G2 vaihdelaatikon vaihdosta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

G2 vaihdelaatikon vaihdosta

ViestiKirjoittaja Jarok » 23.9.2006 19:23

Eli itselläni on tuollainen 1.3-litraisella ruiskukoneella oleva 90-vuosimallin kakkis, ja vaihdelaatikko alkaa olla hyvinkin illassa jo. Tuli mieleen sellainen asia, että mitenkäs noi golffien vaihdelaatikkojen vaihdot menee? Onko vaihdelaatikkoja moniakin eri malleja, ja miten onnistuisi esimerkiksi viisivaihteisen laatikon asennus nelivaihteisen tilalle?

Ja jos jollakin on vaihdelaatikkoja tarjolla, niin olen kyllä kiinnostunut ostamaan moisen pikapuolin, nykyisellä ei varmaan enää ajella tuhattakaan kilometriä.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 23.9.2006 23:32

1.3:een ei käy esim. 1.6 ja 1.8 litraisten 020 laatikot. Ykskolmosen nelivaihteinen on tyypiltään 084 ja viisivaihteinen 085. Todella harvassa on nuo viisivaihteiset.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 24.9.2006 0:36

Jees, kiitos infosta, helpottaa paljon laatikon metsästystä, kun tietää vähän mitä hakee. Löytyisiköhän saksasta 5v laatikoita tohon 1.3 -litraiseen..


Kokeilis vielä vaihtaa vaihteistoöljyt tuohon, jos nyt selviäisi edes talven yli, kun ei viitsisi kylmässä alkaa riehumaan uutta laatikkoa paikoilleen.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 28.9.2006 20:52

By the way, miten helsketissä sen vaihdelaatikon öljyn tarkistuspropun saa irti? Väänsin tänään jonkin aikaa sen mitä äijästä lähti, eikä hievahtanutkaan. Ilmeisesti siihen ei ole kukaan tehtaan jälkeen koskenutkaan.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.9.2006 10:48

Pulttipyssyllä, saattaa olla todella tiukassa.

Ei sitä ole edes pakko avata, vanhat öljyt pois kokonaan ja 2l uutta tilalle vaikka nopeusmittarin vaijerin aukosta. Varo kuitenkin ettei se ratas tipahda vaijerin päästä lootaan.

Edit: Unohtakaa koko kommentti, kyse olikin 1.3:sen laatikosta :( Loodasta mitään tietämättä luulisi kuitenkin ne öljyt sinnekin jostain muualta saavan.
Viimeksi muokannut SS, 29.9.2006 13:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 29.9.2006 13:19

^Nyt ei puhuta 020 lodjusta. :)

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.9.2006 16:52

Tiukatkin mutterit ja pultit yleensä aukeaa kun laitat hylsyn vääntimeen niin pitkän (vähintään 1m) putken jatkovarreksi kun saat mahtumaan ja jos ei aukea niin sitten joku paikka ainakin pettää. Tuossa kannattaa käyttää sellaista valmista hylsykannalla olevaa kuusiokoloavainta

VeeTuplaVee
-
Viestit: 163
Liittynyt: 30.8.2003 15:57

ViestiKirjoittaja VeeTuplaVee » 29.9.2006 19:37

Ja se yleensä auttaa että vasaralla naputat muutaman kerran sitä mutteria ja jos viel samalla pystyt vääntämään niin kyl pitäis lähtee. On vaan varsin hapettunu niin tiukkaan kiinni.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.9.2006 20:53

Myös lämmittämisestä voi olla iloa, alumiinilaatikko laajenee enemmän kuin se korkki. Tosin laatikkoa ei kovin rajusti kannata lämmitellä :)

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 1.10.2006 22:39

Jees, kyllä se nätisti aukesi, kun kunnon työkalulla sitä avasi. Tyhjennyspropun kautta valui öljyä vähän alle litra, parisen litraa sisään ja johan hiljeni, mutta toinen ääni jäi, veikkaisin painelaakeria kytkimestä. Anyway, laatikko voi mennä hyvinkin pian sököksi, kun aivan liian vähillä öljyillä ajettu, joten ei varmaan haittaa, vaikka hommaa sen laatikon talliin varmuuden välttämiseksi.

Guzzi
-
Viestit: 9
Liittynyt: 18.10.2006 18:09

ViestiKirjoittaja Guzzi » 28.10.2006 21:15

Omastani sain vaihdelootan öljyntäyttöpropun irti seuraavalla konstilla. Ostin Robinhhodista 17mm. ulkohalkaisijalla olevan jatkomutterin ja 17mm. räikkälenkin. Jatkomutteri oli tarpeeksi pitkä, että se tuli propusta ulos, ja siihen sai räikkälenkin. ja sitten vääntämään. Öljytilavuus mulla oli 2,2 l. Niin joo, Golf oli -85/ 1,3/ 4v

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 28.10.2006 22:56

Uus laatikko on jo tallissa ja ajattelinpas tuon kytkyttimenkin vaihtaa samalla. Olipahan vain vinkeät pultinkannat siinä paineasetelmassa. Kai ne on 9mm quattrot näin silmämääräisesti katsottuna, pitää jostain etsiä moinen hylsy ja alkaa irroittelemaan. Ja sitten jossain vaiheessa autosta irti laatikko ja kytkin ja uudet rensselit sisään.

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 1.11.2006 15:56

Aihetta sivuten, missä muuten on 1,3:n nelilovisen laatikkoöljyjen täyttötulppa? Yritin haeskella tässä päivänä eräänä, mutta sen verta möhnän peitossa koko komeus ettei pistänyt silmään. Vagcatista yritin katsella, mutta siellä näyttää räjäytyskuvassa tulppia olevan vähän joka suunnalla, joten arvoitukseksi jäi missä on se oikea.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.11.2006 18:37

ota kaikki pois ja lisää nopeusmittarivaijerin kautta =)

NixCalibur
-
Viestit: 36
Liittynyt: 15.7.2005 15:17

ViestiKirjoittaja NixCalibur » 8.1.2007 21:41

Täyttötulppa on 084/085 -laatikossa siinä vetarin laipan takana yläviistossa, tyhjennystulppa alempana. Korkkiin käy 17mm kuusiokolo. Voi olla tiukassa jos ei ole aiemmin auottu. Kätevästi tuntuu aukeavan kotikonstein jos hitsaa 10mm pulttiin mutterin ja vääntää sitä pitkällä räikkäjatkolla pyöränkotelosta käsin.

Btw, missä sijaitsevat 085:n ja 084:n valmistenumerot? Pitäisi parista askista kaivaa selville, mutta ovat niin sonnan peitossa kauttaaltaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.1.2007 21:50

Alimmassa kohtaa vaihteistoa pitäisi kai olla noissakin.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 8.1.2007 22:41

Vaihdoin vihdoin ja viimein koko laatikon. Viimeisenä kiinnittelin sinne pohjaan piuhoja ja totesin että onpas sittenkin erilainen se liitin siinä, enkä tullut vaihtaneeksi ennen kuin uus laatikko oli jo autossa. Eli piti sitten tehdä uudempisähköiseen vanha abikoliitin. Kiva pikku projekti vääntää kylmässä tallissa, flunssanhan siitä sai. Suurin ongelma oli kuskin puolen vetoakselin laittaminen takaisin paikoilleen, ennen kuin hoksasin miten sen helpoiten sinne saa. Sittenhän se meni ongelmitta. Ja auto on taas melkein kuin uusi, polttoaineenkulutuskin tipahti perstuntumalla melkoisen reilusti. Ja jokseenkin tuntuu, että auto vetääkin paremmin. Taisi olla laakerit melkoisen loppu siitä vanhasta boksista.

Ai niin, ja voin ens viikonloppuna tsekata vanhasta vaihteistosta, missä siinä se valmistenumero on.

NixCalibur
-
Viestit: 36
Liittynyt: 15.7.2005 15:17

ViestiKirjoittaja NixCalibur » 15.1.2007 21:51

Meikäkin sai tossa eilen askinvaihtoprojekin päätökseen. Nyt löytyy 5 pykälää neljän sijaan ja samalla tuli uusi kytkytin. Siitä valmistenumerosta vielä että se löytyi moskan alta kytkinkotelon päältä molemmista siitä kumitulpan vierestä. Oli sentään lämmin talli tehdä hommia. Reilu 20h siinä koko hommassa meni yhteensä kaikkine valmisteluineen, mutta ensikertalaiselle riittää että nyt kulkee taas ja säästyi pitkä penni=).

Ja kiitokset vielä pomoille firman tallin lainasta sekä nimimerkille "8th Dimension" kun jaksoi kuunnella tallissa v*ttuilua ja jeesasi aina tarpeen mukaan!

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 15.1.2007 22:16

Mulla vajaa 11h. :D Ja kylmä talli. :p Ja mitä hemmettiä, löysit jostain 085-laatikon? Voisin olla kateellinen. :D

NixCalibur
-
Viestit: 36
Liittynyt: 15.7.2005 15:17

ViestiKirjoittaja NixCalibur » 15.1.2007 23:07

Toi 085 tuli puolivahingossa ku kaveri oli viemässä peräänajettua Poloa Kuusakoskelle. Auto kuitenkin vielä liikkui ja mittarissa oli 211tkm. Kokeilin ihan piruuttani että miten pelaa tuo tekniikka. Kaveri myi mulle koko pirssin rautaromun kilohinnalla ja otin siitä talteen mosan apulaitteineen, laatikon ja kaikenlaisia muita pisteosia ja sen jälkeen toimitin raadon eteenpäin. Polon laatikon vanha vaihteistoöljykin oli puhdasta kun valutin pois.

Jotain tuon vanhan 084:n kunnosta varmaan kertoi se että kytkinakseli lonksui joka suuntaan kun käsin heilutti ja painelaakeri oli syönyt ohjainputkeen kunnon loven. Ainoa mikä vanhassa ei ollut väljä niin oli tuo irroitinvivusto=).

Toivotaan että nyt pelittää. ETKA muuten kertoo että vaihteiston siirtotangon liitososa on erilainen 084 ja 085 askeissa. 5-loviseen tarkoitettu ei mahtunut mulla liikkumaan kun otti kiinni ohjausvaihteeseen, joten laitoin vanhan kulahtaneen kuulahässäkän paikalleen kutistesukalla tiivistettynä=). Täytyy se vielä vaihtaa uuteen samanlaiseen kunhan sellainen saapuu marmoritiskille. Vaihdekepin kotelosta joutui vänkärin reunasta nappaamaan palan peltiä pois että meni viitonenkin silmään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa