G3 viiksien vaihto, ratin irrotus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

repa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.8.2006 19:20

G3 viiksien vaihto, ratin irrotus

ViestiKirjoittaja repa » 19.8.2006 10:47

Tarkoitus olisi vaihtaa huonot viikset 10v vanhasta Golfista. Kuinka hankala tuo ratti on saada irti - kannattaako suosiolla hommata joku halpa ulosvetäjäkin käsille ennenkuin hommaan ryhtyy. Mitä olette käyttäneet?

Mitähän muuta pitäisi ottaa huomioon - tietty airbagin irrotuksessa varovaisuutta ja akunkenkä irti hyvissä ajoin.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 19.8.2006 12:29

minulla ratti irtosi ilman ulosvetäjääkin. Se keskimutteri vain auki, ja reilu nykäisy, niin ratti irtoaa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.8.2006 17:48

Se ratti kannattaa merkata rattiakseliin nähden, niin jää sitten samaan asentoon kun laittaa takasin.. Ite oon aina nitkuttanut sen irti, ei ole hirveästi kiinni..
Airbagia varten ohjeet sanoo että miinuskenkä irti, väh. minuutin odotus, ja sitten bägi irti.. Ite en ole noin tehnyt ikinä, eikä ole mitää vikoja ilmennyt.. Kunhan ei pidä virtoja päällä, muuten tulee ainakin vikamuistiin vika.. Irrotettu bägi tulee säilyttää "oikeinpäin", eli VW merkki ylöspäin, jos sattuu räjähtämään itekseen, niin ei lentele mihinkään..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 19.8.2006 20:16


repa
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.8.2006 19:20

Motonetin viiksi...

ViestiKirjoittaja repa » 9.10.2006 16:26

Laitetaans kokemus vielä tänne. Joo helppohan nuo oli vaihtaa - tosin pitkään pohdin airbagin liittimen rakennetta, että mistä nykäsee, kun vainoharhainen olen ;) Jos joku miettii tota samaa niin siitähän se koko keltainen liitinmokkula sitten irtosi suoraan vetämällä tyynymoduulista kuten pitikin. 2 liitinpiikkiä bägissä näyttää aika hennoilta, joten ei kannata kovaa väännellä sivusuuntiin.

Nyt tuli eka kokemus motonetin "laatuosista" - viikset toimi muuten kuin pitikin, ei enää mitään pätkimisiä ja oli jämäkän tuntuiset. Ainoo vaan että vilkkuviiksi ei enää palauta ollenkaan. Ja kun avasin uudelleen katsoakseni olenko mokannut, niin viiksiasetelman keskiössä oleva valkoinen kytkin ei liiku kuin sen pitäisi (jousi kait rikki).

Tosin kyllä toi noitten viiksien "hienomekaniikka" on sen verran loistokasta että ihmetellä saa miten ne orkkiksetkin noinkin pitkään kestää ;)

Laiska kun olen niin katotaan kauanko jaksaa palauttamattoman viiksen kanssa elää, mutta jatkossa pitää miettiä tarkemmin mitä motonetistä ostan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.10.2006 18:39

Ratinhan saa juuri kohilleen, kun ennen irtinykäisyä katsoo linjan mittaristoon nähden. Itse en ole irrottanut bägin johtoja rattia asennellessa, siinä se on roikkunut mukana. Yksi ratti bägeineen on halkovajan seinällä roikkumassa -mossahtaakohan, jos sattuu putoamaan laattialle?

stoge
-
Viestit: 17
Liittynyt: 14.6.2006 20:13

ViestiKirjoittaja stoge » 16.6.2009 20:57

Pienehkö nosto mutta menköön. Eli pyyhkijän viiksen vaihdoin äsken, mutta rattia irroittaessa lähti ratin takapuolella oleva kotelo irti, missä on ilmeisesti airbagin piuhaa rullattuna kerälle. Ihan sotkuks meni piuha joten rullasin sitte uudestaan kerälle sinne sisään ja jätin löysää myös. Mutta ei kotelo suostu enää kunnolla menemään paikoilleen, ja siitä johtuen syntyy pientä hankausta rattiakselin suojakoteloon. Onko tossa jotain kikkaa miten ton kotelon saa paikoilleen hyvin? *Kyseessä siis vr6:sen 4-puolainen airbagratti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tumi ja 16 vierailijaa