Passat V6 "jysähdys" kytkintä painaessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

Passat V6 "jysähdys" kytkintä painaessa

ViestiKirjoittaja Orm » 13.9.2006 21:52

Auto siis vuoden -98 Passat 2.8 syncro. Vaihdetta vaihtaessa kuuluu ja tuntuu kevyt jysähdys kun painaa ja nostaa kytkimen hieman terävämmin. Kylmällä koneella, kun tyhjäkäynti korkeampi ei onnistu polkemaan kytkintä niin kevyesti jottei jysähdys kuuluisi / tuntuisi. Onko aihetta huoleen?

Itsellä tuli mieleen että moottorin tai laatikon tukikumi alkaa olla sen verran löysä että pääsee liikkumaan ja aiheuttaa äänen. Täytyy tutkailla asiaa kunhan saa sopivan paikan missä katsoa. Onko muilla kokemuksia kyseisestä ominaisuudesta? Autoon tehty hiljattain kytkinremppa.

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 15.9.2006 9:05

Mun kipossa on myös vähän samantyyppistä oiretta, auto tosin -99 TDI syncro variant, jolla ajettu yli 300tkm. Kytkimen kiinniottovaiheessa kuuluu vaimea tömähdys. Lisäksi tietyllä nopudella voimansiirto (kardaani?) resonoi. Se kuuluu auton sisällä vaimeana humisevana äänenä. Epäilyt kohdistuvat täälläkin moottorin tai vaihteiston tukikumeihin. Toinen vaihtoehto on kaksoismassavauhtipyörän kuoleentuneet vaimenninjouset ja kolmas ajan myötä tulleet välykset voimansiirrossa. Liekö V6:ssa millainen rakenne vauhtipyörässä?

Nämä siis ovat pelkkiä arvailuja. Eipä ole tullut sen enempää tutkittua asiaa, kun tuo ääni ei niin kovin pahalta vielä vaikuta. Tietysti jos sulle selviää, mistä ääni johtuu, niin tieto siitä olisi tännekin tervetullutta :)

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 15.9.2006 14:15

No niin, äänen aiheuttajaa on nyt paikallistettu. Ääni tulee perästä. Kardaadia kun pyörittää, tuntuu selvä välys. Soitto asiantuntijalle, ja eka kysymys paljo ajettu ja onko stefoja vaihdettu, 155 tkm ja kyllä, ja vastaus samantien. Kardaadin kiinnitykset perään päässeet löystymään <---- ei tehty merkkiliikkeessä. Ei kuulemma ainoa tapaus missä "nyrkkipajan" jäljiltä kiinnitykset löystyy.

Tässä jo ylimääräisiä sydämentykytyksiä kerkesi tulemaan kun kardaania pyörittäessä tuntui ja näkyi selvä välys. Tiistaina selviää sitten lopullisesti oliko vika siinä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Siihen asti rauhallista ajoa, jos ollenkaan.

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 15.9.2006 14:27

Saattaa Orm olla että pajareissulla ei ongelma parane. Jos kolaus on vain lievä tömähdys niin kyseessä lienee "quattrokolaus" joka on ominaisuus vagin torsennelivedoissa. Jos jotain oiretta pajalla löytyy ja se tuon tömähdyksen korjaa niin raportoi tänne.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 24.9.2006 18:56

^ Noniin, eli oikeassa olit quattro-kolauksen kanssa. Tosin sitä vahvisti vaihdelaatikon murtunut vasen kannake ja perän etummainen kannakekumi joka oli tiensä päässä. Nämä vaihtamalla jysähdys ei kuulu enää kuin terävästi kytkintä käyttämällä, ei normi ajossa. Täytyy vielä tsekata ne pari muuta kannakekumia missä kunnossa ovat ja vaihtaa jos tarvetta ilmenee.

Kertokaas quattro- spesialistit miten paljon kardaadi saa pyöriä ns. normivälyksen rajoissa kun sitä käsin pyörittää? Olen kuullut hieman ristiriitaista tietoa ammattimiesten suusta.

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 24.9.2006 23:28

Jos nyt oikein muistelen niin varttikierros ainakin itsellä.

-JuppeP-
-
Viestit: 84
Liittynyt: 12.8.2003 20:07

ViestiKirjoittaja -JuppeP- » 27.9.2006 15:05

Paljon kustansi perän kannakekumi? Samaa ongelmaa kanssa reilummalla kytkimen käytöllä...

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 27.9.2006 19:09

Marmoritiskiltä antoi hinnaksi ~60€, sama kumi Saksan liikkeessä 12 €. Tarkkaa hintaa en tiedä kun sain "takuuseen".

Rässä
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.9.2004 1:43

ViestiKirjoittaja Rässä » 13.10.2006 11:59

Itsellä kans -00:ssa sama ongelma, ihmetyttää kun auto on vain 105 tuhatta ajettu ja nyt jo väljää (kyllä, kilometrit pitävät paikkansa. Ns. "suomi-auto" huoltokirjalla). Auto on ostettu vastikään VW liikkeestä, meneekö tuo ns. virhevastuun piikkiin eli voinko toivoa että autoliike maksaisi korjauksen?

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 13.10.2006 12:20

Kannattaa ainakin kysyä ja neuvotella asiasta, varsinkin kun merkkiliikkeestä ostettu. Kerro sitten miten kävi ja jos jokin diagnoosi siihen että mistä se kuuluu, onko se tosiaan "Quattro tömäys" ;)

V6
-
Viestit: 31
Liittynyt: 30.7.2004 10:18

ViestiKirjoittaja V6 » 16.10.2006 13:43

Itselläni kuului 120 tkm ajetussa V6 passatissa tuollainen jysähdys ja aika kovaakin aina kun laittoi pakille tai pakilta pois, siis kytkintä nostettaessa. Reilun kuukauden "jysähtelyn" jälkeen loppui meno kokonaan, vasen takavetoakseli poikki.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 19.10.2006 1:39

Mulla kävi sama homma-^. Tosin on jo pari vuotta kolahdellut ja tömähdellyt...

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 28.11.2006 11:39

Ajattelin nostaa topicin ylös kun omassa -98 passatissa kuuluu myös tommonen tömähdys. Ja samalla tavalla kuin Ormilla, että kylmänä enemmän kuin lämmenneenä. Ei se kuitenkaan omaan korvaan kovin häiritsevä ole, mutta mielellään sen korjaisi.
Mutta sen haluaisin tietää, että kuinka kiirettä tuon kanssa kannattaa pitää? Jos turhan rivakat paikaltaan kiihdytykset jättää pois, niin paljoa tuo ei liene huonommaksi mene..?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 34 vierailijaa