Hello, olen uusi täällä, antakaa armoa :) !
Laitoin 1.8T tiptronic -98 passatin ja kysymyksiä putkahtelee vähän väliä ilmoille.
Nyt tulee mieleen että, miten tuon vaihteiston kuuluisi toimia, kun minusta tuntuu ,että se pelaa miten sattuu? Ei ole kokemuksia automaateista ja vielä vähemmän tipronicista.
Ihmetyttää kun lähden esim. liikenneympyrästä kiihdyttämään ja painan tasaisesti jonkun verran kaasua, niin auto nykii ja vaihtaa isomman vaiheen ja vauhdin hurma loppuu siihen. Tietenkin, jos painan enemmän kaasua, niin vaihtaa pinemmälle, mutta sitä kultaista keskitietä ei ole. Muutenkin tuntuu, että vaihtaa isommalle aivan väärään aikaan.
Kierrosten ollessa maantieajossa n.1500-2200 ja kun yrittää kiihdyttää, niin mitään ei tapahdu, muuta kuin että auto alkaa nykyttämään. Joutuu aina painamaan pedaalia niin paljon, että vaihtaa pienemmälle, jos haluaa nostaa vauhtia.
Manuaalipuolella taas ihmetystä aiheuttaa se, että kun pudotan pienemmälle, niin keppiä joutuu vetämään kahdesti alaspäin (lienee normaalia?), mutta kun taas pykällän isommalle, niin vaihde vaihtuu ja palautuu takaisin automaatin puolelle ,vaikka keppi on edelleen oikealla (tuntuu epänormaalilta?).
Kertokaa mulle, että miten vaihteiston kuuluu toimia, vai toimiiko se nyt oikein?
Jos toimii, niin pasati lähti vaihtoon...
Ja jos vian korjaamiseen on joku konsti, niin haluan kuulla siitä.
Muitakin ongelmia on, mutta katsotaan ensin saanko tähän mitään apua.
Thanks!
Tiptronicin toiminta
Valvoja: ffp jäsenet
Vaikuttaa kyllä vakavalta... Nuo nykimiset ja mitensattuu-vaihdot viittaa rahan menoon. Tietäjät vaan tuppaa olemaan harvassa, ainakin mitä ite oon koittanu selvitellä.
Mutta kokeile ensin "bootata" vaihteisto, josko sillä saisi edes vähän älyä tuohon vaihtojen logiikkaan. Eli muistaakseni se menee näin: virrat päälle (avain siihen juuri ennen starttia -asentoon) pedaali pohjaan (kick down -namiskuukkeli siis pohjaan) ~30 sekunniksi, sitten poljin ylös ja starttaus normaalisti. Ohjeet tuohon löytyy jostakin keskusteluista tälläkin palstalla sekä mm vwvortexilta useitakin erilaisia ohjeita... Tämän pitäisi kuitenkin nollata vaihteiston aivot tehdasasetuksiin, eli tuo tiptronikki kun on itseoppiva systeemi niin se sopeuttaa toimintansa kuljettajan mieltymyksiin (tiptronicin manuaalivaihdoilla sitä voi myös opettaa) ja aikojen kuluessa opitut vaihdot ei sovellukkaan sun ajotavoille tmsp.
Mutta kuten sanottua, nykimiset/tärinät ja sekoilut vaihdoissa viittaa oikeaan (mekaaniseen) vikaan. Myös kannattaa muistaa, että nuissa tiptronicci-vehkeissä vaihteiston ja moottorin ohjaus on niin naimisissa keskenään, että vaihteisto oireilee myös jos on konepuolella hämminkiä...
Mutta kokeile ensin "bootata" vaihteisto, josko sillä saisi edes vähän älyä tuohon vaihtojen logiikkaan. Eli muistaakseni se menee näin: virrat päälle (avain siihen juuri ennen starttia -asentoon) pedaali pohjaan (kick down -namiskuukkeli siis pohjaan) ~30 sekunniksi, sitten poljin ylös ja starttaus normaalisti. Ohjeet tuohon löytyy jostakin keskusteluista tälläkin palstalla sekä mm vwvortexilta useitakin erilaisia ohjeita... Tämän pitäisi kuitenkin nollata vaihteiston aivot tehdasasetuksiin, eli tuo tiptronikki kun on itseoppiva systeemi niin se sopeuttaa toimintansa kuljettajan mieltymyksiin (tiptronicin manuaalivaihdoilla sitä voi myös opettaa) ja aikojen kuluessa opitut vaihdot ei sovellukkaan sun ajotavoille tmsp.
Mutta kuten sanottua, nykimiset/tärinät ja sekoilut vaihdoissa viittaa oikeaan (mekaaniseen) vikaan. Myös kannattaa muistaa, että nuissa tiptronicci-vehkeissä vaihteiston ja moottorin ohjaus on niin naimisissa keskenään, että vaihteisto oireilee myös jos on konepuolella hämminkiä...
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 17.5.2006 15:49
Hei olen uusi myös...
Itselläni oli myös ongelmia, mutta vika korjaantui maf vaihtamalla.
Auto toimi suht ok "normaali" ajossa, mutta täyskaasukiihdytyksessä hyytyi noin 4000 kierroksen kohdalla ja auto rupesi nykimään (tuntui että ei tiennyt millä vaihteella ajaisi) mielestäni vaihde ei kyllä vaihtunut, todennäkoisesti polttoaineensyöttö jotenkin takkusi ja aiheutti nykimistä.
En tiedä tarkasti mitenkä maffin toiminta vaikuttaa polttoaineen syöttöön.
Itse testasin maffin ensin liitin irti jolloin kiihtyvyyden ero oli huomattava, varmistin vielä asian vag-com ohjelmalla ja täyskaasukiihdytyksellä.
Itselläni oli myös ongelmia, mutta vika korjaantui maf vaihtamalla.
Auto toimi suht ok "normaali" ajossa, mutta täyskaasukiihdytyksessä hyytyi noin 4000 kierroksen kohdalla ja auto rupesi nykimään (tuntui että ei tiennyt millä vaihteella ajaisi) mielestäni vaihde ei kyllä vaihtunut, todennäkoisesti polttoaineensyöttö jotenkin takkusi ja aiheutti nykimistä.
En tiedä tarkasti mitenkä maffin toiminta vaikuttaa polttoaineen syöttöön.
Itse testasin maffin ensin liitin irti jolloin kiihtyvyyden ero oli huomattava, varmistin vielä asian vag-com ohjelmalla ja täyskaasukiihdytyksellä.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Kepin käyttöön liittyvät ongelmat voisi johtua myös siitä, että vaihdekepin "kannen" alla oleva kepin asennontunnistussysteemi ei ole oikein paikallaan. Jos ei öljyjen vaihdon / MAF-tarkistuksen jälkeen vielä pelaa niin sen voi tarkistaa. Onko vaihdekepin kantta koskaan avattu?
Kokeile ensin laittaa keppi manuaaliasentoon ja vaihtaa vaihdetta ylös. Jos laatikko palautuu automaattiasennolle niin kokeile heilutella vaihdekepin juuressa olevaa muovia ja katso muuttuuko tila takaisin manuaaliseksi? Jos tila vaihtelee niin viittaisi tuohon kepin asennontunnistukseen.
Jos haluat tehdä tarkemman tutkimuksen kepin sielunelämään niin ensin täytyy irttoittaa vaihdekepin nuppi (kepin ollessa kakkosasennossa vedetään peukalonappia ulospäin ja vetäistään vaihdekepin nuppi irti, näin ainakin audin tiptronic). Sen jälkeen kansi nostetaan sen takareunasta varovasti irti, jolloin paljastuu muovia ja sen alla piirilevy. Piirilevyssä on jokaisen vaihdekepin asennon kohdalla anturit, samoin manuaalipuolella + ja - kohdalla. Piirilevy päällä liikkuvan muovin alapuolella on pieni metallinpala tai magneetti, joka kertoo sitten elektroniikan välityksellä laatikolle kepin asennon.
Mikäli tunnet epävarmuutta niin siirrä vastuu jollekin muulle =)
Kokeile ensin laittaa keppi manuaaliasentoon ja vaihtaa vaihdetta ylös. Jos laatikko palautuu automaattiasennolle niin kokeile heilutella vaihdekepin juuressa olevaa muovia ja katso muuttuuko tila takaisin manuaaliseksi? Jos tila vaihtelee niin viittaisi tuohon kepin asennontunnistukseen.
Jos haluat tehdä tarkemman tutkimuksen kepin sielunelämään niin ensin täytyy irttoittaa vaihdekepin nuppi (kepin ollessa kakkosasennossa vedetään peukalonappia ulospäin ja vetäistään vaihdekepin nuppi irti, näin ainakin audin tiptronic). Sen jälkeen kansi nostetaan sen takareunasta varovasti irti, jolloin paljastuu muovia ja sen alla piirilevy. Piirilevyssä on jokaisen vaihdekepin asennon kohdalla anturit, samoin manuaalipuolella + ja - kohdalla. Piirilevy päällä liikkuvan muovin alapuolella on pieni metallinpala tai magneetti, joka kertoo sitten elektroniikan välityksellä laatikolle kepin asennon.
Mikäli tunnet epävarmuutta niin siirrä vastuu jollekin muulle =)
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa