Seossuhdemittarin kytkeminen labdaan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mylläri
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.3.2004 16:42

Seossuhdemittarin kytkeminen labdaan

ViestiKirjoittaja Mylläri » 1.10.2006 12:18

Löytyi hyllystä tuollainen joskus hankittu seossuhdemittari ja ihan huvikseen testimielessä tuli mieleen testata toimiiko se tällaisessa koneessa. Mittarissa perinteisesti mittarin valaistukseen 2 johtoa ja 1 johto singaalille.

Labdalta lähtee 4 johtoa;
-musta
-harmaa
-valkoinen
-valkoinen

menee liittimeen ja vaihtaa väriä seuraavasti;

musta - violetti (lila)
harmaa - punainen
valkoinen - puna/valko
valkoinen - puna/vihreä

Alfamerin sähkökaavion mukaan puna/vihreä menee sulakerasian kautta reletelineeseen ja reletelineessä taas polttoainepumpun releeseen. Loput muut menee moottorinohjaukseen. Tulisiko siis mittarin signaali kytkeä tähän puna/vihreään vai koittaa arpoa noita kolmea muuta kanditaattia ?

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 1.10.2006 13:25

Musta

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 1.10.2006 16:26

lainaan vähän topiccia jos vaan käy?

kyssäri siis:lambdassa 4 piuhaa(2*musta,sininen ja valkoinen) ja kiinostaisi tietää kytkentä.mikä on singaali,lämmitys jne.

lasse_koo
-
Viestit: 40
Liittynyt: 29.1.2004 23:34

ViestiKirjoittaja lasse_koo » 1.10.2006 16:42

http://www.lambdasensor.com/main/mcolours.htm
Tuoltahan nuo eri värivaihtoehdot löytyy.
4 piuhaa(2*musta,sininen ja valkoinen)

Eli tuo vaikuttaisi Toyotan anturilta, sin signaali valk maa ja mustat lämmityksiä.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 1.10.2006 16:43

^^^perustelut varmaan kiinnostais kans!

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 1.10.2006 17:42

lähtöisin passat vr6:sta. vaan ei varmaankaan sillä mitään merkitystä mistä lähtöisin.toi ehdotus olisi ihan looginen.onko mahdollista "polttaa" anturia väärällä kytkennällä?
edit:lisää tyhmiä kysymyksiä tohon lämmitykseen liittyen:kytketäänkö niihin mustiin johtoihin maa ja 12v vai miten?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.10.2006 22:06

Lambdan lämmityksen ideahan on lämmittää lambdasondi (happianturi) toimintalämpötilaan sähkövastuksen avulla, jotta signaali saadaan ulos aiemmin eli ei tarvitse odottaa lambdan lämpeämistä pakokaasujen avulla. Ohjausjärjestelmän antamasta jännitteestä en laita päätäni pantiksi, mutta eiköhän se 12v tietämissä ole? 4-piuhaisessa tuolle lämmitysvastukselle on vaan oma maa ja lambdalle omansa, kumpaakaan ei maadoiteta putkiston kautta/ samasta piuhasta.

torre
-
Viestit: 182
Liittynyt: 19.1.2006 15:38

ViestiKirjoittaja torre » 10.5.2007 16:34

Autona leon 1.8t vm 01 ja seossuhde mittari tuossa vailla sennusta eli mihin toi signaali piuha siis liitetään?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 10.5.2007 19:27

Voiko noilla kapeakaistamittareilla suoraan varastaa sen signaalin lambdalta? Kalliimmissa laajakaistamittareissä ei yleensä saa tehdä niin, vaan signaali kierrätetään sen mittarin tai signaalivahvistimen tjsp kautta...

Peepu001
-
Viestit: 12
Liittynyt: 29.11.2007 6:27

ViestiKirjoittaja Peepu001 » 4.12.2007 17:56

Nyt aika erikoinen ominaisuus tuli eteen:

Kytkin motonetistä ostetun seossuhde mittarin lambdan mustaan (signaali) -johtimeen. Niin mittari näyttää arvot juuri päinvastoin.

Kun menee moottorijarrulla mittari näyttää rikasta ja kaasupohjassa näyttää laihaa :D
..onko muilla tullut tuommoista eteen tai keksinyt ratkaisua miten tuon invertoisi?

Niconce
-
Viestit: 75
Liittynyt: 16.2.2009 12:02

ViestiKirjoittaja Niconce » 12.3.2009 19:54

Kertokaas viisaammat tässä välissä. Autona on Audi A4 1.8t -97 ja olisi tarkoitus kytkeä kapeakaista seossuhdemittari autoon, jotta näkee ilmansuuntia ajon aikana.
Eli siis mittari on paikoillaan, piuhat on paikoillaan.
Lambdalta lähtee neljä johtoa:

Valkoinen
Valkoinen
Harmaa
Musta

Eli onko tietoa jollakulla joka moisen on audiin asentanut aikaisemmin, että minkä väriseen kuuluisi mittari kytkeä. Mustassa mittari tällä hetkellä kiinni, en heittänyt testilenkkiä mutta mustapiuha ei tuntunut olevan oikea ainakaan tyhjäkäynnin perusteella. En viitsisi kaikkia piuhoja käydä summamutikassa läpitte. Kiitos etukäteen.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 13.3.2009 7:50

Ensimmäisessä viestissä sama kysymys, toisessa oikea vastaus!

Miten ilmenee se että ei muka toimisi oikein?

Niconce
-
Viestit: 75
Liittynyt: 16.2.2009 12:02

ViestiKirjoittaja Niconce » 13.3.2009 9:10

Juu nyt oli oma moka. Lambdan piti vaan lämmetä ennen kuin alkoi mittari näyttämään oikein. En ehtinyt eilen heittää testilenkkiä vaan kylmiltään autoo käytin niin ei näyttäny arvoja kohdilleen. Mittari ei seilannu edes takaisin vaan jumittui rikkaan puolelle.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 13.3.2009 17:26

Lämmitysvastus anturissa kytketään suoraan 12v ja maa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa