Apua, ajovalot toimivat mielivaltaisesti - mk2 golf
Valvoja: ffp jäsenet
Apua, ajovalot toimivat mielivaltaisesti - mk2 golf
Perjantai-iltana tuli _vahingossa_ huomattua ekan kerran että kun yritin pitkiä laittaa päälle, ne tasan vilkahtivat naksautuksen kanssa eikä jääny päälle kuten pitäis, sen jälkeen ajovalot sammu kokonaan ja piti renkata päälle-pois-päälle-pois että syttyis jotain valoa eteenpäin. Paha homma varsinkin myöhään illalla ajellessa!
Oon huomannu että molemmat lasit on aikalailla keränny aikalailla nestettä sisäpuolelle, ilmeisesti viimeaikaset kylmä-lämmin-kostea kelit on saanu tiivistettyä sinnetänne vettä - ja reilusti!
Parkit syttyy kyllä melkein aina, mutta kun pistää ajovalot päälle niin saattaa joutua odottaa jopa 10 sekuntia että ne päälle menee. Ja seuraavalla kerralla voi olla ettei syty ollenkaan. Mistäköhän kannattais alkaa homman tutkiminen? Oon just menossa irrottaa niitä lasikupuja ja vähän riehuu kuivan rätin kans ensitekijöiks, nyt kun se auto saa tallissa levätä ainaki huomiseen. Voiko olla jotain johtohäiriötä myös mukana? Aiemmin ei moista ole ollut huomattavissa.
ps takana ajo-, jarru-, peruutusvalot toimii, samoin vilkut
Oon huomannu että molemmat lasit on aikalailla keränny aikalailla nestettä sisäpuolelle, ilmeisesti viimeaikaset kylmä-lämmin-kostea kelit on saanu tiivistettyä sinnetänne vettä - ja reilusti!
Parkit syttyy kyllä melkein aina, mutta kun pistää ajovalot päälle niin saattaa joutua odottaa jopa 10 sekuntia että ne päälle menee. Ja seuraavalla kerralla voi olla ettei syty ollenkaan. Mistäköhän kannattais alkaa homman tutkiminen? Oon just menossa irrottaa niitä lasikupuja ja vähän riehuu kuivan rätin kans ensitekijöiks, nyt kun se auto saa tallissa levätä ainaki huomiseen. Voiko olla jotain johtohäiriötä myös mukana? Aiemmin ei moista ole ollut huomattavissa.
ps takana ajo-, jarru-, peruutusvalot toimii, samoin vilkut
Kakkoskoppasessa tuntuu olevan nuo valokatkaisimet kulutustavaraa, ja myös sen hintaisia, eli ei muuta kuin purat sen osiin ja katsot, onko vikaa siellä. Jos vähänkään näyttää siltä, ettei se pelaa oletetulla tavalla, niin lähimmästä varaosaliikkeestä löytynee laatikollinen uusia. Muita todennäköisiä vaihtoehtoja on viikset sekä virtalukon pohja.
Pitkät vilkahtavat silloin kun valot ovat pois päältä (kaukovalovilkku), tuokin viittaisi vähän valokatkaisijan suuntaan.
Jos pimeällä paljon ajelee, kannattaa laittaa valoille releet konehuoneeseen ja ottaa vain ohjausvirrat alkuperäisistä valojohdoista. Säästyy valokatkaisijat ja maailmakin hieman kirkastuu :)
Jos pimeällä paljon ajelee, kannattaa laittaa valoille releet konehuoneeseen ja ottaa vain ohjausvirrat alkuperäisistä valojohdoista. Säästyy valokatkaisijat ja maailmakin hieman kirkastuu :)
Hmm, ihan hyvän kuuloisia vinkkejä, kiitos vain! Tuossa ko ennen töitä kerkesin räplätä lamppujen kans ni en mitään ihmeellistä saanu irti, paitsi valaisimien lasipaneelin jonka "tiiviste" silikonimössö (mitä lie onkaan) oli niin haperoa että rupsahti irti ku vähä nosti pienestä nyppylästä lasin alaosasta. Mikä olis paras aine uudelleenkiinnitykseen, jokin silikoni vai jotain erityisainetta? Tuosta releasiasta voin tunnustaa olevani täys tumpelo, sähköoppi jäi yläasteen pikkujuttutasolle joten moinen ohje synnytti vain hämmennystä täällä päin!
Olisikohan täydentävää ohjeistusta löydettävissä tällaisesta järjestelystä ja sen hyödyistä? Vaatiiko paneutumista ja auton sisätilojen "räjäyttämistä" :D
Viikset, kytkimet jne pystyn kyllä hankkimaan uusiksi, toki, mutta lienevätkö sitten avuksi tähän olennaiseen ongelmaan?
Olisikohan täydentävää ohjeistusta löydettävissä tällaisesta järjestelystä ja sen hyödyistä? Vaatiiko paneutumista ja auton sisätilojen "räjäyttämistä" :D
Viikset, kytkimet jne pystyn kyllä hankkimaan uusiksi, toki, mutta lienevätkö sitten avuksi tähän olennaiseen ongelmaan?
Ota se valokytkin irti ja tutki, miltä se näyttää. Jos kunto vähääkään epäilyttää, vaihda se uuteen. Tuo on kuitenkin helpoin ja halvin vaihdetteva, vasta sen jälkeen tutkimaan viikseä ja muita kytkentöjä.
Releytys ei vaadi sisätilojen tonkimista, mutta jonkin verran kytkentöjen tekoa konehuoneen puolella. Kannattaa tuota harkita kunhan saat valot ensin toimimaan.
Releytys ei vaadi sisätilojen tonkimista, mutta jonkin verran kytkentöjen tekoa konehuoneen puolella. Kannattaa tuota harkita kunhan saat valot ensin toimimaan.
Tokihan niistä releytyksistä voisi joskus jonkinlaiset ohjeetkin väsätä.
Yksinkertaisimmillaan se menee niin, että otetaan releelle heräte alkuperäisistä valojen johdoista ja valoille sähköt sitten akulta releiden läpi. Eli releet kytkevät valoille sähköt suoraan akulta. Tietysti siihen nyt sulakkeet sun muut kannattaa laittaa, ja muutenkin vähän fiksummin tehdä kuin muutamalla johdonpätkällä ja sähköteipillä.
Ja tämä auttaa valotehoon sillä tapaa, että ainakin omassa golfwagenissa valoille asti pääsee jännitettä enää 10.8V sen 12V:n sijaan, mille lamput on speksattu. Releiden kanssa päästiin jo hyvin lähelle tuota 12V:n jännitettä. Lampuille enemmän jännitettä -> lamput palavat kirkkaampana.
Ja muuten, Golffin ajovalot maksavat 20 euroa kappaleelta. Siis se koko umpio. Ei niitä kannata liimailla enää kasaan jos kerran hajoavat. :D (sikäli jos saturnus-, tai sirius -merkkiset kelpaavat)
<muok muok>
Mittailinpa mielenkiinnosta uudelleen, 13,6V näyttäisi tulevan lampuille releiden kanssa.
Ja mitä noihin Siriuksiin tulee, hyvin näkee. Tosin lisäpitkäthän minulla on Hellan valmistamat. Eivätkä päästä umpioon sisälle pölyä tai kosteutta, mutta kyllä niissä joku juttu oli mitä piti nikkaroida hehkujen kiinnityksen suhteen.
Yksinkertaisimmillaan se menee niin, että otetaan releelle heräte alkuperäisistä valojen johdoista ja valoille sähköt sitten akulta releiden läpi. Eli releet kytkevät valoille sähköt suoraan akulta. Tietysti siihen nyt sulakkeet sun muut kannattaa laittaa, ja muutenkin vähän fiksummin tehdä kuin muutamalla johdonpätkällä ja sähköteipillä.
Ja tämä auttaa valotehoon sillä tapaa, että ainakin omassa golfwagenissa valoille asti pääsee jännitettä enää 10.8V sen 12V:n sijaan, mille lamput on speksattu. Releiden kanssa päästiin jo hyvin lähelle tuota 12V:n jännitettä. Lampuille enemmän jännitettä -> lamput palavat kirkkaampana.
Ja muuten, Golffin ajovalot maksavat 20 euroa kappaleelta. Siis se koko umpio. Ei niitä kannata liimailla enää kasaan jos kerran hajoavat. :D (sikäli jos saturnus-, tai sirius -merkkiset kelpaavat)
<muok muok>
Mittailinpa mielenkiinnosta uudelleen, 13,6V näyttäisi tulevan lampuille releiden kanssa.
Ja mitä noihin Siriuksiin tulee, hyvin näkee. Tosin lisäpitkäthän minulla on Hellan valmistamat. Eivätkä päästä umpioon sisälle pölyä tai kosteutta, mutta kyllä niissä joku juttu oli mitä piti nikkaroida hehkujen kiinnityksen suhteen.
Viimeksi muokannut Jarok, 10.10.2006 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
12V on vielä todella alhainen jännite valoille, lähempänä 14V on jo hyvä arvo. Mulla latausjännite on karvan yli 14V ja noin 14V tulee myös valoille tyhjäkäynnillä.
Halpisumpioita saa 20 eurolla, mutta hyvät umpiot (Hella) maksavat 40...50e kipale. Parhaimmiksi kehutut, eli Boschit olivat muistaakseni vielä hieman kalliimmat. Noista 20e umpioista mulla on sen verran kokemuksia, että toiste en moisia osta. Merkki oli joku DJAuto, jatkuvasti sisältä märät ja pölyiset :( Lisäpitkistä löytyy yhtä huonoja kokemuksia toiseltakin merkiltä.
Mun oli tarkoitus tehdä releytyksestä jonkin sortin ohjeistus, mutten ole päässyt alkua pidemmälle.
Halpisumpioita saa 20 eurolla, mutta hyvät umpiot (Hella) maksavat 40...50e kipale. Parhaimmiksi kehutut, eli Boschit olivat muistaakseni vielä hieman kalliimmat. Noista 20e umpioista mulla on sen verran kokemuksia, että toiste en moisia osta. Merkki oli joku DJAuto, jatkuvasti sisältä märät ja pölyiset :( Lisäpitkistä löytyy yhtä huonoja kokemuksia toiseltakin merkiltä.
Mun oli tarkoitus tehdä releytyksestä jonkin sortin ohjeistus, mutten ole päässyt alkua pidemmälle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jep, nuo ovat vasta muutaman kuukauden olleet nokalla, mutta ainakaan tähän asti ei ole ollut ongelmia. Hieman normaalia enemmän sormella koitettuna lämpiävät, mutta tämä ei liene ongelma.
Mukavan pieneen tilaan ainakin menevät ja kun kaikki on kahdennettu, ei yhden releen hajoaminen olisi ongelma edes pimeällä.
Edit: Tuolla yksi releytysohje: http://www.vintagewatercooleds.com/tech/Techtips/Timbotechnotes/headlight/Headlight.htm
Mukavan pieneen tilaan ainakin menevät ja kun kaikki on kahdennettu, ei yhden releen hajoaminen olisi ongelma edes pimeällä.
Edit: Tuolla yksi releytysohje: http://www.vintagewatercooleds.com/tech/Techtips/Timbotechnotes/headlight/Headlight.htm
Noniin, kuten jo ylempänä arvattiin oli vika löydettävissä kojelaudalta: valokatkaisin oli ilmeisesti hapettunut loppuunsa. Tämä tuli ilmi jännitemittarin kanssa vehtaillessa tutun kanssa, joka myös tarjoutui avuksi tuollaisessa releyttämisprojektissa. Tuli vähän opiskeltua sitten sähköoppia samalla. Tänä aamuna käväisin romiksella johon oli juuri tuotu -84 golffi "räjäytettäväksi" ja kalusin sisäpuolelta muunmuassa uuden valokatkaisijan ja nyt pelaa taas valot! \o/
off-topic: en tiennytkään että kakkoskoppasiin golffeihin on tehty sähköisiä sivupeilien säätimiä jo ennen sitä "faceliftiä" tuossa 89 paikkeilla... tässä samaisessa räjäytettävässä meinaan semmoset oli, ja viel orkkiskamana :O
off-topic: en tiennytkään että kakkoskoppasiin golffeihin on tehty sähköisiä sivupeilien säätimiä jo ennen sitä "faceliftiä" tuossa 89 paikkeilla... tässä samaisessa räjäytettävässä meinaan semmoset oli, ja viel orkkiskamana :O
mk2 valot
juu mulla oli samaa ongelmaa 2koppa golffis, valokytkintä sai pitkää hetken pohjas tai painella vähä random paineilla niin että meni valot päälle.
hajotti kevyesti kun pakkasaamuina piti laittaa valot "päälle" ja sitte käydä auton edessä tarkistamassa onko valot päällä ja eihän ne läheskään ekalla yrityksellä aina ollu joten autosta ulos-sisään ramppaamista oli tuo homma, mutta kävin ostamassa uuden kojelaudan kehikon ja valokytkimen ja taas toimii kuin unelma :)
hajotti kevyesti kun pakkasaamuina piti laittaa valot "päälle" ja sitte käydä auton edessä tarkistamassa onko valot päällä ja eihän ne läheskään ekalla yrityksellä aina ollu joten autosta ulos-sisään ramppaamista oli tuo homma, mutta kävin ostamassa uuden kojelaudan kehikon ja valokytkimen ja taas toimii kuin unelma :)
Jatketaan vanhaa. Kakkosjetassa valot toimii mielivaltaisesti eli ajovalot palaa aina kun virrat päällä riippumatta katkaisijan asennosta. Koitettu toisella katkaisijalla ja virtalukonpohja uusi. Pitkät vaihtuu normaalisti. Vinkkejä mistä voisi etsiä vikaa?
Edit. Tilanne palautui normaaliksi, kun sisäpuhaltimen sulakkeen käytti pois paikalta. =D
Edit. Tilanne palautui normaaliksi, kun sisäpuhaltimen sulakkeen käytti pois paikalta. =D
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa