Jarrut menivät veteliksi rempan yhteydessä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

Jarrut menivät veteliksi rempan yhteydessä

ViestiKirjoittaja itkonen » 16.10.2006 21:37

Elikkäs sigun mukaisesta Passatista meni jarrut ihan veteliksi. Otettiin satulat irti perusteellisempaa huoltoa varten. Korvakot ja satulat hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Samalla vaihdettiin kaikki ns. liikkuvat osat. Kaikki männät olivat priimakunnossa ja uusien hilujen kanssa kasaus onnistui hyvin.

Mutta takajarruletkuissa ollut patentti oli pettänyt ja järjestelmä valunut tyhjäksi jarrunesteistä sillä aikaa, kun satulat olivat irti. Systeemiä on ilmattu monta tuntia peruskeinoilla ja kerran käytetty VW:llä paineilmalaitteenkin perässä jarrunesteen laitossa. Mutta jarrut ovat vaan vetelät ja tunnottomat. Auto kyllä kohtuudellla pysähtyy, että ihan jarruttomana ei tarvitse ajella. Mutta jotain täytyisi tehdä, ei noin karmeita jarruja ole ollut missään kulkineessa ennen. Teves 04 ABD/EDS systeemi on autossa jos se jolle kulle jotain kertoo.

Muutamia juttuja on tullut mieleen:

1. ABS-hydrauliikkayksikkö on käynyt tyhjänä. Eikö sitä saa paineilmalaitteellakaan kunnolla ilmattua? Voisiko siellä pesiä ilmaa?

2. Pystyykö sille tekemään sitten muuta kuin vaihtamaan uuteen ( varmaan aika halpa? )

3. Takajarrusatuloille ei muistettu tehdä esi-ilmausta, pitäisikö tuotakin vielä koittaa? Vai onko siitä oikeasti muuta hyötyä kuin laitteiston ilmauksen nopeutuminen?

Huoh. Taas kerran tuli purettua toimivia osia, mutta ei auta, pitäisi saada takaisin kuntoon.....

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 17.10.2006 21:10

kuulemani mukaan jos abs-yksikkö on saanut ilmaa,täytyy käydä ilmaamassa yksikkö vw:llä.ei ilmaannu perinteisillä menetelmillä...

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 17.10.2006 21:43

käytetty VW:llä paineilmalaitteenkin perässä jarrunesteen laitossa

Ei auttanut sekään tässä tapauksessa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.10.2006 22:53

Onko laitettu uudet jarrupalat kuluneiden levyjen kanssa?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 18.10.2006 0:27

Uudet jarrupalat, uudet levyt, uudet jarruletkut, kaikkiin satuloihin korjaussarjat sisään, uudet takapyöränlaakerit. Kevyt vi****s, kun noilla eväillä sai jarrut paskaksi.... :(

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.10.2006 1:27

Onhan sitä jarrua pumpattu paikallaan sata kertaa ettei nestettä tuu mistään pihalle?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 18.10.2006 9:56

On pumpattu tuhansia kertoja. Yöksikin on jätetty poljin jumitetuksi pohjaan, eikä vuotoa ilmennyt silloinkaan.

RMikko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.7.2003 13:38

ViestiKirjoittaja RMikko » 18.10.2006 15:27

Uudet jarrupalat, uudet levyt, uudet jarruletkut, kaikkiin satuloihin korjaussarjat sisään, uudet takapyöränlaakerit. Kevyt vi****s, kun noilla eväillä sai jarrut paskaksi.... :(


Puhdistithan jarrulevyt varastointiskeidasta ennen asennusta? Oletko ajellut ja jarrutellut rempan jälkeen. Omaani vaihdoin muinoin saman setin (levyt, satulan sisuskalut, palat, liukutapit, jne) ja alussa oli jarrut ihan hukassa (eka koeajossa tallin pihassa tuntui, että jarruja ei ollut ollenkaan), mutta pikkuhiljaa jarrut rupesi ottamaan paremmin ja paremmin. Vaativat ilmeisesti käyttöä sijautuakseen.

(Ilmasin muuten itsekkin muutaman kerran ja kaikkia konsteja käyttäen sekä taisinpa purkaa satulatkin kerran ennenkuin uskoin, että kyllä ne tokenee...)

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 22.10.2006 18:07

Putsattiin jarruosien puhdistuspraylla ja voimakkaalla hankaamisella. Levyt ehtivät olla paikoillaan ( ja palatkin ) muutaman viikon ennen kuin tuo ongelma tuli muun jarrurempan yhteydessä. Tällöin levyt&palat toimivat ihan normaalisti, eli tuskin niissä on ongelma. Autolla on nyt ajettu noin 400 km rempan jälkeen, eikä tilanne ole juurikaan muuttunut.

RMikko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.7.2003 13:38

ViestiKirjoittaja RMikko » 22.10.2006 19:04

No juuh, kyllä sieltä muualta ilmeisesti ongelma löytyy. Itse vaihdoin kaikki roipeet kerralla ja etuset vielä isompiin, joten sai jonkun tupakan poltella, kun mietti mistä jarruihin alkaisi tuntoa löytyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa