G2 1.6 hydr. venttiilinnostimien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
G2 1.6 hydr. venttiilinnostimien vaihto
Mitä tuossa hommassa kannattaisi huomioida? Tarkoitus on vaihtaa jakopään hihna samalla, joten sikäli vaihto on hyvin ajoitettu.
Mutta entäs itse nokka-akselin irrotus ja kiinnitys? Haynesin opas antaa tähän todella tarkan ohjeen, mutta siinä ei huomioida yhden laakerikannen puuttumista. Mikä siis on oikea purku/kasausjärjestys tässä tapauksessa? Vai onko sillä niin väliä?
Entäpä itse nostimet, onko siinä muuta kuin heittää paikalleen ja odottaa 30min ennen käynnistystä?
Ensimmäinen kerta kun nostinremppaa teen, jos se ei jo kysymyksestä selvinnyt :)
Mutta entäs itse nokka-akselin irrotus ja kiinnitys? Haynesin opas antaa tähän todella tarkan ohjeen, mutta siinä ei huomioida yhden laakerikannen puuttumista. Mikä siis on oikea purku/kasausjärjestys tässä tapauksessa? Vai onko sillä niin väliä?
Entäpä itse nostimet, onko siinä muuta kuin heittää paikalleen ja odottaa 30min ennen käynnistystä?
Ensimmäinen kerta kun nostinremppaa teen, jos se ei jo kysymyksestä selvinnyt :)
Jos ihan tuliterät nostajat laitat, kannataa ne laittaa johonkin öljypurkkiin vaikka yöksi, että edes vähän täyttyisivät ennen ekaa starttia..
Siitä laakeripukista, mikä niistä puuttuu? Tasaisesti kun avaa kaikkia ja sama kiristäessä, niin hyvä tulee! Pukit kannattaa laittaa siihen järjestykseen missä olivatkin, ja tietty öljytä ennen paikoillen laittoa..
Uudet nostajat saattaa säksättää jopa vartin ennenkuin asettuvat, ei kannata pelästyä "pahentunutta" käyntiä..
Siitä laakeripukista, mikä niistä puuttuu? Tasaisesti kun avaa kaikkia ja sama kiristäessä, niin hyvä tulee! Pukit kannattaa laittaa siihen järjestykseen missä olivatkin, ja tietty öljytä ennen paikoillen laittoa..
Uudet nostajat saattaa säksättää jopa vartin ennenkuin asettuvat, ei kannata pelästyä "pahentunutta" käyntiä..
Jep, jostain syystä esimerkiksi Haynesin oppaan kuvissa vaan näyttäisi olevan kaikki pukit paikoillaan ja ohje käskee löysätä pukit 2 ja 4 viimeisinä. Venakopan tiivistettä vaihtaessa huomasin yhden puuttuvan, toki asiasta on täälläkin joskus kyselty.
No täytyypä löysätä ja kiristellä kaikkia tasaisesti niin eiköhän se siitä...
No täytyypä löysätä ja kiristellä kaikkia tasaisesti niin eiköhän se siitä...
Kiitos vinkistä, teen noin.Jos ihan tuliterät nostajat laitat, kannataa ne laittaa johonkin öljypurkkiin vaikka yöksi, että edes vähän täyttyisivät ennen ekaa starttia..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^Hyvä, sillä asia todella kiinnostaa.
Nyt vaihdoin nostimet ja totesin, että vanhat nostimet tuntuvat ja näyttävät aivan uusien veroisilta. Mistäköhän sen huomaa, että nostin on vaihdon tarpeessa?
Aiemmin joku nostin jäi aina ajoittain naputtelemaan ja kylmäkäynnistyksen jälkeen saattoi kuulua muutama rapsahdus. Muuten kone kävi vailla epänormaaleja hälyääniä. Vanhoilla nostimilla siis takana 361tkm.
Nyt vaihdoin nostimet ja totesin, että vanhat nostimet tuntuvat ja näyttävät aivan uusien veroisilta. Mistäköhän sen huomaa, että nostin on vaihdon tarpeessa?
Aiemmin joku nostin jäi aina ajoittain naputtelemaan ja kylmäkäynnistyksen jälkeen saattoi kuulua muutama rapsahdus. Muuten kone kävi vailla epänormaaleja hälyääniä. Vanhoilla nostimilla siis takana 361tkm.
Itse huomasin aikoinaan nostimen vaihdon yhteydessä vanhoissa nostimissa eroja. Kun kokeilee siitä toisessa päässä olevasta "nupista" pyöritellä, osassa noppi pyörii ja osassa todennäköisesti ei. Itse ainakin ajattelin että nämä mitkä eivät pyöri, ovat jumissa ja näin ollen naputtavat.
Tää oli sitten vaan omaa arvailua.
Tää oli sitten vaan omaa arvailua.
Huolto-ohjeen mukaan viallisen nostimen voi paikallistaa siten, että kun nostimet vielä ovat paikoillaan, painellaan niitä jollain.. (puukalpula tms. "pehmeä" esine) Jos nostaja painuu kasaan enemmän kuin ** määrän (en muista lukemia) niin se on viallinen.. Eli nostaja ei enää pidä öljyjä tarpeeksi sisällään, ja välys kasvaa --> naputtaa..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Moi.Onko nyt kyse autoni nostimista kun käynnistän autoni kylmänä kone säksättää hetken kunnes lämpenee.Toiseksi huomasin säksätystä hetken väliajoin kierrosten ollessa 1000 tietämissä lämpöisenä.Kun annan soossia koneelle niin säksätys loppuu hetkeksi ja taas ilmaantuu säksätystä kun kone käy kaikessa hiljaisuudessaan.T:Sami
ps:Suurin osa 16V omistajista ajaa 98E:lla. Osa ajaa 95E:llä, mutta tällöin tulee tarkkailla nakutusta.Ajan kyllä 95bensalla ja ajattelin vaihtaa 98oktaaniseen.Myös venttiili välykset säätöön ja ne nostajat vai mitä olette mieltä?Kuinkas paljon ne nostajat maksavat?
ps:Suurin osa 16V omistajista ajaa 98E:lla. Osa ajaa 95E:llä, mutta tällöin tulee tarkkailla nakutusta.Ajan kyllä 95bensalla ja ajattelin vaihtaa 98oktaaniseen.Myös venttiili välykset säätöön ja ne nostajat vai mitä olette mieltä?Kuinkas paljon ne nostajat maksavat?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hydraulisten nostajien tehtävänä on pitää venttiilivälyksen oikeana ja niitä on tietty yksi jokaista venttiiliä kohden. Mekaanisista nostajista taidettiin luopua joskus 80-luvun alkupuolella.
Vähän kuulostais nostimilta oireet...
Motonetissä 8,90 €. Kato vaan että ne on jotai hyvää merkkiä jos sieltä ostat.
Vähän kuulostais nostimilta oireet...
Motonetissä 8,90 €. Kato vaan että ne on jotai hyvää merkkiä jos sieltä ostat.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ainakin 1.6-litraisessa piti, eli luultavasti 8-venaisissa täytyy. Ja sehän on neljällä kuusiokololla kiinni, pulttipyssy on tuossa kätevä väline, pyörä ja hieman sisälokasuojaa täytyy irrottaa.
E: Siis jos kokonaan täytyy jakopään suojukset irrottaa. Hihnan suojuksen yläpuolisko on erillinen ja irtoaa ilman työkaluja. Ainakin muovisten suojien ollessa kyseessä.
E: Siis jos kokonaan täytyy jakopään suojukset irrottaa. Hihnan suojuksen yläpuolisko on erillinen ja irtoaa ilman työkaluja. Ainakin muovisten suojien ollessa kyseessä.
Hydraulisten nostajien vaihtaminen
Moi. Lainaanpa topiccia jos jollain olisi ollut samanlaiasia ongelmia ja löytänyt syyn ongelmaan tai tietäisi vastauksen muuten vaan.
Eli vaihdoin kaikki nostajat (ostettu Motonetistä) 1.8 8v kanteen (vm-89) mutta jostain syystä jokaisen sylinterin kohdalla jää imunokan alla oleva venttiili "kantamaan" eli puristukset häviää sen siliän tien koko koneesta. Kanteen on tehty täysi remontti, kaikki ohjurit, venttiilit, kumit yms on vaihdettu uusiin ja kansi ajettu suoraksi. Oudoksi asian tekee että puristukset palautuvat ja auto käynnistyy/toimii normaalisti kun vaihdoin imuvenojen kohdille neljä vanhaa nostinta. Olisi mukava vaihtaa imupuolen nostajat myös uusiin kun vanhat naputtaa.
Vertailin uusia toimivia pakopuolen ja toimimattomia imupuolen nostajia, enkä näissä eroja pikaisella mittauksellakkaan löytänyt. Täytyy tässä käydä vielä mittaamassa tarkemminkin.
Itse olen päätellyt seuraavaa:
1. Voiko olla mahdollista, että asia olisi nyt niin pienestä kiinni että, uudet imuventtiilit olisivat pitemmät kuin vanhat ja vanha kulunut nostaja olisi sattumalta kuluneisuudellaan sopivan mittainen? Tosin luulisi, että koneistamo olisi tilannut oikeat venat kanteen.
2. Olisiko vika sittenkin Motonetin nostajissa ja ne vaan sattuivat imuvenojen kohdalle?
Toivottavasti teillä olisi ideoita ongelmaani ja saisin auton taas liikenteeseen. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Eli vaihdoin kaikki nostajat (ostettu Motonetistä) 1.8 8v kanteen (vm-89) mutta jostain syystä jokaisen sylinterin kohdalla jää imunokan alla oleva venttiili "kantamaan" eli puristukset häviää sen siliän tien koko koneesta. Kanteen on tehty täysi remontti, kaikki ohjurit, venttiilit, kumit yms on vaihdettu uusiin ja kansi ajettu suoraksi. Oudoksi asian tekee että puristukset palautuvat ja auto käynnistyy/toimii normaalisti kun vaihdoin imuvenojen kohdille neljä vanhaa nostinta. Olisi mukava vaihtaa imupuolen nostajat myös uusiin kun vanhat naputtaa.
Vertailin uusia toimivia pakopuolen ja toimimattomia imupuolen nostajia, enkä näissä eroja pikaisella mittauksellakkaan löytänyt. Täytyy tässä käydä vielä mittaamassa tarkemminkin.
Itse olen päätellyt seuraavaa:
1. Voiko olla mahdollista, että asia olisi nyt niin pienestä kiinni että, uudet imuventtiilit olisivat pitemmät kuin vanhat ja vanha kulunut nostaja olisi sattumalta kuluneisuudellaan sopivan mittainen? Tosin luulisi, että koneistamo olisi tilannut oikeat venat kanteen.
2. Olisiko vika sittenkin Motonetin nostajissa ja ne vaan sattuivat imuvenojen kohdalle?
Toivottavasti teillä olisi ideoita ongelmaani ja saisin auton taas liikenteeseen. Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Seetirenkaita koneistettu turhan paljon, eli imuvenat nousee liian ylös. Kansi mahdollisesti rempattu aiemmin ja venoja mahdollisesti lyhennetty päästä etteivät jää kantamaan.
Tuohon ei kylläkään pitäisi vaikuttaa se että laittaa vanhat nostimet paikalleen ja toimii, elleivät vanhat nostajat ole sitten täysin paskana.
Vaihtoehtona tietenkin että uudet motonetin nostajat jumissa, hieman epätodennäköistä kuitenkin.
Tuohon ei kylläkään pitäisi vaikuttaa se että laittaa vanhat nostimet paikalleen ja toimii, elleivät vanhat nostajat ole sitten täysin paskana.
Vaihtoehtona tietenkin että uudet motonetin nostajat jumissa, hieman epätodennäköistä kuitenkin.
Hmm, ilmeisesti luetaan "nakutukseksi" myös sellainen pienoinen säksätys, joka hieman vaihtelee kun auto käy tasaista tyhjäkäyntiä? Eli kuluneet ovat varmaan tuossakin ne nostimen pirulaiset, mutta toisaalta ei tuo ääni ole vielä mitään verrattuna erääseen yksilöön, mikä rauskutti niin kuin 100 käkikelloa yhtäaikaa :D Vieläpä koneen ollessa kuuma ja erottui sisällekin todella selvästi..
H.Jormalainen: Odottelin kyllä sen ajan mitä korjausopaskin kertoo ja oli ne paljon kauemminkin siellä paikoillaan ennenkuin pyörittelin konetta. Nostimia kun painelee sieltä kupin pohjalla olevasta nupista niin ainakin se painuu kaikissa alas ja palautuu ylöskin.
PK: Kansi on ajettu n.280tkm mutta eihän sitä tiedä vaikka sitä olis jo aikaisemminkin korjattu. Minun rempassa ajettiin seetit uusiksi. Ilmeisesti vaihtoehtona on sitten että kansi irti ja vertaamaan vanhoihin venttiileihin pituutta, että olisiko jo aiemmin lyhennetty, mikäli nyt löydän niitä vanhoja enää, mitat tosin löytyy varmasti muualtakin.
Jos kyseessä tämänlainen ongelma niin venttiileistä ilmeisesti voi koneistamolla päästä ottaa hieman pois? Tässätapauksessa vanhat nostajat ilmeisesti ovat täysin paskana. Kyseltyäni asiasta niin valmiiksi jumiutuneet nostajat ovat kuulema harvinaisia.
Jak3: Ihan tuolle tasolle en nostimineni päässyt mutta tarpeeksi säksätti minullakin, että katsoin parhaaksi vaihtaa.
PK: Kansi on ajettu n.280tkm mutta eihän sitä tiedä vaikka sitä olis jo aikaisemminkin korjattu. Minun rempassa ajettiin seetit uusiksi. Ilmeisesti vaihtoehtona on sitten että kansi irti ja vertaamaan vanhoihin venttiileihin pituutta, että olisiko jo aiemmin lyhennetty, mikäli nyt löydän niitä vanhoja enää, mitat tosin löytyy varmasti muualtakin.
Jos kyseessä tämänlainen ongelma niin venttiileistä ilmeisesti voi koneistamolla päästä ottaa hieman pois? Tässätapauksessa vanhat nostajat ilmeisesti ovat täysin paskana. Kyseltyäni asiasta niin valmiiksi jumiutuneet nostajat ovat kuulema harvinaisia.
Jak3: Ihan tuolle tasolle en nostimineni päässyt mutta tarpeeksi säksätti minullakin, että katsoin parhaaksi vaihtaa.
Joo no tuota säksätystä/"sipsutusta" ei oikeastaan edes juuri noteeraa auton käydessä konepelti kiinni, joten en jaksa huolestua. Kottero kuitenkin viikon tuossa oli levällään tallin perällä ja repullinen muita hiluja vaihdettua, niin ei jaksa innostua mihinkään "turhaan" kun reilusti pahempiakin kuullut :)
Mulla taas sekä vanhat että uudet nostimet ainakin öljyssä liottamisen jälkeen tuntuivat täysin kovilta, eli sormivoimin noita ei saanut puristettua kasaan. Liekö noissa sitten ilmaa vielä sisässä jos kasaan puristuvat? Kuka tietää, miltä noiden kuuluisi tuntua?Nostimia kun painelee sieltä kupin pohjalla olevasta nupista niin ainakin se painuu kaikissa alas ja palautuu ylöskin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eihän siinä kauhean kauan kestä kun ne loput osat sinne laittaa mutta totuuden nimissä ainakin itseltä kestää ainakin tuplasti kauemmin kuin 30min, kun laittaa nokan paikoilleen, tarkistaa jaon, kiristää hihnan, laittaa jakopään kotelot paikoilleen yms, yms...mutta minä en olekkaan ammattilainen vaan ihan mielenkiinnosta pakko korjata aina kaikki itse :)
Mutta asiaan, löytyi ne vanhat venttiilit vielä, joku päivä kun jaksais käydä hakee uuden kannentiivisteen yms. tarvikkeet ja ottaa kannen irti ja purkaa vähän niin pääsis mittailemaan sen venttiilin pituuden. Siitä varmaan pääsis taas eteenpäin asiassa.
Mutta asiaan, löytyi ne vanhat venttiilit vielä, joku päivä kun jaksais käydä hakee uuden kannentiivisteen yms. tarvikkeet ja ottaa kannen irti ja purkaa vähän niin pääsis mittailemaan sen venttiilin pituuden. Siitä varmaan pääsis taas eteenpäin asiassa.
No nyt sitten näyttääkin ettei kantta ehkä tarvitsekkaan ottaa irti. Soitin koneistamolle ja sieltä varmistui, että kun ajellaan seetit niin lyhennetään venttiilitkin (ei sanatarkka mut lopputulos sama), jutteli myös eri valmistajien nostajista ja mieleeni jäi valmistaja INA (muistaakseni). Motonetistä ostamissani ei moista merkintää, tai mitään muutakaan merkintää löytynyt ja ostamissani oli myös kirkas pinta nokkaa vasten, eikä matta pintainen niinkuin tuolla ylempänä joku mainitsi. No työmatkalla sitten poikkesin Motonettiin ja ajattelin et käynpä kysymässä/ostamassa vielä yhden nostajan. Yllätys oli suuri kun sieltä tuotiinkin tälläkertaa INA:n (lukee pohjassa) valmiste. Hallilla yllätys oli vieläkin suurempi kun lykkäsin ostamani nostajan paikoilleen ja samantien palautui puristukset kyseiseen sylinteriin. Vitutus oli myös melko suuri. Pitääkin ruveta etsimään kuittia aikaisemmasta ostosta ja lähtee hakemaan uudet nostajat...
Tuo on tuttua varmaan monelle muullekkin motonetissä asioineelle, siis että tänään saa mahlen suodattimen, huomenna mann:in ja ylihuomenna jonkin tarvikkeen.. Kannattaa sitten siellä asioidessaan katsoa että kaikki nostajat ovat samoja! pyydä vaikka 16 nostajaa, ja valikoi niistä 8 INA:a, ja anna loput takas;)
mitenkään motonettiä parjaamatta niin mulle kävi kans ikävästi kun kävin ostamassa kiertokankien pultit..päätteen mukaan oli ihan oikeat mut ajoinpa talille ja aloin kasaamaan konetta niin johan kasvoi elin otsaan kun oli väärät pultit,no,seuraavana päivänä takaisin tiskille ja myyjä väittämään ett ihan oikeat pultit oli mulle myyty.Onneks oli venton orkkis pultti mallina mukana ja hyvityslapun kanssa sitten motonetistä kotiin..Varmaan myyvät samat pultit seuraavalle "onnettomalle" = /
Minä taas sain mattapintaiset, mutta mitään merkintää niissä ei ollut. Maahantuojalta (Koivunen) ilmeisesti tulee milloin mitäkin, sama pätee muihinkin varaosaliikkeisiin. Etukäteen kannattaa kysellä, minkä merkkistä osaa on varastossa.Motonetistä ostamissani ei moista merkintää, tai mitään muutakaan merkintää löytynyt ja ostamissani oli myös kirkas pinta nokkaa vasten, eikä matta pintainen niinkuin tuolla ylempänä joku mainitsi
Oliko noissa fyysisesti jotain eroa?Hallilla yllätys oli vieläkin suurempi kun lykkäsin ostamani nostajan paikoilleen ja samantien palautui puristukset kyseiseen sylinteriin. Vitutus oli myös melko suuri. Pitääkin ruveta etsimään kuittia aikaisemmasta ostosta ja lähtee hakemaan uudet nostajat...
Oliko noissa fyysisesti jotain eroa?
Ulkomitoiltaan täysin samanlaiset mutta sitä sisäosan mittaa on melko hankala mitata kun sitä pitäis pystyä pitämään pohjassa jollain ja samaan aikaan mitata, joten siitä en ole varma. "Kupin" muoto on hieman erilainen, silmämääräisesti näyttäisi nuppi painuvan yhtä syvälle mutta näinhän se ei voi olla kun se ei kerran toimi.
Tuossa kun etsin kuittia niin löytyipä sitten viime keväältä Motonetin kuitti, jonka mukaan olin ostanu nissanin jarruletkun Golffiini, tosin sain kyllä ihan oikeat letkut takajarrusatuloille mutta motonet sai 5.50€:n sijasta 14.90€:a, että näin. Toki olisin voinut kuitin tarkistaa silloin mutta elämä on :)
Hienoahan on myös se, ettei sieltä saa rahojaan takaisin vaan saa ostaa sijoittamillaan rahoilla jotain muuta yhtä hyvää...
nostajat(hydrauliset)
Aikoinaan räksätti golffi aamuisin,joskus alko lämpösenäkin,vika oli hydraulisissa nostajissa.Yritin säästeliäästi poimia viallista nostajaa mut hermo meni ja vaihdoin kaikki 8 (80e). ostin sarjan paikallisesta varaosaliikkeestä alejen kera.Nyt vaihdoin autoa vm -84 ja vitun mekaaniset räksättää,tulee mieleen ford.Mut taidan nyt selvitä pelkällä säädöllä?!
Paketissa oli Febin tarra, liittyisikö jotenkin valmistajaan tai valmistuttajaan.
http://www.ina-laakeri.fi/
Painimet makaavan ihan irrallaan nokka-akselin ja venttiilien päiden välissä.
1) Nokka-akseli pois
2) Nostimet nostetaan pois vaikka ihan sormin
3) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ;)
Muistaa vaan ettei sekoita nokka-akselipukkien järjestystä ja asentoa sekä oikeat kiristysjärjestykset ja momentit.
E: Nyt vasta luin että kyse onkin uudemmasta koneesta. Siltikin periaate lienee ihan sama.
1) Nokka-akseli pois
2) Nostimet nostetaan pois vaikka ihan sormin
3) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ;)
Muistaa vaan ettei sekoita nokka-akselipukkien järjestystä ja asentoa sekä oikeat kiristysjärjestykset ja momentit.
E: Nyt vasta luin että kyse onkin uudemmasta koneesta. Siltikin periaate lienee ihan sama.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa