välijäähyn päät eri kokoiset, merkitys?
Valvoja: ffp jäsenet
välijäähyn päät eri kokoiset, merkitys?
Ostinpa välijäähyn jossa päät eri kokoiset. Onko normaalia? Kannattanee laittaa suurempi kuumalle tulevalle ilmalle joka "ahtautuu" cooleriin ja ilma kerkee jäähtymään paremmin jos jäähtyy, oikein? Lähtö on sitten aika pieni mielestäni, sillä joutuu käyttämään reilua supistajaa että saa mätsäämään G60 alkuperäisiin putkiin..mistähän saisi mustaa ahdon kestävää vakion näköistä putkea? onko coolerissa järkeä, muuten se on suht siisti eikä isompaa saa keulille?
Sattuupa appiukolla olemaan kaikenlaista maatalouskonetta ja metsäkonekin siinä joukossa..pitääpä kysellä. Toinen että jos ostas uutena, mutta saattaapi olla kalliita. Kysynpäs Hyvinkään agrimarketin vieressä on Timberjack mikälie huolto/myynti jos vaikka olis halenneita romukopassa ja sieltä sopiva pätkä..
No, mitenkäs tuo päätyjuttu, onko väliä? Vai pitääkö käydä muuttamassa samankokoiseksi?
No, mitenkäs tuo päätyjuttu, onko väliä? Vai pitääkö käydä muuttamassa samankokoiseksi?
Ei ole väliä. Harvemmin se turbon lähtö ja kaasuläppä ovat samankokoisella putkella, yleensä kaasuläpän kiinnitykseen menee paljon isompi putki kuin mitä turbolta lähtee. Tällöin varsinkin omissa turboprojekteissa yksi melko luonnollinen paikka muuttaa putkiston kokoa on juuri välijäähdytin.
Tietenkin jos ne olemassa olevat putket ei sovi ollenkaan jäähdyttimen liitäntöihin, voi olla järkevä niitä muuttaa.
Tietenkin jos ne olemassa olevat putket ei sovi ollenkaan jäähdyttimen liitäntöihin, voi olla järkevä niitä muuttaa.
http://www.salhydro.fi/sh/index.php?f=pr&path=&pid=95 vaikka tuommosta.. On muuten nurmijärvellä toi firma, että eiköhän sieltä löydy sopivaa putkee/letkua
[/url]
[/url]
tuota nurmi letkua löytyy yleensä kaikista hydrauliikka ja raskaankaluston varaosaliikkeistä. Tämä putki on ns. imuputkea. Itsella ollut yli puoli vuotta ahto putket kyseisellä putkella, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Näyttely käytössä ei paras, mutta tälläisessä käyttöautossa passaa hienosta...
Onkos ahtoputkille olemassa (jotain) mitoitusohjeita? Mutu:llahan ne "katurassiin" laitetaan, mutta mutta...
edittiä: Niin, kiitos HelaKammolle, mutta tarkotin vielä pikkusen tarkempaa ;) Eli mitä kaikkea otetaan huomioon, kun mitoitetaan kunnon putkistoa?
edittiä: Niin, kiitos HelaKammolle, mutta tarkotin vielä pikkusen tarkempaa ;) Eli mitä kaikkea otetaan huomioon, kun mitoitetaan kunnon putkistoa?
Viimeksi muokannut [mortti], 13.12.2006 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En osaa fysikaalisesti asiaa selittää, mutta nimenomaan noin päin ovat turbopajat aina suositelleet. Ja onhan se nähtävissä jo tehtaan tuotoksista: Yleensä turbon lähtö on 2" ja läppärunko 2.5" tai 3".
Eli pienempi lähtö turbon puolelle ja isompi imusarjan puolelle.
Ahtoputkien halkaisija: Useimmat tuunaajat käyttävät aivan liian isoa putkea. Viive kasvaa ilman mitään hyötyä. Vasta yli 300 hv aletaan kaipaamaan 55 mm putkea, 60 mm riittää jo +400 hv ja 3" putkea ei juuri missään katuautossa tarvita, jos nyt ei ole 1000 hv tehoa.
Eli pienempi lähtö turbon puolelle ja isompi imusarjan puolelle.
Ahtoputkien halkaisija: Useimmat tuunaajat käyttävät aivan liian isoa putkea. Viive kasvaa ilman mitään hyötyä. Vasta yli 300 hv aletaan kaipaamaan 55 mm putkea, 60 mm riittää jo +400 hv ja 3" putkea ei juuri missään katuautossa tarvita, jos nyt ei ole 1000 hv tehoa.
Kylläpä järkevin syy tuohon coolerin erikokoisiin lähtöihin on ettei välissä tarvita mitään pienentäviä/suurentavia putki hässäköitä. Ei sitä sen enempää tarvitse selitellä.
Ahtimessa kun harvemmin on 3" halkaisijaltaan oleva lähtö.
Viiveen kasvamisesta vielä että ihan mutu puhetta, putken halkaisijan kasvatus 2.25"->3" ei mitään vaikutusta, ainakaan sekunttikello ei kerkeä eroa sanomaan. Putkiston mitta pysyi samana.
aika saatanasti saa pidentää ja isontaa ahtoputkistoa ennen kuin se rupeaa oikeasti näkymään ja tuntumaan jossain.
Suora putkihan muuten virtaa pienessäkin koossa aika vitusti mutta laitappa pari mutkaa sinne niin eipä virtaa enää hyvin.
Ahtimessa kun harvemmin on 3" halkaisijaltaan oleva lähtö.
Viiveen kasvamisesta vielä että ihan mutu puhetta, putken halkaisijan kasvatus 2.25"->3" ei mitään vaikutusta, ainakaan sekunttikello ei kerkeä eroa sanomaan. Putkiston mitta pysyi samana.
aika saatanasti saa pidentää ja isontaa ahtoputkistoa ennen kuin se rupeaa oikeasti näkymään ja tuntumaan jossain.
Suora putkihan muuten virtaa pienessäkin koossa aika vitusti mutta laitappa pari mutkaa sinne niin eipä virtaa enää hyvin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joskus lueskelin tuota Corky Bellin Maximum Boost -kirjaa ja laskukaavoissa joilla ahtoputkia mitoitettiin vilisi sellaisia litramääriä että jäi käsitys että isomman ahtoputkiston ja ahtoilmanjäähdyttimen aikaansaama lisäviive mitattaisiin lähinnä millisekunneissa...
Tarkistakaapas joku asia kun kirja on jo palautettu kirjastoon aikaa sitten?
Samaten siinä oli hyvin selostettu putkien mitoituksia.
Tarkistakaapas joku asia kun kirja on jo palautettu kirjastoon aikaa sitten?
Samaten siinä oli hyvin selostettu putkien mitoituksia.
Corky Bellin kirjaa jos lukee vähän tarkemmin, niin selviää ettei liian isojen ahtoputkien välttämisen syy ole viiveessä vaan virtausnopeuden optimoinnissa.
Kun kerran imusarjan runnereiden halkaisija on vakio, on turha alkaa laittaa 3" ahtoputkia jollakin pikkuahtimella.
Jos katselee vaikka WRC-ralliautojen ahtoputkia, niin eipä sieltä juuri 60 mm suurempia putkia löydy. Eikä löytynyt muuten edes turbokauden F1 autoistakaan.
Kun kerran imusarjan runnereiden halkaisija on vakio, on turha alkaa laittaa 3" ahtoputkia jollakin pikkuahtimella.
Jos katselee vaikka WRC-ralliautojen ahtoputkia, niin eipä sieltä juuri 60 mm suurempia putkia löydy. Eikä löytynyt muuten edes turbokauden F1 autoistakaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa