Digituning?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

Digituning?

ViestiKirjoittaja sakarivo » 29.8.2006 22:28

Oon aikeissa vaihtaa ohjelmaa eli onko kellään tietoa tuosta digituningin softasta? miten se käyttäytyy 1.8t:ssä? mihin ahdot nousee ja ahtaako tasasesti (huojuuko vedättäessä)? onko luvattu väännön lisäys huomattavissa? suht edullisesti sen tuo paikallinen asentaja laittais jos vaan tietäis muuttuuko se tästä entisestä (ns. halpalastu tällähetkellä). Niin ja vanha lastu on myynnissä;)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 30.8.2006 16:34

(huojuuko vedättäessä)?

huojuuko sulla nytte??

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 30.8.2006 19:32

Ei, mutta paine vaihtelee joskus vetojen välillä (toisinaan max 0.9 ja toisinaan 1,2 bar) mutta tasainen kuitenkin (tuskin nykyisen lastun vika). On vain ollut monilla puheenaiheena tuo aaltoilu lastutuksen jälkeen ja eräillä einiinkalliilla lastuilla varsinkin, mietin vain tuon digituningin hinnan takia että onko tää näitä. Lastua oon vaihtamassa sen takia koska paikallinen asentaja yllytti kokeilemaan ja rahat takaisin tyytyväisyys takuulla, väitti että ero mun nykyiseen "halpis lastuun" on huomattava

Umbrella
-
Viestit: 23
Liittynyt: 28.5.2006 17:38

ViestiKirjoittaja Umbrella » 30.8.2006 19:51

Kuukauden verran on Golfissani ollut Digituningin lastu olen ollut tyytyväinen;) Ahdot nousee isommilla vaihteilla n. 1 Bar:iin, eikä huojuntaa esiinny. Vääntö alkaa n.3000k/min kohdalla ja jatkuu tasaisesti huipulle saakka. Korkeammilla kierroksilla ahtopaine alkaa laskea tasaisesti, mutta luulen, että se kuuluukin asiaan. Softa pantiin alkuperäiselle lastulle ja maksoi 500€.

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 31.8.2006 17:30

Pasin asentama ilmeisesti? Pitikö ecu avata vai onnistuko se töpselin kautta?

Umbrella
-
Viestit: 23
Liittynyt: 28.5.2006 17:38

ViestiKirjoittaja Umbrella » 31.8.2006 18:16

Joo. Pasihan sen asensi. Ecu piti avata, koska minulla on vaijerikaasullinen AGU kone. -00 malleista eteenpäin onnistuu piuhan avulla. Eihän se Ecu:n kautta lastuttaminen kauaa kestänyt. 40min ja olin jo kotimatkalla.

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 4.9.2006 16:47

joo on täsä tullu pähkäiltyä tuota digituningia kun suunnittelin putken(putkien 8E korisessa) vaihtoa ja uutta isompaa ahdinta ja kuuleria ja sitten vielä ne suuttimet plus että sitten varmaan kannattais teettää näille palikoille paremmin sopiva ohjelma eli... tulin siihen lopputulokseen että pistin nettiautoon hakusanaksi audi s4... tuon viri-osapaketin hinta kun lähentelee välirahaa tällaiseen

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 5.9.2006 9:39

^^Onko -03 A4 1.8TQ:ssa vaijerikaasu vai mikähän oli kun paikallinen toimipiste ei saanut työnnettyä piuhaa pitkin ohjelmaa vaan piti avata ecu?

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 5.9.2006 19:46

Kyl siinä sähöllä toimiva on, vaan nää halvat chipit on tinattavia lutikoita, ja rahalla saa johtoapitkin ohjelmoinnin. Sen verran oon saanu selville että pitäs tuo digituning ainaskin mennä johtoapitkin vaikka hinta ei päätä huimaa, eli varmaan riippuu minkälaisen lastun/ohjelman hankkii

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 13.9.2006 21:56

Digituningilta saa myös TUV- hyväksynnän uudelle ohjelmalla eli voi muutoskatsastaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.9.2006 19:19

TUV ei riitä Suomessa turboautojen viriohjelmille.

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 23.9.2006 7:16

no kerroppa ny kaikille muistin virkistykseksi mitä siihen tarvitaan. TÜV, dynolappu,.....? mitä vielä? Kiinnostaa itteäki sen verran että jos kuitenkin..

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 23.9.2006 11:16

Useinmiten tarvitaan päästömittaus. Ns. kylmäkäynnistys simuloidulla ajolla.
Yleisesti ottaen kannattaa kysyä suoraan tapauskohtaisesti AKE:lta.
Eli autosta ja viritysasteesta riippuen vaativat erinäisiä dokumenttejä...

a6 rojekti
-
Viestit: 12
Liittynyt: 23.9.2006 19:26

ViestiKirjoittaja a6 rojekti » 24.9.2006 14:04

Mulle tulee digituningin lastu 1.8t -vm 98 Kannattaako mun laittaa jr:n vapavirtaussuodatin ja forgen bypass venttiili ennen vai jälkeen lastutuksen? onko jollain kyseinen lastu, ehkä suodatin ja vaihdettu bypass miten toimii?

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 25.9.2006 17:29

No sen verran on tuosta vapaussuodattimesta kokemusta että kyllä se ainakin moottorin ilmansaantia helpottaa. Satasen vauhdissa tasakaasulla imusarjan alipaine on vakiosuodattimella n.-0.6 ja kartiosuotimella -0.3/-0.4 ja onhan ne imuäänetkin ihan kivat...
Bypass taas yleensä antautuu lastutuksen jälkeen kun imusarjan ylipaine kasvaa vakiota suuremmaksi, toki vakio boschlainenkin voi kestää jonkin aikaa ja ainakin itellä kesti puolivuotta ja on vielä ehjä (tosin forge vaihdettu tilalle ja ehjä hyllyyn)

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 27.9.2006 21:39

Kyllä se vaan tuo Digituningin TUV- todistus riittää, se vaan pitää tilata jokaista autoa varten erikseen saksasta valmistenumerolla ja se maksaa lisää. Siinä kun todistellaan samalla nuo päästöt ja tehot. Ainakin Dieselissä tehoa tule sen mitä lupasivat, mitattu penkissä.

AudiGT200
-
Viestit: 642
Liittynyt: 6.1.2004 19:35

ViestiKirjoittaja AudiGT200 » 28.9.2006 13:34

Bypass taas yleensä antautuu lastutuksen

Kovat on paineet!! Reilusti yli 2ilmeisesti. Vanhemmitenhan vakio bypass hajoaa joka tapauksessa. Forgei ja muitakin pitää huoltaa ; )
Mut jos paine(läpipäästettävä ilma) on ongelma,niin aina voi laittaa kaksi Boschilaista rinnakkain, ja vielä on halvempaa kuin yksi forge...

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 28.9.2006 20:18

juu noin se varmasti on kun omaanikaan en ole vielä rikki saanut, täällä vaan moneen kertaan on sitä moitittu..

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.10.2006 16:04

Ja paljonko tämä TUV lappu maksaa lisää?



Ja lainaus AKE:n sivuilta (Suomen viranomainen siis näkee turbomoottorin minkä tahansa muutoksen moottorinvaihtona):

Moottorin vaihdon yhteydessä vaadittavat dokumentit

Katsastustoimipaikka voi muutoskatsastuksessa vaatia mm. seuraavia kirjallisia selvityksiä:

- Valmistajan tai valmistajan edustajan selvitys moottorin vaihdon edellyttämistä osista (mm. jarrut, akselistot, voimansiirto, jousitus). Selvitykseksi kelpaa myös varaosaselvitys eli listaus varaosien eroista moottorien välillä.

- Valmistajan tai valmistajan edustajan antama todistus päästövaatimusten täyttymisestä tai puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus päästönormien mukaan suoritetusta mittauksesta. Katsastustoimipaikka voi vaatia selvityksen 1.7.1987 tai sen jälkeen käyttöönotetun auton ensimmäisenä käyttöönottoaikana voimassa olleen pakokaasupäästönormin (direktiivin tai E-säännön) täyttymisestä. Mittauksen voi suorittaa ja mittaustulokset raportoida vain puolueeton tutkimuslaitos, esimerkiksi VTT.

- Valmistajan tai valmistajan edustajan kirjallinen selvitys siitä, onko auto tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen ja mille markkina-alueelle se on alun perin valmistettu.

- Selvitys moottorin teknisistä tiedoista, mm. paino, teho, iskutilavuus ja vääntömomentti. Selvitys tulee olla valmistajan tai sen edustajan antama tai jokin muu luotettava katsastustoimipaikan hyväksymä selvitys.

- Selvitys moottorin tehosta, jos moottoria on muutettu tai tehoa ei muuten voida selvittää. Tehodynamometrimittauksen tulosteessa tulee olla kuvaaja moottorin tehosta ja vääntömomentista. Tuloste tulee olla valmistenumerolla yksilöity.

- Katsastustoimipaikka voi lisäksi vaatia selvitystä moottorin alkuperästä, esim. ostokuitti

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 3.10.2006 23:36

Koko toimenpide ei siis maksa vaivaa.

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 17.10.2006 11:20

Eli se Digituningin TUV todistus tulee saksasta ja se maksoi muistaakseni 180 euroa, siinä on auton valmistenumero ja siinä kerrotaan, että autto täyttää tällä ohjelmalla kaikki nuo vaatimukset. Lisäksihän täytyy olla mallisarjan tehokkainta mallia vastaavat alusta- ja jarruosat. Mallisarjan tehokkaimpia esim: skoda octavia rs, skoda octavia 1.8T, golf 4 variant 133hv tdi, seat toledo sport tdi 150 hv, seat ibiza fr 150 hv 1.8t.

Sitten vaan selvittämään jarruosien erot varaosaliikkeestä. Alustarakenne taitaa malleittan olla aika sama, jos ajatellaan ohjelmalla muutettavia! Samoin kun jarrutkin

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 28.10.2006 20:36

jup, näin kävi että pitkällisen etsinnän jälkeen ässä löytyi ja sopivaan hintaan ;) eipä tarvi tuota digituningia enää miettiä


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa