G2 1.6 hydr. venttiilinnostimien vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

G2 1.6 hydr. venttiilinnostimien vaihto

ViestiKirjoittaja SS » 16.8.2006 22:00

Mitä tuossa hommassa kannattaisi huomioida? Tarkoitus on vaihtaa jakopään hihna samalla, joten sikäli vaihto on hyvin ajoitettu.

Mutta entäs itse nokka-akselin irrotus ja kiinnitys? Haynesin opas antaa tähän todella tarkan ohjeen, mutta siinä ei huomioida yhden laakerikannen puuttumista. Mikä siis on oikea purku/kasausjärjestys tässä tapauksessa? Vai onko sillä niin väliä?

Entäpä itse nostimet, onko siinä muuta kuin heittää paikalleen ja odottaa 30min ennen käynnistystä?

Ensimmäinen kerta kun nostinremppaa teen, jos se ei jo kysymyksestä selvinnyt :)

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 16.8.2006 22:11

Itse nostelin osat pois ja asettelin ne siihen järjestykseen kun olivatkin.
Nostajat pois vetämällä ja uudet tilalle, nokka kiinni ja pukit momenttiin.
Koppa paikoilleen, remmi kiinni ja ajotus kohilleen ja kovaa ajoa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 16.8.2006 23:09

Jos ihan tuliterät nostajat laitat, kannataa ne laittaa johonkin öljypurkkiin vaikka yöksi, että edes vähän täyttyisivät ennen ekaa starttia..
Siitä laakeripukista, mikä niistä puuttuu? Tasaisesti kun avaa kaikkia ja sama kiristäessä, niin hyvä tulee! Pukit kannattaa laittaa siihen järjestykseen missä olivatkin, ja tietty öljytä ennen paikoillen laittoa..
Uudet nostajat saattaa säksättää jopa vartin ennenkuin asettuvat, ei kannata pelästyä "pahentunutta" käyntiä..

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 17.8.2006 7:30

Muistaakseni toinen pukki vasemmalta puuttuu, sen tilalla on öljysuutin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.8.2006 10:57

Jep, jostain syystä esimerkiksi Haynesin oppaan kuvissa vaan näyttäisi olevan kaikki pukit paikoillaan ja ohje käskee löysätä pukit 2 ja 4 viimeisinä. Venakopan tiivistettä vaihtaessa huomasin yhden puuttuvan, toki asiasta on täälläkin joskus kyselty.

No täytyypä löysätä ja kiristellä kaikkia tasaisesti niin eiköhän se siitä...

Jos ihan tuliterät nostajat laitat, kannataa ne laittaa johonkin öljypurkkiin vaikka yöksi, että edes vähän täyttyisivät ennen ekaa starttia..
Kiitos vinkistä, teen noin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.8.2006 16:30

Mulla tuli Febin nostimen öljyttyinä. Piti säilyttää ylösalaisin ettei valu pois.

Käsin pyörittelin moottoria rauhallisesti ennen kun pistin käymään niinku se jotain olis vaikuttanu :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.8.2006 19:23

Itse asiassa nuo Motonetista saamani palikat ovat myös todella öljyisiä, ei vaan tullut katsottua kummin päin jätin ne säilytykseen. Saattaapi olla, että noissakin on/oli öljyä sisällä.

Mitään merkkiä en nostimista kyllä löytänyt.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 18.8.2006 13:22

Muistaakseni toinen pukki vasemmalta puuttuu, sen tilalla on öljysuutin.

Onko sillä suuttimella paljoo virkaa jos siihen hydrauliseen kanteen istuttaa mekaaniset kupit?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.8.2006 15:32

Kait se nokka-akselia voitelee joka tapauksessa..

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 18.8.2006 21:28

Mutta mekaanisessa kannessa sitten ei oo sitä suutinta vaan pukki sen tilalla, joten voideltuuko koneisto ihan vaan niillä roiskeilla jotka pukkien rööreistä ulos pursuaa?

keskone
-
Viestit: 271
Liittynyt: 1.5.2005 17:54

ViestiKirjoittaja keskone » 19.8.2006 12:48

Mekaanisis kansis pitäis olla voiteluu varten putki mikä ruikkailee öljyy nokille. ...väittää alfamer.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.8.2006 13:25

Mekaanisissa kansissa ylhäällä kannen takareunassa päästä päähän on musta rei'itetty muoviputki, joka sitä öljyä ruiskuttelee.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2006 17:25

Laitoin nostimet öljyyn likoamaan ja huomasin että nostimissa on päällä harmaa, mattapinnalta tuntuva pinnoite. Mikäköhän tuon pinnoitteen tehtävä on?

Kukaan muu huomannut samaa Motonetista ostetuissa nostimissa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2006 23:05

Siis onko noissa yleensä joku pinnoite päällä vai ei? Tarkoitan siis asennuksen jälkeen ylöspäin jäävää sivua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.8.2006 23:13

Mullakin oli Febin nostimissa mattapinta nokka-akselia vasten.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2006 23:23

^Ok, kiitos tuosta. Vielä kun joku tietäisi mitä virkaa tuolla pinnoitteella on. Pienentääkö kitkaa ja kestääkö se pinta siinä lainkaan käyttöä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.8.2006 23:26

Lauantaina nään 60 tkm ajetut nostimet. Kerron miltä ne nykyään näyttää :)

Harvemmin mattapinta kitkaa pienentää. Tarkotus vois olla että nostimet pyöris paremmin kun nokka tarraa tosta pinnasta vähän kiinni.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.8.2006 16:35

^Hyvä, sillä asia todella kiinnostaa.

Nyt vaihdoin nostimet ja totesin, että vanhat nostimet tuntuvat ja näyttävät aivan uusien veroisilta. Mistäköhän sen huomaa, että nostin on vaihdon tarpeessa?

Aiemmin joku nostin jäi aina ajoittain naputtelemaan ja kylmäkäynnistyksen jälkeen saattoi kuulua muutama rapsahdus. Muuten kone kävi vailla epänormaaleja hälyääniä. Vanhoilla nostimilla siis takana 361tkm.

Holz
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

ViestiKirjoittaja Holz » 31.8.2006 17:07

Itse huomasin aikoinaan nostimen vaihdon yhteydessä vanhoissa nostimissa eroja. Kun kokeilee siitä toisessa päässä olevasta "nupista" pyöritellä, osassa noppi pyörii ja osassa todennäköisesti ei. Itse ainakin ajattelin että nämä mitkä eivät pyöri, ovat jumissa ja näin ollen naputtavat.

Tää oli sitten vaan omaa arvailua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.8.2006 19:22

^ Yritin noita pyöritelläkin, en saanut yhtään uutta tai vanhaa nostinta pyörimään. Ilmeisesti kaikki jumissa :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.9.2006 13:30

Lauantaina nään 60 tkm ajetut nostimet. Kerron miltä ne nykyään näyttää :)
Miltä näytti?

Tutkiskelin muuten noita vanhoja nostajia hieman tarkemmin ja kyllä se mäntä siellä nostimen alla tuntuisi kaikissa pyörivän enemmän tai vähemmän notkeasti. Harmi kun ei tullut uusista tuota kokeiltua.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.9.2006 16:12

Huolto-ohjeen mukaan viallisen nostimen voi paikallistaa siten, että kun nostimet vielä ovat paikoillaan, painellaan niitä jollain.. (puukalpula tms. "pehmeä" esine) Jos nostaja painuu kasaan enemmän kuin ** määrän (en muista lukemia) niin se on viallinen.. Eli nostaja ei enää pidä öljyjä tarpeeksi sisällään, ja välys kasvaa --> naputtaa..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.9.2006 0:01

Nostimien yläpinta oli kiiltävä kun mikä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.9.2006 10:39

^Eli se harmaa pinta oli hävinnyt johonkin kokonaanko? Onkohan se pinta siinä sitten vaan jonkinlaisena suojana?

Toni_88
-
Viestit: 92
Liittynyt: 3.2.2006 23:56

ViestiKirjoittaja Toni_88 » 10.9.2006 21:23

Onkohan se sitte samajuttu 1.8 GU koneessaki, ku siinäki on hydrauliset venan nostimet!?!?!?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.9.2006 21:41

Jos vaihtoa tarkoitat, niin samanlaiset nostimet siinäkin on ja samanlailla vaihto sujuu.

GTgolf
-
Viestit: 205
Liittynyt: 21.5.2006 14:44

ViestiKirjoittaja GTgolf » 11.9.2006 11:04

ei oo tullu vielä venttiilikoppaa avattua ja olis vissii nostimien vaihdon aika, niin ois hyvä tietää montako nostinta 8-venttiilinen kone sisältää?? olettasin että 8 kpl :D..

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 11.9.2006 11:06

^ Kyllä ;)

Toni_88
-
Viestit: 92
Liittynyt: 3.2.2006 23:56

ViestiKirjoittaja Toni_88 » 11.9.2006 21:18

Juu u.. täälläki olis varmaan vaihto eessä... :S

sami_84
-
Viestit: 14
Liittynyt: 12.8.2007 13:20

ViestiKirjoittaja sami_84 » 21.8.2007 20:21

Moi.Onko nyt kyse autoni nostimista kun käynnistän autoni kylmänä kone säksättää hetken kunnes lämpenee.Toiseksi huomasin säksätystä hetken väliajoin kierrosten ollessa 1000 tietämissä lämpöisenä.Kun annan soossia koneelle niin säksätys loppuu hetkeksi ja taas ilmaantuu säksätystä kun kone käy kaikessa hiljaisuudessaan.T:Sami
ps:Suurin osa 16V omistajista ajaa 98E:lla. Osa ajaa 95E:llä, mutta tällöin tulee tarkkailla nakutusta.Ajan kyllä 95bensalla ja ajattelin vaihtaa 98oktaaniseen.Myös venttiili välykset säätöön ja ne nostajat vai mitä olette mieltä?Kuinkas paljon ne nostajat maksavat?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.8.2007 20:31

Hydraulisten nostajien tehtävänä on pitää venttiilivälyksen oikeana ja niitä on tietty yksi jokaista venttiiliä kohden. Mekaanisista nostajista taidettiin luopua joskus 80-luvun alkupuolella.

Vähän kuulostais nostimilta oireet...

Motonetissä 8,90 €. Kato vaan että ne on jotai hyvää merkkiä jos sieltä ostat.

sami_84
-
Viestit: 14
Liittynyt: 12.8.2007 13:20

ViestiKirjoittaja sami_84 » 23.8.2007 18:55

Onko noi venttiilin nostimet vaikea projekti vaihtaa?Tarviiko hommata uudet nostajat jos räksyttää vai pystyykö säätämään mitenkään?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.8.2007 19:02

Ne on kuluvia osia ja ne uusitaan.

Nokka-akselit jos osaat irroittaa ja kasata takaisin menestyksellä niin siinähän se jo sitten olikin.

Silakka
-
Viestit: 15
Liittynyt: 22.1.2006 19:16

ViestiKirjoittaja Silakka » 11.10.2007 15:51

Tarviiko kampiakselin hihnapyörä irroittaa että saa jakopäänkopan pois?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2007 19:24

Mulla se on kaksiosainen ja yläpään poistaminen riitti. Tiiä sit 8v:stä...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.10.2007 22:05

Ainakin 1.6-litraisessa piti, eli luultavasti 8-venaisissa täytyy. Ja sehän on neljällä kuusiokololla kiinni, pulttipyssy on tuossa kätevä väline, pyörä ja hieman sisälokasuojaa täytyy irrottaa.

E: Siis jos kokonaan täytyy jakopään suojukset irrottaa. Hihnan suojuksen yläpuolisko on erillinen ja irtoaa ilman työkaluja. Ainakin muovisten suojien ollessa kyseessä.

Silakka
-
Viestit: 15
Liittynyt: 22.1.2006 19:16

ViestiKirjoittaja Silakka » 11.10.2007 23:21

Elikkä sitä alasuojusta ei tarvinne irrottaa pelkkien nostajien vaihdon takia?

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

Hydraulisten nostajien vaihtaminen

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 4.1.2008 20:27

Moi. Lainaanpa topiccia jos jollain olisi ollut samanlaiasia ongelmia ja löytänyt syyn ongelmaan tai tietäisi vastauksen muuten vaan.
Eli vaihdoin kaikki nostajat (ostettu Motonetistä) 1.8 8v kanteen (vm-89) mutta jostain syystä jokaisen sylinterin kohdalla jää imunokan alla oleva venttiili "kantamaan" eli puristukset häviää sen siliän tien koko koneesta. Kanteen on tehty täysi remontti, kaikki ohjurit, venttiilit, kumit yms on vaihdettu uusiin ja kansi ajettu suoraksi. Oudoksi asian tekee että puristukset palautuvat ja auto käynnistyy/toimii normaalisti kun vaihdoin imuvenojen kohdille neljä vanhaa nostinta. Olisi mukava vaihtaa imupuolen nostajat myös uusiin kun vanhat naputtaa.
Vertailin uusia toimivia pakopuolen ja toimimattomia imupuolen nostajia, enkä näissä eroja pikaisella mittauksellakkaan löytänyt. Täytyy tässä käydä vielä mittaamassa tarkemminkin.
Itse olen päätellyt seuraavaa:
1. Voiko olla mahdollista, että asia olisi nyt niin pienestä kiinni että, uudet imuventtiilit olisivat pitemmät kuin vanhat ja vanha kulunut nostaja olisi sattumalta kuluneisuudellaan sopivan mittainen? Tosin luulisi, että koneistamo olisi tilannut oikeat venat kanteen.
2. Olisiko vika sittenkin Motonetin nostajissa ja ne vaan sattuivat imuvenojen kohdalle?

Toivottavasti teillä olisi ideoita ongelmaani ja saisin auton taas liikenteeseen. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2008 21:06

Jos ne uudet nostimet takertelee?

Odotitko sen ohjeen mukaiset puoli tuntia että lämpöero tasaantuu?

Pyörittelitkö konetta tarpeeksi että nostimet painuvat kasaan?

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 4.1.2008 21:20

Seetirenkaita koneistettu turhan paljon, eli imuvenat nousee liian ylös. Kansi mahdollisesti rempattu aiemmin ja venoja mahdollisesti lyhennetty päästä etteivät jää kantamaan.

Tuohon ei kylläkään pitäisi vaikuttaa se että laittaa vanhat nostimet paikalleen ja toimii, elleivät vanhat nostajat ole sitten täysin paskana.

Vaihtoehtona tietenkin että uudet motonetin nostajat jumissa, hieman epätodennäköistä kuitenkin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.1.2008 21:44

Hmm, ilmeisesti luetaan "nakutukseksi" myös sellainen pienoinen säksätys, joka hieman vaihtelee kun auto käy tasaista tyhjäkäyntiä? Eli kuluneet ovat varmaan tuossakin ne nostimen pirulaiset, mutta toisaalta ei tuo ääni ole vielä mitään verrattuna erääseen yksilöön, mikä rauskutti niin kuin 100 käkikelloa yhtäaikaa :D Vieläpä koneen ollessa kuuma ja erottui sisällekin todella selvästi..

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 4.1.2008 22:12

H.Jormalainen: Odottelin kyllä sen ajan mitä korjausopaskin kertoo ja oli ne paljon kauemminkin siellä paikoillaan ennenkuin pyörittelin konetta. Nostimia kun painelee sieltä kupin pohjalla olevasta nupista niin ainakin se painuu kaikissa alas ja palautuu ylöskin.

PK: Kansi on ajettu n.280tkm mutta eihän sitä tiedä vaikka sitä olis jo aikaisemminkin korjattu. Minun rempassa ajettiin seetit uusiksi. Ilmeisesti vaihtoehtona on sitten että kansi irti ja vertaamaan vanhoihin venttiileihin pituutta, että olisiko jo aiemmin lyhennetty, mikäli nyt löydän niitä vanhoja enää, mitat tosin löytyy varmasti muualtakin.
Jos kyseessä tämänlainen ongelma niin venttiileistä ilmeisesti voi koneistamolla päästä ottaa hieman pois? Tässätapauksessa vanhat nostajat ilmeisesti ovat täysin paskana. Kyseltyäni asiasta niin valmiiksi jumiutuneet nostajat ovat kuulema harvinaisia.

Jak3: Ihan tuolle tasolle en nostimineni päässyt mutta tarpeeksi säksätti minullakin, että katsoin parhaaksi vaihtaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.1.2008 23:47

Joo no tuota säksätystä/"sipsutusta" ei oikeastaan edes juuri noteeraa auton käydessä konepelti kiinni, joten en jaksa huolestua. Kottero kuitenkin viikon tuossa oli levällään tallin perällä ja repullinen muita hiluja vaihdettua, niin ei jaksa innostua mihinkään "turhaan" kun reilusti pahempiakin kuullut :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.1.2008 18:26

Nostimia kun painelee sieltä kupin pohjalla olevasta nupista niin ainakin se painuu kaikissa alas ja palautuu ylöskin.
Mulla taas sekä vanhat että uudet nostimet ainakin öljyssä liottamisen jälkeen tuntuivat täysin kovilta, eli sormivoimin noita ei saanut puristettua kasaan. Liekö noissa sitten ilmaa vielä sisässä jos kasaan puristuvat? Kuka tietää, miltä noiden kuuluisi tuntua?

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 5.1.2008 19:37

Nostimissahan on takaisku ja käsittääkseni niissä pitäisi tuntua se, eli painuu alas ja palautuu ylös, jos ovat ehyet. Mulla vanhat on ainakin ihan elottomat, eikä niissä ole eloa vaan nuppi on ja pysyy pohjassa, tosin sen saa vetämällä kyllä ylös sieltä mutta omin avuin pysyy vain pohjassa.

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 5.1.2008 21:39

Tuli tossa mieleen... Korjausopas neuvoo odottamaan 30min nostimien paikalleen laiton jälkeen... kuka kasaa koneen käyntikuntoon alle puolen tunnin,siitä kun viimeinen painin on paikalleen pudotettu...??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.1.2008 21:52

Kaikkihan me noin tehdään :)

Mutta oikeasti; tottuneelta koneen kasaajalta ei mee kauaa kun jo on hammashihna paikallaan ja koitetaan käsin pyörittää konetta. Kyllähän siihen loppuhilujen asettamiseen äkkiä aikaa menee.

Mataho
-
Viestit: 71
Liittynyt: 10.7.2005 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mataho » 5.1.2008 23:39

Onhan siinä aika paljon muutakin tekemistä kun toi hihnan paikalleenlaitto...;D

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 6.1.2008 13:38

Eihän siinä kauhean kauan kestä kun ne loput osat sinne laittaa mutta totuuden nimissä ainakin itseltä kestää ainakin tuplasti kauemmin kuin 30min, kun laittaa nokan paikoilleen, tarkistaa jaon, kiristää hihnan, laittaa jakopään kotelot paikoilleen yms, yms...mutta minä en olekkaan ammattilainen vaan ihan mielenkiinnosta pakko korjata aina kaikki itse :)
Mutta asiaan, löytyi ne vanhat venttiilit vielä, joku päivä kun jaksais käydä hakee uuden kannentiivisteen yms. tarvikkeet ja ottaa kannen irti ja purkaa vähän niin pääsis mittailemaan sen venttiilin pituuden. Siitä varmaan pääsis taas eteenpäin asiassa.

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 7.1.2008 19:20

No nyt sitten näyttääkin ettei kantta ehkä tarvitsekkaan ottaa irti. Soitin koneistamolle ja sieltä varmistui, että kun ajellaan seetit niin lyhennetään venttiilitkin (ei sanatarkka mut lopputulos sama), jutteli myös eri valmistajien nostajista ja mieleeni jäi valmistaja INA (muistaakseni). Motonetistä ostamissani ei moista merkintää, tai mitään muutakaan merkintää löytynyt ja ostamissani oli myös kirkas pinta nokkaa vasten, eikä matta pintainen niinkuin tuolla ylempänä joku mainitsi. No työmatkalla sitten poikkesin Motonettiin ja ajattelin et käynpä kysymässä/ostamassa vielä yhden nostajan. Yllätys oli suuri kun sieltä tuotiinkin tälläkertaa INA:n (lukee pohjassa) valmiste. Hallilla yllätys oli vieläkin suurempi kun lykkäsin ostamani nostajan paikoilleen ja samantien palautui puristukset kyseiseen sylinteriin. Vitutus oli myös melko suuri. Pitääkin ruveta etsimään kuittia aikaisemmasta ostosta ja lähtee hakemaan uudet nostajat...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 7.1.2008 19:27

Tuo on tuttua varmaan monelle muullekkin motonetissä asioineelle, siis että tänään saa mahlen suodattimen, huomenna mann:in ja ylihuomenna jonkin tarvikkeen.. Kannattaa sitten siellä asioidessaan katsoa että kaikki nostajat ovat samoja! pyydä vaikka 16 nostajaa, ja valikoi niistä 8 INA:a, ja anna loput takas;)

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 7.1.2008 19:37

Näinhän se varmaan täytyy tehdä ja tuottaa koko varasto siihen tiskille ja valkkaa siitä parhaat :)

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 7.1.2008 21:38

mitenkään motonettiä parjaamatta niin mulle kävi kans ikävästi kun kävin ostamassa kiertokankien pultit..päätteen mukaan oli ihan oikeat mut ajoinpa talille ja aloin kasaamaan konetta niin johan kasvoi elin otsaan kun oli väärät pultit,no,seuraavana päivänä takaisin tiskille ja myyjä väittämään ett ihan oikeat pultit oli mulle myyty.Onneks oli venton orkkis pultti mallina mukana ja hyvityslapun kanssa sitten motonetistä kotiin..Varmaan myyvät samat pultit seuraavalle "onnettomalle" = /

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.1.2008 22:15

Motonetistä ostamissani ei moista merkintää, tai mitään muutakaan merkintää löytynyt ja ostamissani oli myös kirkas pinta nokkaa vasten, eikä matta pintainen niinkuin tuolla ylempänä joku mainitsi
Minä taas sain mattapintaiset, mutta mitään merkintää niissä ei ollut. Maahantuojalta (Koivunen) ilmeisesti tulee milloin mitäkin, sama pätee muihinkin varaosaliikkeisiin. Etukäteen kannattaa kysellä, minkä merkkistä osaa on varastossa.

Hallilla yllätys oli vieläkin suurempi kun lykkäsin ostamani nostajan paikoilleen ja samantien palautui puristukset kyseiseen sylinteriin. Vitutus oli myös melko suuri. Pitääkin ruveta etsimään kuittia aikaisemmasta ostosta ja lähtee hakemaan uudet nostajat...
Oliko noissa fyysisesti jotain eroa?

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 8.1.2008 17:27

Oliko noissa fyysisesti jotain eroa?

Ulkomitoiltaan täysin samanlaiset mutta sitä sisäosan mittaa on melko hankala mitata kun sitä pitäis pystyä pitämään pohjassa jollain ja samaan aikaan mitata, joten siitä en ole varma. "Kupin" muoto on hieman erilainen, silmämääräisesti näyttäisi nuppi painuvan yhtä syvälle mutta näinhän se ei voi olla kun se ei kerran toimi.

Tuossa kun etsin kuittia niin löytyipä sitten viime keväältä Motonetin kuitti, jonka mukaan olin ostanu nissanin jarruletkun Golffiini, tosin sain kyllä ihan oikeat letkut takajarrusatuloille mutta motonet sai 5.50€:n sijasta 14.90€:a, että näin. Toki olisin voinut kuitin tarkistaa silloin mutta elämä on :)

Hienoahan on myös se, ettei sieltä saa rahojaan takaisin vaan saa ostaa sijoittamillaan rahoilla jotain muuta yhtä hyvää...

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 10.1.2008 19:28

No niin, nyt on sitten saatu kaikki nostajat varustettuna INA-merkinnöillä ja johan rupesi toimimaan eli puristukset on kohdillaan. Paketissa oli Febin tarra, liittyisikö jotenkin valmistajaan tai valmistuttajaan.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.1.2008 23:20

^INA:n ja Febin tuotteista myöskin hyviä kokemuksia, esim. jakoremmin kiristinrulla, kun vaihtoi INA:n tuotteeseen niin loppui se volina eikä tarvinu jättää remmiä niin löysälle (löysemmälle kuin suositus).

tasmania
-
Viestit: 8
Liittynyt: 11.1.2008 23:35

nostajat(hydrauliset)

ViestiKirjoittaja tasmania » 12.1.2008 0:29

Aikoinaan räksätti golffi aamuisin,joskus alko lämpösenäkin,vika oli hydraulisissa nostajissa.Yritin säästeliäästi poimia viallista nostajaa mut hermo meni ja vaihdoin kaikki 8 (80e). ostin sarjan paikallisesta varaosaliikkeestä alejen kera.Nyt vaihdoin autoa vm -84 ja vitun mekaaniset räksättää,tulee mieleen ford.Mut taidan nyt selvitä pelkällä säädöllä?!

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 12.1.2008 13:29

Paketissa oli Febin tarra, liittyisikö jotenkin valmistajaan tai valmistuttajaan.

http://www.ina-laakeri.fi/

bonus
-
Viestit: 43
Liittynyt: 4.4.2008 17:09

ViestiKirjoittaja bonus » 5.10.2009 13:30

Miten tuossa nostimien vaihdossa, tarviiiko pyttyyn laittaa painetta ettei venttiili karkaa? Vai laitetaanko se paine pelkästään jos vaihetaan venttiilinvarren kumit?

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.10.2009 17:41

Eipä tarvitse...Venttiilit eivät karkaa mihinkään ennen kuin olet ottanut "lukitushahlot" pois...

bonus
-
Viestit: 43
Liittynyt: 4.4.2008 17:09

ViestiKirjoittaja bonus » 5.10.2009 18:27

Eli ne ei oo ku nykästä irti ja uusi tilalle.? Ei taija AEBissa olla mitään sokka kiinnityksiä tai muita viritelmiä nostimessa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.10.2009 19:46

Painimet makaavan ihan irrallaan nokka-akselin ja venttiilien päiden välissä.
1) Nokka-akseli pois
2) Nostimet nostetaan pois vaikka ihan sormin
3) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ;)

Muistaa vaan ettei sekoita nokka-akselipukkien järjestystä ja asentoa sekä oikeat kiristysjärjestykset ja momentit.

E: Nyt vasta luin että kyse onkin uudemmasta koneesta. Siltikin periaate lienee ihan sama.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 5.10.2009 19:52

Motonetin nimettömät nostimet oli TD:ssä niin rapisivat välillä ihan normilämmöissäkin, tilalle vaihdoin 210 000 ajetut originaali INA:t ja on ollu hiljanen siitä lähtien.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa