissa tai oikeestaan vähän vajaa eli n.80 astetta,pakkasien pysytellessä alle 15 asteen.mahdollisuushan on että jotain jäänyt väliin ja hiukka auki juminut mutta mietityttää kuitenkin olisiko kuitenkin tarvike termari pitempi ikäisempi ja muutenkin toimiva.kokemuksia?
Alkuperäinen termari alkoi hiipua (lämmöt nousivat tosi hitaasti) ja vaihdoin tilalle uuden merkkiliikkeen termarin. Ainakin oli kallis, tiedä sitten olisiko tarvike ollut yhtään huonompi. Tällä uudella lämmöt eivät nouse talvella yhtä ylös kuin parhaimmillaan sillä alkuperäisellä, toimii siis heikommin kuin ehjä alkuperäinen.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Noin yleistäen ei missään nimessä saa sitä reikää tukkia, estää veden kierron kokonaan termostaatin läpi ja saattaa käydä niin että koneessa on jo 130asteista vettä ennenkuin termostaatin kohdalla on 75asteista vettä ja se rupaa aukeamaan. Käytännössä tietenkin on konekohtaista, joissain kiertää vesi termostaatin vierestä vaikka sen tukkii, joissain ei.
Ymmärtääkseni termostaatti, oli se sitten tarvike tai orkkis, ei juurikaan voi särkyä vaan juonittelee jumittumalla, yleensä auki asentoon. Jumittumisen saa aikaan termarin hapettuminen, jota aiheuttaa/nopeuttaa vanhat jäähdytin nesteet, joista hapettumisen esto aineet ovat väljähtyneet.
Voihan toki olla, että kalliimmissa termareissa on käytetty parempia metalleja verrattuna aivan halvimpiin. En kuitenkaan jaksa uskoa, että näitä parempia metalleja olisi käytetty pelkästään alkuperäisosissa, vaan myös paremmissa tarvikeosissa.
Yhteenvetona voisi sanoa, että reilun 10-vuotta autoilleena ja vanhoja pa...ja omistaneena termari ongelmat ovat laskettavissa yhden käden sormilla, vaikka ainuttakaan termaria en ole merkkiliikkeestä ostanut... tosin enpä kyllä Biltemastakaan. Liekkö johtunut nesteiden hyvästä kunnosta, joka on täällä pohjoisemmassa suomessa tarkistettava joka syksy.
Voihan toki olla, että kalliimmissa termareissa on käytetty parempia metalleja verrattuna aivan halvimpiin. En kuitenkaan jaksa uskoa, että näitä parempia metalleja olisi käytetty pelkästään alkuperäisosissa, vaan myös paremmissa tarvikeosissa.
Yhteenvetona voisi sanoa, että reilun 10-vuotta autoilleena ja vanhoja pa...ja omistaneena termari ongelmat ovat laskettavissa yhden käden sormilla, vaikka ainuttakaan termaria en ole merkkiliikkeestä ostanut... tosin enpä kyllä Biltemastakaan. Liekkö johtunut nesteiden hyvästä kunnosta, joka on täällä pohjoisemmassa suomessa tarkistettava joka syksy.
Muijan audiin tilasin motonetista termarin muiden osien joukossa, tuli joku ihme merkkinen mutta toimi ihan ok (vuoden ennen kuin meni lunastukseen).
Mutta tarviketermareissakin on eroja, entisessä autossa ei lämmöt tahtoneet millään pysyä normaalissa vaan kone kävi kuumana, vaihdoin Wahlerin termarin ja vika korjaantui. Jos lämpöongelmia ilmaantuu eikä korjaannu termostaatin vaihdolla + kunnollisella ilmauksella niin silloin on syytä epäillä kansi/kansipahvi vikaa tai syylärin tukkoisuutta jota ei päällepäin välttämättä huomaa. Äijän pakussa oli lämpöongelmia,vaihettiin termari,auttoi hetken,avattiin syyläri (muovipäädyt) niin keskeltä kaikki kanavat ummessa,päällepäin ok (alumiinia). Uusi jäähdytin auttoi hetken kunnes alkoi nesteet katoamaan,kansi auki ja syyllinen löytyi,kansipahvi.
Mutta tarviketermareissakin on eroja, entisessä autossa ei lämmöt tahtoneet millään pysyä normaalissa vaan kone kävi kuumana, vaihdoin Wahlerin termarin ja vika korjaantui. Jos lämpöongelmia ilmaantuu eikä korjaannu termostaatin vaihdolla + kunnollisella ilmauksella niin silloin on syytä epäillä kansi/kansipahvi vikaa tai syylärin tukkoisuutta jota ei päällepäin välttämättä huomaa. Äijän pakussa oli lämpöongelmia,vaihettiin termari,auttoi hetken,avattiin syyläri (muovipäädyt) niin keskeltä kaikki kanavat ummessa,päällepäin ok (alumiinia). Uusi jäähdytin auttoi hetken kunnes alkoi nesteet katoamaan,kansi auki ja syyllinen löytyi,kansipahvi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa