IV Golf v6 ahtaminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tomi L.
-
Viestit: 68
Liittynyt: 14.5.2006 10:58

IV Golf v6 ahtaminen

ViestiKirjoittaja Tomi L. » 25.9.2006 21:19

Talvi tuloillaan ja autosta loppuu teho. Neliveto ja kaikki ni mikäpä olis esteenä tehon lisäykselle. Tuli siis mieleen että jos tuohon laittais ahtimen kiinni, remmi vaiko pakokaasu, siinäpä kysymys. Kumpi siis parempi hinta/teho/kestävyysakselilla? Haussa on siis ihan käyttöauto eli ei tarkotus saada mitään kisavehjettä vaan kohtuullinen tehonlisäys. Bolt on kittejä löytyy, ne vaan maksaa aika paljon enemmän ku "osista" rakennettu. Ja mikä olis sellanen paja suomessa joka tuon homman tekis, itellä ei osaaminen riitä eikä aika sen opiskeluun?

Ja jotta saadaan katsastushommat tähän mukaan ni mitenkäs tollasen lailliseks saattaminen? Mallisarjassa jos on turbo ni riittääkö se vai pitääkö siinä mallisarjan tehokkaimmassa autossa olla turbo että menee heittämällä leimaan?

Kiitos.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.9.2006 22:52

Ei riitä katsastukseen vertailu turbollisiin yksilöihin. Jos muutat jotain koneesta, niin pitää tehdä se käytönaikainen päästömittaus. Kutsuvat jotkut VTT-testiksi. Koko tekniikanhan voi toki vaihtaa siksi mallisarjan tehokkaimmaksi, mutta ei sitäkään saa virittää ilman päästömittauksia. Ei ole viritys halpaa vähäpäästöisissä eikä helppoa.

Taitavat ainoat viritykset olla joita saa tehdä laillisesti ilman mittauksia:
1. Pakoputkiston muuttaminen katalysaattorin jälkeen vapaamminvirtaavaksi
2. paremmin virtaava ilmansuodatin
Liekkö muita?

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 26.9.2006 2:40

Ja se mallisarjan tehokkain on kuitenkin vapari, eli R32. Eipä sillä tosiaan ole mitään merkitystä millä muilla koneilla samaa mallisarjaa löytyy. Päästöjä ei voi omavalmiste koneessa verrata mihinkään.
VTT-testistä vähä jokaisessa turboketjussa puhutaan tällä foorumilla. Kenelläkään ei vaan tunnu olevan varmaa sanaa mistään. Puhutaan kuitenkin yli 1000e/kokeilu. Eli halpaa lystiä se ei ole.

Jos valmiit kitit tuntuu kalliilta niin jätä ton auton virittäminen. Varsinkin jos teetät työt jossain niin vaikka keräisit kaikki osat halvemmalla jostain maksaa työ paljon koska sovittamiseen menee aikaa.

Valmiilla kitillä periaatteessa voit saada sen leimaan. Jos löydät esimerkiksi jonkin saksalaisen kitin missä on TÜV todistus missä näytetään kaikki päästöt(rasituksessa, kylmässä, kuumassa yms.) niin se voi kelvata. Kuitenkin suomessa ainakin VTT-testi menee niin että se on auto kohtainen. Eli silloin myös noi TÜV todistukset voi olla hankalia. Kokemusta ei siis ole, ajattelua vain... AKE neuvoo, kunhan vain löytää oikean henkilön.

Tehohan sitten ei saa nousta kuin +20% omasta tai mallisarjan tehokkaimasta. Jos R32+20% niin silloin joudut päivittämään alustan yms. vastaamaan ärrää(ei mitään tietoa taas mitä tarvitset).
Jos noi tehorajat taas ei riitä niin tarttee anoa poikkeuslupaa. Se taas oma "rumbansa", mutta mahdollinnen. Päästöille kuitenkaan et voi anoa poikkeuslupaa, tai ainakin näin minulle on sanottu konttorilla.

Enkä siis ota mitään vastuuta mun sanoista, että jos homma vielä kiinnostaa niin tarkista tarkasti AKE:lta miten pitää toimia.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 26.9.2006 16:39

eikös tohon kannattais hommata jostain TT:n tekniikka. Vai tarvitaanko nuo päästömittaukset tuollaisessakin swapissä?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 26.9.2006 20:45

Vai tarvitaanko nuo päästömittaukset tuollaisessakin swapissä?


Ei tarvi

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 27.9.2006 17:23

Onhan se V6:kuutonen aika onneton kone turbottamisen suhteen.
Ruotsissa ovat vaihtaneet noihin V6 4motioneihin 1.8T koneita...Taitaa vaan olla niin että siellä sais ton V6:senkin turbottaa...

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 28.9.2006 18:59

Pidetään kuitenkin mielessä että asumme tuhansien sulojen ja sarvikuonojen maassa.

Otetaan esimerkki: Auto on vm. -90 ja vähäpäästöiseksi merkitty. Pihassa on toinen auto vm. 2006, johon rekka on antanut pusun takaluukkuun ja muutenkin kori on ympärivaurioitunut eli auto on täydellinen tekniikanluovuttaja. Kone, laatikko, sähköt, mittaristo ja saastelaitteet olis tarkoitus vaihtaa täydellisenä pakettina. Millä pystyt muutoskatsastuksessa todistamaan että vm. -06 kone täyttää vuonna -90 voimassa olleet päästövaatimukset? Ilman paperia tämä swappi ei ole suomessa mahdollista.

Maahantuoja ei anna todistuksia päästöistä. Onko ainoa keino VTT-testit? Ideoita?

No tämä on ihan hatusta (osittain) vedetty esimerkki mutta pointti on se ettei mikään ole helppoa tai itsestäänselvää vaikka netissä välillä niin lukee.


E: Hei toi vaatimustenmukaisuustodistus kuulostaa hyvältä, kiitoksia vinkistä. Pitääpä hommata sellainen ja kysyä inssiltä kelpaako, mutta pakkohan sen on kelvata.

Sama toimii varmasti pelkän tekniikkapaketin kanssa jos sellaisen tilaa vaikka saksasta. Vaikka trukkilavallisen TT:n tekniikkaa vaatimustenmukaisuustodistuksen kera. Kauppakirjassa pitää olla luovuttaja-auton runkonumero muiden tietojen lisäksi. Sillä saa sidottua vaatimustenmukaisuustodistuksen kyseiseen tekniikkapakettiin.
Viimeksi muokannut jimmy, 29.9.2006 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.9.2006 21:13

Jimmy: hommaat tuon kolariauton vaatimuksenmukaisuustodistuksen maahantuonnilta. Tuosta selviää auton päästövaatimus. Täytyy ottaa huomioon, että autosta on vanhempaan vaihdettava kaikki päästöihin vaikuttavat osat.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 28.9.2006 21:30

Kyllä tuommoinen esimerkin omainen kertominen foorumilla aukaisee asiaa todella paljon kuin pelkkä mutu ja olemattoman tiedon vääntäminen, jimmylle propsit asiallisesta viestistä, tämä näin OT:nä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.9.2006 23:13

Vähän samaa linjaa jatkaen; Jos pystyy osoittamaan että tämä uudempi auto on ollut rekisterissä suomessa niin eikö sillä pysty osoittamaan että se on täyttänyt rekisterissä ollessaan sen aikaiset vaatimukset ja kun aiemmat on lievempiä niin nou problem?

Vai meneekö tuo ollenkaan noin...

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 29.9.2006 8:13

Siinä rek.otteessa ei ole merkintää minkä päästönormin se auto täyttää. Tämä tieto löytyy tästä vaatimuksenmukaisuustodituksesta. Suomen byrokratiaan kun ei todellakaan sovi tuollainen yleistys että uudemmassa on luonnollisesti tiukemmat rajat.

Ja jos tuollasessa projektissa se vaatimuksenmukaisuustodistus on kynnyskysymys, ei kannata ehkä aloittaa..:)

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 29.9.2006 19:09

Ruotsissa ovat vaihtaneet noihin V6 4motioneihin 1.8T koneita...


Ei missään olis lisää juttu tuollaisesta projektista?

T.V.S
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.11.2004 11:41

ViestiKirjoittaja T.V.S » 30.9.2006 10:56

Jenkkilästä saa niitä kittejä.Harmi vaan että kanta auto on niin kallis.

http://videos.streetfire.net/search/r32 ... 2bfda7.htm

Ric
-
Viestit: 25
Liittynyt: 28.8.2006 18:55

ViestiKirjoittaja Ric » 7.12.2006 18:15

Tuolta löytyy kans: http://www.hgp-turbo.de/


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa